MartinB Posted May 1, 2020 Report Share Posted May 1, 2020 Ford brengt een snelle en sportieve variant uit van de Puma, de ST. In de video is kort en heel summier te zien wat dit inhoudt. Motorisch zal heel waarschijnlijk dezelfde motor gebruikt worden van de Fiesta ST, de 1.5 ecoboost 200 pk. De rest is nog onbekend, maar ik vind het geweldig dat Ford dit aandurft met de Puma. Zal ongetwijfeld zeer strak sturen. Ik ben benieuwd.😎 https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-krijgen-we-in-plaats-van-de-focus-rs-151652 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted May 1, 2020 Report Share Posted May 1, 2020 47 minutes ago, MartinB said: Zal ongetwijfeld zeer strak sturen. Zal toch echt minder zijn dan de Fiesta ST met die 15cm extra hoogte inclusief hogere wielbasis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon94 Posted May 1, 2020 Report Share Posted May 1, 2020 De Puma ST is al een tijdje geleden gelekt toch? https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-puma-st-volledig-in-beeld/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter1981 Posted May 2, 2020 Report Share Posted May 2, 2020 Wordt tijd dat ze gewoon 4 cilinders erin flikkeren net als dat VW doet met hun kleinere auto`s Verder kwa model wel een mooie auto en ook lekker ruim. Heb 2 weken geleden een dag in een 155pk puma gereden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinB Posted May 2, 2020 Author Report Share Posted May 2, 2020 1 hour ago, peter1981 said: Wordt tijd dat ze gewoon 4 cilinders erin flikkeren Waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuudTilburg Posted May 3, 2020 Report Share Posted May 3, 2020 Ik begrijp het concept snelle crossover/SUV nooit zo goed. Het ding zal ongetwijfeld snel zijn. Aan de andere kant is zo'n crossover zwaarder, hoger en duurder. Het voordeel is dat je meer ruimte hebt. Ach, er zal vast een publiek voor zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martn Posted May 3, 2020 Report Share Posted May 3, 2020 On 2-5-2020 at 12:38, peter1981 said: Wordt tijd dat ze gewoon 4 cilinders erin flikkeren net als dat VW doet met hun kleinere auto`s Verder kwa model wel een mooie auto en ook lekker ruim. Heb 2 weken geleden een dag in een 155pk puma gereden. Waar zou dat voor nodig zijn als je met je drie cilinder die 4 cilinders gewoon voorbij rijdt? Je bent sneller en zuiniger, ik zie alleen pluspunten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter1981 Posted May 7, 2020 Report Share Posted May 7, 2020 Een 3 cilinder klinkt niet en heeft meer vibraties. Voor mij is het zeker niet en met mij vele andere auto liefhebbers die er zo over denken. De puma wat ik gereden heb was ook echt totaal belabberd kwa geluid net als alle andere 3 cilinders , daarbij valt dat zuiniger zijn meestal ook wel heel erg mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted May 7, 2020 Report Share Posted May 7, 2020 1 hour ago, peter1981 said: daarbij valt dat zuiniger zijn meestal ook wel heel erg mee Wellicht op dit moment voor de grotere motoren (> 1L, maar ook vw gaat naar meer 3 toe), maar theoretisch zijn 3 cilinders zuiniger te maken dan 4 tot een bepaald volume (zal net onder de 2L liggen) en daar zal dus waarschijnlijk het onderzoek/poductie in gaan zitten. Net als dat ze de motoren dan grotendeels hetzelfde kunnen houden over alle pk ranges en je dus goedkoper kan produceren voor alle modellen. De vibraties is wel een beetje een Ford dingetje doordat ze geen balansassen gebruiken maar het vliegwiel icm de ophaning gebruiken om de boel te dempen. Efficient en minder zwaar maar zorgt wel voor vibraties inderdaad. Ieder wat wils, maar ik heb er weinig last van maar ik kan me voorstellen dat als je een performance product koopt je dat niet wilt. Het geluid snap ik wel, een 4 cilinder is nou eenmaal mooier. Maar als je dat wilt zou ik voor de Focus 4 cil versies gaan en niet de Puma. Ford zal wel een afweging gemaakt hebben met de 3 cilinders voor de fiesta/puma en besloten hebben dat het upscalen van de technologie goedkoper was dan er een 4 cil er in hangen. In het geval van de Fiesta zal gewicht ook uitgemaakt hebben als het niet de kosten was (want het blijft een B segment model), schijnt bijna 50kg te schelen op een plek waar je het niet wilt hebben en dat is nogal wat op een kleine auto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martn Posted May 8, 2020 Report Share Posted May 8, 2020 On 7-5-2020 at 07:42, peter1981 said: Een 3 cilinder klinkt niet en heeft meer vibraties. Voor mij is het zeker niet en met mij vele andere auto liefhebbers die er zo over denken. Hahaha. Jij bent een van die mensen die nog niet in een Fiesta ST heeft gereden. Dat is duidelijk te merken aan dit bericht. Zou je eens moeten doen, maakt je wat minder kortzichtig. 3 cilinder is het nieuwe scheuren. Check die nieuwe Yaris GR, komt ook met een 3 cilinder. Gaat ook een pure brute bom worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gio Posted May 8, 2020 Report Share Posted May 8, 2020 Dacht juist ook dat de meeste lui altijd zeggen dat een oneven aantal cylinders beter klinkt. 3, 5 etc. 😲 Maar idd 't 3 cylindertje in de ST klinkt heerlijk. Ook buiten zonder het ingepompt cabine geluid. En als ik zie (en hoor!) hoe de getunde ST' s al klinken phew! Overigens kan dit wel eens wat voor m'n Moeders zijn. Die wilt iets kleiner gaan rijden maar wel een beetje n flotte bak. Heeft al aangegeven dat ze af en toe mijn ST wilt meenemen als die eenmaal binnen is om te zien of 't bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter1981 Posted May 17, 2020 Report Share Posted May 17, 2020 Dan moet ik je teleurstellen want ik heb dus wel in een fiesta ST gereden en ook nog best een behoorlijk stuk. Mij maak je er niet blij mee om het netjes uit te drukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinB Posted May 18, 2020 Author Report Share Posted May 18, 2020 @peter1981 ik weet niet met welke andere auto's je de Fiesta ST vergelijkt, maar ik heb het al eerder gezegd dat de Fiesta ST in zijn klasse de leukste hothatch is om mee te rijden. Dat blijkt ook uit meerdere tests. Qua geluid heeft Ford toch echt z'n best gedaan om er iets moois uit te halen en dat is naar mijn mening zeker gelukt. Mijn Fiesta 1.0 ecoboost 100 pk klinkt koud zeker niet lekker. Maar dat doet een VW up ook. Natuurlijk rijdt een BMW 6cilinder uit de M reeks beter en qua geluid al helemaal of het oude type Focus RS met 5 cilinder of een Mercedes c63 amg met 8 cilinders. Maar daar hangt ook een heel ander prijskaartje aan. Als geld geen rol zou spelen dan stond er hier wel een BMW op de oprit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 18, 2020 Report Share Posted May 18, 2020 8 hours ago, MartinB said: Mijn Fiesta 1.0 ecoboost 100 pk klinkt koud zeker niet lekker. Maar dat doet een VW up ook Jij vergelijkt toch niet een fiesta 1.0 met zo'n kleine een VW uppie. Die fiesta 1.0 eco klinkt helemaal niet koud. Je hoeft nog niet eens veel gas te geven, en der komt een net geluid eruit waar niemand storend of last hier in bv. Z.Limburgse Kuttingen, van heeft. Martin, hoe kom je i.g.n. daar nou bij 🤔. Al had ik de centen, die BMW kwam dan zeker niet. En dat is dan mijn smaak 🤓 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted May 18, 2020 Report Share Posted May 18, 2020 De oude Ford V6 Duratec 2.5L had anders ook een prima geluid kan ik je uit ervaring vertellen. Verbruikt wel 3x zoveel als een Fiesta. Maar ik zou hem niet terug willen. De 1.0 gaat vlotter dan die bak en als je een beetje in de toeren zit klinkt het ook prima, dat oude ding was gewoon te zwaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter1981 Posted May 19, 2020 Report Share Posted May 19, 2020 Ik reed op dat moment een Fiesta ST200 van 2017. Dus goed vergelijkbaar , en dat de mk8 ST 1 van de leukste hot hatches op dit moment is kwa rijden ligt niet bepaald aan het motor geluid. Ik kreeg toen een heel goed bod op de ST200 vandaar dat ik een middag ben gaan rijden. Maar was echt niet mijn auto. geluid beviel niet , onderstel beviel niet , stoelen waren het niet maar het model vind ik heel mooi en handbak waar ze bij VW nog wat van kunnen leren want de Polo gti waar ik ook in gereden heb is alleen maar leverbaar in NL met een saaie DSG. Maar ik ben gewoon geen fan van oneven cilinder aantallen , dus ook geen fan van een 5 pitter. en kunnen allemaal lullen als brugman maar zoveel mensen zoveel smaken en vind het best dat mensen helemaal verzot zijn op de mk8 ST maar ik zou niet willen ruilen met mijn mk7.5 ST want anders had ik dat allang gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martn Posted May 19, 2020 Report Share Posted May 19, 2020 16 hours ago, peter1981 said: Ik reed op dat moment een Fiesta ST200 van 2017. Dus goed vergelijkbaar , en dat de mk8 ST 1 van de leukste hot hatches op dit moment is kwa rijden ligt niet bepaald aan het motor geluid. Ik kreeg toen een heel goed bod op de ST200 vandaar dat ik een middag ben gaan rijden. Maar was echt niet mijn auto. geluid beviel niet , onderstel beviel niet , stoelen waren het niet maar het model vind ik heel mooi en handbak waar ze bij VW nog wat van kunnen leren want de Polo gti waar ik ook in gereden heb is alleen maar leverbaar in NL met een saaie DSG. Maar ik ben gewoon geen fan van oneven cilinder aantallen , dus ook geen fan van een 5 pitter. en kunnen allemaal lullen als brugman maar zoveel mensen zoveel smaken en vind het best dat mensen helemaal verzot zijn op de mk8 ST maar ik zou niet willen ruilen met mijn mk7.5 ST want anders had ik dat allang gedaan. Prima, laten we dit dan hierbij houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts