Jump to content

Fiesta ST MK8 M260 Mountune

martn
 Share

Recommended Posts

Hoi allen,

Ik zit momenteel te wachten tot dat mijn Mountune M235 pakket wordt verzonden en dacht er aan om hier een topic over te starten omdat ik nog niets hierover op Nederlandse fora kan vinden. Misschien dat anderen hier wat aan hebben. Ik zal mijn bevindingen hier delen zodra ik het gebeure heb geïnstalleerd. Ik hoop het geheel deze week te ontvangen en te kunnen installeren, maar gezien alles wat er nu gaande is in de wereld kunnen verzendingen even wat langer duren. Als er vragen zijn beantwoord ik ze ook graag.

Wat ik besteld heb:

Voor nu zijn dit de updates die ik ga doen. Nog twijfelend over Milltek uitlaat en Eibach veren.

• Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nice, ga ik in de gate houden :) 
Mk8 staat inmiddels toch stiekem in de rij van potentiele upgrades (naast een focus of i30n) dus ben benieuwd wat je eruit kan halen!

Waarom twijfel je over de uitlaat en veren? De performance versie die UK heeft staat standaard op andere dempers, schijnt toch wel erg goed te zijn. 

4 hours ago, Gio said:

Nice, ga ik in de gate houden :) 
Mk8 staat inmiddels toch stiekem in de rij van potentiele upgrades (naast een focus of i30n) dus ben benieuwd wat je eruit kan halen!

Waarom twijfel je over de uitlaat en veren? De performance versie die UK heeft staat standaard op andere dempers, schijnt toch wel erg goed te zijn. 

Ik heb zelf ook naar de Focus en de i30N gekeken. De Fiesta is een veel betere combi qua prijs/fun, hij is goedkoper en schijnt veel leuker te rijden. Daarnaast is de Focus wel heel erg traag voor de PK's die hij heeft. De i30N klinkt geweldig, maar ik knapte daarbij af door het nog meer plastic-fantastic interieur dan de Fiesta heeft. Zelf zit ik er aan te denken om als opvolger weer een Fiesta ST te kopen, maar als de zaken dit jaar zo blijven gaan zal dat even worden uitgesteld.

Wat betreft de uitlaat en veren. De schroefset zal inderdaad erg goed zijn, maar dat vind ik toch wel een iets te flinke upgrade voor als ik de auto weer weg doe. Een setje Eibach is een stuk goedkoper. Ik twijfel over de hoogte. Ik heb geen zin om met een drempelschraper te rijden. Milltek hoor ik bij de Fiesta ook veel negatieve verhalen over, je zou te veel betalen en het verschil met origineel zou veel te klein zijn. Daar kan ik zelf pas over beslissen als ik het eens gehoord heb, maar ben dus best huiverig.

1 hour ago, martn said:

Ik heb zelf ook naar de Focus en de i30N gekeken. De Fiesta is een veel betere combi qua prijs/fun, hij is goedkoper en schijnt veel leuker te rijden. Daarnaast is de Focus wel heel erg traag voor de PK's die hij heeft. De i30N klinkt geweldig, maar ik knapte daarbij af door het nog meer plastic-fantastic interieur dan de Fiesta heeft. Zelf zit ik er aan te denken om als opvolger weer een Fiesta ST te kopen, maar als de zaken dit jaar zo blijven gaan zal dat even worden uitgesteld.

Wat betreft de uitlaat en veren. De schroefset zal inderdaad erg goed zijn, maar dat vind ik toch wel een iets te flinke upgrade voor als ik de auto weer weg doe. Een setje Eibach is een stuk goedkoper. Ik twijfel over de hoogte. Ik heb geen zin om met een drempelschraper te rijden. Milltek hoor ik bij de Fiesta ook veel negatieve verhalen over, je zou te veel betalen en het verschil met origineel zou veel te klein zijn. Daar kan ik zelf pas over beslissen als ik het eens gehoord heb, maar ben dus best huiverig.

Ja precies daarom kijk ik stiekem toch een beetje naar de Mk8 ST, goedkoper in bijna alles. Maar waarschijnlijk net zoveel smiles per $$$. Heb alleen een zacht plekje voor de focus RS, de ST vindt ik ook niet zo mooi met de centre exhaust en kleinere spoiler, en dan kan je idd kwa performance beter de Fiesta ST nemen. 

Ben iig benieuwd hoe het mountune pakket bij jou gaat bevallen 🤙 

• 3 weeks later...

Update 1 is inmiddels in de auto geïnstalleerd, de Short-Shift Arm. Helaas duren mijn bestellingen bij Mountune een stuk langer door mismanagement binnen het bedrijf. Mijn inlaat en chip verwacht ik pas over 2 weken, na ruim 6 weken wachten.

De Short-Shifter installeren was een hels karwei, het enige wat je hoeft te verwijderen is de inlaat en zijn onderdelen. Maar... er zit een roll-pin door de shift arm heen die eruit dient te worden geslagen. De bijgeleverde tool helpt je hier niet bij. Zelf heb ik bij de bouwmarkt een centerpons gekocht, hiermee is het uiteindelijk gelukt. Het is ook een leuk karwei om vervolgens de pin weer door de nieuwe arm heen te slaan, maar ook dit is na een flinke tijd gelukt. Zelf had ik een groter verschil verwacht tegenover het standaard onderdeel, maar dat zal een verkeerde verwachting zijn geweest. Je merkt dat de slagen iets korter zijn en de auto zo nu en dan de versnellingen wat strakker oppakt. Zelf ben ik er echter nog niet zo enthousiast over vergeleken met andere reviews die ik lees, wie weet komt dat nog.

shiftarm.jpg

Nu heb ik ook de dynamische knipperlichten voor op de spiegels besteld van CEUK. Ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden maar wil het wel eens in het echt zien. Zodra die binnen zijn monteer ik ze en zal ik hier een filmpje plaatsen. (https://www.carenhancementsuk.co.uk/collections/x-ceuk-lighting-indicators/products/mk8-fiesta-led-sequential-side-repeater-unit)

On 30-3-2020 at 20:42, martn said:

De schroefset is naar alle waarschijnlijkheid precies dezelfde als de KW variant 3, maar Ford heeft de veren dan blauw laten maken. KW is heel goed spul, en variant 3 is helemaal top heb ik gehoord. Eibach verlaagt met de veren 2 cm voor de ST-3 en ik vraag mij af of je goed kunt zien.

Qua uitlaatveranderingen heb je geen andere keuze dan Milltek als je tenminste de electronica van het kleppensysteem wilt behouden. Neem je de electronica niet over dan krijg je een storing. Wil je volgens mij ook niet. De prijs van Milltek liegt er ook niet om, je betaalt voor zo'n uitlaat een dikke €1100. Qua geluid hoor je echt wel verschil met standaard, maar niet extreem. Er zijn genoeg youtube filmpjes te zien. 

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar de tuningupgrade van 235 pk van Mountune. Weet je al iets meer? Laat maar..zie boven..:roll::lol:

1 minute ago, MartinB said:

De schroefset is naar alle waarschijnlijkheid precies dezelfde als de KW variant 3, maar Ford heeft de veren dan blauw laten maken. KW is heel goed spul, en variant 3 is helemaal top heb ik gehoord. Eibach verlaagt met de veren 2 cm voor de ST-3 en ik vraag mij af of je goed kunt zien.

Qua uitlaatveranderingen heb je geen andere keuze dan Milltek als je tenminste de electronica van het kleppensysteem wilt behouden. Neem je de electronica niet over dan krijg je een storing. Wil je volgens mij ook niet. De prijs van Milltek liegt er ook niet om, je betaalt voor zo'n uitlaat een dikke €1100. Qua geluid hoor je echt wel verschil met standaard, maar niet extreem. Er zijn genoeg youtube filmpjes te zien. 

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar de tuningupgrade van 235 pk van Mountune. Weet je al iets meer?

Ik heb toevallig net terwijl jij aan het typen was bovenstaande post geplaatst!

Ja, klopt idd. Jammer dat de tuningupgrade er nog niet is, want ik denk dat je daar sowieso vanaf het begin al enthousiast van wordt als dat geinstalleerd is. Misschien wordt je na verloop van tijd wat blijer met je shortshifter.

heb je al de led mistlampen van Ceuk toevallig? Die heb ik wel en ik moet zeggen dat dit in combinatie met de led koplampen een leuke upgrade is.

11 minutes ago, MartinB said:

Ja, klopt idd. Jammer dat de tuningupgrade er nog niet is, want ik denk dat je daar sowieso vanaf het begin al enthousiast van wordt als dat geinstalleerd is. Misschien wordt je na verloop van tijd wat blijer met je shortshifter.

heb je al de led mistlampen van Ceuk toevallig? Die heb ik wel en ik moet zeggen dat dit in combinatie met de led koplampen een leuke upgrade is.

Nog niet, daar zat ik zelf nog even over te twijfelen. Ik wil ze uiteindelijk denk ik wel, maar ik stoor me er nog niet grandioos aan. Staat op het lijstje, maar niet heel hoog.

En ik had al zn gevoel met mijn proefritje dat de shifts best kort waren. in ieder geval in vergelijking met de mk6.5 die ik gewend was scheelde het enorm veel haha. 

1 hour ago, Gio said:

En ik had al zn gevoel met mijn proefritje dat de shifts best kort waren. in ieder geval in vergelijking met de mk6.5 die ik gewend was scheelde het enorm veel haha. 

Misschien dat ik het al zo erg gewend ben, qua korte slagen, dat dit nog korter bijna niet opmerkt. Ik merk het wel als ik ga scheuren, maar het verschil vind ik nog niet heel groot.

Mijn Mountune pakket is onderweg en zal dinsdag als het goed is arriveren. Gisteren heb ik de knipperlichten van CEUK geïnstalleerd. Normaal ben ik absoluut niet van after market upgrades (visueel), maar dit vind ik er echt heel gaaf uit zien. Als je het niet weet, zou je denken dat het OEM is. Filmpje: 

3 hours ago, Simon94 said:

@martn Gaaf! Standaard is het knipperlicht al "geanimeerd" in de led koplampen toch? De aanpassing gaat over de spiegelverlichting neem ik aan? 

Dat klopt inderdaad. In mijn koplampen is het standaard, dat zijn de optionele ST-Line en ST koplampen. Het gaat om de spiegelkappen, die matchen nu exact!

Na 5/6 weken wachten is eindelijk mijn Mountune M253 pakket daar! Het installeren van de intake is een fluitje van een cent evenals het remappen van de ECU via de Mountune app. Met normaal rijden en laag in de toeren merk ik geen verschil, maar hij trekt nu flink door tot de rode lijn. Het lijkt er nu op alsof hij de power over het gehele verbied tot zijn beschikking heeft, echt een bommetje. Daarnaast knalt de uitlaat flink wat meer, vooral met tussengas kan hij asociaal hard tekeer gaan. Heerlijk!

19 minutes ago, martn said:

Daarnaast knalt de uitlaat flink wat meer, vooral met tussengas kan hij asociaal hard tekeer gaan. Heerlijk!

💥 Dat wil ik wel een keertje horen :) 

2 hours ago, Gio said:

💥 Dat wil ik wel een keertje horen :) 

Ik zal sowieso binnenkort even een filmpje maken, maar dat ging in m’n eentje ietwat lastig. Grijnzen is wel gebeurd. 

Ik heb inmiddels de Throttle Elbow van Mountune geïnstalleerd in de auto. Zou de airflow met 26% moeten verbeteren en heb het idee dat er daadwerkelijk iets meer flow door het systeem heen gaat.

elbow.jpg

Ik zit nu nog te wachten op mijn LED bulbs om alle lichten te vervangen naar LED en heb de Eibach springs in bestelling staan om de auto iets te verlagen. Daarnaast zijn ook Ferodo DS2500 brake pads onderweg.

Gaat lekker met de updates!:duim:

Die Ferrodo remblokken kun je mooi testen als je de Nurburgring op gaat. Dat lijkt mij echt iets voor jou om de ST even lekker uit te laten.

Foto van de verlaging zie ik ook graag.

3 hours ago, MartinB said:

Gaat lekker met de updates!:duim:

Die Ferrodo remblokken kun je mooi testen als je de Nurburgring op gaat. Dat lijkt mij echt iets voor jou om de ST even lekker uit te laten.

Foto van de verlaging zie ik ook graag.

De Nordschleife stond voor volgende week maandag op de planning, maar precies dan staat er sneeuw op de planning en een maximum van 9. Dus ik even kijken wanneer ik er dan naar toe ga. Ook maar even afwachten wanneer volgende week de verlaging er onder zit. Ik zal foto's delen.

5 hours ago, martn said:

De Nordschleife stond voor volgende week maandag op de planning, maar precies dan staat er sneeuw op de planning en een maximum van 9.

Als je van een beetje spanning en uitdaging houdt kun je prima gaan.:mrgreen:

Zoiets:

Petje af voor de driving skills van de man in het filmpje.

Bij een ST kun je het ESP ook in de sportstand zetten (wide slip) zodat het meer overstuur toelaat, zonder dat je meteen in de vangrail hangt als je te laat of te weinig tegenstuurt of gasgeeft bij een FWD. De andere twee opties zijn dus ESP volledig aan en volledig uit.

Bij een Trend/Titanium/ST-Line/Vignale kun je niks met het ESP, dus dan staat 'ie altijd aan (tenzij je zekeringen gaat verwijderen, maar dat raad ik iedereen af want dan doet ook je remverdeler EBD het niet meer en sta je bij remmen al achterste voren). De ST-Line laat overigens met ESP aan ook nog best een tik overstuur toe voordat 'ie ingrijpt.

• martn changed the title to Fiesta ST MK8 M260 Mountune
 Share

• Create New...