Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Sander Brouwer

Update: Gekraak Ford Fiesta MK8 in het vooronder

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Een tijd geleden konden heb ik hier een topic geopend over het luid gekraak in mijn auto en dat dit gekraak voorkwam tijdens rijden en accelereren en dat dit geluid bij de versnellingsbak/koppeling vandaan leek te komen. Nu inmiddels alweer aardig wat maanden later sinds de eerste melding bij Ardea Auto Lisse ben ik nog steeds bezig met dit probleem. 

Bij de eerste meldingen bij Ardea Auto Lisse is de auto meerdere keren bekeken en naar mijn idee is het gekraak ontstaan na de auto zijn eerste onderhoudsbeurt van 30.000 km. Er is toen gekeken naar het probleem maar uiteindelijk was er weinig veranderd. Ze hebben toen naar wat rubbertjes onder de auto gekeken. Na een tijd ben ik nog een keer langs geweest met dezelfde klacht, want deze bleef onveranderd, en toen is onder garantie de versnellingsbak vervangen. Het gekraak leek toen even verdwenen te zijn en de auto reed de eerste paar dagen merkbaar anders. De koppeling greep sneller aan en logischerwijs schakelde de auto iets anders. Toch hielp dit uiteindelijk niet en het gekraak kwam terug en verergerde per dag en kwam uiteindelijk zelfs harder terug. 

Overigens bij het afhalen van de auto werd mij verteld dat dit gekraak nooit helemaal zou verdwijnen, dat dit een product eigenschap is en dat "ik ermee moet leren leven". Naar mijn mening een erg bizarre uitspraak. Ik heb tenslotte de auto daar nieuw gekocht en bijna al mijn spaargeld in de auto gepompt en dan krijg je zo'n opmerking. 

Ik besloot met mijn verhaal naar Ardea Auto Hoofddorp te gaan en gelukkig werd ik daar anders aangesproken. Er reed gelijk een monteur mee en die erkende het gekraak. Vervolgens werd de auto bij terugkeer bij de garage naar binnen de brug op gereden en werd er naar gekeken. Daar heb ik een afspraak gemaakt en werd er naar het probleem gekeken. Helaas kwamen ze daar niet achter het probleem en besloten we om een vervolgafspraak te maken. Bij deze afspraak zou er een andere Fiesta naast gezet worden en werden er onderdelen uitgewisseld van auto naar auto om zo misschien achter het probleem te komen. 

Update: vandaag ben ik gebeld door het filiaal in Hoofddorp. Ze hebben het probleem helaas niet kunnen vinden maar wel wordt er een nieuwe koppeling in gezet. Hiervoor kan ik volgende week terecht. Hopelijk lost dit het gekraak eens en voor altijd op! 
Ik vind het overigens erg fijn hoe je in Hoofddorp wordt geholpen bij de dealer daar. 

Wat is jullie blik op dit probleem? En weet iemand van jullie waar de grens ligt wat betreft het repareren van dit probleem. Heeft de consument recht op omruiling van een auto of geld terug bij herhaaldelijke reparatie of ontevredenheid van het product? Ik ben dolgelukkig met mijn Fiesta ST-Line maar dit hardnekkige probleem drukt een behoorlijk negatieve stempel op de gebruikerservaring.

Als consument mag je een degelijk product verwachten bij nieuwkoop dus dan is het aan hen om er voor te zorgen dat dat ook zo is door reparatie wat onder garantie valt (ford geeft 2 jaar volgens mij). Bij vervanging zal je een nieuwproduct krijgen dus je kan er van uit gaan dat er dan betaald moet worden aangezien je er al 30k mee gereden hebt en je dan naar 0 gaat. Omruilen is niet hetzelfde als garantie. Voor niets gaat de zon op. Ik zou overleggen met de dealer wat de mogelijkheden zijn. Wellicht zijn ze schappelijk maar het is koffiedik kijken wat mogelijk is.

Als de klacht zich blijft voordoen kan het van alles zijn, wellicht productiefout in de carrosserie  die doorwerkt en gaat kraken zodra de nieuw componenten gesettelt zijn.  Kleine kans dat je die ooit gaat vinden.

Dit lijkt helaas wel lastig te worden voor je....... Als Ardea Lisse beweert dat het een producteigenschap is zou ik daar al helemaal geen genoegen mee nemen. Dat zou immers betekenen dat alle Mk8 eigenaren hetzelfde probleem ondervinden. Nou, ik kan je melden dat ik in mijn Mk8 Titanium automaat absoluut niets hoor aangaande jouw klacht.  Ik zou - als ik in jouw schoenen stond - langzaam een "dossier" aanmaken over wat er tot op heden allemaal gebeurd is.......Neem aan dat jouw MK8 nog geen 2 jaar oud is dus die nieuwe koppeling moet je gewoon laten monteren en het resultaat afwachten.........

Mocht dit ook niet leiden tot het gewenste resultaat zou ik me - met m'n dossier - wenden tot de volgende Ardea vestiging, bijv. in A-dam Z.O. en kijken of zij het wel kunnen oplossen......Immers - voordat je aan een andere auto denkt - moet je volgens de wet de leverancier alle mogelijkheden geven om het probleem op te lossen.......

In ieder geval.....sterkte ermee voorlopig en laat es ff weten hoe het vervolg is.........

21 hours ago, TristanT said:

Als consument mag je een degelijk product verwachten bij nieuwkoop dus dan is het aan hen om er voor te zorgen dat dat ook zo is door reparatie wat onder garantie valt (ford geeft 2 jaar volgens mij). Bij vervanging zal je een nieuwproduct krijgen dus je kan er van uit gaan dat er dan betaald moet worden aangezien je er al 30k mee gereden hebt en je dan naar 0 gaat. Omruilen is niet hetzelfde als garantie. Voor niets gaat de zon op. Ik zou overleggen met de dealer wat de mogelijkheden zijn. Wellicht zijn ze schappelijk maar het is koffiedik kijken wat mogelijk is.

Als de klacht zich blijft voordoen kan het van alles zijn, wellicht productiefout in de carrosserie  die doorwerkt en gaat kraken zodra de nieuw componenten gesettelt zijn.  Kleine kans dat je die ooit gaat vinden.

Thanks voor je reactie en tips :) 

19 hours ago, NeverDespair said:

Dit lijkt helaas wel lastig te worden voor je....... Als Ardea Lisse beweert dat het een producteigenschap is zou ik daar al helemaal geen genoegen mee nemen. Dat zou immers betekenen dat alle Mk8 eigenaren hetzelfde probleem ondervinden. Nou, ik kan je melden dat ik in mijn Mk8 Titanium automaat absoluut niets hoor aangaande jouw klacht.  Ik zou - als ik in jouw schoenen stond - langzaam een "dossier" aanmaken over wat er tot op heden allemaal gebeurd is.......Neem aan dat jouw MK8 nog geen 2 jaar oud is dus die nieuwe koppeling moet je gewoon laten monteren en het resultaat afwachten.........

Mocht dit ook niet leiden tot het gewenste resultaat zou ik me - met m'n dossier - wenden tot de volgende Ardea vestiging, bijv. in A-dam Z.O. en kijken of zij het wel kunnen oplossen......Immers - voordat je aan een andere auto denkt - moet je volgens de wet de leverancier alle mogelijkheden geven om het probleem op te lossen.......

In ieder geval.....sterkte ermee voorlopig en laat es ff weten hoe het vervolg is.........

Bedankt, zal de updates blijven plaatsen hier. Thanks de tips!

Tja, de mijne 2018 kraakt ook niet 🤓 . En nu al een nw. versnellingsbak/koppeling bij jou 🤔, wat doe jij dan daar mee?? gewoon pech met in Keulen bouwen hadden ze niet opgelet 😏?

Sign in to follow this