Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Aarnout

Winterbanden ?

Recommended Posts

7 hours ago, marcnij said:

Zomerbanden presteren bij regen en lage temperaturen echt beduidend slechter dan all-season of winterbanden.

om nog maar te zwijgen van sneeuw. Bekijk het hier boven geposte filmpje maar eens.

ik hoor men dan roepen “maar dan rij ik wel wat langzamer”. Daarmee ben je dus een fileveroorzaker!

1 van de afgelopen winters al eens meegemaakt, iemand die op zomerbanden met 15km door de sneeuw glibbert.

Nee dan ben je verstandig. Ook met winterbanden.

Als jij lekker doorknalt met 130 omdat je toch winterbanden hebt, dan heb je het niet begrepen.

Ik praat niet over 2 sneeuwvlokjes, maar over een hoeveelheid sneeuw waar winterbanden dus nut hebben.

Fileveroorzakers zijn mensen die niet vooruit kijken of anticiperen.

2 hours ago, Razer said:

Nee dan ben je verstandig. Ook met winterbanden.

Als jij lekker doorknalt met 130 omdat je toch winterbanden hebt, dan heb je het niet begrepen.

Ik praat niet over 2 sneeuwvlokjes, maar over een hoeveelheid sneeuw waar winterbanden dus nut hebben.

Fileveroorzakers zijn mensen die niet vooruit kijken of anticiperen.

Ik heb het niet over doorknallen gehad, dat verzin jij er nu bij.

als je mijn eerdere post hebt gelezen, dan had je kunnen lezen dat ik van mening ben dat onder Nederlandse winter omstandigheden goede all-season banden eigenlijk de beste keuze zijn. Dat is ook de conclusie in het filmpje. Winterbanden presteren met name aan het begin en einde van het ‘winterseizoen’ vaak slechter dan zomer of all-season banden

zomerbanden zijn in de winter bijna altijd slechter dan all-season of winterbanden. Alleen bij kurkdroog wegdek presteren ze iets beter.

maar als er sneeuw ligt (en ook van die prut die je krijgt als er gestrooid is), is het verschil dermate groot, dat het rijden op zomerbanden ronduit gevaarlijk is. 
vandaar dus mij stelling (en ook onderbouwd in het filmpje) dat je het best van oktober tot april op all-seasons kunt rijden, en de rest van het jaar op zomerbanden. 

Jij vind langzamer rijden juist de reden is van files etc, dat is zeker niet het geval.

Files krijg je juist door mijn vorige bericht

All seasons zijn toch zachter en dus slijten harder, tenzij je een softe berijder bent van deze all seasons banden 😏?

Klopt, je kunt de TPMS ventielen laten zitten, geen geknungel daar mee bij APK keuring als dat zo uitkomt in het winterse niet meer zo nu barre weer met zijn 15° vandaag, 🌪️ ook nog gevuld vol stickstof 😳

On 9-12-2019 at 18:08, bickel said:

Antwoord net terug van de RDW. Nu de RDW unit manager Dhr. Hulsman kan de vraag niet beantwoorden, en heeft de vraag doorgestuurd naar de RDW  technische afdeling. 🤔 Ze (klantenservice) weten het zelf nog niet eens een antwoord erop te geven in hun eigen vraagbaak als een klant om vraagt 😏. Mooi we wachten het weer af, wat er uitkomt ! Zal wel niks !!! Een weet voor, ja dan weet je het! 

3 hours ago, bickel said:

Klopt, je kunt de TPMS ventielen laten zitten, geen geknungel daar mee bij APK keuring als dat zo uitkomt in het winterse niet meer zo nu barre weer met zijn 15° vandaag, 🌪️

Is dat het antwoord van de RDW technische afdeling?

Tot nu toe niks te klagen van m,n Maxxis , vorige paar op de voorwielen gingen dik 3 jaar/ 50d.k. mee.

Oke ze zijn wat lawaaieriger dan gewone, maar moet ook naar de portemonnee kijken he. 💸

20 hours ago, Franciscus said:

Is dat het antwoord van de RDW technische afdeling?

Nee Bob, ze hebben het maar druk en moeilijk mee 😕, nog niks gehoord over de gestelde verplichte TPMS ventielen vraag bij de RDW TechnicalSupport 😏! Bij APK is dat bekend, ja verplicht.

Bij een grote beurt zegt mijn dealer nu na aandringen en doordringen, nee dat is geen punt voor ons om de winterbanden/wielen met eigen TPMS ventielen + uitlezingsmonitor af te keuren (palaver over te maken 😂). Wordt niet naar gekeken onthulde men nu! 👌

Ik heb ze ook verteld dat mijn TPMS monitor en een fietspomp nauwkeuriger de bar 2,1-2,2 druk aangeeft dan de orginele Ford TPMS uitlezing, van rond 2,5bar. Maar geen commentaar kwam daar op komende 😏! Tja dan mis je een set van €1085,- 15"! En bij de bandengarage compleet met eigen TPMS €521,- + €50,- = phoe 🤓 ook een alum. set. Goed genoeg voor mij, over ruim twee jaar met de APK dan ligt mijn org. zomerset er toch weer onder 😄

Ik heb dan een nieuw setje velgen + banden + TPMS nodig. Waar vind ik zoiets? Profile? €521 voor een nieuwe set alu incl banden lijkt mij een koopje? 

Banden zijn doorgaans een flinke kostenpost, als je dat kan beperken door een kleinere velgdiameter te kiezen dan schiet dat wel op. 500 euro is wat ik alleen al voor de banden zelf mocht aftikken (inclusief montage en balanceren, maar dat zijn de kosten ook niet volgens mij). Kwestie van keuzes maken 🙂

Ja, ik heb dus even een offerte aangevraagd bij Profile met de eerste de beste zwarte alu velgen en kwam op een bedrag van 800,- incl montage/uitlijnen. 😥

1 hour ago, Scarrrr said:

Ja, ik heb dus even een offerte aangevraagd bij Profile met de eerste de beste zwarte alu velgen en kwam op een bedrag van 800,- incl montage/uitlijnen. 😥

En kunnen ze TPMS sensoren leveren? Ik kreeg daarop geen antwoord van Profile...

2 minutes ago, Franciscus said:

En kunnen ze TPMS sensoren leveren? Ik kreeg daarop geen antwoord van Profile...

Ja, die kan je aanvinken maar moet je afrekenen in de winkel op locatie... beetje vreemd verhaal blijft het wel natuurlijk.

30 minutes ago, Scarrrr said:

Ja, die kan je aanvinken maar moet je afrekenen in de winkel op locatie... beetje vreemd verhaal blijft het wel natuurlijk.

Kan in de webshop niet vinden waar je die kunt aanvinken... Overigens ook niet bij de Kwikfit.

On 18-12-2019 at 16:46, Scarrrr said:

Ik heb dan een nieuw setje velgen + banden + TPMS nodig. Waar vind ik zoiets? Profile? €521 voor een nieuwe set alu incl banden lijkt mij een koopje? 

Oscar, Pneusonline.nl  in Denhaag,

Vorig jaar afgeprijsde  E619,- voor E521,- standaard 15" alu velgen met Nokian 185*65 WD40 winterbanden al aangeschaft. De banden velgen worden opgestuurd naar een montagecenter bij jou in de buurt naar keuze, montage is incl. bal./vent. E60,-. Als je wilt monteren ze hem terplaatse ook nog eronder incl., toen had ik nog de mk7 en dat geeft niks 😀. De Careud TPMS set van AlieXpress E50,- monteren hun ook der in met mijn voor Mazda (Toyota) monitor(tje), dat heeft alleen maar met de dashbord zelfinbouw gat maat te maken. Dat maakt het montagecenter niks uit, met de ventielen soort 😀. Dat billige setje liep op de mk7 en zoals nu op de mk8 als een ti*t 😊. Zeer tevreden met de standaard alu set ☺. E521,-+60,-+50,- = E631,- euries 🤗

Een velgenslot beveiligings moerenset m12*1,5 (4stuks incl. 2 passende dopsleutels die Alleen op DIE set passen 😁) E13,89 bij mr. Alie. de klemconus tophoek ^ is allemaal 60* graden, heren/dames. 😊

Nu nog RDW afwachten met de gevraagde TPMS vraag 🤗! Druuukkkkk, druk hebben ze het, lopen weken achter met de arbeid? 

57 minutes ago, bickel said:

Vorig jaar afgeprijsde  E619,- voor E521,- standaard 15" alu velgen met Nokian 185*65 WD40 winterbanden al aangeschaft.

Keerzijde van goedkopere banden is doorgaans dat je ook wat op kwaliteit inlevert:

Nokian WR D4

Beste uit de test op sneeuw, niet alleen remmen en tractie zijn prima, vooral ook de zijdelingse grip is extreem goed. Afgewaardeerd door tekortkomingen op nat wegdek en op slijtvastheid. Laag verbruik.

Dit is dus een echte sneeuwband, je kan je afvragen of dat voor de Hollandsche Winters nog echt van belang is. Maar dat mag je voor jezelf bepalen ;) Maar mede hierom heb ik gekozen voor de Continentals:

Goed tot zeer goed op nat wegdek, goed op droog en op sneeuw. Laag verbruik. Na de Dunlop het hoogste gewogen eindcijfer. Lichte tekortkomingen op ijs (zijdelingse grip, remmen op ijs is wel goed) waardoor de band (net) is afgewaardeerd.

1 hour ago, Franciscus said:

@Scarrrr Je gelooft het niet, maar als ik mijn kenteken invul, zie ik die optie niet 🙄

Ah, ik heb ook velgen geselecteerd en niet alleen banden......

5 minutes ago, Scarrrr said:

Ah, ik heb ook velgen geselecteerd en niet alleen banden......

Wat een omslachtig gedoe voor die sensoren...

Ja en zelfs dan is het afwachten of je iets krijgt. Plus dat de prijs van bijna €60 per sensor nogal absurd is.

Just now, Scarrrr said:

Ja en zelfs dan is het afwachten of je iets krijgt. Plus dat de prijs van bijna €60 per sensor nogal absurd is.

In mijn beleving zou die prijs zo rond de 100 euro moeten (kunnen) liggen voor 4 stuks.

On 19-12-2019 at 15:40, Leon Fiesta said:

Nokian WR D4

Beste uit de test op sneeuw, niet alleen remmen en tractie zijn prima, vooral ook de zijdelingse grip is extreem goed. Afgewaardeerd door tekortkomingen op nat wegdek en op slijtvastheid. Laag verbruik.

Dit is dus een echte sneeuwband, je kan je afvragen of dat voor de Hollandsche Winters nog echt van belang is. Maar dat mag je voor jezelf bepalen ;) Maar mede hierom heb ik gekozen voor de Continentals:

Goed tot zeer goed op nat wegdek, goed op droog en op sneeuw. Laag verbruik. Na de Dunlop het hoogste gewogen eindcijfer. Lichte tekortkomingen op ijs (zijdelingse grip, remmen op ijs is wel goed) waardoor de band (net) is afgewaardeerd

En zo is dat Leon, en dat en teld mee? Volgend jaar over/over/overmorgen kan het toch ineens sneeuwen en vriezen ondanks met al die stickstof en kuddedieren gedrag in de meest vervuilde lucht van de EU 🙄🤔😶🤐

Ik heb ook Conti's op mijn Mk6 zitten. De Snow Contact 800nogwat. 
Rijden prima, ook redelijk OK kwa grip als ik toch wat extra gas bij wil geven. Maar ga wel balen als er geen echte sneeuw dit jaar komt om ze goed uit te proberen haha!

Sneeuw is vooral leuk om op een parkeerplaats wat te slippen bij lage snelheid (vooral overstuur, onderstuur is niet zo spannend). Wel opletten dat er geen varkensruggen onder de sneeuw liggen. Met een MK6 is dat zeker nog leuk, want geen ESP. Bij een MK8 is de lol er al wat meer af, want ESP is alleen uitschakelbaar bij ST (en RS) modellen.

Ja precies. Het is ook niet direct voor de lol, maar heb ze dit jaar aangeschaft omdat het oude setje velgen goedkope (en verschillende) banden had. Ben wel benieuwd hoeveel verschil ik merk. Afgelopen jaar in de sneeuw gleed ik alle kanten op in een bocht, was gewoon gevaarlijk. 

Sign in to follow this