Jump to content
Fiestaclub.nl
Edith

Wielen Fiesta 2015 en 2018

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb een Fiesta uit 2015 en ben aan het kijken voor een Fiesta uit 2018. Weten jullie of de wielen van 2015 ook op de 2018 passen?

Hallo Edit, de naaf bout steek maat is hetzelfde 4*108mm. 🤔 wat is de wiel bandmaat van mk7,5 2015, 15" standaard (inch) en dat staat op de zijkant band? De mk8 (2018) heeft standaard 195*55*16", en dat zou in mijn ogen geen probleem moeten zijn, zeker als de (diepte) ET maat niet te veel afwijkt (ET42-ET47 ?? Dat staat op de binnenkant van de velg 🤔. 🤓 

Volgens mij kunnen de velgen wel overgezet worden, maar de banden niet. De banden van de MK7.5 zijn minder hoog en hebben een andere load index dan de MK8.

Nee dat kan niet.

het 2017 model heeft TPMS velgen nodig omdat de nieuwe Fiesta is uitgerust met bandenspanningcontrole systeem

ik heb een set velgen met winterbanden ter overname staan voor de Fiesta model 2017.

originele Ford set met ConTi TS860

On 16-6-2020 at 06:10, Ford Fiesta Vignale said:

Nee dat kan niet.

het 2017 model heeft TPMS velgen nodig omdat de nieuwe Fiesta is uitgerust met bandenspanningcontrole systeem

ik heb een set velgen met winterbanden ter overname staan voor de Fiesta model 2017.

originele Ford set met ConTi TS860

Onzin, elke nieuwe nederlandse auto heeft sinds begin 2014 al TPMS, wettelijk verplicht, je hebt 2 systemen, in de velg/band (direct) en via externe sensoren (indirect) en Ford heeft al sinds introductie direct aangehouden, dus je TPMS sensoren zitten in je velg/band (in je ventiel om precies te zijn).

Zolang je nieuwe fiesta 4x108 is en een ET (EinpressTiefe, of indrukdiepte, ofwel hoe ver een velg naar binnengezet word) van rond de 47,5 heeft (dat is wat een 2015 heeft) dan zou het moeten passen, als je velgen van een 2015 Fiesta afkomen, het zou wel kunnen dat je boordcomputer niet meteen je TPMS sensoren (correct) detecteerd, en dan zal je ze helaas door een professional opnieuw moeten laten inleren, of er zijn ook (hardwarematige) tooltjes die het je zelf kunnen laten doen, maar die zijn waarschijnlijk duurder als je het maar één keer wilt laten doen dan hem even bij je dealer langsbrengen (als je Ford ze uberhaubt al niet automatisch detecteerd.....)

mijn standaard banden/velgen (2015 Fiesta ST2) zijn overigens 17" 4x108 205/40R17ET47,5 en die zouden in principe onder alle Fiesta's moeten passen, (mijn huidige niet 225/35R18ET45), en een MK8 heeft net iets méér clearance, niet mínder dan een MK7,5 vziw....

load index hoef je je al helemaal geen zorgen om te maken, dat is namelijk het maximale PER BAND, wat ze aan kunnen, dus tenzij je van plan bent met je Fiesta een tandemasser-karretje van 2000kg mee te nemen is dat sowieso geen probleem (en dat mag een fiesta helemaal niet trekken)