TjeerdNL Posted April 20, 2020 Report Share Posted April 20, 2020 Hoi, Sindskort een Fiesta MK7 pre-facelift uit 2012 gekocht maar kom erachter dat er geen bluetooth zit. Radio die er nu in zit is de standaard met 6 knoppen en 3 regeling display. Inmiddels 3 weken zitten zoeken naar een oplossing om deze te vervangen maar hoe meer ik zoek en lees, hoe meer tegenstrijdige berichten ik tegenkom. Waar ik vastloop is de kabelboom vanaf de bluetooth module naar de nieuwe radio. Waar ik ook kijk, ik vind niet een correcte kabelboom met de 26? pin connector. Heeft iemand een artikelnummer voor me welke zou moeten passen? Alvast bedankt! Huidige radio: Aangeschaft: Radio: AA6T-18C815-XB Display: AA6T-18B955-GD Bijhorende Sony facia Voice richting aanwijzer: 8A6T-13335-CC Nog aan te schaffen: Bluetooth: CS7T-14D212-AC Kabelboom: - VIN: WF0JXXGAJJCL82651 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted April 20, 2020 Report Share Posted April 20, 2020 De nummers voor de kabelboom weet ik helaas niet. Ik verder alleen plaatjes van de connectoren van de Mk7.5, als de pinnen van die modules hetzelfde zijn als die van de mk7 radio met 2 connectoren kan ik die wel posten maar iemand moet dat even bevestigen. Lijkt me van wel maar ik wil geen verwarring zaaien. Ze zijn intern wel iets anders (de radios) maar Ford heeft de neiging om veel dingen hetzelde te maken over modellen heen. Bij de Mk7.5 zitten bij die tweede connector alleen de pinnen voor audio in (4 pinnen) voor de bluetooth/sync module en het 'alert' kanaal (2 pinnen) welke o.a. de telefoonaudio bevat en verder niets en mijn vermoeden is dat dat ook het geval is voor de Mk7 connector. Wellicht kan je dan zelf gaan knutselen of bij de sloop langs gaan. Je mist overigens ook een DAB antenne voor de nieuwe radio zo te zien (witte connector). Mocht je niet OEM/Ford willen gaan: Dit is een 12V fantoomvoeding radio connector dus wellicht kan je via een omvormkabeltje er een dab-raamantenne op aansluiten en hoef je dan niet de bumperantenne te monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted April 20, 2020 Author Report Share Posted April 20, 2020 Dank voor je antwoord. De DAB aansluiting maak ik me nog geen zorgen over. Ik probeer zoveel mogelijk zaken bij elkaar te sprokkelen voordat ik naar iemand toe ga om het te activeren ( cruise control staat ook nog op het lijstje ). Mijn originele radio heeft 1 x 24 pin connector erop zitten. De nieuwe die volgens verschillende posts zou moeten kunnen werken heeft 2 connectoren maar voor de 2de connector waarvan ik vermoed dat deze voor de bluetooth / voice module wordt gebruikt vind ik geen geschikte kabelboom ... Deze heb ik kunnen vinden via ebay: BA6T-14C575-BBC en volgens de advertentie zou die op een 2011-2013 fiesta moeten passen maar de connector is veel te klein ...https://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Fiesta-MK7-2011-2013-Bluetooth-USB-Aux-Loom-BA6T-14C575-BBC/223577770034?fits=Model%3AFiesta&hash=item340e460832:g:~4wAAOSw7xteNAxV Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted April 20, 2020 Report Share Posted April 20, 2020 Het lijkt er op dat die kabelboom in de kabelboom van de ACM (radio) en die van het scherm plugt. Geen idee welke de andere dan is. De 54 pin connector (3x18 gaten) is in ieder geval voor de Bluetooth module/Sync module. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted April 20, 2020 Report Share Posted April 20, 2020 Radiomodule gaat niet passen Jij heb al een type waar de usb via dat module loopt, mogelijk Past er wel een sync 1 module in Het sony paneel en display zal zeer waarschijnlijk wel werken Maar om dab werkend te krijgen ? Heb ik wel twijfels Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted April 20, 2020 Author Report Share Posted April 20, 2020 Het DAB gebeuren maak ik me niet druk om, wat ik nooit gehad heb zal ik ook niet missen, echter de bluetooth functionaliteit voor bellen / audio streamen wel Suggesties voor welke kabelboom / bluetooth module erin te zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted April 20, 2020 Report Share Posted April 20, 2020 22 minutes ago, TjeerdNL said: Het DAB gebeuren maak ik me niet druk om, wat ik nooit gehad heb zal ik ook niet missen, echter de bluetooth functionaliteit voor bellen / audio streamen wel Suggesties voor welke kabelboom / bluetooth module erin te zetten? Wat voor stekker ligt er onder het handschoenen kastje (foto) mogelijk kan je daar een op aansluiten en zit er bij de binnenverlichting een losse stekker mbt de microfoon (draad kleuren ) Want als dat er niet ligt is het een behoorlijke klus om dit achteraf erin te krijgen En het module wat bij begin staat gaat niet passen/pas te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted April 20, 2020 Author Report Share Posted April 20, 2020 De stekker voor de bluetooth module zit er niet. Ik heb 2 loze stekkers kunnen vinden, 1 grijze met 1 draad erin en 1 rode 6 polige stekker die links zit met 3 draden, groen / zwart / geel. De microfoon aansluiting kan ik morgen eventueel controleren achter de binnenverlichting. Zolang ik maar niet de hele dashboard kabelboom hoef te vervangen kan het nooit zo erg zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted April 23, 2020 Author Report Share Posted April 23, 2020 Beste wat ik vinden is: Kabelboom: 8V5T-14C575-BBE / BBB Module: 8M5T-19C112-AM / AR Zijn dit de goede part nummers? Weet iemand waar deze connector naartoe gaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted April 24, 2020 Report Share Posted April 24, 2020 Stekker ken ik niet 123 maar in de auto hoort een sync 1 type en als je dat achteraf wil inbouwen heb een beste klus en zeker je wel enige No how nodig Een pasklare draad boom is er niet Denk dat als je een sloperij kan vinden waar je een deel draad bundel van kan halen je de meeste kans van slagen heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted April 25, 2020 Author Report Share Posted April 25, 2020 Klein succes geboekt. Gisteren de nieuwe radio binnen gekregen en vanmorgen ingebouwd. Alles werkt tot nu toe :). Tevens gevonden waar die stekker naartoe gaat. 10 polige stekker zit onder de radio unit zelf. Zojuist kabelboom: BA6T-14C575-BBC en bluetooth module: CS7T-14D212-AC besteld. De huidige stekker bevat het Aux signaal. De USB connector die achter de oude radio zit is een mini usb connector welke ik denk ik kan verlengen naar de nieuwe bluetooth module. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted April 25, 2020 Report Share Posted April 25, 2020 6 hours ago, TjeerdNL said: De USB connector die achter de oude radio zit is een mini usb connector welke ik denk ik kan verlengen naar de nieuwe bluetooth module. Als de "keying" verkeerd om is, de schuine kant aan de onderkant van de USB module kan links/rechts zitten bij deze connectoren, dan kan je hem "universeel" maken door met een stanleymes de rechte kant schuin te maken. Keying voorbeeld: Voor de Sync 2/3 modules zijn ze iets complexer omdat daar ook nog andere keying gaten in zitten maar volgens mij zijn deze nog de "oude" USCAR-USB connectoren en zijn die vrij simpel universeel te maken. Of een Mini-USB verlengkabel er aan vast doen zoals je zelf al aangeeft, kan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted April 26, 2020 Report Share Posted April 26, 2020 17 hours ago, TristanT said: Als de "keying" verkeerd om is, de schuine kant aan de onderkant van de USB module kan links/rechts zitten bij deze connectoren, dan kan je hem "universeel" maken door met een stanleymes de rechte kant schuin te maken. Keying voorbeeld: Voor de Sync 2/3 modules zijn ze iets complexer omdat daar ook nog andere keying gaten in zitten maar volgens mij zijn deze nog de "oude" USCAR-USB connectoren en zijn die vrij simpel universeel te maken. Of een Mini-USB verlengkabel er aan vast doen zoals je zelf al aangeeft, kan ook. Ik denk dat het je zo niet gaat lukken daar de auto een sync uitvoering module zou horen ,en het module wat je nu heb besteld is het ‘oude’ nokia model maar wie weet lukt het je ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted April 26, 2020 Report Share Posted April 26, 2020 4 hours ago, BlackFocus said: Ik denk dat het je zo niet gaat lukken daar de auto een sync uitvoering module zou horen ,en het module wat je nu heb besteld is het ‘oude’ nokia model maar wie weet lukt het je ! Ik ben niet degene die het besteld heeft, dat is @TjeerdNL. In mijn Mk7.5 zit een Sync 3 module en die werkt prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted April 26, 2020 Author Report Share Posted April 26, 2020 We gaan het mee maken, als ik het niet voor elkaar krijg ga ik een poging wagen om de connector om te zetten naar een 26 pin versie, als dat ook niet gaat, heb ik altijd de oude ACM nog of heb ik een reden om de ACM te vervangen voor een -SE versie, deze heeft een enkele connector. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted April 26, 2020 Report Share Posted April 26, 2020 40 minutes ago, TristanT said: Ik ben niet degene die het besteld heeft, dat is @TjeerdNL. In mijn Mk7.5 zit een Sync 3 module en die werkt prima. Foutje Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted May 7, 2020 Author Report Share Posted May 7, 2020 Succes! Vandaag de elm327 binnen gekregen en alles aangesloten. Voor zover ik kan zien komen alle opties naar voren incl. DAB nu ( geen ontvangst want er zit nog geen DAB antenna aan ) bluetooth werkt, VC werkt, bluetooth / bluetooth audio werken. USB kabel vanaf BVC module werkt, aux in nog niet getest. Volledige lijstje tot nu toe: Radio: AA6T-18C815-XB Display: AA6T-18B955-GD Bijhorende Sony facia Voice richting aanwijzer: 8A6T-13335-CC Kabelboom: BA6T-14C575-BBC BVC: CS7T-14D212-AC Nog binnen te komen: AM5T-18828-DB: Antenne voor een focus mk3 FM / DAB / GPS 8A6A13K767AB / 8M5A15K609CB / 7M51R045B54ADW: Binnen verlichting unit uit een Kuga MK1 met zonnebril houder, microfoon en interieur licht Settings in forscan aangepast: ICE -> High level CD and DAB Voice control -> Basic speech recognition Digital radio receiver -> DAB radio system with PTY EU and ROW Bluetooth handsfree -> BT/VC Phone system with USB Kosten tot nu toe: Radio / display / facia: 105 pond Kabelboom: 61 pond voice richting aanwijzer: 17 pond BVC module: 30 pond Mic + verlichting: 67 pond ( was wat aan de dure kant maar zit zowel de voor verlichting in als achter + sensoren ) Antenne: 35 pond totaal: 315 pond ... de prijs van een bekeuring voor niet handsfree bellen Nog te doen hierna is de microfoon kabel verlengen, deze komt nu tot de A style en ditzelfde voor de DAB antenne. Dan op naar het volgende projectje, parkeer sensoren achter inbouwen en koplampen vervangen voor projector lampen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted May 7, 2020 Report Share Posted May 7, 2020 Top man 👌had niet verwacht dat alles zou werken zeker met het dab verhaal zitten wat haken en ogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted May 7, 2020 Author Report Share Posted May 7, 2020 21 minutes ago, BlackFocus said: Top man 👌had niet verwacht dat alles zou werken zeker met het dab verhaal zitten wat haken en ogen Dat DAB verhaal ben ik verschillende plekken inderdaad tegengekomen. Als het niet had gewerkt, geen man overboord. Maar aangezien de settings blijven zitten en het menu werkt, ga ik kijken of ik het ook echt functioneel kan krijgen. Ben echter niet van plan om de hele kabelboom van voor naar achter aan te leggen met filter en antenne. Behalve dat het mij teveel werk is, is het ook te duur en zoek een goedkoper alternatief. Met deze antenne AM5T-18828-DB hoop ik op de goede weg te zijn, maar vraag me af of ik er ook nog een versterker tussen dien te plaatsen ... Of is er een beter alternatief dan een raam antenne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted May 7, 2020 Report Share Posted May 7, 2020 4 minutes ago, TjeerdNL said: Dat DAB verhaal ben ik verschillende plekken inderdaad tegengekomen. Als het niet had gewerkt, geen man overboord. Maar aangezien de settings blijven zitten en het menu werkt, ga ik kijken of ik het ook echt functioneel kan krijgen. Ben echter niet van plan om de hele kabelboom van voor naar achter aan te leggen met filter en antenne. Behalve dat het mij teveel werk is, is het ook te duur en zoek een goedkoper alternatief. Met deze antenne AM5T-18828-DB hoop ik op de goede weg te zijn, maar vraag me af of ik er ook nog een versterker tussen dien te plaatsen ... Klopt ik heb ook een dab radio gemonteerd maar door omstandigheden geen gelegenheid gehad om er mee verder gaan Mijn auto is een misbuild hierin zit het dab antenne spul alleen zat de stekker achter de radio ingetapet Ik hoop dat ik binnenkort er wel de mogelijkheid heb om het in te stellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted May 7, 2020 Author Report Share Posted May 7, 2020 Hoop dat het je lukt om het te activeren! Bij mij is enige wat er af fabriek in zat zijn de bekabeling voor de cruise control ( de knoppen moet er nog ergens vandaan zien te toveren ) en de lege houders voor de voet verlichting .. verder heb ik gewicht besparende opties op de auto die je maar kunt bedenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted May 7, 2020 Report Share Posted May 7, 2020 1 hour ago, TjeerdNL said: Met deze antenne AM5T-18828-DB hoop ik op de goede weg te zijn, maar vraag me af of ik er ook nog een versterker tussen dien te plaatsen ... Of is er een beter alternatief dan een raam antenne? Ik ken deze antenne niet maar de meeste GPS/Radio combi antennes hebben er twee, een voor de GPS en een voor sub-400MHz signalen ofwel alle radio. Mocht hij twee aanslutingen voor de normale antenne hebben zal je waarschijnlijk nog een versterker nodig hebben voor DAB want dan heb je een gesplitste (en waarschijnlijk gefilterde) combinatie waarvan dan 1 voor AM/FM en een voor DAB waar nog een versterker achter moet. Blauwe Fakra aansluiting is GPS in ieder geval. De normale Fiesta antenne zit in de bumper met een versterker er voor (BA6T-18C847-AB voor de Mk7.5, ik vermoed zelfde voor de Mk7). Mocht die er bij de Focus ook voor zitten, dan zal je de enkele draad antenne daarmee moeten verbinden. Als ik even snel kijk is de versterker van de Focus een zwart doosje en die van de Fiesta groene, maar ze werken waarschijnlijk hetzelfde: Draadantenne (of plaat in het geval van de Fiesta) er in naar pin 3, 1&2 zijn doorgelust voor de voeding en aan de achterkant een metalen fakra connector die verbonden moet zijn met de witte fakra aansluiting op de radio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted May 8, 2020 Author Report Share Posted May 8, 2020 Dank voor de suggesties! Vandaag een beetje zitten te testen en alles lijkt te werken maar er zijn nog een paar aandachtspuntjes. 1. de Sony radio toetsen lijken allemaal te werken, als ik een radio station op sla onder 7, dan wordt getoond, kan hem alleen echter daarna niet meer opvragen .... 2. FM ontvangst is erg beroerd nu ... DAB antenna nog niet aangesloten maar lijkt mij niet een oorzaak te zijn. Ik heb wel radio ontvangst, maar alle zenders hebben gewoon slecht ontvangst, oude radio aangesloten en het is goed. Komt dit door de ontbrekende dab antenne? 3. bluetooth geluid valt soms weg, morgen ga ik proberen de module te updaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted May 9, 2020 Report Share Posted May 9, 2020 Wellicht, sluit voor de grap eens de dab antenne aan zonder dat die werkelijke op het dak zit naast de oude antenne, ontvangst is dan slecht maar wellicht is de ruis weg. Kijken of dat helpt. Voor zover ik wet zijn de antennes niet gekoppeld maar wellicht is dat in dit model anders en heb je die tweede wel nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjeerdNL Posted May 10, 2020 Author Report Share Posted May 10, 2020 De DAB versterker en antenne zijn onderweg. Antenne versterker: BA6T-18C847-AB Antenne: H1BT-19G461-DD Laatste stap is om de antenne female fakra connector te vinden een zoektocht heeft vooralsnog niets opgeleverd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts