Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Hocus Pocus

Brandstof E5 E10

Recommended Posts

Laatste tijd nogal wat negatieve berichten over de E10 brandstof. (ethanol toevoeging 10%)
Zoals schadelijk voor onderdelen, minder fijn lopen van de motor, minder pittige motor en vooral hoger verbruik.
Iemand daar al ervaringen mee??
Kan mij voorstellen als het verbruik zo ongeveer teniet wordt gedaan door de iets hogere  literprijs de keuze wellicht op de E5 (ethanol toevoeging 5%) valt.

N.B. Autoweek komt binnenkort met testen tussen de 2 brandstoffen, wat betreft het verbruik!

Sorry op de verkeerde plek gezet!!

9 minutes ago, Hocus Pocus said:

Laatste tijd nogal wat negatieve berichten over de E10 brandstof. (ethanol toevoeging 10%)
Zoals schadelijk voor onderdelen, minder fijn lopen van de motor, minder pittige motor en vooral hoger verbruik.
Iemand daar al ervaringen mee??
Kan mij voorstellen als het verbruik zo ongeveer teniet wordt gedaan door de iets hogere  literprijs de keuze wellicht op de E5 (ethanol toevoeging 5%) valt.

N.B. Autoweek komt binnenkort met testen tussen de 2 brandstoffen, wat betreft het verbruik!

Ik tank nu om en om E5  -  E10 bij normaal gebruik en geen getrap op de  🌬pedaal 🤓. Het verbruik naar E10 kan ik tot nu toe niets van zeggen dat ie meer verbruikt, ligt veel aan het weer🌬🌨 en je voetpedaal! 

In E5 zit meer energie, dus de motor loopt er iets zuiniger op dan op E10. Echter, ik haal met mijn MK8 1.0 EcoBoost de extra kosten voor E5 er niet uit. Wel loopt de motor vaak iets beter op E5 inderdaad en trekt E10 vocht aan.

Ik tank 1x per 4 of 5 tankbeurten E5 en alle andere keren E10. Als ik langer dan een halve week niet met de auto rijd (bijv. als we op vliegvakantie zijn), dan tank ik ook E5.
Mijn vorige MK6.5 1.4 benzine heb ik een keer niet kunnen starten, doordat E10 water had aangetrokken. Na een minuut doorstarten kwam er veel witte rook uit de uitlaat. Motorolie en koelvloeistof waren in orde en daarna nog 70.000 km met de auto gereden voordat ik deze verkocht (dus het lag niet aan een defect van de motor o.i.d.).

4 hours ago, Hocus Pocus said:

Tenzij ze dit in een testomgeving hebben gedaan met gecontroleerde onstandigheden (lees temperatuur, wind, verkeer etc). Is het een maginale indicatie. 

Schadelijk voor onderdelen (alleen voor jaren 2000), minder fijn lopen kan (bij mij loopt hij iets beter koud, verder niets helaas) en hoger verbruik klopt maar is ook nogal marginaal (<1.6% maximaal meestal minder).

Als je hem te lang laat staan met een slecht afgesloten tankdop kan het inderdaad water aantrekken (> weken tot maand). Met de doppen van de mk7.5 en 8 maak ik me er iig geen zorgen over.

1 hour ago, TristanT said:

Als je hem te lang laat staan met een slecht afgesloten tankdop kan het inderdaad water aantrekken (> weken tot maand). Met de doppen van de mk7.5 en 8 maak ik me er iig geen zorgen over.

We gaan het meemaken. Op dit moment zit er een halve tank E10 in mijn MK8 en heb al 4 dagen niet gereden en daar komen nog 2 weken bij vanwege thuiswerken en alle geannuleerde afspraken...

Het betreft een langere duur. Dus niet dagen of weken. Maar stilstand na maanden is er een verhoogd risico m.b.t  eventueel aantrekken van vocht.

Ethanol zat er langer in, alleen niet zo'n hoge dosering.

2 takt en oudere autos kunnen hier problemen van ondervinden. O.a dat het slangen weekmaakt, minder smeert etc

Brandstofverbruik ligt idd wat hoger. Scheelt mij een km of 60 op een volle tank van 40 liter

De motor loopt er mooier en soepeler op en het verbruik is iets lager. Dat is voor mij voldoende - al jaren - om premium brandstof te tanken. Af en toe wel eens daarvan afgeweken, maar toch altijd weer terug. Het E10 verhaal heeft dit voor mij behoorlijk versterkt. De Fiesta heeft nog geen E10 gehad, van mij. Het kostenverschil is overigens marginaal, als je alles meetelt.

Langdurig stilstaan is toch ook wel een ding. Misschien niet of nauwelijks zolang je de eigenaar bent, maar tussen de huidige en de volgende eigenaar willen auto's nog wel eens enkele maanden stil staan, zeker wanneer ze uit de lease komen en door een logistieke molen moeten. Mijn Fiesta heb ik gekocht half oktober 2019, en die was in juni 2019 uit de lease gehaald. Als er dan E10 in de tank zit dan is dat simpelweg niet gunstig en het effect raak je niet zomaar kwijt.

Lang stilstaan was overigens al een "probleem" voor bijvoorbeeld de hybrides van Toyota. De techniek is nagenoeg onverwoestbaar, maar door de auto langdurig stil te zetten (zoals ik hierboven beschrijf) terwijl deze met een relatief lege accu is weggezet kunnen er toch problemen ontstaan.

Hier met Spritmonitor gemeten (10k met E10, 70k met E5). 95% snelweg (120/130km/h).

Verbruik 

E5: 15,78km/l

E10: 14,89km/l

5% verschil is meer dan het verschil in energie. Toevallig vooral in de winter met E5 gereden?

Je moet het gewoon niet erin gooien , ga maar eens met motor revisie bedrijven praten.

Als je daar komt met een kapotte motor is tegenwoordig bijna de standaard vraag of je E10 tankt.
Ik rij niet zoveel met de auto en heb het ding voor mijn plezier net als mijn motoren dus er gaat overal 98 of 100/102 in.
Wel heb ik dan de mazzel dat ik aan de grens woon.

On 13-3-2020 at 16:41, Franciscus said:

We gaan het meemaken. Op dit moment zit er een halve tank E10 in mijn MK8 en heb al 4 dagen niet gereden en daar komen nog 2 weken bij vanwege thuiswerken en alle geannuleerde afspraken...

Dan ga je toch voorlopig 2x in de week even 30/40km rustig rondrijden 🙁 ondertussen met een cannetje koffie/thee op een bankje overdenkend, (ander halve mtr. min. uitelkaar zijnde bij meerdere bank 👫 bezettingen 🙄) en nu nog genietend van die ontluikende bloesems overal, (vandaag begint de lente 👍) dat dan is minder belastend voor het milieu dan je elke dag naar het werk zou gaan, plus het vocht aantrek probleem zal dan minder zijn. Of kun je ook met een aanzuigslangetje de e10 opvangen in een jarrycan, loopt vanzelf na aanzuigen in de jarrycan. Oplossingen zat voor de / het vocht e10 + c*vid-19 perikelen! Bob, je moet alleen doen 🤓.

1 hour ago, bickel said:

Dan ga je toch voorlopig 2x in de week even 30/40km rustig rondrijden 🙁 ondertussen met een cannetje koffie/thee op een bankje overdenkend, (ander halve mtr. min. uitelkaar zijnde bij meerdere bank 👫 bezettingen 🙄) en nu nog genietend van die ontluikende bloesems overal, (vandaag begint de lente 👍) dat dan is minder belastend voor het milieu dan je elke dag naar het werk zou gaan, plus het vocht aantrek probleem zal dan minder zijn. Of kun je ook met een aanzuigslangetje de e10 opvangen in een jarrycan, loopt vanzelf na aanzuigen in de jarrycan. Oplossingen zat voor de / het vocht e10 + c*vid-19 perikelen! Bob, je moet alleen doen 🤓.

Ja, ik ben iedere 5-7 dagen toch nog even een half uurtje gaan rijden, omdat de auto anders in mijn ogen toch te lang stilstaat. Normaal rijd ik 30.000 km/jaar, dus dan is het niet aan de orde.

4 hours ago, peter1981 said:

Je moet het gewoon niet erin gooien , ga maar eens met motor revisie bedrijven praten.

Als je daar komt met een kapotte motor is tegenwoordig bijna de standaard vraag of je E10 tankt.
Ik rij niet zoveel met de auto en heb het ding voor mijn plezier net als mijn motoren dus er gaat overal 98 of 100/102 in.
 Wel heb ik dan de mazzel dat ik aan de grens woon.

Dat zou betekenen dat sinds de introductie die bedrijven idioot veel werk hebben en aangezien er niet spontaan veel bij zijn gekomen denk ik dat het wel mee valt (in duitsland/belgie hebben ze het spul al veel langer). Als je de motor getuned hebt dan is het een ander geval.
In de VS gaan de E85/Flexfuel blokken net zo lang mee als gewone en daar zou je dan extreme uitval verwachten volgens jouw constatering. Tenzij ze het over pre 2001 modellen hebben, dan kan er van alles mis gaan. Ik vermoed dat dit voornamelijk motorfietsblokken zijn want die zijn in het algemeen pas veel later geschikt gemaakt voor ethanolhoudende brandstoffen (ook E5). Met een tweetakt is het  helemaal een slecht idee.

Als je niet zo veel rijd dan kan ik me voorstellen dat je er betere brandstof in gooit maar voor het reguliere woon werk verkeer ...

ja motor revisie bedrijven hebben het stuk drukker maar gewoon lekker erin gooien wat je wilt .

On 20-3-2020 at 12:00, TristanT said:

5% verschil is meer dan het verschil in energie. Toevallig vooral in de winter met E5 gereden?

Periode 1-10-2019 tot 30-3-2020
E10: 14,75 km/l

Periode 1-10-2018 tot 30-3-2019
E5: 15,98 km/l

7,6% verschil. Rijstijl hetzelfde. Allebei 95% snelweg 120km/h GPS.

On 21-3-2020 at 12:53, Franciscus said:

Ja, ik ben iedere 5-7 dagen toch nog even een half uurtje gaan rijden, omdat de auto anders in mijn ogen toch te lang stilstaat. Normaal rijd ik 30.000 km/jaar, dus dan is het niet aan de orde.

Ook de ANWB adviseert nu alle thuiswerkers om 1x per week te rijden om 'problemen met de accu, banden, remmen en brandstof te voorkomen'.

5 hours ago, Franciscus said:

Ook de ANWB adviseert nu alle thuiswerkers om 1x per week te rijden om 'problemen met de accu, banden, remmen en brandstof te voorkomen'.

Ik hoorde het toevallig op het nieuws vanmorgen inderdaad. Dat deed ik trouwens sowieso al, mede dankzij jouw tip hier. 👍 Is overigens ook een prima manier om de tijd een beetje door te komen, zie je eens wat anders dan de muren van je huis 😋

Eigenlijk niks nieuws, de accu begrijp ik. De rest is elke week wat overdreven

22 hours ago, Razer said:

Eigenlijk niks nieuws, de accu begrijp ik. De rest is elke week wat overdreven

Ik heb eens opgezocht wanneer ik voor het laatst getankt heb, dat was op 2 maart. De tankmeter staat nu op de helft.

Ga ook wekelijks een ritje maken, is het niet goed voor de auto dan wel goed voor mijzelf. Normaal maak ik 30 - 35K aan kilometers per jaar.

Sign in to follow this