Jump to content
Fiestaclub.nl
Tazzie

Hydraulisch druklager

Recommended Posts

Iemand die mij kan helpen met het volgende probleem.
Afgelopen jaar is de koppeling geheel vervangen, tenminste dat neem ik aan.

Heb zelf de gehele kit aan geleverd.

Nu heb ik na een kleine 10k km's ineens een druk verlies in het koppelings systeem.
Hierna zijn de master/pedaal cilinder vervangen en ook de leiding vanaf die cilinder naar het druklager vervangen.

Wat mij opviel bij het vervangen van de leiding is dat deze niet echt strak in de bevestiging van het druk lager en de master cilinder zit.

Horen hier toevallig kleine rubber ringen onder te komen en zijn die bij demontage per ongelijk er uit gevallen?

Heb niets van dat gezien maar is dit mogelijk?

Heb het systeem reeds meerdere malen ontlucht, maar iedere keer na een paar dagen zit er weer lucht in het systeem.

Ik verlies geen vloeistof en zie ook nergens een lekkage.

Iedere hulp/advies is welkom.

Grts Roy

Dan zou het inderdaad moeten lekken. Zie je ook geen vloeistof aan de onderzijde van de versnellingsbak? Het druklager of aansluiting in de bak zou kunnen lekken.

Geen lekkage, geen vloeistof aan de onderzijde van de bak.
Dat heb ik allemaal gecontroleerd.
Je ziet echt nergens sporen van een lekkage.
Tevens blijft het vloeistof ook op pijl.
Dat was het eerste waar ik naar gekeken heb.

Mvg Roy

14 hours ago, Tazzie said:

Geen lekkage, geen vloeistof aan de onderzijde van de bak.
Dat heb ik allemaal gecontroleerd.
Je ziet echt nergens sporen van een lekkage.
Tevens blijft het vloeistof ook op pijl.
Dat was het eerste waar ik naar gekeken heb.

Mvg Roy

In theorie zou het kunnen dat de drukgroep niet goed is. Heb het zelf wel eens gehad dat de vingers braken ondanks dat deze redelijk nieuw was. Je kunt het helaas alleen goed beoordelen als de bak eraf is.

Indien de drukgroep niet in orde is, wat ik betwijfel na nog geen 10.000, zou het een constant probleem moeten zijn en niet iedere keer na een paar dagen als je het systeem ontlucht hebt.
Ook zou je dit horen en vooral voelen als er vingers van de drukgroep kapot zijn.

Mvg Roy

19 hours ago, Tazzie said:

Indien de drukgroep niet in orde is, wat ik betwijfel na nog geen 10.000, zou het een constant probleem moeten zijn en niet iedere keer na een paar dagen als je het systeem ontlucht hebt.
Ook zou je dit horen en vooral voelen als er vingers van de drukgroep kapot zijn.

Mvg Roy

Of zou het druklager niet goed over de prise as kunnen bewegen. Dat ie soms blijft hangen door een braam, roest of slechte passing?

30 minutes ago, pwaltman said:

Of zou het druklager niet goed over de prise as kunnen bewegen. Dat ie soms blijft hangen door een braam, roest of slechte passing?

Dat verklaard nog steeds niet waarom het een paar dagen goed werkt en daarna niet meer en er lucht in het systeem zit zonder een lekkage.
Iedere keer na ontluchting werkt het prima zonder zwaar te gaan, vreemde geluiden te geven of trillingen in de koppeling.

A: nog geen 10K geleden koppeling vervangen inclusief hydraulisch druk lager.

B: Afgelopen week master cilinder en leiding tussen master cilinder en druklager vervangen en wederom alles ontlucht.

Werkt 2 tot 3 dagen prima en daarna ga je merken dat de koppeling toch niet helemaal lekker vrij komt tijdens schakelen.
Geen zichtbare lekkage en ook geen vloeistof verlies.

Enige wat ik wel heb gemerkt tijdens de- en montage van de leiding vanaf de master cilinder naar het druklager is, dat de aansluitingen in de master en druklager van de leiding niet geheel strak zitten.

Vandaar mijn vraag, hoort er een rubber ring in het lager en de cilinder te zitten waar de leiding in komt die er voor zorgt dat de leiding er strak in zit voor je de borg clips monteert om de leiding vast te zetten.
Ben bij de montage van de koppeling geweest en alles was schoon, braam vrij en ook is er een nieuwe keerring achter het druklager gemonteerd.

Alles is origineel Ford

Mvg Roy

@allesklusser dank voor de afbeelding.
Leiding 7A512C net vervangen maar daar waar hij dus in het druklager gaat en in de master cilinder heb ik dus axiale speling.
Ik kan de leiding verder in het druk lager drukken en ook in de master cilinder maar dan krijg ik dus het borg veertje er niet meer in.

Er zit dus ruimte tussen de kop van de leiding en de interne boring van de  druk lager bevestiging als ook in de master cilinder.
Heb vanochtend de boel weer los gehad en heb nu een klein rubber ringetje voor de leiding in het druk lager gedaan, daarna leiding er in en borg clip gemonteerd.
Zit nu een stuk strakker.
Nu afwachten of dit gaat helpen.

Indien ja, zit er een verkeerde tolerantie in en zal ik dus moeten gaan kijken voor een nieuw druk lager en het daarbij behorende werk van de bak weer demonteren :(

Mvg Roy