Guest Posted September 29, 2020 Report Share Posted September 29, 2020 On 28-9-2020 at 18:07, TristanT said: Ik ken de code niet, maar mijn eerste gok in dit soort gevallen is er meestal iets dat via een interrupt op het verkeerde moment de cpu claimt in een ander blok non interrupable code. 1-wire is nogal gevoelig voor timingonderbrekingen. Mocht je willen kan je experimenteren met nointerrupts(); interrupts(); blokken om de sensorcode heen. Of als je het nog leuker wilt andersom via non reentrant interrupt code, maar volgens mij doet de arduino niet aan interrupt stacking dus dan is dat geen probleem. Beepers/piezo apparaten willen nog wel eens via interrupts werken vandaar (frequentie aanpassing van de timer aan het einde van de vorige timer loop). Maar of dit allemaal op een autoforum thuis hoort is een ander verhaal En Tristan, waarom zou dit niet op dit forum thuis horen? Er is een diy project van 1din ontstaan, met prachtige uit AliExpress Arduino onderdelen. Niks mis mee, waar je nog van kan leren 🤓. Klokken en andere electronica bevind(en) zich altijd in een auto en dus ook op een autoforum, waar vragen ontstaan plus om eventueel geholpen te worden. Weet wie velen zijn geholpen en laten nooit iets meer horen, dat is ook ego prachtig 🙄! Dick, top DIY project, goed voor allemaal inleverend, COvid-19 tijd inperking 😳😒 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aarnout Posted October 1, 2020 Report Share Posted October 1, 2020 'Tis voor mij alvast Chinees, maar ben dan ook al blij als het licht brand als ik de knop omzet.💡 🔌 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 1, 2020 Report Share Posted October 1, 2020 52 minutes ago, Aarnout said: 'Tis voor mij alvast Chinees, maar ben dan ook al blij als het licht brand als ik de knop omzet.💡 🔌 Nou dat valt best mee en van de chinees kun je nog veel leren ook in deze eindelijk streng geadviseerde 😷tijd, wat zij al decenia's lang al doen 🤓. Aarnout, misschein ben jij meer een knoppen doen man😌! Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted December 10, 2020 Author Report Share Posted December 10, 2020 Vandaag definitief de tweede versie van de klok ingebouwd. De wens was om alles in een oogopslag te kunnen zien in tegenstelling tot de versie met de 16x2 LCD. Ging niet helemaal in een keer om in een 47 mm hoog paneel om zoiets als een nog goed leesbaar schermpje in te bouwen. De eerste keus was een monochrome OLED SSD1309 die standaard op 5 volt werkt en ik al eerder de revue liet passeren. Mooiste grootste toepasbare schermpje, werkt wel prima via SPI en dat leek dus opgelost. De benodigde libraries conflicteren in het geval van de combinatie met de twee verschillende typen temperatuur sensors en had geen zin om dit weer om te bouwen met alleen maar 18DS20 sensors. Sowieso nuttige ervaring met het programmeren opgedaan. Het moment voor het verdere uittesten mislukte helaas omdat OLED in zonlicht slecht te lezen is dus ging het over in die zin. Op zoek gegaan welke andere type schermpjes qua afmeting te gebruiken zouden kunnen zijn en dat bleken de SP3755 en de ILI9341 die echter op 3,3 volt moeten werken waarvoor je weer deelweerstanden moet gebruiken. De eerste die ik ontving had een contactprobleem, Ali betaalde netjes de € 3,40 terug en bestelde een ander exemplaar. Tot heden is het me niet gelukt om dat tweede exemplaar aan de gang te krijgen. In de tussentijd een ILI9341 laten komen die vrij makkelijk aan de gang te krijgen was. Beide zijn in volle kleuren aan te sturen maar laatste is voor deze toepassing niet echt interessant. Dus werd het de ILI9341 die ongeveer een centimeter smaller is dan de OLED maar goed te doen qua leesbaarheid. Toevallig kreeg ik een gebruikt stuk aluminium u-profiel in handen en heb me weer even lekker aan het metaalbewerken kunnen wijden. Voor de afwerking van het frame een losse afdekplaat gemaakt hier met een voorlopige bevestiging. De opzet van het printje met componenten moest helemaal van de grond af opnieuw voornamelijk vanwege de toepassing met deelweerstanden. Nog met het losse afdekplaatje in de grondverf en al in bedrijf. De linker blauwe LED gaat aan als waarschuwing zodra de buitentemperatuur beneden of gelijk aan 4 graden is. De rechter zeer heldere rode LED gaat aan als de dimlichten uit zijn. Tot slot een filmpje wat er in beeld verschijnt na de motorstart: https://images41.fotki.com/v1397/photos/4/3831814/14397779/647435728-video.mp4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted December 11, 2020 Report Share Posted December 11, 2020 Netjes! Mijn ervaringen met LCDs is dat voor automobiele oplossingen transflective LCDs het beste werken. Die zijn ook te lezen in zonlicht. Helaas niet makkelijk te vinden en niet goedkoop. Leuk stukje metaalwerk ook, ziet er stevig uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 12, 2020 Report Share Posted December 12, 2020 Nou Dick, knap weark jong, en dat jij geen twee linker handen hebt, 🤔 en volgens mij ook nog met koprekenen overweg kunt, bv. " U:I =R " 😒 ! En dat allemaal (Arduino/Oled etc.) van ome Alie besteld. Trouwens, het meeste (electronica) van wat er zich in een latere Ford's zit is/komt van de Chinees, MET zelfs de standaard 😷 liggen in mijn Fiesta 2019, met opschrift, geproduceerd en voldoet aan de wettelijke eisen van het productieland, EN we doe ze gewoon op. Gek he 😳. We snappen (willen) het niet, met dat verplicht inleveren 😒 op allerhande gebied 😌! 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aarnout Posted December 13, 2020 Report Share Posted December 13, 2020 Mooi stukje huisvlijt ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted December 13, 2020 Author Report Share Posted December 13, 2020 On 11-12-2020 at 14:12, TristanT said: Netjes! Mijn ervaringen met LCDs is dat voor automobiele oplossingen transflective LCDs het beste werken. Die zijn ook te lezen in zonlicht. Helaas niet makkelijk te vinden en niet goedkoop. Leuk stukje metaalwerk ook, ziet er stevig uit. Dank je. Klopt helemaal wat je zegt over de types schermen die je voor deze toepassing kunt vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted December 13, 2020 Author Report Share Posted December 13, 2020 2 hours ago, Aarnout said: Mooi stukje huisvlijt ! Dank je! Een mens moet wat te doen hebben tenslotte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted December 13, 2020 Author Report Share Posted December 13, 2020 22 hours ago, bickel said: Nou Dick, knap weark jong, en dat jij geen twee linker handen hebt, 🤔 en volgens mij ook nog met koprekenen overweg kunt, bv. " U:I =R " 😒 ! En dat allemaal (Arduino/Oled etc.) van ome Alie besteld. Trouwens, het meeste (electronica) van wat er zich in een latere Ford's zit is/komt van de Chinees, MET zelfs de standaard 😷 liggen in mijn Fiesta 2019, met opschrift, geproduceerd en voldoet aan de wettelijke eisen van het productieland, EN we doe ze gewoon op. Gek he 😳. We snappen (willen) het niet, met dat verplicht inleveren 😒 op allerhande gebied 😌! 👍 Dank je. Was een uitdaging die gelukt is uiteindelijk gepaard met moed, beleid en dronkenschap hahaha. Maar dank zei de open source software kan dit allemaal. Ik heb daarom al geen 25 jaar meer iets van software gekocht dank zei Linus Torvalds. Ik ken zelfs iemand die zijn hele android telefoon omgezet heeft naar een volledig desktop systeem op Linux en bijna alles doet wat ie wil doen op dat ding. Scherm eraan en gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts