Jump to content
Fiestaclub.nl
RuudTilburg

Review in progress: MK8 Fiesta ST-3

Recommended Posts

Met dit topic wil ik jullie een 'review in progress' geven. Ik heb op dit moment geen plannen met de auto, vandaar een review en geen 'project'. De eerste 300 kilometer zitten er inmiddels op. 

Rijgedrag

Het sturen in de ST is net zo lekker als in iedere andere Fiesta. De besturing is enorm direct en je hebt de beschikking over een heel fijn stuur dat lekker zacht is. De ST heeft zoveel grip dat je geen moment het gevoel hebt de controle te verliezen. In reviews wordt dan ook vaak gesteld dat je als bestuurder eerder bang bent om de grens over te gaan dan dat dat je over de grens van de auto gaat. Logischerwijs is een ST niet te vergelijken met een 100 pk versie. Met de 200 pk onder de kap heb je constant zoveel vermogen over. Iedere keer als het gaspedaal indrukt, word je eraan herinnerd hoeveel power dit apparaat heeft. 

Ook niet onbelangrijk: het geluid. De auto heeft een mooi geluidje, zeker in de sportstand. Als de motor eenmaal warm is, komen er fijne plofjes uit de uitlaat. Een enkele keer is de knal uit de uitlaat echt bizar hard. Vanwege het geluid zul je niet langer meer onopgemerkt ergens langs kunnen rijden. 

Verbruik

Tot nu toe geeft de boordcomputer een verbruik van 1:12,7 aan. Tijdens mijn rit naar Eindhoven en terug reed ik zo'n 1:14,5. Dit is voor zo'n auto een nette score.

Interieur en multimedia

Ondanks dat ik hiervoor ook al een MK8 Fiesta reed, is het interieur toch weer een stap vooruit. De half lederen stoelen met dinamica stof zien er echt heel gaaf uit. Mensen die de auto hebben bekeken zeggen allemaal dat de auto een 'dik interieur' heeft. Zelf vind ik het mooi dat de tellers wat luxer zijn dan die in de ST-line. Ook heb ik nu de beschikking over alle mogelijke opties, waar mijn ST-line alleen climate control en voorruitverwarming had. De draadloze oplader is erg handig, de verwarmde stoelen en het verwarmde stuur heb ik nog niet geprobeerd. 

Het B&O-systeem valt enigszins tegen. Het geluid is zeker mooi, maar ik vind het geen enorme verbetering ten opzichte van het geluid uit de ST-line. Dat is wel iets wat je verwacht met zo'n merknaam en zo'n grote subwoofer in de achterbak. Ik heb op internet al gelezen dat de reacties rondom het systeem enorm wisselen. De één is lyrisch, terwijl de ander het het geld niet waard vindt. Ook lees ik terug dat de kwaliteit van je muziek veel invloed heeft. Vaak heb ik het geluid ook wat zachter staan, zodat de auto ook nog goed te horen is.

Het keyless-entreesysteem heb ik uitgeschakeld vanwege de veiligheid. Voor mij persoonlijk voegt het niet zoveel toe. 

Exterieur

Door de net wat andere grill en de LED-koplampen smoelt de ST toch weer anders dan mijn vorige ST-line. De velgen zien er behoorlijk sportief uit. De 18 inch Rock Metallic Machined velgen waren nog een combi tussen sportief en chique. Op de diffuser en uitlaat na, is de auto verder identiek aan de ST-line. Ergens is het wel jammer dat de auto verder niet wat dikker oogt dan een 100pk-versie met sportpakket. 

22826515-1.jpg  22826515-4.jpg

22826515-9.jpg  22826515-49.jpg

Mooi geschreven Ruud.👍

Ik kan je wel vertellen dat stuurwiel- en stoelverwarming prima werken. Stoelverwarming op stand 1 is al lekker warm.

Houd ons op de hoogte na een tijdje.

Mooie foto's, zo te lezen wel een stap vooruit, ga je hem nog "dikker"maken of blijft hij zo ?

Vooral omdat je schrijft dat ie uiterlijk precies op z,n 100 pk broertje lijkt.

17 minutes ago, Aarnout said:

Mooie foto's, zo te lezen wel een stap vooruit, ga je hem nog "dikker"maken of blijft hij zo ?

Vooral omdat je schrijft dat ie uiterlijk precies op z,n 100 pk broertje lijkt.

Op dit moment heb ik geen plannen. Ben meestal niet zo'n fan van aftermarket spullen.