Jump to content
Fiestaclub.nl
GOMAX33NL

Climate Control op scherm aanzetten

Recommended Posts

Hoi,

Onlangs ge update naar Sync 3.4. Ondertussen ook met Zenderlogo's en een beetje gespeeld met een ander bootscreen dankzij Tristan's informatie.

Nu wil ik graag de button van Climate Control op mijn scherm erbij (die staat er nog niet tussen) en dat ik dat via het scherm kan instellen. Heb daar al diverse plaatjes van gezien maar weet nog niet hoe ik dit kan activeren. Weet iemand dit?

Groeten Marijn

In 7D0-01-01 xxxx xxNN xx -> NN is waarschijnlijk iets van 9A of iets dergelijks, 2 er vanaf trekken -> 9A wordt dan bijv 98. (Dual zone climate ipv single zone, werkt anders niet)

In 7D0-01-02 xxxx NNxx xx -> NN is waarschijnlijk iets van 44 of 46, tweede 4 er vanaf trekken naar bijv 40 of 42 (climate type automatic ipv manual)

Wat je mogelijk ook moet doen, maar dat hangt heel erg van de firmware van de module af is het volgende:
7D0-04-01 xxxx xxNN xx -> NN naar 00 of 01, 00 is met repeater voor dual zone, 01 is zonder, 02/03 is voor singel wel/niet. Ofwel, als je iets aanpast met de knoppen komt het groot in het scherm te staan (temp/fanspeed alleen). Echter deze instelling werkt mogelijk wel/niet op de Mk8, op de Mk7.5 iig wel, maar dit is een legacy instelling die niet overal iets doet. 

Zoals altijd, sla de instellingen van te voren op voordat je iets aanpast. Of het werkt? Geen idee, de climate control via sync 3 werkt niet op alle EATC modules.

5 hours ago, TristanT said:

In 7D0-01-01 xxxx xxNN xx -> NN is waarschijnlijk iets van 9A of iets dergelijks, 2 er vanaf trekken -> 9A wordt dan bijv 98. (Dual zone climate ipv single zone, werkt anders niet)

In 7D0-01-02 xxxx NNxx xx -> NN is waarschijnlijk iets van 44 of 46, tweede 4 er vanaf trekken naar bijv 40 of 42 (climate type automatic ipv manual)

Wat je mogelijk ook moet doen, maar dat hangt heel erg van de firmware van de module af is het volgende:
7D0-04-01 xxxx xxNN xx -> NN naar 00 of 01, 00 is met repeater voor dual zone, 01 is zonder, 02/03 is voor singel wel/niet. Ofwel, als je iets aanpast met de knoppen komt het groot in het scherm te staan (temp/fanspeed alleen). Echter deze instelling werkt mogelijk wel/niet op de Mk8, op de Mk7.5 iig wel, maar dit is een legacy instelling die niet overal iets doet. 

Zoals altijd, sla de instellingen van te voren op voordat je iets aanpast. Of het werkt? Geen idee, de climate control via sync 3 werkt niet op alle EATC modules.

Bedankt TristanT. Het werkt zoals je ziet ook op een MK8. Aan jou heb ik wat :-).

20200418_154214.jpg

Dat is een optie die ik ook graag geactiveerd zou zien.

Bediening zit nu veel te laag naar mijn zin.

9 hours ago, Mikkem said:

Dat is een optie die ik ook graag geactiveerd zou zien.

Bediening zit nu veel te laag naar mijn zin.

Hoi Mikkem,

Sinds een paar weken ben ik zelf pas in het bezit van een ELM327 via AUTOWOLF. Heb wel wat verstand van computers en dowload zo nu en dan eens een ebook of wat dan ook en help soms als er bij iemand een computer is vastgelopen. Alleen van computertaal heb ik (nog) geen kaas van gegeten. Dat lijkt me best interessant. Maar zoals ik hier in eerdere POSTS op het forum heb gelezen is TristanT hier wel erg in thuis.

Zoals hij het mij heeft uitgelegd hier op het forum zijn alle aanpassingen tot dusver gelukt :-).

Wat ik zelf tot nu toe zelf gedaan heb aan mijn auto is upgraden naar Sync 3.4 met F9 kaarten via Cyanlabs (site), Autovergrendeling ingeschakeld, Zenderlogos zichtbaar gemaakt, Opstartscherm gewijzigd in RS Performance (toevallig begint mijn kenteken ook met RS en is m'n auto blauw :-) en als laatste gisteren Klimaatregeling zichtbaar gemaakt op het touchscreen. Dit was bij mij iig niet zichtbaar na de update. Ik weet ook niet of dat bij anderen wel is.

Het enige wat ik mis zijn 2 zenderlogos van zenders die ik vaak via DAB luister. Nl. Wild FM (als we de brug bij Zaltbommel overrijden richting Amsterdam) en Hotradio. Goed te ontvangen hier in Den Bosch :-)

Zoals je op de foto hierboven ziet is het me gelukt.

Ik hoop dat er snel ergens een keer weer een meeting is zodat we onze informatie etc. kunnen delen.

Gr. Marijn

3 hours ago, GOMAX33NL said:

Hoi Mikkem,

Sinds een paar weken ben ik zelf pas in het bezit van een ELM327 via AUTOWOLF. Heb wel wat verstand van computers en dowload zo nu en dan eens een ebook of wat dan ook en help soms als er bij iemand een computer is vastgelopen. Alleen van computertaal heb ik (nog) geen kaas van gegeten. Dat lijkt me best interessant. Maar zoals ik hier in eerdere POSTS op het forum heb gelezen is TristanT hier wel erg in thuis.

Zoals hij het mij heeft uitgelegd hier op het forum zijn alle aanpassingen tot dusver gelukt :-).

Wat ik zelf tot nu toe zelf gedaan heb aan mijn auto is upgraden naar Sync 3.4 met F9 kaarten via Cyanlabs (site), Autovergrendeling ingeschakeld, Zenderlogos zichtbaar gemaakt, Opstartscherm gewijzigd in RS Performance (toevallig begint mijn kenteken ook met RS en is m'n auto blauw :-) en als laatste gisteren Klimaatregeling zichtbaar gemaakt op het touchscreen. Dit was bij mij iig niet zichtbaar na de update. Ik weet ook niet of dat bij anderen wel is.

Het enige wat ik mis zijn 2 zenderlogos van zenders die ik vaak via DAB luister. Nl. Wild FM (als we de brug bij Zaltbommel overrijden richting Amsterdam) en Hotradio. Goed te ontvangen hier in Den Bosch :-)

Zoals je op de foto hierboven ziet is het me gelukt.

Ik hoop dat er snel ergens een keer weer een meeting is zodat we onze informatie etc. kunnen delen.

Gr. Marijn

Dag Marijn,

Ik heb de verschillende topics gevolgd. De update naar 3.4 heb ik nog niet geïnstalleerd (ik wacht op de officiële download, ALS die er komt).  De zenderlogo's bij de DAB stations zouden leuk zijn, dat wel. Uiteraard kan ik 3.4 alsnog eenvoudig downloaden en installeren over de huidige 3.0 versie.

Voor zover ik weet is de klimaatregeling in Sync3 nooit standaard in een MK8, al begrijp ik niet goed waarom.

Een ELM327 of ander OBD2 apparaat heb ik niet en die gaat er ook niet komen denk ik. Van computers in het algemeen heb ik meer dan genoeg kennis, dat dan weer wel.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een medeforummer die dit wil voor mij wil doen, eventueel voor een vergoeding. Degene die mijn auto onderhoud (bevriende Ford monteur) waarschuwt me wel steeds dat die Sync3 aanpassingen soms vreselijk mis kunnen gaan met compleet geblokkeerde systemen tot gevolg.

De enige andere wens die ik nog heb met betrekking tot mijn Fiesta is het aansluiten van een achteruitrijcamera op het Sync3 scherm. Die optie mis ik helaas (ook geen parkeersensoren).

Groeten, Mike

4 hours ago, Mikkem said:

Dag Marijn,

Ik heb de verschillende topics gevolgd. De update naar 3.4 heb ik nog niet geïnstalleerd (ik wacht op de officiële download, ALS die er komt).  De zenderlogo's bij de DAB stations zouden leuk zijn, dat wel. Uiteraard kan ik 3.4 alsnog eenvoudig downloaden en installeren over de huidige 3.0 versie.

Voor zover ik weet is de klimaatregeling in Sync3 nooit standaard in een MK8, al begrijp ik niet goed waarom.

Een ELM327 of ander OBD2 apparaat heb ik niet en die gaat er ook niet komen denk ik. Van computers in het algemeen heb ik meer dan genoeg kennis, dat dan weer wel.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een medeforummer die dit wil voor mij wil doen, eventueel voor een vergoeding. Degene die mijn auto onderhoud (bevriende Ford monteur) waarschuwt me wel steeds dat die Sync3 aanpassingen soms vreselijk mis kunnen gaan met compleet geblokkeerde systemen tot gevolg.

De enige andere wens die ik nog heb met betrekking tot mijn Fiesta is het aansluiten van een achteruitrijcamera op het Sync3 scherm. Die optie mis ik helaas (ook geen parkeersensoren).

Groeten, Mike

Gewoon goed opletten met parkeren Mike :-). 

23 hours ago, GOMAX33NL said:

Bedankt TristanT. Het werkt zoals je ziet ook op een MK8. Aan jou heb ik wat :-).

Goed om te weten, op de Mk7.5 werkt het niet met de 3.0 versie, ik ga het nog wel eens proberen met de 3.4 maar ik vermoed dat de EATC module van de Mk7.5 simpelweg niet compatible is (repeater wel). De Mk8 is als het goed is compatible met de rest van de Ford modellen (qua signalen) dus ik had al een vermoeden dat het grotendeels zou werken. Enige nadeel is gok ik het dual mode (passagier/driver andere temp/fan instellingen) systeem dat niet in de Fiesta zit en dat dat de reden is dat het climate control scherm standaard niet geactiveerd is. 

Als het goed is kan je front/rear defrost ook nog activeren voor in dat scherm met het volgende (het zijn bit selectors ofwel de bit "1" == aan, de bit "0" == uit):

7D0-01-01 xxxx xxxx xN -> x8 er bij is rear defrost aan, er af is uit. In die byte zitten ook de instellingen voor heated steering wheel en heated seats dus als je die hebt moet je de rest hetzelfde laten. Waarschijnlijk is de waarde 10, wordt dan 18.

Front heated window als je die hebt:

7D0-01-02 xxxx xxxx Nx -> 4x er bij optellen voor aan, 4 er af voor uit. Waarschijnlijk is deze waarde 82, en dan wordt die C2. Let op: als de waarde > 8x is dan moet dat zo blijven anders dan gaat er van alles stuk (is terug te zetten uiteraard).

Op de Mk7.5 werken ze dat ze het signaal ontvangen maar aan/uit zetten werkt niet. Mogelijk op de Mk8 werkt het wel.

4 hours ago, GOMAX33NL said:

Gewoon goed opletten met parkeren Mike :-). 

Dat lukt over het algemeen prima, maar na 10 jaar met sensoren / camera went dat toch.

Dochterlief gaat binnenkort rijles nemen. Vóór ze haar rijbewijs heeft moet er een oplossing zijn 🤓

On 18-4-2020 at 10:47, TristanT said:

Hoi Tristan1,

Heb dit geprobeerd op mijn MK8 Fiesta maar helaas. Hieronder het schema met mijn huidige codes. Misschien jij hier iets aan kan zien.

Heb hier versie 3.4 19200 er op staan. Vervolgens geen automatische climat control maar handmatig.

IMG_4833.jpg

Hoi Chopperbob,

Ik heb het met mijn Fiesta wel voor elkaar gekregen om climate control aan te zetten. Ik heb hier een word bestandje van gemaakt. Ik wil dit wel naar je toe sturen.

Alleen mijn betand is iets te groot. Wat is je mail adres dan stuur ik je beschrijving.

Gr. Marijn

Waar jij bij 7D0-04-01....1DE1 hebt staan staat er bij mij 1D82. Misschien dat dat het is.

Dit zijn de instellingen voor dat blok:

Bluetooth Audio Profile Index                   7D0-04-01 nnXX XXnn nn                     
Climate Domain (disable climate VR on Sync 3.4, ignores legacy climate in 3.4):  7D0-04-01 nnnn nnXn nn 0....... 00
           00:    ON - Automatic (show domain?)
           80:    OFF - Manual (hide domain?)
Fan Repeater: .................................................................. 7D0-04-01 nnnn nnXn nn .0...... 00
           00:    ON
           40:    OFF
Temperature Repeater: .......................................................... 7D0-04-01 nnnn nnXn nn ..0..... 00
           00:    ON
           20:    OFF
Legacy Climate: ................................................................ 7D0-04-01 nnnn nnXX nn ...00000 00
           00:    Enable Climate Control Repeater for Dual Climate Control
           01:    Disable Climate Control Repeater
           02:    Enable Climate Control Repeater for Single Climate Control
           03:    Disable Climate Control Repeater
           04:    E8
           05:    05 Unknown
           06:    06 Unknown
           07:    07 Unknown
           08:    08 Unknown
           09:    09 Unknown
           0A:    0A Unknown
           0B:    0B Unknown
           0C:    0C Unknown
           0D:    0D Unknown
           0E:    0E Unknown
           0F:    0F Unknown
           10:    10 Unknown
           11:    11 Unknown
           12:    12 Unknown
           13:    13 Unknown
           14:    14 Unknown
           15:    15 Unknown
           16:    16 Unknown
           17:    17 Unknown
           18:    18 Unknown
           19:    19 Unknown
           1A:    1A Unknown
           1B:    1B Unknown
           1C:    1C Unknown
           1D:    1D Unknown
           1E:    1E Unknown
           1F:    1F Unknown

Voor sync 3.4 zijn de instellingen anders dan voor de andere versies, gewoon even proberen met 80/81/00/01. De Legacy climate instellingen doen andere dingen in 3.4 dan 3.0/3.2. Overigens moeten ook de rest van de klimaatinstellingen goed staan. Zie eerdere posts, of neem de asbuilt data van iemand die het al geconfigureert heeft.

16 hours ago, GOMAX33NL said:

Hoi Chopperbob,

Ik heb het met mijn Fiesta wel voor elkaar gekregen om climate control aan te zetten. Ik heb hier een word bestandje van gemaakt. Ik wil dit wel naar je toe sturen.

Alleen mijn betand is iets te groot. Wat is je mail adres dan stuur ik je beschrijving.

Gr. Marijn

Hoi Marijn, 

Graag sturen naar rolandcools@home.nl

Thnx.

On 18-4-2020 at 10:47, TristanT said:

Vraagje.....

Sinds kort heb ik een Fiesta MK8, heb al deurvergrendeling geactiveerd in Forscan, maar kan asbuilt APIM niet vinden. 

Deze komt niet voor als ik Forscan. 

Bij mijn MK 7,5 had ik gewoon alle functies.

Dus kan ook de climate control niet op scherm zetten

Iemand een idee?

Hoi Tonneke,

Ook niet als je FORscan opent en onder Configuration and Programming?

FORscan dient wel aangesloten te zijn uiteraard :-).

Gr. Marijn

18 hours ago, tonneke said:

Sinds kort heb ik een Fiesta MK8, heb al deurvergrendeling geactiveerd in Forscan, maar kan asbuilt APIM niet vinden. 

Heb je een Sync 2.5 versie toevallig? Die heeft 4 tabs (zonder nav dus) en softwareversie R5. Die kan je niet aanpassen helaas. Ziet er verder hetzelfde uit als een Sync 3 systeem en zit in de Mk8 Fiesta's als goedkopere optie, de Ford Ka en sommige Focus modellen. Deze systemen zijn significant anders dan de Sync 3 versies en zitten in een geheel met de radio ingebakken (ACM).

Bedankt voor je reaktie. Mijn fiesta is een mk8 titanium, twee maanden oud. 

kan ik sync evt. updaten?

15 minutes ago, tonneke said:

Kan ik sync evt. updaten?

Zie Deze website van Ford

geef hier je VIN nummer in (Te vinden in het instellingenscherm van je auto) en dan krijg je te zien of er een update is.

in het instellingenscherm kan je ook je huidige versie zien van Sync

2 hours ago, Jeroen said:

De Ford server geeft weer eens interne 500 errors dus wellicht komen er weer updates aan. Het kan dus zijn dat het niet werkt.

7 hours ago, TristanT said:

Heb je een Sync 2.5 versie toevallig? Die heeft 4 tabs (zonder nav dus) en softwareversie R5. Die kan je niet aanpassen helaas. Ziet er verder hetzelfde uit als een Sync 3 systeem en zit in de Mk8 Fiesta's als goedkopere optie, de Ford Ka en sommige Focus modellen. Deze systemen zijn significant anders dan de Sync 3 versies en zitten in een geheel met de radio ingebakken (ACM).

ik heb software versie F1.3.3.1_R19301a

Lees nu net toen ik keek of er een update was (was niet) dat het Sync 3 is

43 minutes ago, tonneke said:

ik heb software versie F1.3.3.1_R19301a

Deze versie had ik nog niet gezien maar op Russische fora hebben ze die al gespot (gebruik google translate voor vertaling) als "Sync 2.5". 

Ford is daarover nogal raar aan het doen in sommige landen. In andere landen heet het Sync 2.5 (soms wel, zie bijvoorbeeld: hier voor de ecosport in nl of hier voor een poolse Fiesta) en in andere gewoon Sync 3 om de verwarring groter te maken. Er zit nogal verschil tussen de aansluitingen, of ze van binnen dezelfde spullen hebben weet ik niet. Ik heb er nog nooit een gezien/uit elkaar gehaald maar aangezien ze als goedkopere variant verkocht worden gok ik dat ze op kosten bespaard hebben. Dus als je de non-navigatie optie hebt is de kans aanwezig dat je die hebt, bij navigatie weet ik het niet. Doet niets af aan het radiosysteem maar is niet een losse unit zoals de Sync 3 versie 3.3 die nu geleverd word. Het ziet er uit als standaard Sync 3 maar deze versie is dat niet. Als je het dashboard open zou halen zal je zien dat de display kabel de radiounit in gaat en niet naar een losse module. 

Je kan hier op dit moment niets mee. Forscan ondersteund deze nog niet voor zover ik weet. Vraag het anders op het forum van forscan.org. Wellicht kunnen ze je een beta geven. Ik moet wel zeggen dat ik hier bijster weinig over gezien heb qua configuratie. Als je ooit een update krijgt kan ik wel naar de bestanden kijken die er in zitten, wellicht is er iets te vinden waarmee je wat kan (geen garanties).

Mogelijk komt hier later meer voor, ze zijn nog te nieuw. De Sync 3 units zijn grotendeels hetzelfde als de apparaten die in 2015 al op de markt kwamen dus men weet ondertussen hoe die werken.

Bedankt voor je heldere verhaal. We wschten af. Zodra er een update komt laat ik het weten