Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Tuccie306

HELP, foutcode P0016 en P0017

Recommended Posts

Beste forum gebruikers,

Ben in het bezit van een 1.0 ecoboost uit 2015 met 80k km

Sinds eergisteren ging mijn motormanagement lampje oranje branden. Met een klein geratel de auto snel de auto voor de deur gezet en uitgelezen. Hieruit bleek ik de foutcodes P0016 en P0017 te hebben "Crank/Cam Position Correlation – Bank 1 Sensor “A”"

Volgende dag de auto naar de garage gebracht welke 100 meter verderop zit. Motor management lampje branden inmiddels niet meer, nog wel kleine ratel en het blok liep verder prima.

In de middag wordt ik gebeld, auto start niet meer en ze moeten met een oscilloscoop de motor in om te kijken wat er kapot is. 

Hoge reparatiekosten kan ik voor ik voor mijn gevoel niet meer vermijden.

Maar wat zijn volgens jullie de mogelijke problemen?

Is het bij zon foutcode heel aannemelijk dat de kleppen krom zijn? Of de ketting die voor problemen zorgt? Ik hoor het graag..

Geluid icm fouten klinkt heel er als "tandje versprongen" maar in dat geval heb ik geen ervaring met de ecoboost motoren (alleen oude brakke enkelcilinders). Even wachten op een antwoord van iemand met meer ervaring.

Ik gok overigens dat ze met een boroscoop gaan kijken of met een oscilloscoop de onstekingstiming gaan nameten maar dat is een ander verhaal.

@TristanTJa het is inderdaad met de oscilloscoop waar ze mee gaan kijken. Weet niet in hoeverre dat wat betekent.. hoop toch dat er niks met de kleppen of zuigers aan de hand is. De melding 0016 en 0017 houden dat namelijk in de hoofd rede niet in..

Weet je iets over de onderhoudshistorie? Heeft 'ie altijd z'n beurten op tijd gehad?

Er lijkt een probleem met de timing van de motor te zijn. De krukas draait via de distributieriem o.a. de kleppen aan. Omdat de distributieriem in de motorolie draait, schrijft Ford een specifieke motorolie voor. Gebruik van verkeerde motorolie kan de tanden van de distributieriem aanvreten, wat voor de timingproblemen kan zorgen.

Wellicht kan het ook zijn dat de nokkenas-positie-sensor kapot is.

@Franciscus Maar kan dat dan ook de oorzaak zijn waarom de auto opeens niet meer start? Ook als het alleen de sensor is?

19 hours ago, Tuccie306 said:

@Franciscus Maar kan dat dan ook de oorzaak zijn waarom de auto opeens niet meer start? Ook als het alleen de sensor is?

Ik weet niet wat het minimale aantal sensoren is dat de ecoboost nodig heeft (verschilt per motor) maar kapotte positiesensoren helpen in het algemeen niet nee.

Onderzoek geweest, de kleppen zijn krom. De oorzaak zijn ze nu nog aan het bekijken.. maar mooi balen. Is maar 5 jaar oud en 80k km... Zou het pech zijn?

Dat is flink balen. Ik zag dat je de Red Edition in oktober 2019 gekocht hebt, dus dan heb je vermoedelijk ook geen garantie meer 😭

Nee, dat klopt, snap er echt geen reet van.

Had ook net een dag mijn motor verkocht om een ander te halen. Gaat die dag erna mijn auto stuk, kan de motor nu ook wel gedag zwaaien. Het komt in 3e zeggen ze altijd he..

Oktober 2019 is net iets te lang geleden om het direct als verborgen gebrek te zien vrees ik maar als het iets eerder was geweest was dat zeker van toepassing (volledige garantie in dat geval), maar als je het bij een non-particulier gekocht heb zou ik even langs gaan, wellicht kan je redelijkerwijs een voorstel doen tot kostendeling en jezelf beroepen op non-conformiteit als de auto door hen onderhouden is.

Je zal waarschijnlijk wel zelf een flinke duit in het zakje moeten doen maar niet geschoten is altijd mis. Heb je een auto verzekering met rechtsbijstand, bel die dan even. De bewijslast ligt bij de koper na 6 maanden dus houd daar rekening mee (een van de redenen waarom een paar honder euro voor bovag garantie onzin is want de verkoper moet aantoonbaar maken dat het niet aan hun ligt).

Sign in to follow this