Jump to content

Weggedrag brede banden ST-line: stuur niet naar midden / gevoelig voor slecht wegdek

Recommended Posts

Hallo!

Sinds kort hebben wij 2 Fiesta's in ons huishouden, een lease Trend uit 2019 en privé een ST-Line uit 2018. Ik moet zeggen dat de Fiesta echt heerlijk rijdt! De Trend met 70pk mist wat power, maar de ST-line met 100pk ecoboost is gelukkig een heel stuk vlotter. Doordat we regelmatig wisselen tussen beide auto's (afhankelijk wie de meeste km op een dag rijdt), voel ik een duidelijk verschil tussen de Trend en de ST-line in stuur- en weggedrag. Beide auto's staan op lichtmetalen velgen, maar de ST-line heeft bredere en grotere banden (205/45 ZR17 88W).

Wat mij vooral opvalt aan de ST-line:

• Het stuur na een bocht insturen niet volledig naar het midden terugkeert.
  • Wanneer je het stuur een klein beetje draait, blijft hij ook in deze stand staan.
  • De ST-line ook een stuk zwaarder en vergt meer kleine correcties dan de Trend.
  • De auto heel gevoelig voor slecht wegdek, putten, etc. Je voelt het stuur dan echt trekken naar links of rechts.

Ik heb hierover contact gezocht met de Ford-dealer waar we de auto gekocht hebben en zij gaven aan dat dit een producteigenschap is. Doordat de banden groter en breder zijn (cosmetisch mooier) worden er concessies gedaan aan het weggedrag. Het gevolg dat het stuur niet volledig naar het midden terugkeert en de auto gevoelig is voor slecht wegdek en putten, is volgens hen dan ook volstrekt normaal. Nu heb ik in het verleden een Mini gereden met bredere banden en een redelijk strak onderstel, maar ik heb deze concessies nog nooit ervaren.

Goed om te weten:

• Na aankoop het stuur iets scheef bleek te staan, de auto is dus onlangs nog uitgelijnd.
  • De bandenspanning staat op 2.3 voor en 1.8 achter volgens de voorschriften.
  • Ik heb ook geprobeerd iets harder op te pompen; rond de 2.5 voor en 2.4 achter, maar er was geen voelbaar verschil.

Zijn er meer eigenaren van ST-line die dit ook ervaren?
Is dit werkelijk een producteigenschap?

Alvast dank voor alle reacties!

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Met die brede banden,zeker waar vracht verkeer,geulen in de weg heeft gemaakt,  merk ik het ook met brede band.

Wel st line 2016 mk7.5.

En stuur zal zeker in rechte toestand, moeten terug komen....

Dank voor jullie reacties!

En stuur zal zeker in rechte toestand, moeten terug komen....

< Ja, dat ben ik dus ook van mening!

Ik heb natuurlijk niet de direct vergelijking met de Trend en wellicht is het ook een stukje beleving, maar ik herken me niet in de punten die je noemt. Ik vind het weggedrag van de ST-line bijzonder prettig.

Met het sportievere onderstel zou ik dus ook verwachten dat de ST-line nóg lekkerder rijdt dan de Trend, maar dat heb ik nog niet zo ervaren.

2 hours ago, JBalthazar said:

Dank voor jullie reacties!

< Ja, dat ben ik dus ook van mening!

Met het sportievere onderstel zou ik dus ook verwachten dat de ST-line nóg lekkerder rijdt dan de Trend, maar dat heb ik nog niet zo ervaren.

Tja er zijn ook mensen die het onderstel te hard vinden bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En dat je soms last hebt van spoorvorming is ook niet helemaal te voorkomen. Je zou als test gewoon eens op een goed vlak stuk asfalt je stuur / voorwielen recht kunnen zetten en dan een stukje rijden zonder je stuur vast te pakken (handen wel in de buurt houden ;) ). Als het goed is blijf je dan gewoon in een rechte lijn rijden (of gaat de auto heel langzaam geleidelijk naar links of rechts, dat voorkom je nooit helemaal). Desnoods een paar keer vaker testen, eventueel ook op een andere plek of dag om invloeden van het wegdek of bijvoorbeeld de wind uit te sluiten. 

@JBalthazar Het niet helemaal terugkeren van het stuurwiel naar de middenstand kun je niks aan doen, mits de uitlijning (maar die is opnieuw ingesteld) goed is. Dit komt door een aantal factoren:
-        grotere/zwaardere wielen met bredere banden
-        wrijving in de stuurkolom

Wrijving in de stuurkolom is helaas een producteigenschap en daarom niks aan te doen. Mijn 2019 ST-Line heeft daar ook last van. Sportief afgestelde auto’s zijn daar gevoeliger voor, net als voor spoorvorming, maar dat komt voornamelijk door de bredere banden. Brede/sportievere banden gaan zoeken (beetje slingeren) in die spoorvorming.

Het zwaarder sturen van de ST-Line komt door:
-        software van de stuurinrichting

Ik heb 205/40 R18 Michelin Pilot Sport 4 (20,6 kg per wiel) in de zomer en 195/60 R15 Goodyear Ultragrip 9 (14,9 kg per wiel) in de winter. De zomer- én winterset zijn lichtmetalen velgen. De stuurkrachten zijn met de winterwielen duidelijk lager dan met de zware zomerwielen. Scheelt ook flink in het verbruik trouwens. Daarbij komt nog dat de software van de stuurinrichting anders is afgesteld voor de ST-Line dan voor de modellen zonder sportonderstel (Trend, Titanium en Vignale). Een sportievere auto heeft doorgaans (zo ook bij de Fiesta) een minder sterk bekrachtigde stuurbekrachtiging en stuurt derhalve zwaarder.

Dat van die stuurcorrecties merk ik ook. Persoonlijk vind ik de ST-Line bijv. ook gevoelig voor zijwind. Omdat de auto zo dynamisch (sportief) stuurt, merk ik het duwen van de wind tegen de zijkant in het weggedrag/stuur. En dan moet ik kleine stuurcorrecties doen. Dit is dus het nadeel van een sportief afgestelde auto.

Ik heb ook verschillende Mini’s gereden in de afgelopen jaren, maar was nooit zo onder de indruk van de besturing. Het onderstel is zeker dynamisch, maar de software van de besturing vond ik persoonlijk niet zo fijn, omdat deze een ‘wollig’ karakter hadden rond de middenstand wat ten kosten gaat van stuurprecisie maar beter is voor spoorvorming en zijwind.

Wat mij nog opviel tussen het weggedrag van de Trend/Titanium/Vignale en de ST-Line is dat de ST-Line nog wat minder overhelt en daardoor sneller gereageert op lastwissels (naar links sturen en dan snel naar rechts sturen en andersom). Bovendien hebben de Michelins Pilot Sport 4 ontzettend veel grip, zowel op droog als nat wegdek én hebben deze een heel snelle opbouw van die grip, waardoor de auto meteen achter de stuurinput aan gaat, i.p.v. zich eerst 0,5 tot 1 seconde te moeten zetten voordat de banden grip hebben opgebouwd.

9 hours ago, Leon Fiesta said:

Tja er zijn ook mensen die het onderstel te hard vinden bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En dat je soms last hebt van spoorvorming is ook niet helemaal te voorkomen. Je zou als test gewoon eens op een goed vlak stuk asfalt je stuur / voorwielen recht kunnen zetten en dan een stukje rijden zonder je stuur vast te pakken (handen wel in de buurt houden ;) ). Als het goed is blijf je dan gewoon in een rechte lijn rijden (of gaat de auto heel langzaam geleidelijk naar links of rechts, dat voorkom je nooit helemaal). Desnoods een paar keer vaker testen, eventueel ook op een andere plek of dag om invloeden van het wegdek of bijvoorbeeld de wind uit te sluiten. 

Het onderstel vind ik uitstekend :)
Bij stuurr los op recht en vlak stuk asfalt rijdt de auto volledig rechtdoor, geen afwijkingen, ook niet met remmen.
Maar als je het stuur licht draait, blijft deze in die stand staan.

8 hours ago, Franciscus said:

@JBalthazar Het niet helemaal terugkeren van het stuurwiel naar de middenstand kun je niks aan doen, mits de uitlijning (maar die is opnieuw ingesteld) goed is. Dit komt door een aantal factoren:
-        wrijving in de stuurkolom

Wrijving in de stuurkolom is helaas een producteigenschap en daarom niks aan te doen. Mijn 2019 ST-Line heeft daar ook last van. Sportief afgestelde auto’s zijn daar gevoeliger voor, net als voor spoorvorming, maar dat komt voornamelijk door de bredere banden. Brede/sportievere banden gaan zoeken (beetje slingeren) in die spoorvorming.

Het zwaarder sturen van de ST-Line komt door:
-        software van de stuurinrichting

Ik heb 205/40 R18 Michelin Pilot Sport 4 (20,6 kg per wiel) in de zomer en 195/60 R15 Goodyear Ultragrip 9 (14,9 kg per wiel) in de winter. De zomer- én winterset zijn lichtmetalen velgen. De stuurkrachten zijn met de winterwielen duidelijk lager dan met de zware zomerwielen. Scheelt ook flink in het verbruik trouwens. Daarbij komt nog dat de software van de stuurinrichting anders is afgesteld voor de ST-Line dan voor de modellen zonder sportonderstel (Trend, Titanium en Vignale). Een sportievere auto heeft doorgaans (zo ook bij de Fiesta) een minder sterk bekrachtigde stuurbekrachtiging en stuurt derhalve zwaarder.

Dat van die stuurcorrecties merk ik ook. Persoonlijk vind ik de ST-Line bijv. ook gevoelig voor zijwind. Omdat de auto zo dynamisch (sportief) stuurt, merk ik het duwen van de wind tegen de zijkant in het weggedrag/stuur. En dan moet ik kleine stuurcorrecties doen. Dit is dus het nadeel van een sportief afgestelde auto.

Ik heb ook verschillende Mini’s gereden in de afgelopen jaren, maar was nooit zo onder de indruk van de besturing. Het onderstel is zeker dynamisch, maar de software van de besturing vond ik persoonlijk niet zo fijn, omdat deze een ‘wollig’ karakter hadden rond de middenstand wat ten kosten gaat van stuurprecisie maar beter is voor spoorvorming en zijwind.

Wat mij nog opviel tussen het weggedrag van de Trend/Titanium/Vignale en de ST-Line is dat de ST-Line nog wat minder overhelt en daardoor sneller gereageert op lastwissels (naar links sturen en dan snel naar rechts sturen en andersom). Bovendien hebben de Michelins Pilot Sport 4 ontzettend veel grip, zowel op droog als nat wegdek én hebben deze een heel snelle opbouw van die grip, waardoor de auto meteen achter de stuurinput aan gaat, i.p.v. zich eerst 0,5 tot 1 seconde te moeten zetten voordat de banden grip hebben opgebouwd.

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik kan me volledig in je verhaal vinden. je uitleg over de invloed van bredere banden en de stuurinrichting klinkt aannemelijk.
Het lijkt erop alsof ik hier gewoon aan moet wennen, verder rijdt hij namelijk heerlijk.

De stuurcorrecties vind ik sowieso een eigenschap die zowel de Trend als de ST-line hebben, maar bij de laatste is het inderdaad iets erger. De besturing is erg gevoelig met zijn voor- en nadelen. De invloed van zijwind, zoals jij dat omschrijft, heb ik het nog niet echt specifiek zo ervaren.

2 hours ago, JBalthazar said:

Het onderstel vind ik uitstekend :)
Bij stuurr los op recht en vlak stuk asfalt rijdt de auto volledig rechtdoor, geen afwijkingen, ook niet met remmen.
Maar als je het stuur licht draait, blijft deze in die stand staan.

Dan denk ik dat er weinig aan de hand is eigenlijk en dat het vooral een kwestie is van wennen. Geloof niet dat mijn Fiesta 100% terug gaat naar 0 wanneer je iets instuurt, maar dat had mijn Ibiza ook niet. In mijn beleving dat eigenlijk geen enkele auto dat.

Mijn vorige MK6.5 Fiesta had nog veel meer wrijving, die bovendien temperatuurafhankelijk is: bij warm weer bleef het stuurwiel ongeveer 30° uit het midden staan en kon je er een rondje mee rijden op een (ruime) parkeerplaats zonder het stuur vast te houden 😵

9 hours ago, Franciscus said:

Mijn vorige MK6.5 Fiesta had nog veel meer wrijving, die bovendien temperatuurafhankelijk is: bij warm weer bleef het stuurwiel ongeveer 30° uit het midden staan en kon je er een rondje mee rijden op een (ruime) parkeerplaats zonder het stuur vast te houden 😵

wow! Soort van Nascar ;)

21 hours ago, Leon Fiesta said:

Dan denk ik dat er weinig aan de hand is eigenlijk en dat het vooral een kwestie is van wennen. Geloof niet dat mijn Fiesta 100% terug gaat naar 0 wanneer je iets instuurt, maar dat had mijn Ibiza ook niet. In mijn beleving dat eigenlijk geen enkele auto dat.

Ik ben bang van wel :D

• 1 year later...

Ben sinds een maand eigenaar van een ford fiesta st-line 100 pk ecoboost 2019.

Ook ik merk dat bij oneffenheden in de weg dat auto daar door de brede banden daar sterk op reageerd zeker in de bebouwde kom bij lage snelheden.

De oneffenheden in de weg daar bedoel ik o.a. Mee die vaak veroorzaakt zijn door de zware vrachtwagens, toen ik dit kort geleden opmerkte schrok ik daar wel een beetje van.

De profieldiepte van de voorbanden is niet meer optimaal, maar aanvaardbaar.De bandenmaat momenteel is 205/45/r17.

2 vragen, een brede band geeft toch ook wel weer meer aqua planning, zijn jullie het daar mee eens.En zou een smallere band (195) dit enigsinds opheffen, het reageren van de auto op de uithollende slijtage van de weg, en of de aqua-planning.

Ik lees op diverse bandensite's dat de standaardband 205 etc. Mede bedoeld is qua breedte voor de hogere snelheden maar die ga ik nooit halen, ik ben ja een rustige rijder die wanneer mogelijk het gaspedaal soms wat dieper intrapt.Dus mijn 2e vraag gaat over de keuze van de volgende 'voorbanden' die zal beslist op dit forum al eens behandeld zijn maar ik neem het even mee, wie heeft positieve ervaringen of een tip om voor een latere datum de juiste banden te kopen.

Wat ik er verder van vind is dat wanneer je bij een banden bedrijf binnenloopt en je vraagt om een bepaald type band (via internet gevonden bij dit bedrijf) en ze kijken op hun scherm dat er immer of vaak wordt verteld,,niet op voorraad maar we hebben een mooi alternatief, dus vaak gaan ik of wij vaak uit van de expertise van de bandenzaak, maar is hun keuze niet of meer bepaald bij welke band zij het meest verdienen.

20 hours ago, bert54 said:

2 vragen, een brede band geeft toch ook wel weer meer aqua planning, zijn jullie het daar mee eens.

Nooit last van gehad. Wel met kleinere banden op een andere auto. Het kan dus verschillen en ik denk dat het vooral het soort band is (meer profiel).

het reageren van de auto op de uithollende slijtage van de weg,

Mijn winterbanden volgen sporen iets minder dan de zomer (195r15 vs 205r17) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er de laatste tijd ook veel last van heb in andere wagen die ik wel eens rij en die heeft 185. Het Nederlandse wegdek leent er nogal voor om te verzakken door de zachte ondergrond dus ik neem het voor lief. Op de klassieke betonwegen heb je daar geen last van in ieder geval.

Mede bedoeld is qua breedte voor de hogere snelheden maar die ga ik nooit halen

Bredere banden is vooral handig in de bochten, meer contactoppervlak is, kort door de bocht, meer grip. Je kan prima 200km/h rijden op voldoende stevige fietsbandjes. Ik denk dat ze hier op acceleratie doelen maar zelfs dat is dubieus met normale, niet opgevoerde, straatauto's.

18 hours ago, BlackFocus said:

Welk merk banden heb je nu ? Brede zijn altijd gevoeliger maar het ene merk heeft daar meer last van dan de andere 

Ik denk dat dat het vooral is inderdaad, extra breedte helpt natuurlijk niet maar juist profiel zou dat vrij makkelijk op moeten lossen. Ik heb ook de af-fabriek (volgens mij, 99% zeker) Michelins er onder, in 205-40 R18. Ik kan niet zeggen dat ik specifiek problemen heb met spoorvorming en/of aquaplaning, maar wellicht is dat ook beleving natuurlijk. Mijn vorige auto had soortgelijke banden, wellicht reageren onze auto's hetzelfde maar is het voor jou nieuw/storend en voor mij standaard/bekend. Ik hoor ook wel eens klachten over de te stugge vering van de ST-line, maar daar herken ik me ook niet in. :)

Aquaplaning wordt vooral veroorzaakt door het niet kunnen afvoeren van water, door te weinig profiel op de banden, maar niet zozeer door brede banden. Brede banden hebben vaak meer grip wat je juist helpt in zware regenval.

Sportieve (en brede banden) zijn vaak gevoeliger voor spoorvorming (dat is wat je bedoelt met de slijtage veroorzaakt door vrachtwagens). Hiervoor zou je minder sportieve banden kunnen monteren, maar verwacht hier geen wonderen van. Ook die banden hebben last van spoorvorming, maar wel iets minder. Smallere banden zullen nog iets minder gevoelig voor spoorvorming zijn, maar dan heb je ook andere velgen nodig, weet niet of dat is wat je wilt.

In de maat 205/45 R17 zijn verschillende niet sportieve banden te koop, waaronder alle 4 seizoensbanden.

Wellicht kun je hier iets mee.

Hou ik in mijn achterhoofd Franciscus.

Maar simpel gezien kan er op de velg (gen) waar nu een 205 brede band op ligt een 195 gelegd worden, of is dit niet mogelijk en dus blijven bij de huidige breedte, misschien een domme vraag maar goed.

2 hours ago, bert54 said:

Maar simpel gezien kan er op de velg (gen) waar nu een 205 brede band op ligt een 195 gelegd worden, of is dit niet mogelijk en dus blijven bij de huidige breedte, misschien een domme vraag maar goed.

De breedte van de velg is niet per definitie gebonden aan een exacte bandenbreedte, zie onderstaande afbeelding (geleend van een BMW-forum, maar dit is universeel). Standaard velgbreedte van een Fiësta is 7,0 inch als ik me niet vergis. 195 mm breed kan dus prima.

bandbreedtes.bmp

Share

• Create New...