Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
TristanT

Guide: OEM Ford acheruitrijcamera in Mk7.5

Recommended Posts

Zoals beloofd, de (zoals altijd veels te uitgebreide) howto/verslag van het plaatsen van de Ford achteruitrijcamera in een auto die daar niet mee uitgerust was. Ik verwacht niet dat iemand het zal doen zoals ik maar wellicht is de informatie handig voor iemand die zelf wil gaan sleutelen.

Dit wordt een meer delen versie omdat het op dit moment regent en bij het verwijderen van de achterklep-platen en sierlijst ga ik dat niet in de regen doen. Voorlopig dus alleen het aansluitschema's en de connectoren en laten zien dat het qua hardware bij de Mk7.5 redelijk aanwezig is en werkt.

Idee

Veel ligt er al in de Mk7.5. In mijn geval alles behalve de laatste kabel in de achterklep en de sierlijst van de achterklep. Die kabel kan ik zelf maken, maar de sierlijst vergt wat werk. Ik heb uitgemeten dat het "net" zou moeten passen tussen de hendel en het lampje. Normaal zijn die iets offset van het midden bij de achteruitrijcamerasierlijst (scrabbelwoord als het past) maar mijn metingen zeggen dat het zou moeten passen. Desnoods met een klein beetje "motivatie".

Het beste is uiteraard om een originele te vinden maar in het zilver is dat bijna niet te doen.

Rd12OHO.png 

Idee van de verschillen (lijnen zitten ongeveer op dezelfde plek), het is hierop niet helemaal duidelijk maar we gaan zien of het werkt. Er zou met lichte overlap in ieder geval genoeg ruimte moeten zijn rechts van de handle voor de camera. Er zitten enkele verstevigingsbalken achter maar die hoeven niet helemaal weg, de cam moet enkel vastklikken en het profiel is iets kleiner. Voor het profiel zie de SVG in de attachments, die is niet exact maar net iets te klein zodat ik niet te veel ga verzagen.

hIqdE3T.pngRechts een PNG van de SVG in de attachments (rvc houder template.svg), dit kan je printen (1:1!!!) uitknippen en als mal gebruiken voor zagen, althans dat ga ik doen. De onderste lijn kan recht, zonder inkeping.

Onderdelen

  • Connectorpinnen C410 (5-10 euro)
    • kon ze niet vinden het zijn TE pinnen, heb maar 2 sets bij ali besteld: zoek op "7283-6447-40"
  • Connector C4357 (5 euro)
    • NIET degene uit de schema's (dat is de 7 pin),  ford heeft het nummer hergebruikt)
    • molex connector met JST pinnen (niet makkelijk los te kopen)
    • Wel makkelijker te vinden op ali dan gaan zoeken naar het molex nummer (zijn niet exact dezelfde, wel goed genoeg).
  • Indien je vol OEM wilt gaan en de kabel door het plafond ligt (5 euro)
    • 3 pin male/female connector C406 (dit heb ik niet gedaan, en ook niet gezocht)
  • Indien je geen kabel hebt voor de cam/hem niet kan vinden (15-35 euro)
    • RCA (ook wel tulp genaamd) naar 4 pin HSD connector of een kabel om te koppelen aan Sync 3 (54 pin) of MFD module (4" 12 pin).
    • 5+ meter coax kabel Male/Male RCA
    • Losse RCA Connector (voor bij de cam) (20 ct)
  • Ford OEM Camera (C1BT-19G490-CC voor fiesta, ook -CA/-CB) 25-100 euro
    • vrijwel alle kamera's van 2011-2018 werken, maar sommige hebben het beeld verkeerd om. Bij die zit meestal de stekker er recht uit ipv naar de zijkand zoals bij de Fiesta. Ik heb voor 25 euro een cam gevonden van een ecosport op ebay dus als je de tijd neemt kan het goedkoper, normaal 50-90 euro. Nieuw 250 euro. google op "Ford 19G490" voor veel. Let op: Chinese namaak crap zit er tussen.
  • Houder (C1BB-19H421-AA), soms zit die bij de cam, soms niet. 20 euro nieuw (of minder).
  • AWG20/22 kabels voor het maken van de ontbrekende stukken
     
  • optioneel: Sierlijst met cameragat of een figuurzaag en een boor. (10 tot 250 euro)

Mijn totale kosten zijn relatief laag (~50 euro) omdat ik kabels/connectoren e.d. al had liggen en goedkoop een camera heb kunnen bemachtigen en een poging ga doen het zonder nieuwe plastic kap te maken.

Ik zal verder de connectoren nummeren zoals Ford dat doet, ze staan allemaal op de overzichtsplaatjes hier verder naar onderen.

Aansluitschema

I05GVNH.png

Voorberijding

  1. Maak een connector voor de camera met 5 kabels, als je tussenconnectoren gebruik dan kan je ze korter maken anders moeten ze door de boel heen en dus lange genoeg zijn:
    jMQQg3j.png
    1. 12V (BAT+) -> Naar C410
    2. LIN-BUS -> Naar C410
    3. CAM-  -> Naar C406/RCA stekker
    4. CAM+ -> Naar C406/RCA stekker
    5. GND
    6. niet verbonden
  2. Test deze kabel, sluit 12V/GND aan en als je een RCA stekker hebt gemaakt kan je hem doorlussen naar de TV. Het is een NTSC signaal (amerikaanse analoge TV) maar de meeste televisies met L/R/Video aansluiting kunnen dat aan via een AV-ingang
  3. Maak de pinnen vast aan de kabel / Maak een verlengkabel voor het doorlussen naar C410 of C406


Stappenplan installatie

  1. Haal de stroom/negatieve pool er af en ga koffie drinken (of wacht 10 minuten)
  2. Zoek de connector links achter, net boven de wielkap (C410). Het donkere plaatje is te zien zonder iets te verwijderen. Grijze connector.
    Bim6Dtz.pngQ3Ytdtg.jpg?1
  3. Verwijder de plastic kappen, pas op voor de klipjes, ik ben er al een kwijt ... De grijze connector is nu weer zichtbaar net als de zwarte kabel die er uit komt.
    hJKxsvM.jpg
  4. Verwijder de bovenste unit van de connector. Het is een vrouwtje als het goed is.
  5. Trek de kabel van de cam van boven (dakbedekking) door tot aan de connector C410
  6. Ontdoe de connector van de locks (rode ding) zodat er nieuwe pinnen in kunnen.
    D28thPP.jpg
  7. Duw de pinnen er in via achteren:
    Grijs: 9, GND
    Rood: 10, 12V+/BAT
    Oranje: 11, LIN-Bus (communicatie)
    rCLCI56.png
  8. Als ze goed zitten kan je zonder heel veel moeite de rode lock terugduwen en zit alles vast.
  9. Zorg dat de kabel die je getrokken hebt netjes weg te werken is (en gebruik tape/tiewraps om het vast te zetten)
    wUa9lS3.jpg
  10. Laat het andere deel van je camera-kabel even bungelen en kijk niet naar de troep die je veroorzaakt hebt, voordat je gaat testen
    dI5NsF4.jpg
  11. "Optioneel": Testen
    1. Meet continuiteit tussen de GND pin en het chassis
    2. Installeer zekering 42 in het handschoenenkastje (zat er al in bij mij, wat aardig van Ford)
    3. Meet continuiteit tussen 12V+ en GND, indien piep -> opnieuw beginnen
    4. Sluit de accu aan
    5. Zet het contact op RUN (niet starten)
    6. Meet 12V+ (verwacht ~11.6-12.0 na verliezen) op de 12+ kabel, indien je bij stap 3 gefaalt hebt kan je nu de zekering vervangen en alsnog opnieuw beginnen
    7. Meet de LIN bus kabel, afhankelijk van het moment kan je 5V tot 12V meten. Dit komt doordat hij signalen aan het versturen is. Als hij op 10-30mV blijft hangen is hij niet goed verbonden. Bij mij was hij rond de 8V
    8. Sluit de cam aan, verbind de camera tijdelijk met het scherm (of een TV als die dichter bij is) met een losse RCA M/M kabel
    9. Activeer de RVC met ForScan/IDS
      1. In de centrale configuratie (IPC/Main): RVC -> Enable, Zelfde in de backup (BCM)
      2. Indien u een Sync 2/3 heeft: Activeer het in de APIM
    10. Aanschouwt uw creatie van een losbungelende camera
      uqqeVgq.jpg?1

Wat mij tot nu toe opvalt: Beter beeld dan de aftermarket cam en veel duidelijkere lijnen. Er zou ook een stippellijn in het midden moeten zitten maar ik vermoed dat die het alleen doet met een draaiende motor.

Deel twee: zie post 3.

Iets minder beschrijvend maar het komt er op neer: kabel trekken door de hele behuizing heen, kabel trekken door het rubber bij de sierplint. Daarna een gat boren/zagen/maken in de sierplint (advies: koop een originele met gat bij de sloop), en daarna alles weer terug hangen. Van het loshalen van de boel ben ik vergeten foto's te maken maar dat is wel te vinden op het internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant! ik wil hem er ook origineel in hebben, eens kijken wanneer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het eindelijk afgemaakt (duurde wat langer dan verwacht door externe factoren). Mijn advies: koop een originele plint met cameragat. Zelf maken is nogal een werk.

Gat voor de kabels

L1Azli7m.jpg

Onafgewerkte gat voor de camhouder, na wat schuren zag het er iets beter uit. De dremelgaten zijn nogal aanwezig:
wLoSBwQl.jpg?1

Ziet er redelijk uit, kan slechter. Ik heb wel moeilijk moeten doen om de klipjes goed te laten aansluiten en vast te laten zitten, niet geschikt voor iemand met twee linker handen:
0q2ajEyl.jpg?2

Op de Fiesta, past beter dan je zou verwachten. Er is een klein gaatje over helaas maar dat ziet niemand:

xLiu9IAl.jpg

Resultaat, de werkkoffer was met de chinese cam nauwelijks te zien net als dat je daarmee maar 3 a 4 meter achteruit kon kijken. Dit is toch stukken beter:
JPPYTZ7.jpg

 

Overigens is het nog even wachten totdat de hele boel zich calibreert. Ik moet nog het een en ander aanpassen aan de BCM voordat hij de juiste instellingen pakt. Ik heb nu nog geen bochtcurve omdat hij zich nog niet ingesteld heeft. Mocht iemand daar ervaring mee hebben op een mk7.5 hoor ik het graag (ik heb IDS tot mijn beschikking indien nodig).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Updateje: Hij lijnt goed uit, behalve dat het ongeveer 3 a 5 cm scheelt met waar de breedte van de auto werkelijk zit (iets naar rechts). Die 3 a 4 cm verplaatsing tov de officiele sierlijst maakt dus iets uit, maar goed niet heel veel. Klopt in ieder geval meer dan bij de aftermarket cam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×