Jump to content
Fiestaclub.nl
chmulder

Sync probleem speelt alles door elkaar uit de speaker mk7.5

Recommended Posts

Beste clubleden,

Ik heb gezocht in het forum, maar er zijn veel posts over Sync en ik kon bij wat ik wel kon vinden geen gelijkenissen vinden. Mocht soortgelijk probleem wel een keer zijn besproken, excuus dat ik het niet kon vinden!

Ik hoop dat er iemand hier veel verstand heeft van Sync. Ik heb het voor elkaar gekregen om te kunnen bellen over sync met mijn Android (versie 9) telefoon. Om te navigeren via google maps over sync en zelfs youtube music af te spelen over sync. Dat gaat al jaren goed en was mij gelukt door de Google auto app. Ik heb sinds enkele maanden een probleem met bellen gekregen over de auto maar daarvan heb ik de oorzaak denk ik achterhaald. Toch wil ik het erbij vermelden want het ene probleem kan met het andere te maken hebben. Als ik een telefoontje krijg dan neem ik op, na het opnemen springt de telefoon ineens op "aan het oor" bellen i.p.v. over Sync. Dit lijkt te ontstaan door de ACR gespreksopname app die kort na opnemen start met opnemen. Dit ging ook al jaren wel goed, dus er moet een update van de app roet in het eten gegooid hebben. Kan bijna niet anders dat die app de oorzaak is. Ik heb getest door de app niet automatisch een gespreksopname te laten maken en toen bleef Sync bellen weer wel aan. Maar vandaag werd ik zowat ontregeld tijdens het rijden door het volgende:

Ik luister muziek via Youtube Music met de Google Maps routeplanner navigatie. Ik krijg een telefoontje en neem op. Ik kan eerst goed een gesprek hebben, maar ineens komt google maps met de volgende routeopdracht en klinkt deze zeer luid door mijn luidspreker(en dwars door het telefoongesprek) met daarbij tegelijk de muziek die ook keihard ineens verder gaat spelen. Ik kon de beller niet meer verstaan en ik kreeg het ook niet meer ongedaan tijdens het rijden. Het was echt zo storend hard allemaal bij elkaar dat ik op de rechterbaan tussen de vrachtwagens moest gaan rijden tot het (niet meer te volgen) gesprek stopte. Na het telefoongesprek deed alles het weer normaal en op een normaal volume. Ik rijd een fiesta titanium MK 7,5 van maart 2017 met standaard (niet Sony) radiomodule. Ik heb de Google Auto app op mijn telefoon gehad en daardoor kreeg ik google maps e.d. aan de praat. Inmiddels heb ik Google auto eraf gegooid en alles is blijven werken (google maps navigatie, youtube music). Oh ja en misschien is het mijn eigen schuld en is er storing ontstaan door een overload aan actieve apps, maar op de achtergrond draait de flitsmeister app altijd mee voor de situaties op de weg. Helaas is de flitsmeister navigatie niet goed genoeg en heeft google maps niet de actuele veiligheidsmeldingen zoals stilstaand voertuig of ambulance in de buurt. De ACR app staat wel aan, de knop is op het scherm aanwezig om de opname te starten, alleen automatisch gespreksopname staat uit. Is er iemand die wat meer verstand heeft van Sync en mij advies kan geven? Ik heb net besloten om nog een paar jaar verder te rijden met deze auto, hij bevalt zo goed. Maar ik wil wel graag veilig kunnen rijden. Alvast bedankt voor het meekijken.

2 hours ago, chmulder said:

k luister muziek via Youtube Music met de Google Maps routeplanner navigatie. Ik krijg een telefoontje en neem op. Ik kan eerst goed een gesprek hebben, maar ineens komt google maps met de volgende routeopdracht en klinkt deze zeer luid door mijn luidspreker(en dwars door het telefoongesprek) met daarbij tegelijk de muziek die ook keihard ineens verder gaat spelen.

Telefonie gaat via een ander bluetooth "kanaal" dan muziek. Deze is meestal wat luider en klinkt alsof je door een jaren 90 vaste telefoon naar muziek aan het luisteren bent als je daarover muziek afspeelt. Dit doet de telefoon, niet de Sync module vermoed ik (hoewel ik het niet 100% kan uitsluiten). Telefonie gaat via het heandfree/headset protocol en is meestal van belaberde audiokwaliteit. Hoeft theoretisch niet, meestal wel het geval omdat je dan seamless kan switchen met A2DP (zie hieronder)

Na het telefoongesprek deed alles het weer normaal en op een normaal volume.

Daarna is de telefoon weer naar het A2DP protocol met een goede codec geswitched (goede audio kwaliteit dus) en gaat hij vrolijk verder met goede muziek spelen.

Ik heb de Google Auto app op mijn telefoon gehad en daardoor kreeg ik google maps e.d. aan de praat.

Mijn vermoeden ligt hier. Android auto (zonder de passthough naar een, in het geval van ford, sync3 module) neemt de hele boel over, inclusief telefoongesprekken en dat kan nog wel eens rare dingen veroorzaken is mijn ervaring.

ACR apps zijn dertien in een dozijn met 40 verschillende manieren van de audio aftappen, geen idee wat hier het geval is dus die zou ik even laten voor wat het is en uit zetten.

Het klinkt heel erg alsof de telefoon zijn interne audio mixer naar het verkeerde kanaal stuurt en doordat de audioblokkade op het 'muziek' kanaal van android opgeheven wordt hij dit dan gaat afspelen over het handsfree protocol. Met de blije combinatie als gevolg. 

Mijn test zou zijn een android telefoon te pakken (of ios) van iemand die niet al die boel geinstalleerd heeft, daarna muziek af te spelen en hem/haar te bellen en kijken wat er gebeurt. Normaal: ligt het aan de telefoon. Niet normaal: kunnen we verder kijken.

Bedankt, als ik tijd heb en een andere telefoon in de buurt zal ik het proberen. Dat kan even duren. De gespreksopname app waar dit topic niet om gaat, maar wat er wel mee te maken kan hebben: Ik heb de helpdesk van de app een bericht gestuurd en die kunnen er blijkbaar weinig meer aan doen vanwege Android versie 9. Ik heb echter de opname functionaliteit wel nodig als administratiearchief. Zo kan ik nagaan of alles is besproken en op de juiste manier is overgekomen. De app kan in android 9 dus zorgen voor bij effecten, met als resultaat misschien dat ook het bellen over de auto in de soep loopt vermoed ik. Trouwens, ik ging er altijd van uit dat de Sync in mijn auto versie 1 of 1.1 is ofzo. Het is een MK7.5

Ik heb recent een aantal keren iets soortgelijks gehad met Sync 3 (MK8 MY2019) en mijn Samsung Galaxy A8. Als ik bel of word gebeld, dan speelt opeens Spotify vrij hard muziek af door het telefoongesprek heen, zelfs als ik niet naar Spotify aan het luisteren was, maar naar de radio (Spotify app stond wel op achtergrond). Na de telefoon opnieuw op te starten was het opgelost, waardoor het in mijn geval, zoals Tristan ook al schrijft, een probleem van Android (Samsung) lijkt te zijn.

Als je niet al te veel om beveilinging geeft (lees: iedere normale gebruiker) kan je de telefoon rooten en op die manier alsnog ACR Unchained gebruiken. Vast wel te googlen hoe dit moet. Wel even kijken wat je er op geinstalleerd hebt en de kinderen er van weg houden in dat geval. 

19 hours ago, chmulder said:

Beste clubleden,

Ik heb gezocht in het forum, maar er zijn veel posts over Sync en ik kon bij wat ik wel kon vinden geen gelijkenissen vinden. Mocht soortgelijk probleem wel een keer zijn besproken, excuus dat ik het niet kon vinden!

Ik hoop dat er iemand hier veel verstand heeft van Sync. Ik heb het voor elkaar gekregen om te kunnen bellen over sync met mijn Android (versie 9) telefoon. Om te navigeren via google maps over sync en zelfs youtube music af te spelen over sync. Dat gaat al jaren goed en was mij gelukt door de Google auto app. Ik heb sinds enkele maanden een probleem met bellen gekregen over de auto maar daarvan heb ik de oorzaak denk ik achterhaald. Toch wil ik het erbij vermelden want het ene probleem kan met het andere te maken hebben. Als ik een telefoontje krijg dan neem ik op, na het opnemen springt de telefoon ineens op "aan het oor" bellen i.p.v. over Sync. Dit lijkt te ontstaan door de ACR gespreksopname app die kort na opnemen start met opnemen. Dit ging ook al jaren wel goed, dus er moet een update van de app roet in het eten gegooid hebben. Kan bijna niet anders dat die app de oorzaak is. Ik heb getest door de app niet automatisch een gespreksopname te laten maken en toen bleef Sync bellen weer wel aan. Maar vandaag werd ik zowat ontregeld tijdens het rijden door het volgende:

Ik luister muziek via Youtube Music met de Google Maps routeplanner navigatie. Ik krijg een telefoontje en neem op. Ik kan eerst goed een gesprek hebben, maar ineens komt google maps met de volgende routeopdracht en klinkt deze zeer luid door mijn luidspreker(en dwars door het telefoongesprek) met daarbij tegelijk de muziek die ook keihard ineens verder gaat spelen. Ik kon de beller niet meer verstaan en ik kreeg het ook niet meer ongedaan tijdens het rijden. Het was echt zo storend hard allemaal bij elkaar dat ik op de rechterbaan tussen de vrachtwagens moest gaan rijden tot het (niet meer te volgen) gesprek stopte. Na het telefoongesprek deed alles het weer normaal en op een normaal volume. Ik rijd een fiesta titanium MK 7,5 van maart 2017 met standaard (niet Sony) radiomodule. Ik heb de Google Auto app op mijn telefoon gehad en daardoor kreeg ik google maps e.d. aan de praat. Inmiddels heb ik Google auto eraf gegooid en alles is blijven werken (google maps navigatie, youtube music). Oh ja en misschien is het mijn eigen schuld en is er storing ontstaan door een overload aan actieve apps, maar op de achtergrond draait de flitsmeister app altijd mee voor de situaties op de weg. Helaas is de flitsmeister navigatie niet goed genoeg en heeft google maps niet de actuele veiligheidsmeldingen zoals stilstaand voertuig of ambulance in de buurt. De ACR app staat wel aan, de knop is op het scherm aanwezig om de opname te starten, alleen automatisch gespreksopname staat uit. Is er iemand die wat meer verstand heeft van Sync en mij advies kan geven? Ik heb net besloten om nog een paar jaar verder te rijden met deze auto, hij bevalt zo goed. Maar ik wil wel graag veilig kunnen rijden. Alvast bedankt voor het meekijken.

🤔 Nog een jaar mee rijden? Het simpelste zou zijn of een gewoon een (nw.) mk8 kopen, en opgelost! (Heeft een dealer graag) of een losse nw. coppelbare Bluetooth module uit de CN waar het Corona vierus nu huishoud 😲 ! Succes 🤓 

Hier een voorbeeld van Pieterke al in een ander topic aangaf, dat is ook te overwegen misschien? Ik heb geen idee 😊

https://a.aliexpress.com/_TQdHt 

Edited by bickel

1 hour ago, bickel said:

🤔 Nog een jaar mee rijden? Het simpelste zou zijn of een gewoon een (nw.) mk8 kopen, en opgelost! (Heeft een dealer graag) of een losse nw. coppelbare Bluetooth module uit de CN waar het Corona vierus nu huishoud 😲 ! Succes 🤓 

Hier een voorbeeld van Pieterke al in een ander topic aangaf, dat is ook te overwegen misschien? Ik heb geen idee 😊

https://a.aliexpress.com/_TQdHt 

Lost op geen manier het ACR/Recording probleem op. Dus geen reden tot overhaaste aankopen.