allesklusser Posted February 23, 2020 Report Share Posted February 23, 2020 Het begon ooit met dit topic om een paar lampjes te vervangen: Voor de ingreep ging het goed mis met de originele radio, operatie geslaagd...... Het ding kreeg ik er maar niet uit omdat een van de klemveren niet mee wilde werken, ergo, rot en autoradio kapot. Wat ik eigenlijk ook miste was een klok in de auto en van de Visteon radio was die niet bepaald precies en als je wat hebt met klokken dan is een dergelijke nauwkeurigheid niet gewenst. Dus op zoek naar een oplossing en een facia gekocht geschikt voor twee maal 1 DIN. Een vak voor de 1 DIN radio en de ander, hiervoor het meegeleverde opbergvakje opgeofferd maar wel als frame onzichtbaar gebruikt, het klokje. Eerst een radio uitgezocht maar wil voor de auto niet al te veel investeren. CD-speler niet meer nodig, prima te doen met een SD-kaartje. In de huiskamer is het beter luisteren naar de meer serieuze muziek. Met twee tijdloze B&W DM330 toeters en een KT88 buizenversterker is het beter vertoeven dan in de auto. Toen geïnspireerd door dit liedje : https://youtu.be/aRq6ttlugGk een radio en een klokje besteld. Op de proefbank voordat het ding ingebouwd werd: Met ingebouwd klokje eronder: Maar,,,, dat werd lachen met de koopjes. De radio klonk redelijk goed maar begon naarmate de tijd vorderde meer en meer te stinken naar verbrande elektronica. Het aparte klokje was met fel zonlicht onleesbaar. Het radio lor gaf definitief de pijp aan Maarten maar rook uiteindelijk heel anders dan een normale pijp, jich. Eigen schuld dus, de hele mikmak behalve de facia eruit en heb zodoende een maand of twee met een gat in het dashboard rondgetuft tot ergernis van mijn eega. In de tussentijd kreeg ik meer en meer interesse in het maken van projectjes met de Arduino. Allemaal open source dus kun je je helemaal uitleven. Een complete kit besteld via Ali waarbij ook een 16 x 2 LCD display meegeleverd werd. Mooi, je raadt het al, er moest een klok op basis van dat display gemaakt gaan worden waarbij de hoogte van 1 DIN ruim voldoende is. Terwijl dit nog op stapel stond kreeg ik via de Duitse website van Jef Bezos een voordelige radio in het vizier. De recenties waren erg goed en dat kun je aan Duitsers wel overlaten. Even de boel aangekeken en sloeg het ding op als favoriet. De prijs zakte weer wat en wilde hem gaan bestellen. Stomtoevallig gaf de mobiel een piep en keek vijf minuten later wie nu weer aan het piepen was. Jawel, Jef Amazon, en die had mij uitgeloot voor €5 extra korting omdat ik het ding als favoriet opgeslagen had. Aardige man. Wat weten ze eigenlijk níét van je? Er bleven nog 10 minuten over om te beslissen en het werd jacta alea est. Het is een ie-Geek K302, en jawel, met een permanent zichtbare klok. Werkt eigenlijk naar volle tevredenheid en het klokje is eng precies voor uiteindelijk zo'n €30. Maar nu de Arduino klok. Omdat een deel al uitgedokterd was toch besloten om de klok te plaatsen en uit te breiden met wat extra functies. Dat zijn de datum, cabine temperatuur, buiten temperatuur en de boordspanning. Omdat de display maar twee regels heeft besloten om op de onderste regel afwisselend de info te tonen terwijl de tijd op de bovenste regel permanent te zien is. Als extra een blauwe LED gemonteerd voor vorstwaarschuwing (misschien was stormwaarschuwing beter geweest gezien de huidige stormwinter en nog komenden hahahaha ). De display is prachtig helder en uitstekend te zien bij vol zonlicht, iets te helder in het donker, maar dat neem ik maar voor lief. Kan nog een poging wagen met een LDR maar dat weer later. Om de zomer/wintertijd aan te passen kan ik dat eenvoudig doen met het mobieltje via een USB kabel omdat ik eigenlijk geen extra knopjes wil op het paneel. De buiten sensor is al wel gemonteerd vooraan bij de linker stootbalk maar zoek nog een manier om het kabeltje door het dashboard heen te krijgen. Als het weer wat beter wordt dan ga ik dat eens bestuderen. Mogelijke oplossing is om dit draadloos te gaan doen maar mijnheer Faraday en zijn kooi zou me wel eens parten kunnen gaan spelen. Een en ander al getracht met een FS1000a en zijn gemaal op 433Mhz, maar dat is niks. Vernieuwde poging met een stel NRF24 wordt het, want stel je voor om even niets uit te proberen. Zou leuk zijn als dat wil werken met de sensor zender aangesloten op het dimlicht en heb je twee vliegen in een klap. De waarde -127 kun je dan afvangen met de tekst “Lampen aan a.u.b.” te samen met een rood ledje bijvoorbeeld. Een filmpje hoe de klok opstart en acteert plus twee plaatjes(schrik niet van de buitentemperatuur, de nieuwe ijstijd is nog niet begonnen en komt omdat de sensor nog niet aangesloten is): https://drive.google.com/open?id=1H19T0VKho-zWjWB8I4SwFzD4etT7oWxS Iets over de techniek. De basis is een Arduino Nano V3, een DS3231 klokchip en temperatuur sensor in een, een waterdichte DS18B20 temperatuursensor, de LCD, een spanningsomvormer naar 5V voor de zekerheid om de Arduino niet op te blazen, een piepertje en wat frutsels. De klokchip is werkelijk eng nauwkeurig bovendien en heb hem nog uit de pas zien lopen met mijn DCF-horloge. De boordspanning moest wel geijkt worden met een formule in de schets, dus met een vergelijkende meeting met de voltmeter. Het benodigde printje is op een deksel van een kapotte 1.44” floppydiskdrive gemonteerd met wat afstandbusjes. Op de twee oortjes kon mooi de voorplaat van plexiglas geschroefd worden. Hierop een plaatje gepolijst aluminium gelijmd en zwart gespoten. Het schema in grote lijnen met het handje gemaakt: Voor de geïnteresseerden de schets van de klok in documentformaat: https://drive.google.com/open?id=1IIIk675DdAye2eHzoQS3CYxjmwXpNL_3 Of het allemaal zo simpel was om het klaar te stomen is een kwestie van veel zoeken en een beetje ervaring met C-programmeren hebben. Meest vervelend was b.v. de manier om de LCD aan te sturen. De meeste info die je eerst vindt is op basis van nog niet aansturen via de I2C bus en hoe je dan die weer initieert. Kortom met moed, beleid en nuchterheid dus en veel testopstellingen uitproberen. Al met al een tevreden gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 23, 2020 Report Share Posted February 23, 2020 Top Dick, jij hebt je huiswerk gedaan 🤓. Het kabeltje temp.sensor is ook via schutbord doorvoer trekkabel motorkap, als je nergens anders een doorvoer gat(rubber) tegen komt. Gewoon in de rand manchet met een dikkere dunne lange spitse draad door de afdicht manchet steken en het kabeltje mee er doorheen trekken 😃. Zo heb ik het bij mij (de Mk5 en nu mk8) opgelost, bij mij hé 🤓. Water komt daar niet althans bij mij 😊. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted February 23, 2020 Author Report Share Posted February 23, 2020 31 minutes ago, Pieterke said: Top Dick, jij hebt je huiswerk gedaan 🤓. Het kabeltje temp.sensor is ook via schutbord doorvoer trekkabel motorkap, als je nergens anders een doorvoer gat(rubber) tegen komt. Gewoon in de rand manchet met een dikkere dunne lange spitse draad door de afdicht manchet steken en het kabeltje mee er doorheen trekken 😃. Zo heb ik het bij mij (de Mk5 en nu mk8) opgelost, bij mij hé 🤓. Water komt daar niet althans bij mij 😊. Das een goeie tip, als het klimaat wat hebbelijker wordt dan ga ik het eens bekijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 23, 2020 Report Share Posted February 23, 2020 Mooi werk Dick, met ook de uitleg over. Alleen dat schriftschema is moeilijk te zien (lezen) 😬! 🤠 Jeffry P. (Amazon) Bezos die heb je weer wat rijker gemaakt met €5,- korting jij als uitverkorene. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jeff_Bezos 🤓 Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted February 24, 2020 Author Report Share Posted February 24, 2020 12 hours ago, bickel said: Mooi werk Dick, met ook de uitleg over. Alleen dat schriftschema is moeilijk te zien (lezen) 😬! 🤠 Jeffry P. (Amazon) Bezos die heb je weer wat rijker gemaakt met €5,- korting jij als uitverkorene. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jeff_Bezos 🤓 Schema opgehelderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 24, 2020 Report Share Posted February 24, 2020 51 minutes ago, allesklusser said: Schema opgehelderd. Ja dat is beter te zien, thanks Dick. 🤓 Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 7, 2020 Author Report Share Posted March 7, 2020 Heb niet de indruk dat het grote volksstammen dit interesseert deze Arduino hobby, maar oké, gisteren eindelijk vanwege het betere weer eindelijk de buitensensor aan kunnen sluiten. De "ideale" plaats om door het dashboard te komen is eigenlijk links naast de gaskabel invoer. Hier is er nog net aan plek om de kunnen boren. De sensorkabel simpel aan de gaskabel vastgezet, twee vliegen in een klap: Na het plaatsen van een tule de boel extra dicht gekit met zwarte Polymax: Het opgeofferde opbergvakje waar de klok ingebouwd is: De klok met het printje en componenten. Het groene aansluitblokje is voor de buitensensor en de blauwe voor de boordspanning. Nog even aangesloten op de USB-poort om de vorstwaarschuwing LED te activeren. Als laatste wil ik nog een "DIM-lichten aanschakelen" waarschuwing erbij implementeren. Zou kunnen met een extra LED-tje en of tekst in het display. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bnz Posted March 7, 2020 Report Share Posted March 7, 2020 Dick,techniek staat niet voor niks 🤗,gaat boven mijn pet🤔😅 Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 7, 2020 Author Report Share Posted March 7, 2020 2 hours ago, Bnz said: Dick,techniek staat niet voor niks 🤗,gaat boven mijn pet🤔😅 En Willem, in dit projectverband is jouw bijdrage voor de radio natuurlijk ook niet door mij vergeten. 🙏 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted March 7, 2020 Report Share Posted March 7, 2020 12 hours ago, allesklusser said: Heb niet de indruk dat het grote volksstammen dit interesseert deze Arduino hobby, maar oké, Ik vind het best interessant! Ziet nejes gedaan uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 7, 2020 Report Share Posted March 7, 2020 13 hours ago, allesklusser said: Heb niet de indruk dat het grote volksstammen dit interesseert deze Arduino hobby, maar oké, gisteren eindelijk vanwege het betere weer eindelijk de buitensensor aan kunnen sluiten Nice werk, welk Arduino type board heb je gebruikt? Ik zie verschillende set's op AliExpress bv. Uno 3 retro of zo iets! 🤔. Ook met verschillende losse modules die je erop prikt. En dan nog natuurlijk het program aansturen natuurlijk 🤔😬! De floppydisk opengebroken natuurlijk en als montage bakkie gebruikt 🤓. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 8, 2020 Author Report Share Posted March 8, 2020 @bickel@TristanTHet is inderdaad een zeer inzichtelijke hobby en als je daarbij ook nog eens een doel hebt is het dubbel leuk. Het vergt wel veel zoek en leeswerk op het net waarbij je er achter komt dat nog veel uit de begintijd stamt om bijvoorbeeld een LCD-scherm aan te sturen. Veel geduld dus om alles op een rijtje te krijgen. De sets die je op Ali ziet van zo'n € 20 zijn startersets en prima te gebruiken om mee te beginnen. De sets zijn wel erg simpel kom je later achter. Bijvoorbeeld is het keyboardje "kaal" en is er maar 1 temperatuursensor bij geleverd van de simpelste soort. Bij deze sets krijg je een Uno die je er in feite naast kunt leggen en met Dupont draadjes kunt bedraden. Handiger is om een Arduino Nano er los bij te kopen en heb de klok op basis van deze met een voet op de print gezet. Uitbreiden met allerlei sensoren is prima en voordelig te doen. Een erge goede en voordelige website hiervoor is martoparts.nl die bovendien zeer betrouwbaar is en zeer snel verzendt. Naast de Uno en Nano zijn er nog de Mini, Micro ProMicro. Voor de Mini zijn er ook versies zonder directe USB-interface waarvoor je een losse interface moet aanschaffen en bedraden. Laatste is niet zo complex en na het flashen verwijder je de interface en zo blijft ie lekker klein. Hier een voorbeeld met een Nano op een breadboard geprikt samen met een 18S20 temperatuur sensor met aangesloten een NRF24 en het bijbehorende handige adapterbordje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 8, 2020 Report Share Posted March 8, 2020 Bv. denk ik 🤔 met uitbreidingen. #Aliexpress € 12,65 37%OFF | Voor arduino 45 in 1 Sensoren Modules Starter Kit beter dan 37in1 sensor kit 37 in 1 Sensor Kit UNO r3 MEGA2560https://a.aliexpress.com/_B01uQD #Aliexpress € 1,32 12%OFF | STM32F103C8T6 Arm STM32 Minimum System Development Board St-Link V2 STM8 STM32 Emulator Downloader Programmeur Module Voor Arduinohttps://a.aliexpress.com/_BSV2RT 🤓😬 Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 9, 2020 Author Report Share Posted March 9, 2020 21 hours ago, bickel said: Bv. denk ik 🤔 met uitbreidingen. #Aliexpress € 12,65 37%OFF | Voor arduino 45 in 1 Sensoren Modules Starter Kit beter dan 37in1 sensor kit 37 in 1 Sensor Kit UNO r3 MEGA2560https://a.aliexpress.com/_B01uQD #Aliexpress € 1,32 12%OFF | STM32F103C8T6 Arm STM32 Minimum System Development Board St-Link V2 STM8 STM32 Emulator Downloader Programmeur Module Voor Arduinohttps://a.aliexpress.com/_BSV2RT 🤓😬 Als je deze twee beide bestelt dan kun je voorlopig vooruit met experimenteren. Je mist hier wel een display om iets zichtbaar te maken eventueel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 9, 2020 Report Share Posted March 9, 2020 7 hours ago, allesklusser said: Als je deze twee beide bestelt dan kun je voorlopig vooruit met experimenteren. Je mist hier wel een display om iets zichtbaar te maken eventueel. #Aliexpress € 18,95 15%OFF | Nieuwste Rfid Starter Kit Voor Arduino Uno R3 Verbeterde Versie Learning Suite Met Dooshttps://a.aliexpress.com/_BPgbjX Och met display vindt je ook 🤓 . 🤔 Wie weet begin ik der op mijn leeftijd ook een keer aan net als jij 👍. Bij Lafvin zit er zo te zien nog een CD bij gesloten, met inhoud, daar kom je dan later weer achter 😃. #Aliexpress € 21,23 36%OFF | Lafvin Super Starter Kit Voor Arduino Voor Uno R3 Met Cd Tutorialhttps://a.aliexpress.com/_B0HWFb Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 23, 2020 Author Report Share Posted March 23, 2020 Toch weer iets aangepast en uitgebreid. De externe sensor gaf geen juiste temperatuur aan omdat ie toch te veel in de "luwte" geplaatst was. Linker koplamp eruit en met wat kunst en vliegwerk het ding in de luchtstroom aan de achterzijde van de frontbalk gezet. Wat betreft de binnentemperatuur heb ik nog twijfels en kijk dit nog even aan. Ter voorbereiding het printje en de schets al aangepast om elders in de cabine een DHT22 sensor te kunnen plaatsen. Rechts naast het groene blokje extra aansluiting gemaakt voor sensor en dimlicht waarschuwing. Verder een uitbreiding gemaakt met de waarschuwing of de dimverlichting aan is. Er zijn mensen die van de Zweedse verlichting af willen, zit me nog steeds dwars hahaha, maar dit leek me nog een zinvolle uitbreiding. Melding verschijnt maar 2 seconden in beeld te samen met een zeer helder rood Ledje dat aangaat mocht de dimverlichting nog uit zijn gedurende het rijden. Moest het frontje uiteraard opnieuw even spuiten na het boorwerkje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 23, 2020 Report Share Posted March 23, 2020 2 hours ago, allesklusser said: Rechts naast het groene blokje extra aansluiting gemaakt voor sensor en dimlicht waarschuwing Mooi DIY. Heb je vroeger ook mee gedaan aan die TV cursussen van Teleac "moderne electronica" met wijlen Limburgse Venlose-(Blerick) Crit Titulear, of op de WDR met "moderne elektronik" van en met grote snor professor Jean Putz, die werd op zijn 71tigste 👴 nog pappa van/bij een in de helft jaren jongere 💁! Het is toch een heel gepuzzel hierboven en onder 😲😊 Joa Dick, ut is geine pongel 🤔🤓. Aha, met een stekkerblokje 2,54mm (0,1") op de print 👍. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 23, 2020 Author Report Share Posted March 23, 2020 10 hours ago, bickel said: Mooi DIY. Heb je vroeger ook mee gedaan aan die TV cursussen van Teleac "moderne electronica" met wijlen Limburgse Venlose-(Blerick) Crit Titulear, of op de WDR met "moderne elektronik" van en met grote snor professor Jean Putz, die werd op zijn 71tigste 👴 nog pappa van/bij een in de helft jaren jongere 💁! Het is toch een heel gepuzzel hierboven en onder 😲😊 Joa Dick, ut is geine pongel 🤔🤓. Aha, met een stekkerblokje 2,54mm (0,1") op de print 👍. Ken die programma's nog wel. In die jaren werkte ik al in de automatisering en heb je nog maar zijdelings te maken met elektronica wat toch nog soms van pas kwam. Waar ik ooit mee begon ben ik nog niet vergeten en komt me nog prima van pas. Een oude buizenradio krijg ik wel weer aan de praat bijvoorbeeld. Blijft leuk elektronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 24, 2020 Report Share Posted March 24, 2020 13 hours ago, allesklusser said: Ken die programma's nog wel. In die jaren werkte ik al in de automatisering en heb je nog maar zijdelings te maken met elektronica wat toch nog soms van pas kwam. Waar ik ooit mee begon ben ik nog niet vergeten en komt me nog prima van pas. Een oude buizenradio krijg ik wel weer aan de praat bijvoorbeeld. Blijft leuk elektronica. Deze kwam der mee in aanraking via een werkcollega die het buizentijdperk (half 60tiger jaren) wilde verlaten en zich vol ging richten op de uitvinding, transitors (van William Shockley en John Bardeen Walter Brattain op/met kerst1947), (pnp-npn, TTL (transistor transistor logica), BC548 - 2n3055 etc.) 🤔. 😊 Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 28, 2020 Author Report Share Posted March 28, 2020 Achteraf toch besloten om een DHT22 temperatuur sensor los te plaatsen en dus niet meer de geïntegreerde de van de klokchip te gebruiken. Sensor met wat draad geprepareerd: Aan de GEM vastgezet want daar lijkt de binnentemperatuur het meest reëel naar mijn gevoel: Hier de draad voor de "dimlicht aan" detectie. Bij de MK6.5 is de lichtschakelaar redelijk makkelijk los te maken nadat het opbergvakje eronder verwijderd is. Een kwestie van op het gevoel de twee klembeugels inknijpen en hij is eruit. Draad erbij "geknepen" op contact 56. (Bij de MK6 wordt je niet zo vrolijk heb ik begrepen omdat ie vastgeschroefd is aan de achterzijde en kom daar maar eens bij.) Alzo volledig aangesloten : Ben je net helemaal klaar sneuvelt het piepertje..... Komt wel weer een keer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted March 31, 2020 Author Report Share Posted March 31, 2020 Nog in een hoekje van een doos een nieuw piepertje gevonden, voor zover klaar dus en hierbij met het bijgewerkte definitieve schema met LCD 16 x 2: Ga verder nog proberen of het haalbaar is om met een OLED-display iets te doen is op 1 DIN hoogte Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted September 17, 2020 Author Report Share Posted September 17, 2020 In de tussentijd weer veel aan het stoeien geweest om de bestaande klok om te bouwen naar een groter scherm dat nog steeds moet passen met 1DIN en dan met OLED. Op zich is dat prima gelukt met de aangeschafte SSD1309, maar oh wat een fout, OLED is slecht in fel licht te lezen en daarvoor moet je echt LCD gebruiken. Maar wat een heisa om het in eerste instantie aan de gang te krijgen. De DHT22 temperatuur sensor vertikt het om goed samen met de 18S20 onder de u8g2 library te werken. Met twee 18S20 sensoren gaat het prima, ergo moet de DHT in de wagen vervangen worden door een 18S20. Het scherm zelf vertikt het ten ene male om met I2C te werken en na wat zoeken aan de gang gekregen met SPI. Dan het wenproces met dergelijke schermen. Het is flink wennen want je moet de pixels echt op de goede manier op de juiste plaats configureren. Ben nu nog bezig om een Ford logo in het voorloop scherm te maken maar daarmee loop je al gauw vast met de hoeveelheid beschikbaar geheugen merkte ik. Ook hier weer heisa met GIMP om de juiste file extensie XBM in de schets te kunnen compileren. Het eerste geslaagde logo zag er uit als een verdroogde aardappel hahaha. Voor zover het resultaat als basis voor het LCD TFT versieschermpje dat ergens bij PostNL ligt te liggen sinds 26 augustus: Ben dan benieuwd wat ik ga ervaren met het bestelde kleurenschermpje. Nog wat extra. Op de achtergrond is de zelfbouw voeding te zien die ik al jaren heb eigenlijk. Heb het ding helemaal gerenoveerd en als extra een digitale voltmeter ingebouwd op basis van een Arduino Nano een een OLED minischermpje. Voor een kant en klare meter is er niet genoeg ruimte en wilde de oude trouwe analoge meter niet missen eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted September 21, 2020 Report Share Posted September 21, 2020 On 17-9-2020 at 21:26, allesklusser said: daarmee loop je al gauw vast met de hoeveelheid beschikbaar geheugen merkte ik Wellicht ondersteund de library die je gebruikt de PROGMEM interface waardoor niet alles in het geheugen hoeft maar vanaf flash geladen kan worden. Kan interessant zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted September 21, 2020 Author Report Share Posted September 21, 2020 2 hours ago, TristanT said: Wellicht ondersteund de library die je gebruikt de PROGMEM interface waardoor niet alles in het geheugen hoeft maar vanaf flash geladen kan worden. Kan interessant zijn. Die gebruik ik inderdaad. Vreemd is wel dat bij conversie naar XBM dit niet automatisch vertaald wordt maar je het er handmatig in moet zetten. Zover is het dus gelukt maar dan weer het volgende probleem wat je ontdekt. Plaats je een pieper "melodie" in de setup dan stoppen beide 18S20 sensoren ermee in de void loop fase en geven dan beide -127 graden aan en vervolgens crasht de boel. Ga proberen om Ollie Kraus via Github te vragen wat het kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted September 28, 2020 Report Share Posted September 28, 2020 On 21-9-2020 at 21:47, allesklusser said: Plaats je een pieper "melodie" in de setup dan stoppen beide 18S20 sensoren ermee in de void loop fase en geven dan beide -127 graden aan en vervolgens crasht de boel. Ik ken de code niet, maar mijn eerste gok in dit soort gevallen is er meestal iets dat via een interrupt op het verkeerde moment de cpu claimt in een ander blok non interrupable code. 1-wire is nogal gevoelig voor timingonderbrekingen. Mocht je willen kan je experimenteren met nointerrupts(); interrupts(); blokken om de sensorcode heen. Of als je het nog leuker wilt andersom via non reentrant interrupt code, maar volgens mij doet de arduino niet aan interrupt stacking dus dan is dat geen probleem. Beepers/piezo apparaten willen nog wel eens via interrupts werken vandaar (frequentie aanpassing van de timer aan het einde van de vorige timer loop). Maar of dit allemaal op een autoforum thuis hoort is een ander verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts