Jump to content
Fiestaclub.nl
Tuccie306

Revo of Zip tuning? 1.0 ecoboost 140pk

Recommended Posts

Beste forumleden,

Ik heb even rond gezocht op dit forum maar niet kunnen vinden waar ik naar zocht.

Ik wil mijn Fiesta 1.0 ecoboost 140pk laten chippen bij mebu. Ze hebben twee opties beide stage 1:

Ziptuning: +10 pk en +40nm ca 350 euro.

Revotuning: + 20/30pk en +20nm ca 540 euro.

Ik lees op internet veel lof over beide producten, ook al neigt het wat meer richting Revo. De resultaten vind ik zeer verschillend evenals de prijs. 

Wat zouden jullie aanraden, ik vind het maar lastig..

Hoor het graag, mede naar ervaringen.

Lastig, misschien kun je beter even verder kijken. Ik heb het bij Rico engineering gedaan en heb nu 40 pk en 70Nm meer voor de prijs van €580.(Ik heb een 100pk versie) Daarbij is de software herschreven. 

Netjes! Zal alleen nooit zulke resultaten behalen omdat ik de 140pk versie heb. 

Het gaat me ook niet zozeer om de prijs, meer wat kwalitatief het beste is voor mijn auto. Het feit dat revo bij wijze van spreke duurder is zal wel doorwerken in de kwaliteit ervan ten opzichte van ziptuning. Terwijl ik van ziptuning ook veel positieve verhalen hoor...

Op mijn fiesta st staat zip maar ben er niet kapot van

Loopt rond 2500toeren loopt de auto niet mooi met rustig rijden

Bij mij gaat hij dit jaar op revo. Maar dat is mijn ervaring met mijn fiesta st 180

Ik rij nu met ZIP en ga aanstaande donderdag voor Revo. Ik ben benieuwd naar verschillen in rijgedrag. De ZIP is naar mijn mening prima maar ik had er eigenlijk vanaf het begin al een klein dipje in. Er is een nieuwere versie stage1 ZIP leverbaar met 148pk en 243Nm. Die wilde ik eigenlijk hebben maar toch naar Revo laten ompraten. 

Ik laat horen wat mijn bevindingen zijn.

Het koppel wat Revo opgeeft is overigens aan de lage kant. In de praktijk blijkt dit meer te zijn, bijna vergelijkbaar met ZIP.

@pwaltmanja dat viel mij dus ook op. Op papier is revo kwa koppel een stuk minder. De verhalen die ik lees zijn weer heel positief. Ben erg benieuwd.

Ik heb zelf ziptuning (stage2) op mijn ST150. Heb niet echt een vergelijk punt, maar bij mij loopt het heerlijk. 
Stock zou 't 150 hp& 190 Nm zijn en ben zelf gesprongen naar 198 hp & 236 Nm op een NA motor. 

Zou zeggen dat er met een turbo'tje meer uit te halen moet zijn :-) 

@Tuccie306 Weet je al wat je gaat doen? 

Ik heb dezelfde auto en ik vind 140pk uit die 1.0 al aan de hoge kant. Als dat naar 168pk kan is dat natuurlijk geweldig, maar hoe lang blijft zo'n auto dan nog leven? 🤯
Ik ben in elk geval benieuwd naar je ervaringen/het resultaat mocht je besluiten om het te doen.

@pwaltman 

@Gio

Even heel gek, maar als ik een reply wil geven blijven de tag's staan ik krijg ze niet verwijderd..?

@Scarrrr Wat ik persoonlijk denk, is dat je meer zorgen moet maken om het aantal koppel. Het blok kan kwa pk aardig wat hebben. De versnellingsbak kan daar minder goed tegen

Echter geeft zip tune op papier veel meer koppel dan Revo. Revo bied meer pk, dan ziptune. 

Ik ken iemand die met ziptune op een 1.0T al 90k km heeft gereden, en rustig rijdt hij niet haha. 

De prijs van Revo is mede zo hoog om dat deze erg grondig is getest. Hierdoor denk ik ook dat ze de koppel lager hebben gehouden. Als ziptune al zolang kan blijven draaien zonder problemen, dan zou ik zeggen dat revo al helemaal geen probleem zou moeten zijn. Als je je rechter voet in zijn 1 en 2 enigzins in bedwang houd zal het niet zoveel problemen moeten geven denk ik. Maar ik was benieuwd naar de ervaring van andere op de forum.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Ja, thanks! 

Ik ben er altijd voorzichtig mee. Ik rijd de auto dagelijks en zo'n 25k km per jaar. Maar ik ben ook altijd wel een beetje fan van pocket-rockets. 

21 minutes ago, Tuccie306 said:

@pwaltman 

@Gio

Even heel gek, maar als ik een reply wil geven blijven de tag's staan ik krijg ze niet verwijderd..?

@Scarrrr Wat ik persoonlijk denk, is dat je meer zorgen moet maken om het aantal koppel. Het blok kan kwa pk aardig wat hebben. De versnellingsbak kan daar minder goed tegen

Echter geeft zip tune op papier veel meer koppel dan Revo. Revo bied meer pk, dan ziptune. 

Ik ken iemand die met ziptune op een 1.0T al 90k km heeft gereden, en rustig rijdt hij niet haha. 

De prijs van Revo is mede zo hoog om dat deze erg grondig is getest. Hierdoor denk ik ook dat ze de koppel lager hebben gehouden. Als ziptune al zolang kan blijven draaien zonder problemen, dan zou ik zeggen dat revo al helemaal geen probleem zou moeten zijn. Als je je rechter voet in zijn 1 en 2 enigzins in bedwang houd zal het niet zoveel problemen moeten geven denk ik. Maar ik was benieuwd naar de ervaring van andere op de forum.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

😇 Denk ik ook met de rechtervoet 🤔?

@Scarrrr wellicht dan de overweging waard, als het eronder zit laat ik nog wel een berichtje achter tegen die tijd.

@bickel wat bedoel je precies ? :P

1 minute ago, Tuccie306 said:

@Scarrrr wellicht dan de overweging waard, als het eronder zit laat ik nog wel een berichtje achter tegen die tijd.

@bickel wat bedoel je precies ? :P

Dat je dan een bescherm engel moet hebben (en die bestaan niet, alleen in spro*kjes) 😇! Maar, en die rechtervoet bepaald dat voor het grootste gedeelte, of dat motortje met boven de 140ps het redelijk (lang) uithoud? Trouwens Leon, bv. de EU gaat het milieu VERVUILING aspect ervan steeds hoger wegen en beperken cq. beboeten, alleen ontkennen wij dat nog steeds met z'n 519milj. burgers. Dat wordt wel langzaan wat minder, met de ontkenningen in de EU! 

@bickel Ik ben van mening dat als je normaal met je voertuig omgaat er weinig problemen kunnen onrstaan. Tenzij jij het maximum vermogen dagelijks even op de proef stelt. Maar ik snap je stelling 😛

Over wat de EU allemaal wilt, ja.. daar heb ik zo mijn meningen over. Tot op heden is er de capaciteit niet eens om de simpele zaken aan te pakken. Ik ben benieuwd. 

4 hours ago, Tuccie306 said:

@Gio netjes! Zal vast lekker rijden hehe. Nooit spijt gehad ?

Nee hoor. Rijd met plezier in de auto, vooral op binnenwegen is het leuk. NA heeft zo wel een charme met lekker doortrekken tot achterin de toeren nummers. Nou heb ik geen vergelijking met een andere tuner zelf dus blijft persoonlijk allemaal. Wie weet gaat de volgende auto wel ergens anders getuned worden :) . 

Ik denk niet dat je echt fout kan gaan met 1 van de 2. 

Ik wil het volgende even van het hart:
Nu wordt bijna bij veel tuning vragen, ook iets over de versnellingsbakken geschreven en gezegd.  Nu is mijn vraag;
Zijn er leden die problemen hebben gehad met een versnellingsbak na een tuning? Ik heb geen idee hoeveel koppel een versnellingsbak aan kan, maar ik ga er van uit, dat er wel een redelijke marge in zit, en zit deze versnellingsbakken ook in een B-max, Focus, C-max en Mondeo? Deze auto's zijn een stuk zwaarder dan een Fiesta. Ik heb nu bijna 80.000 km gereden na een tuning en mijn versnellingsbak werkt nog als nieuw.

@Gio Goed om te horen :) 

@FiKa Ik heb deze informatie zelf ook alleen van lezen, zal naar mijn mening ook een stuk liggen aan de rijstijl. Volgens mij ligt de ib5 versnellingsbak niet in de uitvoeringen die jij noemt. Heb jij zelf ook een Ford Fiesta? 

Op internet lees je uiteraard ook alleen de negatieve verhalen.

Ik heb nu een B-max, maar had hiervoor een Fiesta Mk7.5. De versnellingsbakken van deze 2 zijn niet hetzelfde. Bij de Fiesta draaide de motor aanzienlijk minder toeren als bij de B-max bij dezelfde snelheid. Allebei een 5-bak.

Anekdotisch verhaal, geheel subjectief:

Ik weet niet hoe het bij de Fiesta / Ford zit, maar mijn Fiat had ik gechipped naar ~250Nm (volgens tuner maximale binnen de veiligheidsmarge van de bak) en daar heb ik na 100k (220k totaal) een nieuwe bak, koppeling en vliegwiel in moeten laten hangen. Of het verband met elkaar houdt? Geen idee.

@FiKa @Scarrrr lijkt mij inderdaad niet hetzelfde dan. Maar kan op internet ook nergens veiligheidsmarges van de versnellingsbakken vinden. Lijkt mij heel sterk dat hij ket 210nm al op zijn max zit. 

11 hours ago, Tuccie306 said:

@FiKa @Scarrrr lijkt mij inderdaad niet hetzelfde dan. Maar kan op internet ook nergens veiligheidsmarges van de versnellingsbakken vinden. Lijkt mij heel sterk dat hij ket 210nm al op zijn max zit. 

Wat ik heb gelezen is dat de sustained max op 210Nm zit, maar dat zal ook wel met marge zijn en hetgene zijn wat ze getest hebben. Betekend niet dat dat het limiet is. Daarnaast gelezen dat de testlimieten van Ford op 185lb/ft uitkomen ofwel ongeveer 250Nm, maar geen info over wat voor soort tests dat waren. Ik kan me voorstellen dat het wel versnelt de bak laat slijten.

Kan zo 1,2,3 niet de gehele testspecs vinden, maar er zijn genoeg Amerikanen die er 250lb/ft ofwel 330Nm op zetten. Zou het alleen niet te vaak doen als je ver wilt komen of de auto voor dagelijks gebruik nodig hebt.

De Focus heeft ook de B6 op de 125pk 1.0 en ik vermoed dat de zwaardere maximale massa daar de voornaamste reden van is om dat te combineren met de 'zwaardere' motoren (ook de 125pk versie dus).

12 hours ago, FiKa said:

Ik heb nu een B-max, maar had hiervoor een Fiesta Mk7.5. De versnellingsbakken van deze 2 zijn niet hetzelfde. Bij de Fiesta draaide de motor aanzienlijk minder toeren als bij de B-max bij dezelfde snelheid. Allebei een 5-bak.

Er zijn meerdere configuraties van gear ratios voor de verschillende versnellingen, maar allemaal ongeveer hetzelfde wat ik kan vinden. Ik vermoed dat de final drive ratio het meeste verschil maakt. De bakken zijn grotendeels hetzelfde qua ontwerp maar net iets anders in drive ratios.