Jump to content
Fiestaclub.nl
Jutter

Grootlicht asistent

Recommended Posts

Ik rijd in een fiesta MK8 uit 2018. Deze is voorzien van een zgn grootlicht assistent.

Ik heb 3 weken geleden het grootlicht en het dimlicht vervangen door Philips White Vision lampen.

Onlangs kwam ik erachter dat de grootlicht assistent niet meer werkte, ik heb de lampen opnieuw af laten stellen door de Ford dealer maar dit had geen effect.

Iemand een oplossing ?

Ben bang dat je de bolletjes die je eruit heb gehaald weer erin moet zetten, iets met canbus vermoed ik. 

De lampen die eruit kwamen waren exact dezelfde qua model als die er ingingen.

In de handleiding staat ook niet dat je speciale lampen moet nemen, men spreekt gewoon over H lampen

Waarschijnlijk heeft dat met het weerstand van een bepaalde lamp te maken, waar de software op reageert.

Dat zou dus betekenen dat niet elke lamp geschikt is voor grootlicht en dimlicht.

Gek,want iedere H lamp met CE, europese goed keuring, zou moeten werken.

H1 is groot en H7 is dimlicht normaal.

Dat lijkt mij ook ook

Voor zover mij bekend heeft Ford ook geen speciale lampen om de grootlicht assistent te laten werken.

Even een update.

Probleem is opgelost, ik had niet begrepen dat de hendel aan het stuur in een bepaalde stand moest staan.

Alles werkt weer zoals het moet

Evengoed bedankt voor het meedenken

15 hours ago, Jutter said:

Even een update.

Probleem is opgelost, ik had niet begrepen dat de hendel aan het stuur in een bepaalde stand moest staan.

Alles werkt weer zoals het moet

Evengoed bedankt voor het meedenken

Hoe welke stand? de linker hendel in neutrale stand 🤔

De stand van de verlichting dient op automatisch te staan, dan duw je de linker hendel naar voren.

Als het goed is gaat er in het dasboard  een grootlicht icoontje branden met daarin een A.

Als er geen icoontje staat maar je grootlicht wel brandt, dan trek je de hendel weer naar je toe en daarna duw je de hendel weer van je af.

De verlichting moet dus dus wel op automatisch staan en de dimlichten moeten branden

De enige “stand” waar de Grootlicht Assistent mee te maken heeft is of de instelling Aan of Uit staat in het menu wat we zelf kunnen bedienen met de knoppen aan de rechterkant van het stuur.

Bij mij moet natuurlijk ook via de rechter hendel in het menu de grootlicht assistent aangezet zijn  maar ook moet de verlichting op automatisch staan en moet de linker handel in een zodanige stand staan dat er in het dashboard een grootlicht icoontje verschijnt met een A er in.

Maar misschien werkt het bij jou anders,  bij mij werkt het in ieder geval alleen op deze manier.