Jump to content
Fiestaclub.nl
JBalthazar

Weggedrag brede banden ST-line: stuur niet naar midden / gevoelig voor slecht wegdek

Recommended Posts

Hallo!

Sinds kort hebben wij 2 Fiesta's in ons huishouden, een lease Trend uit 2019 en privé een ST-Line uit 2018. Ik moet zeggen dat de Fiesta echt heerlijk rijdt! De Trend met 70pk mist wat power, maar de ST-line met 100pk ecoboost is gelukkig een heel stuk vlotter. Doordat we regelmatig wisselen tussen beide auto's (afhankelijk wie de meeste km op een dag rijdt), voel ik een duidelijk verschil tussen de Trend en de ST-line in stuur- en weggedrag. Beide auto's staan op lichtmetalen velgen, maar de ST-line heeft bredere en grotere banden (205/45 ZR17 88W).

Wat mij vooral opvalt aan de ST-line:

  • Het stuur na een bocht insturen niet volledig naar het midden terugkeert.
  • Wanneer je het stuur een klein beetje draait, blijft hij ook in deze stand staan.
  • De ST-line ook een stuk zwaarder en vergt meer kleine correcties dan de Trend.
  • De auto heel gevoelig voor slecht wegdek, putten, etc. Je voelt het stuur dan echt trekken naar links of rechts.

Ik heb hierover contact gezocht met de Ford-dealer waar we de auto gekocht hebben en zij gaven aan dat dit een producteigenschap is. Doordat de banden groter en breder zijn (cosmetisch mooier) worden er concessies gedaan aan het weggedrag. Het gevolg dat het stuur niet volledig naar het midden terugkeert en de auto gevoelig is voor slecht wegdek en putten, is volgens hen dan ook volstrekt normaal. Nu heb ik in het verleden een Mini gereden met bredere banden en een redelijk strak onderstel, maar ik heb deze concessies nog nooit ervaren.

Goed om te weten:

  • Na aankoop het stuur iets scheef bleek te staan, de auto is dus onlangs nog uitgelijnd.
  • De bandenspanning staat op 2.3 voor en 1.8 achter volgens de voorschriften.
  • Ik heb ook geprobeerd iets harder op te pompen; rond de 2.5 voor en 2.4 achter, maar er was geen voelbaar verschil.

Zijn er meer eigenaren van ST-line die dit ook ervaren?
Is dit werkelijk een producteigenschap?

Alvast dank voor alle reacties!

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die brede banden,zeker waar vracht verkeer,geulen in de weg heeft gemaakt,  merk ik het ook met brede band.

Wel st line 2016 mk7.5.

En stuur zal zeker in rechte toestand, moeten terug komen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb natuurlijk niet de direct vergelijking met de Trend en wellicht is het ook een stukje beleving, maar ik herken me niet in de punten die je noemt. Ik vind het weggedrag van de ST-line bijzonder prettig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor jullie reacties!

Quote

En stuur zal zeker in rechte toestand, moeten terug komen....

< Ja, dat ben ik dus ook van mening!

 

Quote

Ik heb natuurlijk niet de direct vergelijking met de Trend en wellicht is het ook een stukje beleving, maar ik herken me niet in de punten die je noemt. Ik vind het weggedrag van de ST-line bijzonder prettig.

Met het sportievere onderstel zou ik dus ook verwachten dat de ST-line nóg lekkerder rijdt dan de Trend, maar dat heb ik nog niet zo ervaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, JBalthazar said:

Dank voor jullie reacties!

< Ja, dat ben ik dus ook van mening!

 

Met het sportievere onderstel zou ik dus ook verwachten dat de ST-line nóg lekkerder rijdt dan de Trend, maar dat heb ik nog niet zo ervaren.

Tja er zijn ook mensen die het onderstel te hard vinden bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En dat je soms last hebt van spoorvorming is ook niet helemaal te voorkomen. Je zou als test gewoon eens op een goed vlak stuk asfalt je stuur / voorwielen recht kunnen zetten en dan een stukje rijden zonder je stuur vast te pakken (handen wel in de buurt houden ;) ). Als het goed is blijf je dan gewoon in een rechte lijn rijden (of gaat de auto heel langzaam geleidelijk naar links of rechts, dat voorkom je nooit helemaal). Desnoods een paar keer vaker testen, eventueel ook op een andere plek of dag om invloeden van het wegdek of bijvoorbeeld de wind uit te sluiten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JBalthazar Het niet helemaal terugkeren van het stuurwiel naar de middenstand kun je niks aan doen, mits de uitlijning (maar die is opnieuw ingesteld) goed is. Dit komt door een aantal factoren:
-        grotere/zwaardere wielen met bredere banden
-        wrijving in de stuurkolom

Wrijving in de stuurkolom is helaas een producteigenschap en daarom niks aan te doen. Mijn 2019 ST-Line heeft daar ook last van. Sportief afgestelde auto’s zijn daar gevoeliger voor, net als voor spoorvorming, maar dat komt voornamelijk door de bredere banden. Brede/sportievere banden gaan zoeken (beetje slingeren) in die spoorvorming.

Het zwaarder sturen van de ST-Line komt door:
-        grotere/zwaardere wielen met bredere banden
-        software van de stuurinrichting

Ik heb 205/40 R18 Michelin Pilot Sport 4 (20,6 kg per wiel) in de zomer en 195/60 R15 Goodyear Ultragrip 9 (14,9 kg per wiel) in de winter. De zomer- én winterset zijn lichtmetalen velgen. De stuurkrachten zijn met de winterwielen duidelijk lager dan met de zware zomerwielen. Scheelt ook flink in het verbruik trouwens. Daarbij komt nog dat de software van de stuurinrichting anders is afgesteld voor de ST-Line dan voor de modellen zonder sportonderstel (Trend, Titanium en Vignale). Een sportievere auto heeft doorgaans (zo ook bij de Fiesta) een minder sterk bekrachtigde stuurbekrachtiging en stuurt derhalve zwaarder.

Dat van die stuurcorrecties merk ik ook. Persoonlijk vind ik de ST-Line bijv. ook gevoelig voor zijwind. Omdat de auto zo dynamisch (sportief) stuurt, merk ik het duwen van de wind tegen de zijkant in het weggedrag/stuur. En dan moet ik kleine stuurcorrecties doen. Dit is dus het nadeel van een sportief afgestelde auto.

Ik heb ook verschillende Mini’s gereden in de afgelopen jaren, maar was nooit zo onder de indruk van de besturing. Het onderstel is zeker dynamisch, maar de software van de besturing vond ik persoonlijk niet zo fijn, omdat deze een ‘wollig’ karakter hadden rond de middenstand wat ten kosten gaat van stuurprecisie maar beter is voor spoorvorming en zijwind.

Wat mij nog opviel tussen het weggedrag van de Trend/Titanium/Vignale en de ST-Line is dat de ST-Line nog wat minder overhelt en daardoor sneller gereageert op lastwissels (naar links sturen en dan snel naar rechts sturen en andersom). Bovendien hebben de Michelins Pilot Sport 4 ontzettend veel grip, zowel op droog als nat wegdek én hebben deze een heel snelle opbouw van die grip, waardoor de auto meteen achter de stuurinput aan gaat, i.p.v. zich eerst 0,5 tot 1 seconde te moeten zetten voordat de banden grip hebben opgebouwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Leon Fiesta said:

Tja er zijn ook mensen die het onderstel te hard vinden bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En dat je soms last hebt van spoorvorming is ook niet helemaal te voorkomen. Je zou als test gewoon eens op een goed vlak stuk asfalt je stuur / voorwielen recht kunnen zetten en dan een stukje rijden zonder je stuur vast te pakken (handen wel in de buurt houden ;) ). Als het goed is blijf je dan gewoon in een rechte lijn rijden (of gaat de auto heel langzaam geleidelijk naar links of rechts, dat voorkom je nooit helemaal). Desnoods een paar keer vaker testen, eventueel ook op een andere plek of dag om invloeden van het wegdek of bijvoorbeeld de wind uit te sluiten. 

Het onderstel vind ik uitstekend :)
Bij stuurr los op recht en vlak stuk asfalt rijdt de auto volledig rechtdoor, geen afwijkingen, ook niet met remmen.
Maar als je het stuur licht draait, blijft deze in die stand staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Franciscus said:

@JBalthazar Het niet helemaal terugkeren van het stuurwiel naar de middenstand kun je niks aan doen, mits de uitlijning (maar die is opnieuw ingesteld) goed is. Dit komt door een aantal factoren:
-        grotere/zwaardere wielen met bredere banden
-        wrijving in de stuurkolom

Wrijving in de stuurkolom is helaas een producteigenschap en daarom niks aan te doen. Mijn 2019 ST-Line heeft daar ook last van. Sportief afgestelde auto’s zijn daar gevoeliger voor, net als voor spoorvorming, maar dat komt voornamelijk door de bredere banden. Brede/sportievere banden gaan zoeken (beetje slingeren) in die spoorvorming.

Het zwaarder sturen van de ST-Line komt door:
-        grotere/zwaardere wielen met bredere banden
-        software van de stuurinrichting

Ik heb 205/40 R18 Michelin Pilot Sport 4 (20,6 kg per wiel) in de zomer en 195/60 R15 Goodyear Ultragrip 9 (14,9 kg per wiel) in de winter. De zomer- én winterset zijn lichtmetalen velgen. De stuurkrachten zijn met de winterwielen duidelijk lager dan met de zware zomerwielen. Scheelt ook flink in het verbruik trouwens. Daarbij komt nog dat de software van de stuurinrichting anders is afgesteld voor de ST-Line dan voor de modellen zonder sportonderstel (Trend, Titanium en Vignale). Een sportievere auto heeft doorgaans (zo ook bij de Fiesta) een minder sterk bekrachtigde stuurbekrachtiging en stuurt derhalve zwaarder.

Dat van die stuurcorrecties merk ik ook. Persoonlijk vind ik de ST-Line bijv. ook gevoelig voor zijwind. Omdat de auto zo dynamisch (sportief) stuurt, merk ik het duwen van de wind tegen de zijkant in het weggedrag/stuur. En dan moet ik kleine stuurcorrecties doen. Dit is dus het nadeel van een sportief afgestelde auto.

Ik heb ook verschillende Mini’s gereden in de afgelopen jaren, maar was nooit zo onder de indruk van de besturing. Het onderstel is zeker dynamisch, maar de software van de besturing vond ik persoonlijk niet zo fijn, omdat deze een ‘wollig’ karakter hadden rond de middenstand wat ten kosten gaat van stuurprecisie maar beter is voor spoorvorming en zijwind.

Wat mij nog opviel tussen het weggedrag van de Trend/Titanium/Vignale en de ST-Line is dat de ST-Line nog wat minder overhelt en daardoor sneller gereageert op lastwissels (naar links sturen en dan snel naar rechts sturen en andersom). Bovendien hebben de Michelins Pilot Sport 4 ontzettend veel grip, zowel op droog als nat wegdek én hebben deze een heel snelle opbouw van die grip, waardoor de auto meteen achter de stuurinput aan gaat, i.p.v. zich eerst 0,5 tot 1 seconde te moeten zetten voordat de banden grip hebben opgebouwd.

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik kan me volledig in je verhaal vinden. je uitleg over de invloed van bredere banden en de stuurinrichting klinkt aannemelijk.
Het lijkt erop alsof ik hier gewoon aan moet wennen, verder rijdt hij namelijk heerlijk.

De stuurcorrecties vind ik sowieso een eigenschap die zowel de Trend als de ST-line hebben, maar bij de laatste is het inderdaad iets erger. De besturing is erg gevoelig met zijn voor- en nadelen. De invloed van zijwind, zoals jij dat omschrijft, heb ik het nog niet echt specifiek zo ervaren.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, JBalthazar said:

Het onderstel vind ik uitstekend :)
Bij stuurr los op recht en vlak stuk asfalt rijdt de auto volledig rechtdoor, geen afwijkingen, ook niet met remmen.
Maar als je het stuur licht draait, blijft deze in die stand staan.

Dan denk ik dat er weinig aan de hand is eigenlijk en dat het vooral een kwestie is van wennen. Geloof niet dat mijn Fiesta 100% terug gaat naar 0 wanneer je iets instuurt, maar dat had mijn Ibiza ook niet. In mijn beleving dat eigenlijk geen enkele auto dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vorige MK6.5 Fiesta had nog veel meer wrijving, die bovendien temperatuurafhankelijk is: bij warm weer bleef het stuurwiel ongeveer 30° uit het midden staan en kon je er een rondje mee rijden op een (ruime) parkeerplaats zonder het stuur vast te houden 😵

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Franciscus said:

Mijn vorige MK6.5 Fiesta had nog veel meer wrijving, die bovendien temperatuurafhankelijk is: bij warm weer bleef het stuurwiel ongeveer 30° uit het midden staan en kon je er een rondje mee rijden op een (ruime) parkeerplaats zonder het stuur vast te houden 😵

 

wow! Soort van Nascar ;)

21 hours ago, Leon Fiesta said:

Dan denk ik dat er weinig aan de hand is eigenlijk en dat het vooral een kwestie is van wennen. Geloof niet dat mijn Fiesta 100% terug gaat naar 0 wanneer je iets instuurt, maar dat had mijn Ibiza ook niet. In mijn beleving dat eigenlijk geen enkele auto dat.

Ik ben bang van wel :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

×