Jump to content

MK7: Lekkage/vocht kofferbak/vloer (oplossing)

Recommended Posts

Hey allemaal,

Ik heb een tijdje last gehad van lekkage. Er stond bij mij water in de kofferbak en de vloer bij mn voorstoelen en achterbank waren vochtig/beschimmeld. 

Op het forum heb ik een hoop kunnen vinden over mogelijke "lekkage-punten". Na lang zoeken ben ik er achtergekomen wat het was. En nee, niet afkomstig van een verstopt paravan, verkeerd gelaste delen, of dichte ventilatieroosters etc.

Wat blijkt, het lag aan de dakstrips. Deze heb ik eraf gehaald(beetje doortrekken + een soort wig er onder steken). Je ziet onder elke dakstrip 2 gaten om een eventuele dakdrager te bevestigen. Deze gaten zijn helemaal niet afgedopt of wat dan ook en zagen er erg roestig uit. De dakstrips zitten alleen vast met dubbelzijdige tape. Dus je kan je wel voorstellen dat dat na verloop van jaren slechter word en water kan doorlaten. 

Aangezien ik toch nooit met dakdragers ga rijden heb ik de gaten eerst goed schoongemaakt en vervolgens dicht gekit met raamkit. De dakstrips weer terug geplaats, vastgezet en klaar. Sindsdien nergens vocht meer. Niet in de kofferbak en niet op de vloer. 

Hoop dat er leden zijn die hier wat aan hebben ;)

Ik heb in 2011 een MK7 nieuw gekocht en daar meteen originele dakdragers bij besteld. Hiervoor moet de auto aangepast worden, de dakstrips worden vervangen (van 1 deel per kant naar 3 delen per kant), de voorgeboorde gaten worden doorgeprikt en daar komen afdekplaatjes op met lange schroeven die de gaten dichten.

Toen ik de auto ingeruild heb, heb ik de dakdragers gehouden om los te verkopen en de originele 1-delige dakstrip weer teruggezet. In de gaten zijn daarbij bouten gezet.

Ik denk dat bij jouw Fiesta ook zoiets gebeurd is, maar dan zonder het netjes dichtmaken van de gaten in het dak. Origineel zit er kit in die gaten voor zover ik weet.

Het zou inderdaad kunnen dat de voorganger misschien dakdragers heeft gebruikt. Maar mijn vermoeden zegt dat de dubbelzijdige tape na verloop van tijd is gaan verteren(zo zag het er uit). Het water vervolgens in de voorgeboorde gaten blijft staan en na lange tijd een weg naar binnen vind.

Afijn, het is in ieder geval een punt waar bij lekkage op gelet kan worden :)

Share

• Create New...