Jump to content
Fiestaclub.nl
RuudTilburg

Review in progress: MK8 Fiesta ST-3

Recommended Posts

Met dit topic wil ik jullie een 'review in progress' geven. Ik heb op dit moment geen plannen met de auto, vandaar een review en geen 'project'. De eerste 300 kilometer zitten er inmiddels op. 

Rijgedrag

Het sturen in de ST is net zo lekker als in iedere andere Fiesta. De besturing is enorm direct en je hebt de beschikking over een heel fijn stuur dat lekker zacht is. De ST heeft zoveel grip dat je geen moment het gevoel hebt de controle te verliezen. In reviews wordt dan ook vaak gesteld dat je als bestuurder eerder bang bent om de grens over te gaan dan dat dat je over de grens van de auto gaat. Logischerwijs is een ST niet te vergelijken met een 100 pk versie. Met de 200 pk onder de kap heb je constant zoveel vermogen over. Iedere keer als het gaspedaal indrukt, word je eraan herinnerd hoeveel power dit apparaat heeft. 

Ook niet onbelangrijk: het geluid. De auto heeft een mooi geluidje, zeker in de sportstand. Als de motor eenmaal warm is, komen er fijne plofjes uit de uitlaat. Een enkele keer is de knal uit de uitlaat echt bizar hard. Vanwege het geluid zul je niet langer meer onopgemerkt ergens langs kunnen rijden. 

Verbruik

Tot nu toe geeft de boordcomputer een verbruik van 1:12,7 aan. Tijdens mijn rit naar Eindhoven en terug reed ik zo'n 1:14,5. Dit is voor zo'n auto een nette score.

Interieur en multimedia

Ondanks dat ik hiervoor ook al een MK8 Fiesta reed, is het interieur toch weer een stap vooruit. De half lederen stoelen met dinamica stof zien er echt heel gaaf uit. Mensen die de auto hebben bekeken zeggen allemaal dat de auto een 'dik interieur' heeft. Zelf vind ik het mooi dat de tellers wat luxer zijn dan die in de ST-line. Ook heb ik nu de beschikking over alle mogelijke opties, waar mijn ST-line alleen climate control en voorruitverwarming had. De draadloze oplader is erg handig, de verwarmde stoelen en het verwarmde stuur heb ik nog niet geprobeerd. 

Het B&O-systeem valt enigszins tegen. Het geluid is zeker mooi, maar ik vind het geen enorme verbetering ten opzichte van het geluid uit de ST-line. Dat is wel iets wat je verwacht met zo'n merknaam en zo'n grote subwoofer in de achterbak. Ik heb op internet al gelezen dat de reacties rondom het systeem enorm wisselen. De één is lyrisch, terwijl de ander het het geld niet waard vindt. Ook lees ik terug dat de kwaliteit van je muziek veel invloed heeft. Vaak heb ik het geluid ook wat zachter staan, zodat de auto ook nog goed te horen is.

Het keyless-entreesysteem heb ik uitgeschakeld vanwege de veiligheid. Voor mij persoonlijk voegt het niet zoveel toe. 

Exterieur

Door de net wat andere grill en de LED-koplampen smoelt de ST toch weer anders dan mijn vorige ST-line. De velgen zien er behoorlijk sportief uit. De 18 inch Rock Metallic Machined velgen waren nog een combi tussen sportief en chique. Op de diffuser en uitlaat na, is de auto verder identiek aan de ST-line. Ergens is het wel jammer dat de auto verder niet wat dikker oogt dan een 100pk-versie met sportpakket. 

22826515-1.jpg  22826515-4.jpg

22826515-9.jpg  22826515-49.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi geschreven Ruud.👍

Ik kan je wel vertellen dat stuurwiel- en stoelverwarming prima werken. Stoelverwarming op stand 1 is al lekker warm.

Houd ons op de hoogte na een tijdje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie foto's, zo te lezen wel een stap vooruit, ga je hem nog "dikker"maken of blijft hij zo ?

Vooral omdat je schrijft dat ie uiterlijk precies op z,n 100 pk broertje lijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Aarnout said:

Mooie foto's, zo te lezen wel een stap vooruit, ga je hem nog "dikker"maken of blijft hij zo ?

Vooral omdat je schrijft dat ie uiterlijk precies op z,n 100 pk broertje lijkt.

Op dit moment heb ik geen plannen. Ben meestal niet zo'n fan van aftermarket spullen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderhoud

Bij een kilometerstand van zo'n 25.000 kilometer heeft de auto zijn tweede beurt gehad. De auto was helemaal in orde; geen bijkomende kosten. 

Verbruik

Het verbruik staat inmiddels op 1:12,4. Dat is het gemiddelde verbruik in de afgelopen 7000 kilometer. Zoveel heb ik gereden sinds ik de auto heb aangeschaft. De laatste maanden zitten daar meer snelwegkilometers bij. Vaak rijd ik dan 's avonds terug, dus dan mag je 130. Het verbruik wordt daardoor niet zuiniger; daarvoor moet je echt rond de 100 kilometer per uur gaan rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te horen dat de ST nog goed bevalt. Echt veel kilometers maak je niet, dus is het verbruik tot nu toe verwaarloosbaar. Een ST heb je dan ook niet gekocht om er lekker zuinig mee te rijden. 

Foto plaatsen is altijd wel leuk. Verder nog aanpassingen gedaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mensen die geïnteresseerd zijn, ik ben op een gegeven moment ook al mijn kilometers en brandstof bij gaan houden. Inmiddels een overzicht van circa 90 tankbeurten en 37.000km. Zelf heb ik inmiddels al 60.000km gereden. Mijn verbruik zit op de 12.7.

Autoweek Verbruiksmonitor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik. 1 op 12,7.........die heeft dorst. Dan doe je vast ook niet zo lang met je bandjes. Schat een km of 10.000 gezien het verbruik.

Of moet ik de vraag anders stellen: Wat verbruikt je ST als je niet op de Nurnburgring raced maar normaal (wat is normaal?) op de openbare weg?

Denk dat ik het antwoord al weet maar ik vraag me toch af waarom dat ding zoveel moet slurpen bij normaal gebruik. Zitten een hoop pk's in maar die gebruik je eigenlijk nooit en om dan altijd 1:12,7 te rijden voor de enkele keer dat........Naar mijn mening is dat dubbel onzinnig, ten eerste in de aanschaf (een ST, sportief maar oncomfortabel en een hoge afschrijving) en dan de kostprijs per kilometer. Ieder zijn hobby hoor en het is jouw geld dus voel je vooral niet aangevallen. Auto's zijn per definintie zonde van het geld maar daar kun je dus nog wat "schadelijkere" keuzes in maken dan ik heb gedaan met mijn, binnenkort, 140 pk/240 Nm hok met ongeveer 1 op 18. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, Full Led said:

Slik. 1 op 12,7.........die heeft dorst. Dan doe je vast ook niet zo lang met je bandjes. Schat een km of 10.000 gezien het verbruik.

Of moet ik de vraag anders stellen: Wat verbruikt je ST als je niet op de Nurnburgring raced maar normaal (wat is normaal?) op de openbare weg?

Denk dat ik het antwoord al weet maar ik vraag me toch af waarom dat ding zoveel moet slurpen bij normaal gebruik. Zitten een hoop pk's in maar die gebruik je eigenlijk nooit en om dan altijd 1:12,7 te rijden voor de enkele keer dat........Naar mijn mening is dat dubbel onzinnig, ten eerste in de aanschaf (een ST, sportief maar oncomfortabel en een hoge afschrijving) en dan de kostprijs per kilometer. Ieder zijn hobby hoor en het is jouw geld dus voel je vooral niet aangevallen. Auto's zijn per definintie zonde van het geld maar daar kun je dus nog wat "schadelijkere" keuzes in maken dan ik heb gedaan met mijn, binnenkort, 140 pk/240 Nm hok met ongeveer 1 op 18. 

Dit verbruik is echt heel erg goed. Er zit een heleboel scheuren bij en nauwelijks snelweg. Op de snelweg naar Italië kan ik prima 1 op 18-20 halen. Maar ik heb mijn auto puur voor het fun hebben en racen. Als ik een stapje hoger wil qua auto's, naar bijvoorbeeld de nieuwe Focus ST, dan veranderd dat verbruik makkelijk naar een gemiddelde van 1 op 8. Ik had er laatst een mee voor een proefritje, dat was 1 op 5 gemiddeld zonder al te gek te doen. Het positieve verbruik van de Fiesta is een van de redenen dat ik hem heb, ik rijd veel kilometers maar dit is voor een sportieve auto erg zuinig.

Met normaal stadsverbruik is hij natuurlijk ook vele malen zuiniger dan een 'normale' auto van een jaar of 10 geleden. Natuurlijk, dat is een groot verschil in jaren, maar de gemiddelde Nederlander rijdt in een tragere auto die veel meer verbruikt dan mijn nieuwe sportieve auto. Dus als je het op die manier bekijkt, valt het verbruik ook reuze mee.

Natuurlijk kost het een boel geld en zelfs mijn comfort is nog meer naar beneden door het aanpassen van de auto. Ik ben alleen sportieve auto's gewend en het kan mij niet sportief genoeg. Dat is puur persoonlijke voorkeur. En ja, sportieve wagens kosten wat, maar met een 'normale' auto heb ik persoonlijk geen plezier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, dat verklaart een hoop. Het is dus je rijstijl die het verbruik verklaart. Duidelijk. Je bericht lezend denk ik dat ik met jouw rijstijl in mijn hok ook makkelijk 1: 14 a 1: 15 op de meter zet.

En ja, je hebt groot gelijk een ST te kopen als je er lol in hebt. Zo heeft iedereen zijn eigen afwegingen, al dan niet ingegeven door zijn/haar portemonnee. Wij zijn compleet andere gebruikers van een auto. Zie ik het meer als noodzakelijk kwaad, voor jou is het meer een hobby en dat mag wat kosten. Ga ik voor comfort ga jij voor snelheid. Goed dat er voor alle smaken een fiesta is. 

Wel interessant te lezen wat de ST-mensen allemaal aan hun auto's veranderen om maar het uiterste uit het blok te halen. Ik houd het maar bij wat ledlampjes. Ieder zijn feestje en daarom zijn fora ( of moet ik forums zeggen?) ook leuk om te lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een hobby mag geld kosten toch? ;) 

(Over het algemeen is dat de enige manier om dit soort dingen te rechtvaardigen voor jezelf haha)

Share this post


Link to post
Share on other sites

×