Jump to content
Fiestaclub.nl
Danny

Speakers achterbak en achterbak lampje

Recommended Posts

Hey Fiësta liefhebbers!

Aangezien een van mijn speakers voor ontploft is ben ik van plan om er binnenkort nieuwe speakers in te zetten. Ik bezit de mk5 (facelift van mk4) en heb ook in mijn achterbak 2 speakers zitten echter doen deze beide niks. Daarnaast heb ik van de zomer al naar het achterbaklampje gekeken en deze wilt ook maar niet aan. Alle officiële bedrading zit erin van Ford en er lijkt niet iets los te zitten.

Ik krijg echter geen van deze dingen aan de praat. Wie kan mij verder helpen?

Bedankt!

r4ikiOt.jpg

Hallo,

Het lampje van de kofferbak wordt geschakeld door de drukplaat in de dorpel en de contacten in de klep. Als het goed is zie je hier vier contacten. Op een van de contacten in de dorpel, dus ook met contact uit, móét altijd spanning staan onder de eerste voorwaarde dat het lampje geplaatst is en heel inclusief de bedrading niet onderbroken.  Meet je dit niet dan moet je eerst meten of op een van de contacten van de fitting spanning staat. Doe dit met een proeflampje en neem geen gevoelige multimeter. Meet je hier geen spanning oranje/blauwe draad dan komt er geen spanning naar achteren vanaf zekering F2. Meet je wel spanning op de contactplaat dan kun je het betreffende contact waar je dus spanning zou moeten meten met de massa van de wagen kortsluiten. Als ie dan brand dan is het massa contact in de klep onderbroken.

Wat betreft de toeters kun je deze het beste even verwijderen en op de contacten meten of ze met een ohmmeter wat licht gekraak laten horen. De spoel moet trouwens sowieso met een ohmmeter door te meten zijn.

De speakers heb ik vandaag aan de praat gekregen! Bedankt @allesklusservoor de hulp :)

Dan nog een ander vraagje in de toekomst ben ik van plan om over te stappen naar een Fiësta vijgde generatie: MK6 2002 - 2006, is deze minder roestgevoelig dan mijn huidige MK5?

Bedankt

Mooi, en het lampje wat je prima gebruiken kunt met deze donkere dagen, geeft weer licht?

Wat betreft roest is de MK6 en Mk6.5 in het voordeel. Zeker de wielkastranden aan de achterkant. Bij mijn MK6.5 zie ik nog niets van roest aan het koetswerk en dat is een buitenslaper sinds 2007.

Ook niet in mijn MK 6.5 van 2006 bijna recht aan de Schelde !

9 hours ago, allesklusser said:

Mooi, en het lampje wat je prima gebruiken kunt met deze donkere dagen, geeft weer licht?

Wat betreft roest is de MK6 en Mk6.5 in het voordeel. Zeker de wielkastranden aan de achterkant. Bij mijn MK6.5 zie ik nog niets van roest aan het koetswerk en dat is een buitenslaper sinds 2007.

Nee helaas niet. Nieuw lampje gekocht doet nog steeds niks, heb de fitting doorgemeten en komt geen stroom door. Het moet dan aan het contactpunt liggen van de achterklep (de meest rechter van de vier) omdat dit als schakelaar moet dienen. 

Ik kom er voor de rest niet uit aangezien mijn achterruitenwisser het wel doet. Is er een mogelijkheid dat ik de contactpunten of draden los kan halen omdat ik er niet gemakkelijk bij kan.

Hopelijk weet je @allesklusser vervolgstappen die ik kan nemen...

Bedankt!

Je móét op de fitting te allen tijde 12 volt meten op een van de twee fitting contacten. Klopt het dat een van de twee een oranje / blauwe draad is? Hier moet hoe dan ook spanning op staan. De spanning komt vanaf de zekering F2 die ook voor de binnenverlichting is. De verbinding naar voren moet dan onderbroken zijn. De betreffende draad zal wel ergens via de dorpel richting zekeringkast in het dashboard lopen.

Heb je wat aan een stukje schema? Roep anders meer even.

38 minutes ago, allesklusser said:

Je móét op de fitting te allen tijde 12 volt meten op een van de twee fitting contacten. Klopt het dat een van de twee een oranje / blauwe draad is? Hier moet hoe dan ook spanning op staan. De spanning komt vanaf de zekering F2 die ook voor de binnenverlichting is. De verbinding naar voren moet dan onderbroken zijn. De betreffende draad zal wel ergens via de dorpel richting zekeringkast in het dashboard lopen.

Heb je wat aan een stukje schema? Roep anders meer even.

Graag! Ja het zijn 2 kleuren blauw en oranje/rood..

Het kan niet zo zijn dat de verbinding verbroken wordt van de kofferbakcontacten in de achterbak?