Jump to content
Fiestaclub.nl
D-Per4mance

D-Per4mance Fiesta ST MK8 (update 15-12)

Recommended Posts

Zoals jullie in mijn intro al hebben kunnen lezen heb ik een nieuwe Fiesta ST besteld. Linkje naar de intro: http://forum.fiestaclub.nl/index.php?/topic/28921-d-per4mance-even-voorstellen-fiesta-mk8-st-coming-soon/

Spannend moment : de auto is inmiddels aangekomen! 

DA0257-C6-DEFF-4-BD5-89-D5-3-F981-F2237-

Best wel bijzonder om je eigen auto aan te nemen, vers van de fabriek.

Specificaties zijn:

Fiesta ST3 mk8 my2020.25

Race Red 

Opties o.a.: performance pack met sperdifferentieel, driver assistance pack met achteruitrij camera en blis, led koplampen.

Veel dingen die eerder optioneel waren zijn bij een my2020.25 standaard zoals stoel, stuur en voorruit verwarming, parkeersensoren achter, DAB radio etc. Dat komt bovenop de dingen die al standaard waren. B&O audio, Sync met navi, cruise control, elektrische ramen en spiegels etc.

Kortom eigenlijk zit er alles op wat je maar kunt wensen...

95-AA0298-94-AC-4-CB7-B600-EA9-C99-CBEA0

386-D16-AA-D21-D-417-E-AF02-68-A8-D43-D7

823-D9784-D8-B4-48-F7-AD7-A-E3-F0-C0-BA3

Volgende stappen worden nul beurtje uitvoeren en de auto poetsen, polijsten en in een coating zetten.

Ik heb er nu al zin in!

Guest

Fer, mooi en gaaf/vet hoor die mk8 vanuit v.d.M*ssel Middenlimburgse Wiertj 🤓! Veul succes dermit 👍😝.

De laatste weken niet stilgezeten en de ST lekker uitgebreid gepoetst en beschermd.

Vorige week zaterdag begonnen met het polijsten van de auto. Ik zie vrijwel dagelijk nieuwe auto's en verbaas me nog steeds over de ellende die je soms in de lak ziet. Wat bij deze helpt is dat hij 18 November in Keulen gebouwd is en daarna dus meteen naar ons is gekomen. Heeft nog niemand geprobeerd om erover te vegen, transport is kort etc. Zodoende viel het dus best mee wat eruit gepolijst moest worden.

De auto vrijdag al binnen gezet zodat hij een beetje op kon warmen. Dat is makkelijker met stickers verwijderen.

30-F104-C0-B392-451-B-A710-BDD08-DDA960-

Meteen ook het ST logo van de kont afgefohnd. Dat staat cleaner en blijf je niet met je washmitt erachter hangen. Gelukkig ging deze met alleen een beetje warme lucht eraf.
Stickers her en der eraf gehaald en hij was klaar voor de wasbeurt.

Voor het wassen de lak even ingespoten met Monello Non-Ferro (vliegroest verwijderaar). Dit bleek geen overbodige luxe. De zwarte puntjes die je ziet zijn metaaldeeltjes die aan de lak plakte. Daar wil je niet overheen polijsten.

19-E64-F90-A06-E-4-BD0-99-F0-86-E4-FC90-

Toen even gewassen met twee emmertjes, een nieuwe mitt en Gyeon Bathe shampoo. Om te drogen ook een verse Gyeon Silk Dryer gepakt. ik heb nog even gevoeld of kleien nodig was, maar ik voelde niks, dus dat overgeslagen. Als het niet nodig is klei ik liever niet in verband met de fijne krasjes (micro marring) die dat kan veroorzaken.

Vervolgens de hele bende afgeplakt. Toen was het een Fiesta ST McDonalds edition (of Fiesta EV met die dichte grille).

D3-F243-EB-25-F2-413-E-B6-CD-BB61-C1-AE0

Bijkomend voordeeltje dat ik hem op werk kon poetsen is dat we sinds deze zomer het hele plafond vol hebben met LED lampen. Is lekker om alle defectjes te zoeken. Die zaten er dan ook best wel wat.

Zoals deze streep op de voorbumper:

29-F15133-3974-4795-88-B0-58-DB5-E58-D74

Wat krasjes naast de spiegel rechts:

70-D1483-A-65-A2-4-F2-F-BF7-E-295-CA7-AE

Waarschijnlijk in de fabriek wat stofdeeltjes uit de motorkap en het rechter achterscherm gehaald

4-E13-DEA8-6-D1-A-4-B1-C-AED6-461-F84030

En wat lichte swirls her en der

90-DE7-BCF-B791-4523-8-AF0-8-F2-DC6-DC5-

Die plekken als eerste maar eens te lijf gegaan. Hierbij gekozen om zo lokaal mogelijk te werken. Rupes mini gepakt met een 3 inch nanolex pad en Menzerna 2500.

6825-A41-B-FD9-D-4-C4-E-84-FF-E80578-FF3

Die combi bleek voldoende om de ellende eruit te krijgen.

C63-FD60-A-29-E0-453-D-8-A0-E-1-CA689191

FD08-CE4-B-72-CD-46-E1-9425-D1-E0190-A1-

Vervolgens op de hele auto een tussenstap gedaan. Mede omdat de lak echt heel zacht is. Hierbij gekozen voor Nanolex blauwe finishing pads op de Rupes 15 en Mini met Menzerna 3000.

Om het helemaal af te maken vervolgens een rondje gedaan met Rupes wit en menzerna 3800

4-AA4-B18-B-AAB7-41-BC-A471-5-A39-BC74-B

Daarna was het wel echt een spiegeltje!

50959-D57-BA7-D-4909-82-B1-698-C8-DFDDEF

Vervolgens de tape verwijderd en de auto lekker warm in de showroom gezet naast mijn bureau. Weinig aan werken toegekomen afgelopen week...

71-D3-E270-1-E2-C-4-BE0-9-F69-850341032-

Afgelopen gisteren verder gegaan aan de Fiesta. Auto 's ochtends vroeg de showroom uitgereden waar hij de afgelopen week lekker droog de aandacht had staan te trekken.

Begonnen met een wasbeurtje. Ik geloof niet dat ik ooit een auto gewassen heb die zo schoon was...

81888-C8-F-636-E-4-AF7-B072-A82-E39-A590

Als voorbereiding op de coating gewassen met warm water en Nanolex Pre Wash. Gyeon adviseert afwasmiddel. Ik vond de Nanolex shampoo toch net wat minder beun.

Daarna uiteraard gedroogd. Kiertjes uitgeblazen met perslucht en tot slot nog een rondje Prep gedaan om echt zeker te zijn dat de lak vetvrij was.

Gezien dat ik nog nooit een coating aangebracht had eerst nog maar eens heel goed de instructies doorgelezen.

Ik had gekozen voor de Syncro coating van Gyeon. Dit vooral vanwege de hardheid van MOHS (geen luxe op Ford boter) en de glans van Skin. Eerste stap was dus om 2 lagen MOHS aan te brengen. Zou het bewust zijn dat er in spiegelbeeld SHOW staat? Zo ja, dan zullen we Skin maar niet in spiegelbeeld opvatten...
C46017-D8-87-FE-459-D-BA15-61187566-D237

Ik vond het best wel spannend om eraan te beginnen. Als je het leest klinkt het best ingewikkeld. Niet te lang laten zitten, als je het niet goed uitpoetst moet je het eraf polijsten etc.
Ook nog even tips gevraagd aan een vriend die al vaker met dit bijltje gehakt had. Hij gaf me onder andere de tip om de applicatorblok even in te snijden en de doekjes daar in vast te duwen. Bleek een geniale tip!

12-FE1794-D1-AE-47-E1-8-AF7-6-AFC25-D1-F

Toen begonnen met de eerste laagjes. Na twee panelen dacht ik heb ik me hier nou zo druk om gemaakt? Er zijn zat waxen die veel lastiger aan te brengen en vooral uit te poetsen zijn (Waxaddict bijvoorbeeld). Een keer een narrow escape gehad op het dak bij het eerste rondje MOHS, daar begon de coating wat te plakken bij het uitpoetsen, maar gelukkig nog goedgekomen. Het helpt wel ook echt om de juiste doeken te hebben (Gyeon Baldwipes om af te nemen en Gyeon Suede om na te poetsen), vooral als je ze regelmatig wisselt. Na twee laagjes MOHS zat er echt al een zieke glans in de lak...

6-A250-F3-E-7666-4-E6-B-A571-F9-FA820-E6

Gezien dat er 4 uur tussen de laatste laag MOHS en de Skin moet zitten deze tijd gevuld met het verwijderen van alle folie die nog op en vooral in de auto zat. Raampjes even van binnen gedaan, matjes erin gelegd etc.

933-E7-E98-92-DD-47-FA-B29-E-E99-CC176-E

Toen verder gegaan met Skin aanbrengen. Dit gaat zo mogelijk nog makkelijker dan MOHS en maakt de lak merkbaar gladder.

8532-DFB6-388-D-496-E-AF94-34-A4-C56-B01

Ik was altijd meer een wax liefhebber dan een coating liefhebber, omdat een coating vaak een beetje een koude en glazige glans geeft. Niks daarvan met deze Syncro. Er zit echt een drijfnatte warme glans op de lak!

Na het aanbrengen van de coating snel even een paar plaatjes geschoten met mijn Nikon. Vond deze wel heel gaaf:

C1144-EF4-3274-4848-90-D2-6281480-EB762.

Ik zal deze week nog even wat foto's van rondom de auto schieten als hij weer in de showroom staat.

Wat een geweldig verslag en mooie foto's.  Dit is wel echt het betere poetswerk zeg!👍

Mijn buren vinden mij al niet wijs als ik af en toe vrij grondig een paar uur met mijn auto bezig ben en dat is dan alleen maar wat wassen en beetje cleanem(waar nodig) en poetsen.

Ziet er echt geweldig uit en hoop van harte dat hij zo schitterend blijft.

Veel plezier met je nieuwe ST!

Ziet er goed uit, als hobby detailer maken zo'n reportages me toch net wat blijer vanbinnen. Die auto kan er zeker eventjes tegenaan ;-) 

23 hours ago, D-Per4mance said:

De laatste weken niet stilgezeten en de ST lekker uitgebreid gepoetst en beschermd.

Vorige week zaterdag begonnen met het polijsten van de auto. Ik zie vrijwel dagelijk nieuwe auto's en verbaas me nog steeds over de ellende die je soms in de lak ziet. Wat bij deze helpt is dat hij 18 November in Keulen gebouwd is en daarna dus meteen naar ons is gekomen. Heeft nog niemand geprobeerd om erover te vegen, transport is kort etc. Zodoende viel het dus best mee wat eruit gepolijst moest worden.

De auto vrijdag al binnen gezet zodat hij een beetje op kon warmen. Dat is makkelijker met stickers verwijderen.

30-F104-C0-B392-451-B-A710-BDD08-DDA960-

Meteen ook het ST logo van de kont afgefohnd. Dat staat cleaner en blijf je niet met je washmitt erachter hangen. Gelukkig ging deze met alleen een beetje warme lucht eraf.
Stickers her en der eraf gehaald en hij was klaar voor de wasbeurt.

Voor het wassen de lak even ingespoten met Monello Non-Ferro (vliegroest verwijderaar). Dit bleek geen overbodige luxe. De zwarte puntjes die je ziet zijn metaaldeeltjes die aan de lak plakte. Daar wil je niet overheen polijsten.

19-E64-F90-A06-E-4-BD0-99-F0-86-E4-FC90-

Toen even gewassen met twee emmertjes, een nieuwe mitt en Gyeon Bathe shampoo. Om te drogen ook een verse Gyeon Silk Dryer gepakt. ik heb nog even gevoeld of kleien nodig was, maar ik voelde niks, dus dat overgeslagen. Als het niet nodig is klei ik liever niet in verband met de fijne krasjes (micro marring) die dat kan veroorzaken.

Vervolgens de hele bende afgeplakt. Toen was het een Fiesta ST McDonalds edition (of Fiesta EV met die dichte grille).

D3-F243-EB-25-F2-413-E-B6-CD-BB61-C1-AE0

Bijkomend voordeeltje dat ik hem op werk kon poetsen is dat we sinds deze zomer het hele plafond vol hebben met LED lampen. Is lekker om alle defectjes te zoeken. Die zaten er dan ook best wel wat.

Zoals deze streep op de voorbumper:

29-F15133-3974-4795-88-B0-58-DB5-E58-D74

Wat krasjes naast de spiegel rechts:

70-D1483-A-65-A2-4-F2-F-BF7-E-295-CA7-AE

Waarschijnlijk in de fabriek wat stofdeeltjes uit de motorkap en het rechter achterscherm gehaald

4-E13-DEA8-6-D1-A-4-B1-C-AED6-461-F84030

En wat lichte swirls her en der

90-DE7-BCF-B791-4523-8-AF0-8-F2-DC6-DC5-

Die plekken als eerste maar eens te lijf gegaan. Hierbij gekozen om zo lokaal mogelijk te werken. Rupes mini gepakt met een 3 inch nanolex pad en Menzerna 2500.

6825-A41-B-FD9-D-4-C4-E-84-FF-E80578-FF3

Die combi bleek voldoende om de ellende eruit te krijgen.

C63-FD60-A-29-E0-453-D-8-A0-E-1-CA689191

FD08-CE4-B-72-CD-46-E1-9425-D1-E0190-A1-

Vervolgens op de hele auto een tussenstap gedaan. Mede omdat de lak echt heel zacht is. Hierbij gekozen voor Nanolex blauwe finishing pads op de Rupes 15 en Mini met Menzerna 3000.

Om het helemaal af te maken vervolgens een rondje gedaan met Rupes wit en menzerna 3800

4-AA4-B18-B-AAB7-41-BC-A471-5-A39-BC74-B

Daarna was het wel echt een spiegeltje!

50959-D57-BA7-D-4909-82-B1-698-C8-DFDDEF

Vervolgens de tape verwijderd en de auto lekker warm in de showroom gezet naast mijn bureau. Weinig aan werken toegekomen afgelopen week...

71-D3-E270-1-E2-C-4-BE0-9-F69-850341032-

Afgelopen gisteren verder gegaan aan de Fiesta. Auto 's ochtends vroeg de showroom uitgereden waar hij de afgelopen week lekker droog de aandacht had staan te trekken.

Begonnen met een wasbeurtje. Ik geloof niet dat ik ooit een auto gewassen heb die zo schoon was...

81888-C8-F-636-E-4-AF7-B072-A82-E39-A590

Als voorbereiding op de coating gewassen met warm water en Nanolex Pre Wash. Gyeon adviseert afwasmiddel. Ik vond de Nanolex shampoo toch net wat minder beun.

Daarna uiteraard gedroogd. Kiertjes uitgeblazen met perslucht en tot slot nog een rondje Prep gedaan om echt zeker te zijn dat de lak vetvrij was.

Gezien dat ik nog nooit een coating aangebracht had eerst nog maar eens heel goed de instructies doorgelezen.

Ik had gekozen voor de Syncro coating van Gyeon. Dit vooral vanwege de hardheid van MOHS (geen luxe op Ford boter) en de glans van Skin. Eerste stap was dus om 2 lagen MOHS aan te brengen. Zou het bewust zijn dat er in spiegelbeeld SHOW staat? Zo ja, dan zullen we Skin maar niet in spiegelbeeld opvatten...
C46017-D8-87-FE-459-D-BA15-61187566-D237

Ik vond het best wel spannend om eraan te beginnen. Als je het leest klinkt het best ingewikkeld. Niet te lang laten zitten, als je het niet goed uitpoetst moet je het eraf polijsten etc.
Ook nog even tips gevraagd aan een vriend die al vaker met dit bijltje gehakt had. Hij gaf me onder andere de tip om de applicatorblok even in te snijden en de doekjes daar in vast te duwen. Bleek een geniale tip!

12-FE1794-D1-AE-47-E1-8-AF7-6-AFC25-D1-F

Toen begonnen met de eerste laagjes. Na twee panelen dacht ik heb ik me hier nou zo druk om gemaakt? Er zijn zat waxen die veel lastiger aan te brengen en vooral uit te poetsen zijn (Waxaddict bijvoorbeeld). Een keer een narrow escape gehad op het dak bij het eerste rondje MOHS, daar begon de coating wat te plakken bij het uitpoetsen, maar gelukkig nog goedgekomen. Het helpt wel ook echt om de juiste doeken te hebben (Gyeon Baldwipes om af te nemen en Gyeon Suede om na te poetsen), vooral als je ze regelmatig wisselt. Na twee laagjes MOHS zat er echt al een zieke glans in de lak...

6-A250-F3-E-7666-4-E6-B-A571-F9-FA820-E6

Gezien dat er 4 uur tussen de laatste laag MOHS en de Skin moet zitten deze tijd gevuld met het verwijderen van alle folie die nog op en vooral in de auto zat. Raampjes even van binnen gedaan, matjes erin gelegd etc.

933-E7-E98-92-DD-47-FA-B29-E-E99-CC176-E

Toen verder gegaan met Skin aanbrengen. Dit gaat zo mogelijk nog makkelijker dan MOHS en maakt de lak merkbaar gladder.

8532-DFB6-388-D-496-E-AF94-34-A4-C56-B01

Ik was altijd meer een wax liefhebber dan een coating liefhebber, omdat een coating vaak een beetje een koude en glazige glans geeft. Niks daarvan met deze Syncro. Er zit echt een drijfnatte warme glans op de lak!

Na het aanbrengen van de coating snel even een paar plaatjes geschoten met mijn Nikon. Vond deze wel heel gaaf:

C1144-EF4-3274-4848-90-D2-6281480-EB762.

Ik zal deze week nog even wat foto's van rondom de auto schieten als hij weer in de showroom staat.

lekker gewerkt! hoe kom je aan die mooie ford performance kentekenplaat?

Geweldig als je de mogelijkheden hebt om zo te detailen/poetsen. Dan ben ik toch wel echt een enorme amateur 😛 

22 hours ago, Michelvh said:

lekker gewerkt! hoe kom je aan die mooie ford performance kentekenplaat?

Die hebben we, omdat we de zaak aangekleed hebben met Ford Performance dingen, laten maken voor de auto's in de showroom. 

21 hours ago, Scarrrr said:

Geweldig als je de mogelijkheden hebt om zo te detailen/poetsen. Dan ben ik toch wel echt een enorme amateur 😛 

Beetje uit de hand gelopen hobby. Heb ik wel vaker last van met hobby's...

Bekend probleem, haha. Ik loop gelukkig/helaas tegen andere grenzen aan (ruimte). 

Wat zijn de kosten om die van mij een keer langs te brengen voor dezelfde behandeling? 😜

Ziet er erg goed uit. Volgens mij nog beter in het echt dan op de foto's.

Blijft die tot 2020 in de showroom staan? Kom dan wel even langs om hem te bewonderen.

Damn wat een poetswerk 😂
Scheelt dat je deel van de tools e.d daar al aanwezig hebt. 
Zou veel aanschaffen zijn voor iemand die het een xtje denkt te proberen.