Jump to content

Winterbanden ?

Aarnout
 Share

Recommended Posts

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

4 hours ago, Aarnout said:

Wat een kookkies pagina, om te beginnen 😏.   Dan zouden al die testers van de ANWB/Consumentenbond Tweakers fietsen123 etc. wat illusies zitten te verkopen! Het kan? Het leven zit ook vol met illusies 😟

Ik dacht dat dit ondertussen toch wel bekend was. Winterbanden zijn bedoeld voor sneeuw. Dat wij ze in Nederland gebruiken is onzin (laat de auto staan als er sneeuw is). Ga je met de auto op wintersport? Doe ze dan aan. Ik zet ze er alleen op als ik in de winter naar Duitsland ga. Daar is de kans groot dat je onbestrooide wegen tegen komt zerker van de snelwegen af. In Nederland eigenlijk niet echt.

58 minutes ago, TristanT said:

Ik dacht dat dit ondertussen toch wel bekend was. Winterbanden zijn bedoeld voor sneeuw. Dat wij ze in Nederland gebruiken is onzin (laat de auto staan als er sneeuw is). Ga je met de auto op wintersport? Doe ze dan aan. Ik zet ze er alleen op als ik in de winter naar Duitsland ga. Daar is de kans groot dat je onbestrooide wegen tegen komt zerker van de snelwegen af. In Nederland eigenlijk niet echt.

Omdat het wettelijk daar verplicht is by sneeuw 🤓, dus die wissel je daar niet even om die banden 🤔. En onzin in de NL is dat helemaal niet, na overmorgen kan het weer eens ijzelen cq. ietsje bietsje sneeuwen?

Of hebben wij het rechtse winterse klimaat (nog erger dan Duitsland/Polen) al zodanig aangetast dat we nog niet eens meer weten wat sneeuw is?? 😡

De ontwikkeling van de all seasons heeft niet stil gestaan, dus ik snap wel dat het omslagpunt aan het verschuiven is. Volgens mij is dat niet alleen aan de wijze van testen te wijten. Ik denk ook niet dat het een het ander uit moet sluiten, voor winterbanden zal een markt blijven. Zolang je er als bestuurder maar bewust mee om gaat is er niks aan de hand. En ik blijf er bij dat prestaties op nat wegdek de belangrijkste graadmeter zijn voor een band in Nederland, ongeacht in welk seizoen je zit.

Voor Nederlandse winters zijn goede all-seasons, zoals bijv. Michelin Crossclimate beter geschikt dan winterbanden.

Met name in oktober en april kan het weer alle kanten op, van (natte) sneeuw tot +20 graden.

de Fiesta (wat onze 2e auto is) staat het hele jaar op all-seasons.(Vredestein) 

Voor de Volvo (mijn dagelijks vervoer) heb ik nu nog een zomer en een winter set. Die laatste ga ik vervangen door Michelin Crossclimates, of Continental Allseasoncontacts. Ik ga dan dus van mei t/m september op zomerbanden en van oktober t/m april op all-seasons rijden.

10 hours ago, bickel said:

Omdat het wettelijk daar verplicht is by sneeuw 🤓 ...

... na overmorgen kan het weer eens ijzelen cq. ietsje bietsje sneeuwen? ...

In Duitsland is het verplicht je aan te passen aan de weersomstandigheden, dus als het sneeuwt en het blijft liggen of klontert is het aangeraden winterbanden te hebben, of allseasons met M+S of het sneeuwvlokje-berg logo. Je bent niet verplicht winterbanden te voeren in de winter. Je bent gewoon verzekerd maar je kan last krijgen van verzwaardende omstandigheden net zoals het geval is als je harder dan 130 gaat op de autobahn. Niets spannends dus. Wel verstandig omdat ze daar veel minder strooien dan in Nederland, vooral van de hoofdwegen af.

Winterbanden doen 0.0 tegen ijzel, nou ja, 0.1 tov de 0.0 van zomerbanden. Kan je net zo goed op schaatsen gaan zonder auto als je verder wilt komen. Dat je voor de Duitse wet winterbanden zou moet hebben bij ijzel is leuk maar kansloos.

In Nederland zijn gemiddeld (en dat verschilt nogal per jaar) 25-30 sneeuwdagen over de afgelopen 50 jaar gekeken (zie knmi), hoewel dit decennium nogal laag scoort. Dit betekent echter niet dat er sneeuw ligt want ze meten een sneeuwdag bij 1 volkje sneeuw. Natte sneeuw wordt ook meegenomen wat het nogal vaak doet... Daarnaast wordt er in Nederland fanatiek gestrooid en als je niet in een gat woont (bij mijn ouders in zo'n gat in Zeeland zal er gewoon  worden gestrooid bij sneeuw) dan ligt er 5 meter sneeuw van de oprit af en dat is alles wat je tegen komt. Niet de moeite waard in mijn ogen (voor die max 5 a 10 dagen per jaar dat het er toe doet), zeker niet als je een keer de trein kan nemen of anders thuis kan werken.

Tristan Marcnij, ze zeggen ook 🤔, om al beneden de 7* te switchen naar winter/allseasons banden! Of jij en ik dat nut inzien of niet?? Of is dat alleen commercie 🤓! Ze slijten ook nog eens harder, en dat heeft de dealer commercie graag 🤓, tenzij je naar de bandenboer gaat, dat scheelt al aardig wat, heb ik al een paar X begrepen 😃 zonder luxe, incl. 2 😝!

Dat klopt winterbanden of allseasons mud&snow banden in de DE, en daar is de politzei/versicherung niet misselijk bij intime weer/weg calamiteiten, dat zal Peter ook wel bedoelen 👴😯!     Een fam.lid bij mij kan er over mee spreken 😌

Ik had onder mijn vorige auto wel een setje winterbanden. Omdat ze versleten waren heb ik er tot in de zomer mee gereden. Dat vinden ze toch iets minder leuk 😛

Eigenlijk zoek ik voor de fiesta nog een setje... maar aan de andere kant is de vrije ruimte in de schuur ook wel prettig. Oh en dan heb ik het nog niet eens over dat TPS verhaal. 

Kom, opslag ruimte is wel te vinden 😊. TPMS verhaal is te omzeilen door gewoon iedere keer even op de ok knop te drukken, het geel icoon in het scherm gewoon negerend ☺️, is toch maar voor drie maanden. Ook mijn verz. heeft er geen moeite mee. Het werkt bij mij nu perfect, gewoon even doen en een hoop geld besparend! 😁 

1 hour ago, TristanT said:

Op alle auto's na 2014 zelfs. En na bouwjaar 2018 mag je niet meer zonder rijden en is het APK afkeur.

Let wel: jaartal 2014 slaat dan op de introductie van het betreffende model. Mijn ouders rijden bijvoorbeeld in een Captur van bouwjaar 2015, maar dat model is eerder op de markt gekomen. Die heeft het dus niet, is ook niet verplicht. De Fiësta MK8 is na 2014 op de markt gekomen dus moet het er gewoon op zitten. En die APK is natuurlijk wel te omzeilen door in de zomerperiode te laten keuren. Dat de "verz." - dit zal verzekering zijn neem ik aan - er geen problemen mee heeft lijkt me sterk en zal vooral afhankelijk zijn van hoe je het vraagt...

Leon, de vraag is naar RDW gesteld/gestuurd of er orginele TPMS sensoren gemonteerd moeten zijn in de winterwielen/banden! De 👴 unit manager Hulsman gaat het uitzoeken, hoop ik! Heb hem erbij verteld dat de verzekering er geen moeite mee hadden, de banden moe(s)ten voldoen aan de RDW eisen! Dus we wachten gewoon een paar dagen af op antwoord van dhr. Hulsman 🤓

Ps' JP banden had ik ook gevraagd, maar die konden geen antwoord erop geven, daar hadden ze nog nooit aan gedacht vanwege alleen verkoop van orginele sets! Ik moest de vraag maar aan RDW stellen en gelijk hebben ze 😯🤔

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld. Voertuigen die aan genoemde jaartallen voldoen moeten voorzien zijn van TPMS. Dat systeem kan op meerdere manieren worden uitgevoerd, maar Ford kiest blijkbaar voor sensoren in de wielen. Die sensoren zijn benodigd voor juiste werking en derhalve onderdeel van het gehele controlesysteem. Lijkt me niet meer dan logisch dat het er dan ook in moet zitten. (Ter vergelijk: Niemand zal stellen dat een auto remkabels moet hebben, maar zolang we de remblokken niet draadloos aansturen lijkt het me wijs dat we die er ook niet drie maanden per jaar tussenuit knippen).

Franciskus, het alleenrecht van dealers, + de inleesapperatuur met bijbehorend kostenplaatje ☺️

Peter, ben benieuwd wat RDW uitlegt! 🤔? Zal wel op niets uitlopen ??

Leon zegt: ter vergelijk: Niemand zal stellen dat een auto remkabels moet hebben, maar zolang we de remblokken niet draadloos aansturen lijkt het me wijs dat we die er ook niet drie maanden per jaar tussenuit knippen. 

Leon, remkabels die draaien niet rond, staan alleen maar het hele jaar los of strak. + Ja, een controle lampje of je weer niet eens met aangetrokken handrem er te vlot vandoor was gegaan 😳, is slecht voor de mk8 remvoering! Dus, wielen worden ook niet draadloos aangestuurd, alleen de sensoren 😊, + de dealers willen ook goed verdienen. Maar de uitvinders ervan/bij de EU ging(en) ervan uit dat de kosten niet hoger van een set zouden zijn dan €60 - 70 eurotjes. 🤔 Mis hadden ze het. 

En te slappe banden daar rij ik niet mee, mijn fietspomp klopte noch beter dan de weergave op mijn scherm, dat hadden we toch al eerder geconstateerd 🙄. Gewoon bij mij ook eens een testje mee gedaan 🧐, voor de joeks. 

Was 2,6bar bij dealer aflevering, nu hangt ie ca. 2.5bar. op het infoscherm. Met de fietspomp + de thuis compressor geeft ie 2,1 - 2,2bar aan wat ie ook moet hebben. Dus, dan rijden er veel, te slappe banden rond in the Netterlands, dat hadden we al eerder geconstateerd. 

Maar we weten het: Wet is wet 😄 en niet: nat is Nat. Naadje pet by wet 😆

@Pieterke Die remkabels zijn maar een (willekeurig) voorbeeld. Een wetgever zal je in de basis nooit exact voorschrijven welke producten je in je auto moet hebben, hooguit welke systemen er aanwezig moeten zijn. Of beter: wat de prestatie-eisen van het voertuig zijn. Dus in dit geval: wetgever zegt: auto moet een lekke/slappe band kunnen constateren. Ford zegt vervolgens: prima, dan gaan we ventielen toepassen met een drukmetertje, die communiceert vervolgens met de boordcomputer. Praktisch gevolg: zegt de overheid/RDW dat jij sensoren in je wielen moet hebben? Nee. Er zijn namelijk ook systemen waarbij aan de hand van de omwentelingen (en daarmee wielomtrek) verschillen kunnen worden waargenomen. Moet jij die sensoren in je wielen hebben? Ja. De overheid/RDW zegt namelijk dat jij drukverschillen moet kunnen constateren, Ford heeft voor jou bepaald dat dat met behulp van sensoren gebeurt. Zonder die sensoren werkt het systeem niet en voldoe je dus niet aan de prestatie-eisen.

@Franciscus Waarschijnlijk omdat die gasten hun vak dan niet verstaan. Valt ook niet mee, denk je een bandenhandeltje te kunnen runnen, verwachten klanten ineens ook nog dat je verstand hebt van banden. En dat je die dingen compleet kan leveren :bounce: Ik zie op Marktplaats genoeg van die lokale bandenboeren die op verzoek originele TPMS-sensoren mee kunnen leveren.

Eerlijk is eerlijk, het valt ook niet mee. Als ik 'ford TPMS sensoren' intyp op Google dan is het even zoeken hoor. Je hebt eerst zo'n lijstje van Google shopping met allerlei aanbieders van Ford TPMS-sensoren, die moet je natuurlijk niet hebben. De eerste echte hit is pas een webshop/aanbieder van Ford TPMS-sensoren. Toch al gauw 5 seconden werk. Maar je zou van een bandenboer toch verwachten dat zij dat wel binnen een redelijke termijn kunnen opsnorren. Laten we zeggen met leveranciers waar ze dagelijks mee werken bijvoorbeeld.

Antwoord net terug van de RDW. Nu de RDW unit manager Dhr. Hulsman kan de vraag niet beantwoorden, en heeft de vraag doorgestuurd naar de RDW  technische afdeling. 🤔 Ze (klantenservice) weten het zelf nog niet eens een antwoord erop te geven in hun eigen vraagbaak als een klant om vraagt 😏. Mooi we wachten het weer af, wat er uitkomt ! Zal wel niks !!! Een weet voor, ja dan weet je het! 

Heb winterbanden in Nederland altijd al onzin gevonden. Veel mensen rijden van oktober t/m april met hun winterbanden(en soms nog langer) en het aantal dagen waarop de temperatuur boven de 7 graden is in die periode en de remweg dus gewoon langer is met winterbanden wegen absoluut niet op tegen die paar dagen sneeuw. Moet je regelmatig naar het buitenland dan kan je niet anders maar voor in Nederland pure onzin.

Onderzoeken onder lease rijders hebben ook al vaak genoeg aangetoond dat er geen verschil is tussen het aantal ongevallen van lease auto's met en zonder winterbanden. 4 season banden worden wel steeds beter maar doe mij maar een paar premium zomerbanden.

Zomerbanden presteren bij regen en lage temperaturen echt beduidend slechter dan all-season of winterbanden.

om nog maar te zwijgen van sneeuw. Bekijk het hier boven geposte filmpje maar eens.

ik hoor men dan roepen “maar dan rij ik wel wat langzamer”. Daarmee ben je dus een fileveroorzaker!

1 van de afgelopen winters al eens meegemaakt, iemand die op zomerbanden met 15km door de sneeuw glibbert.

7 hours ago, marcnij said:

Zomerbanden presteren bij regen en lage temperaturen echt beduidend slechter dan all-season of winterbanden.

om nog maar te zwijgen van sneeuw. Bekijk het hier boven geposte filmpje maar eens.

ik hoor men dan roepen “maar dan rij ik wel wat langzamer”. Daarmee ben je dus een fileveroorzaker!

1 van de afgelopen winters al eens meegemaakt, iemand die op zomerbanden met 15km door de sneeuw glibbert.

En jij denkt dat dat dan aan de banden ligt...denk toch echt de bestuurder.

Iedereen heeft het maar over die paar dagen sneeuw(die nog minder vaak op de rijbaan ligt want die wordt in Nederland gewoon grotendeels prima schoon gehouden) maar alle dagen dat het warmer is dan 7°(en al vanaf 0° presteren zomerbanden kwa remweg onder drogen omstandigheden vaak beter)is je remweg gewoon meters langer en dat zou maar net eens die paar meter kunnen zijn die je nodig hebt. En wat betreft het beduidend slechter presteren bij regen, het grootste deel van de Nederlandse geasfalteerde wegen is zoab dus dat is ook nauwelijks een argument hier. Maak ook maar zelden mee dat ik minder dan de maximum snelheid kan rijden veroorzaakt door een gebrek aan grip onder natte omstandigheden, zicht is voor veel mensen dan eerder een probleem. 

Waar het voor mij op neer komt is dat onder zo'n beetje 85 % van de omstandigheden winterbanden eerder een nadeel zijn hier in Nederland dan een voordeel en dan vind ik vooral de langere remweg die winterbanden boven de 0° geven daarvan het grootste nadeel tijdens een normale autorit.

Zou het hier in Nederland van September t/m April altijd onder de 7° zijn dan zou ik direct winterbanden nemen maar in het huidige klimaat absoluut niet. Wel zou ik in de toekomst voor deze maanden 4 seizoenen banden overwegen uit het top segment(Michelin, Vredestein of Continental).

Uiteindelijk blijft allemaal een compromis aangezien we niet elke dag dat de omstandigheden omslaan gelijk een set banden monteren die voor dat moment het best zijn.

Share

• Create New...