Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Scarrrr

nauwkeurigheid 'range indicator' ?

Recommended Posts

Ik vertrok gister van mijn werk met nog '100km tot 0' op de range indicator. De te rijden afstand is max 40km, dus ik ging er van uit dat ik dat zonder problemen zou halen en dat ik vlak voor thuiskomst nog even zou tanken. Zo'n 10km verder ging het lampje aan ('70km tot 0'). OK, dat gaat dus iets harder dan verwacht. 

Na ~35km gereden te hebben stond ik met zweethanden bij de pomp. De range-indicator had een duik genomen en stond op '3km tot 0'. 

Er ging zo'n 41,6L in de tank 😮

Normaal past die zich enigzins aan aan het verbruik van de afgelopen kilometers. Maar bij jou lijkt 'ie wel erg hard te zijn gedaald.

Dan had je dus nog maar 0,4 L in je tank plus nog wat in de brandstofleidingen. Dan wordt het wel spannend inderdaad.

Ik vertrouw het laatste stukkie in mn MK7.5 ook niet. Ik heb nog nooit zo snel zien aflopen van 80 naar 25 km ... Straks mn MK8 ophalen, hopelijk is het daar wat beter in.

Het waaide gister natuurlijk wel erg hard.. Maar ik heb desondanks super zuinig proberen te rijden om het tankstation te halen. Ik heb zelfs alle onnodige elektronica uitgezet 🤣

Als de boordcomputer uitgaat van 1:15 (mijn gemiddelde verbruik) dan zou er bij vertrek nog ruim 6L in de tank hebben gezeten. 
Zelfs met 1:10 had ik dan met gemak het tankstation moeten halen.

Voortaan dus zsm tanken als het lampje gaat branden. 

De distance to empty lijkt te zijn genomen over de laatste X kilometers gereden verbruik (mijn gok is zo'n 20 a 30km). Na volgooien op de duitse wegen staat hij meestal een stuk lager dan als ik door Nederland gereden heb en geeft hij dus een grotere afstand aan voor een volle tank door de relatief lagere snelheid en dus lager verbruik/km.

Ook al eens gehad dat hij op "bijna leeg sprong", ik rustig op de rechterbaan ging rijden (moest nog een stukje tot een goed tankstation) en dat hij na een tijdje zakken netjes op 53 bleef staan alsvoren weer rustig verder te zakken door het afgenomen verbruik (7 a 8l/100km tov 4 a 5/100l scheelt nogal).

Sign in to follow this