Jump to content
Fiestaclub.nl
Fer

Tweedehands tellerklok mk6 2003

Recommended Posts

Hallo ik heb een vraagje, me oude tellerklok heeft geen verlichting meer. Behalve de tijd en de aantal gereden km's en benzine meter. De rest is zwart. Dus savonds zie je niks! Dus ik er 1tje gehaald op de sloop. Zelfde type en het zelfde jaar etc... maar nu als ik deze aan sluit werkt alles behalve de startblokering werkt natuurlijk niet mee. Dus starten zit er niet bij! Hoe kan ik dit het beste en goedkoopste en makkelijks oplossen? 

Ps. De leds en de kleine lampjes in de klok werken alle niet. De lampjes zou ik zelf nog aan durfen te solderen maar die leds zijn me toch net iets te😂

Voor de tellerklok moet je volgens mij naar de Forddealer om de startblokkering  in te stellen.

Maar is er niet iets van een printbreuk op de print van de klok vanwege het feit dat alle leds en lampjes het niet doen? Volgens het schema komt op pin 15 van de connector de spanning binnen van de verlichting. Zou maar één lampje zijn. Allemaal kapot lijkt me sterk maar kan me vergissen natuurlijk.

De leds(voor de naalden km/touren) en de 4x lampjes(kleintjes in een zwart voetje) voor de teller. En die lampjes waren alle zwart dus denk volle sluiti gehad of iets? En printbreuk is mogelijk. Ben electricien, maar electronica is me net iets ander verhaal! Lukt wel maar toch! Geen zin om het te verknallen dan rijd hij helemaal niet meer😂😂 ik zal toch vandaag nog eens ff goed kijken. Wie weet vind ik wel ergens een breuk? Kijken kan immers geen kwaad! 😆 thanx voor de info

Die "zwarte" steeklampjes even ohms doormeten en dan weet je of ze onderbroken zijn. Die steeklampjes zijn zo te koop bij een autoonderdelen winkel.

Ik zal eens even gaan knobbelen wat te doen, maat van me heeft ook alweer iemand geregeld die de startonderbreker kan uitsluiten. Dan heb ik een gelijk nette klok er in zitten. En weinig risico en is zo gedaan! 😂😂😂 maar ik zou ik niet zijn om het toch te gaan proberen😂

Zou ik het zelf niet kunnen inleren/of de startblokering opheffen via een elm327 diagnose apparaatje met forscan? 🤔

Of gaat dat niet? En het lijkt me ook leuk om me daar in te verdiepen daar ben ik ook eerlijk over😂

Voor zover ik weet kan alleen de dealer dit instellen maar misschien praat ik voor mijn beurt.

Om sowieso wat te kunnen aanpassen met FORscan moet je een PC of notebook hebben met daarop Windows direct op geïnstalleerd, dus niet via een virtuele machine. Je moet hiervoor via de website van FORscan een licentie aanvragen om te kunnen configureren. Op de MK6 en MK6.5 zou ik bovendien niet weten wat je zou kunnen aanpassen t.o.v. de nieuwere Fiesta's .

Wat je wel zou kunnen doen is FORscan Lite op je (Android telefoon) zetten en via een BlueTooth-adapter je auto kunnen uitlezen en fouten resetten.

Zie hier als je je verder wilt verdiepen in FORscan:

On 11-1-2020 at 10:00, allesklusser said:

Voor de tellerklok moet je volgens mij naar de Forddealer om de startblokkering  in te stellen.

Maar is er niet iets van een printbreuk op de print van de klok vanwege het feit dat alle leds en lampjes het niet doen? Volgens het schema komt op pin 15 van de connector de spanning binnen van de verlichting. Zou maar één lampje zijn. Allemaal kapot lijkt me sterk maar kan me vergissen natuurlijk.

Alles klusser, wat ik gedaan heb is als volgd. Pin nummer 15 vanuit de stekker in de auto gemeten. Verlichting aan= spanning verlichting uit= geen spanning. Dus dat werkt iig.

Op de print de lampjes er af gesoldeerd en gelijk weer andere nieuwe er op. Maar wat ik ontdekte dat er 1 van de dingen op de foto los/kapot is. Nu komt mijn vraag. Wat is het? En kan ik er zo een zelfde terug solderen van me donor kmteller? Staan alleen andere nummers op? Maar dat is denk ik voor de soldeerplanning van de fabriek? Of? Lijkt me stug dat alle tellers andere (ik weet niet hoe ze heten) gebruiken? 

Zo te zien zijn het SMD weerstandjes. Echter zou de weerstandswaarde met de code 1434 en 1435 ruim 14 Megaohm zijn en dat is wel erg hoog. Moeilijk te zeggen zo. Misschien zijn het condensatortjes maar die hebben een cijfercode van maar 3 cijfers normaal gesproken.

Als je een in het rijke bezit bent van een ohmmeter zou je even kunnen meten of je een weerstandswaarde meet. Zijn het condensatortjes dan mag je niks doormeten mits ze sluiting maken natuurlijk.

Ze zijn met een heel klein soldeerboutje en dunne tin meestal wel weer op hun plek te krijgen. Zijn speciale zuigpipetjes voor om ze op hun plek te houden maar meestal lukt het wel met een fijn puntpincet. Je komt altijd net een hand tekort maar met een hulpje, niet te veel bier drinken vlak voor de ingreep 😎, lukt het wel.

Het is gelukt! Ik heb het gewoon gebluft en er op gesoldeert! En wat denk je! Hoppa licht in de duisternis!! Thanx voor alle info! En het is niet zo dat ik het nu gemaakt heb dat ik er in eens niet meer ben! 😂👍👍

15 hours ago, allesklusser said:

Zo te zien zijn het SMD weerstandjes

Beetje laat maar goed: Gezien de markering ben ik er 99% zeker van dat dit zenerdiodes zijn.

Ik heb het al gefixt! En je hebt gelijk. Deze heb ik vervangen en hoppa licht in de duisternis😆

Kijk, dit is nu leuk gezamelijk forum kluswerk met resultaat en terugkoppeling. Leuk te lezen Fer, je hebt jezelf overtroffen, toch?

Wat de betreft de codes ben ik er nog niet uit wat het nu precies voor SMD componenten zijn, beter gezegd kan niet zo gauw vinden waar deze codes terug te vinden. De ohmmeter liegt niet en zou je kunnen meten of het een weerstand of diode is (mits ie niet in het circuit geplaatst is). Van de tellerklok zijn ook geen schema's te achterhalen, dat zijn een soort "zwarte dozen".

22 hours ago, TristanT said:

Beetje laat maar goed: Gezien de markering ben ik er 99% zeker van dat dit zenerdiodes zijn.

Bedankt, maar ik ben aan het zoeken geweest naar deze codes voor SMD maar kwam en kom daar niet uit. Je hebt een infobron daarover?

Ik ga het goed met jullie maken😆. Ik rij volgende week even langs een electrotechnicus met dat inimini dingetje onder me arm. Of gewoon in me zak lijkt me beter😂. Daarna ga ik jullie precies vertellen wat het is? Want volgens mij zitten er een stuk of 5/6 van die dingen in de "zwarte" googel doos van ford. Hihihihi is dit een idee? 

Oh en nog wat! Ik heb de 2 klokken naast elkaar gehad, de codes die op de weerstandjes/diodes? Etc.. staat zijn bij alle twee de klokken anders, maar wel oplopend en opvolgend. Dus zeg maar bij de ene 14/34 14/35 14/.. etc....

En bij de ander 22/45 22/46.. etc.... dus lijkt me een robot code voor waar te plaatsen? Of iets? Ipv. Waardes? 

Maar ik kan het mis hebben? 

Je hebt niet aan die onderzijde en zijkanten van die weerstand/zeners gekeken? Printplaat tekts opdruk, niets te zien natuurlijk 🙄! ? 

Wel hoor, alles bekeken! Niks te zien helaas😂. Het enigste wat er op staat, staat op de foto! Als ik vandaag tijd heb pak ik de geplunderde donor teller er bij en maak ik nog wat foto's als ze nog op de print zitten. En ik heb nog een losse liggen. 

😆👍

3 hours ago, allesklusser said:

Bedankt, maar ik ben aan het zoeken geweest naar deze codes voor SMD maar kwam en kom daar niet uit. Je hebt een infobron daarover?

De bovenste kleur "bar" is typisch voor diodes en gezien de toepassing verwacht ik zeners. Geen idee welke het specifiek zijn, voor de markering kan ik niets vinden.

Zullen wel speciaal voor ford zijn of iig. Voor de teller print fabriekant? Ivm. Zelf reparatie etc.. etc... 

De markering is voor een diode de Kathode. Verder niets kunnen vinden hoe ze dat nu doen met de typebenaming. (Voor weerstanden is het helemaal duidelijk eigenlijk.) Lijkt op een 1N434 of 1N435

Toch nog verder gezocht. Het dikke boek van TME zegt er niets over en daar staat wel het meeste in.

De code 1434 zal een 1N434 diode zijn en de 1435 een 1N435 een zenerdiode. Dit is het enige wat ik kan vinden behalve deze versies voor SMD. Het lijkt erop dat deze ooit speciaal gemaakt zijn voor deze printtoepassing en daarna nooit meer. Deed Philips ook met de toenmalige "blikjes" in kleurentelevisies. Deze hadden speciale analoge chips aan boord en als je zo'n blikje wilde repareren dan kon je chip daaruit nergens krijgen. Waren dus uniek.

Al met al was het probleem dus met het (te) heet worden van de diodes, en dat worden ze,  in de tellerklok waardoor de soldering losliet. Krimpen en uitzetten van de printplaat, 's zomers lekker in het zonnetje ga zo maar door, en voila.

Ik denk/weet dat je gelijk hebt. Dus weer een uniek iets voor unieke prijzen bij de producent! Hihihihi! Gelukkig staan er nog donoren genoeg op de sloop voor deze unieke deeltjes, en met deze nog vele anderen delen! Wat voor de ene rommel is, is voor de ander goud waard! 

Ik heb altijd van dit soort vage dingen dus er zullen vast nog post's volgen! Bedankt alle voor deze ophelderende uitkomst!