Jump to content

SYNC3 naar SYNC3.4

Share

Recommended Posts

• Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Van wanneer is jou auto martn?

Ik vraag me af of ik iets verkeerd heb gedaan met de download. 

Het is een nieuwe 64gb SanDisk 3.0 stick.

Ik heb m voor 1e gebruik geformatteerd naar ntfs.  Is dit goed of moet deze om in de auto te kunnen laden ergens anders op staan?

Navigatiekaarten blijft op F7 staan.

Toch maar (weer eens) op updates gecheckt, ik heb de download gestart hier. Blijf het merkwaardig vinden dat die updates zich niet vanzelf aanmelden, bijvoorbeeld via de app. Het werkt immers op basis van je VIN. Dat je vervolgens via een pc aan de slag moet met downloaden e.d., prima. Maar in een tijdperk waarin alles smart lijkt (te moeten) zijn, vind ik dit toch wel een misser. Maar goed, gelukkig hebben we dit forum, anders had ik 'm gemist :) Binnenkort maar eens mee aan de slag, kijken of de wegen zijn bijgewerkt.

33 minutes ago, fiestaboy said:

Van wanneer is jou auto martn?

Ik vraag me af of ik iets verkeerd heb gedaan met de download. 

Het is een nieuwe 64gb SanDisk 3.0 stick.

Ik heb m voor 1e gebruik geformatteerd naar ntfs.  Is dit goed of moet deze om in de auto te kunnen laden ergens anders op staan?

Navigatiekaarten blijft op F7 staan.

Durf het bijna niet te vragen, maar doe het toch 😋: je hebt de handleiding gevolgd? Daarin staat o.a. dat je de USB-stick vooraf moet formateren naar exFAT. 

1 minute ago, Leon Fiesta said:

Durf het bijna niet te vragen, maar doe het toch 😋: je hebt de handleiding gevolgd? Daarin staat o.a. dat je de USB-stick vooraf moet formateren naar exFAT. 

Om heel eerlijk te zijn heb ik de stappen gevolgd zoals deze op de Ford site staan omschreven due niet de handleiding. Sorry. En dankjewel Leon.

Ik ben nu tegelijkertijd de handleiding aan het doorlezen. Stom stom. 

Ik ga de stick opnieuw formatteren naar exFAT.

Snap dat er misschien mensen zijn die zich aan dit soort dingen kunnen ergeren maar ik sta open om dit soort dingen te leren en beter te kunnen. Als ik soms lees wat andere doen dan neem ik mijn petje af. Voor diegene misschien niet moeilijk maar zou het graag willen leren.

Even nog een vraagje, die f9 kaarten via de focus site die volledig te downloaden zijn, is dat an te raden of voor mij vragen om ellende?

7 minutes ago, Leon Fiesta said:

Belangrijker is GEEN GPT partities, wat tegenwoordig de standaard is. De meeste nieuwe sticks zijn GPT geformatteerd. Zie https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change-a-gpt-disk-into-an-mbr-disk

@fiestaboy mijn auto is van juli 2018. Dus de eerste lichting ST’s. Misschien dat ik nog langer moet wachten. Maar dat systeem van Ford vertrouw ik ook niet volledig. Ik heb al vaker updates gedaan waarna de website van Ford nog steeds aangaf dat ik updates had. Zelf zit ik op F8 qua kaarten nog. Bij mij staat er alleen dat er een kaarten update van 25.5gb is, maar die heb ik al eens gedaan.

6 minutes ago, TristanT said:

Belangrijker is GEEN GPT partities, wat tegenwoordig de standaard is. De meeste nieuwe sticks zijn GPT geformatteerd. Zie https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change-a-gpt-disk-into-an-mbr-disk

Beste Tristan, als ik op formatteren klik dan zie ik het volgende:

Capaciteit:57,6GB

Bestandsystemen (nu wel dan): exFAT (standaard)

Clustegrootte:128 kilobytes 

Standaardinstellingen

Volumenaam

Opties voor formatteren. 

@fiestaboy Niets menselijks is ons vreemd, 9 van de 10 keer is een instructieboekje voor mij ook het naslagwerk om te kijken waarom iets niet werkt terwijl ik dacht dat ik het goed had gedaan ;) Update van de auto draaien doe ik echter niet dagelijks, dus voor de zekerheid maar even de handleiding gedownload en 'diagonaal' doorgelezen. Genoeg uitroeptekens en termen/afkortingen die ik niet kende, dan weet je dat je uit moet kijken 😄 En denk altijd maar zo in dit soort gevallen: beter een domme vraag stellen dan een domme fout maken :)

2 minutes ago, fiestaboy said:

Beste Tristan, als ik op formatteren klik dan zie ik het volgende:

Capaciteit:57,6GB

Bestandsystemen (nu wel dan): exFAT (standaard)

Clustegrootte:128 kilobytes 

Standaardinstellingen

Volumenaam

Opties voor formatteren. 

https://www.howtogeek.com/245610/how-to-check-if-a-disk-uses-gpt-or-mbr-and-how-to-convert-between-the-two/

1 minute ago, Leon Fiesta said:

@fiestaboy Niets menselijks is ons vreemd, 9 van de 10 keer is een instructieboekje voor mij ook het naslagwerk om te kijken waarom iets niet werkt terwijl ik dacht dat ik het goed had gedaan ;) Update van de auto draaien doe ik echter niet dagelijks, dus voor de zekerheid maar even de handleiding gedownload en 'diagonaal' doorgelezen. Genoeg uitroeptekens en termen/afkortingen die ik niet kende, dan weet je dat je uit moet kijken 😄 En denk altijd maar zo in dit soort gevallen: beter een domme vraag stellen dan een domme fout maken :)

Daar heb je helemaal gelijk in, dankjewel.

Mbt die focus site kaartupdate die daar op staa naar F9 toe? is dat te doen of zeg je van hou het maar bij de ford site update?

4 minutes ago, fiestaboy said:

Beste Tristan, als ik bij eigenschappen kijk dan staat er bij locatie: op usb apparaat voor massaopslag,  is dit ok?

Dat zegt niets. Je moet bij volumes kijken zoals in het plaatje staat. https://www.top-password.com/blog/tag/how-to-check-gpt-or-mbr-windows-10/ wellicht iets duidelijkere uitleg. Of https://www.tenforums.com/tutorials/84888-check-if-disk-mbr-gpt-windows.html/ Het is MBR (goed voor Ford Sync) of GPT (goed voor alles behalve Ford Sync)

Eigenlijk alle usb sticks van voor 2018 zijn MBR, maar nieuwe zijn GPT, goed voor de toekomst, minder handig voor oudere systemen zoals autoradios.

3 minutes ago, TristanT said:

Dat zegt niets. Je moet bij volumes kijken zoals in het plaatje staat. https://www.top-password.com/blog/tag/how-to-check-gpt-or-mbr-windows-10/ wellicht iets duidelijkere uitleg. Of https://www.tenforums.com/tutorials/84888-check-if-disk-mbr-gpt-windows.html/ Het is MBR (goed voor Ford Sync) of GPT (goed voor alles behalve Ford Sync)

Eigenlijk alle usb sticks van voor 2018 zijn MBR, maar nieuwe zijn GPT, goed voor de toekomst, minder handig voor oudere systemen zoals autoradios.

Bij volumes op invullen geklikt en die geeft aan Master Boot Record.

Just now, TristanT said:

Dan is dat niet het probleem. Maar het komt helaas te vaak voor dat dit het is.

Fijn dat je me dit toch wel hebt na laten kijken en we dit hebben kunnen uitsluiten. Handig hulpmiddeltje dankjewel.  Ik heb de stick nu wel op exFAT gezet. 

Acht jij het raadzaam om de F9 kaarten die of de Engelse focus site staan te downloaden en te laden in de auto of is dat niet slim om te doen?

1 hour ago, fiestaboy said:

Mbt die focus site kaartupdate die daar op staa naar F9 toe? is dat te doen of zeg je van hou het maar bij de ford site update?

Geen idee, zo ver ben ik nog niet. Ik ga eerst eens kijken wat de 'standaard' update mij brengt qua kaarten. En een keer een rotonde op de plek van een kruising (of andersom) geloof ik ook nog wel een keer, grootste misser die mij stoort is het volledig ontbreken van de N18. Die kan aan deze kant van het land best bepalend zijn voor de te rijden route, pre-check op Google laat dan zien dat het heel eenvoudig is maar Sync stuurt je vervolgens (bijna letterlijk) het bos in.

26 minutes ago, fiestaboy said:

Kan iemand mij vertellen wat er precies bedoeld word als er word aangegeven dat de usb word geïndexeerd en daarna de melding indexeren voltooid staat?

Die melding krijg je bij/na het formatteren denk ik? Ben geen IT'er, maar in simpele taal is dat volgens mij een kwestie van het opnieuw 'rangschikken' van data op een schijf. Een opslagmedium moet je eigenlijk zien als een lege kamer waar je steeds nieuwe informatie ingooit door de deuropening. Hoe langer dat speelt, hoe groter de puinhoop en dus hoe langer het duurt om de juiste spulletjes terug te vinden. Bij het indexeren wordt die kamer als het ware opgeruimd/opnieuw ingedeeld.

Edit: mogelijk geeft de auto die melding ook na het updaten (weet niet of dat het geval is), maar dan is het principe eigenlijk hetzelfde. De data wordt dan netjes weggezet op het systeem.

Zojuist even de logbestanden geupload naar de website, daarmee komt er ook een update voor het navigatiesysteem beschikbaar. Heeft iemand die al gedaan? En zijn dit dan de nieuwe kaarten? Je zou toch verwachten dat een eventuele softwareupdate 'onder de motorkap van het navigatiesysteem' wel in de update van Sync was opgenomen toch?

Hier ook nogsteeds de F7 kaarten ben al dagen bezig om de kaartupdate erin te krijgen ,kreeg ook helaas als klap op de vuurpijl gister dat mijn motormanagement lampje ging branden.

Auto had een misfire op de 1e cilinder.

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Zojuist even de logbestanden geupload naar de website, daarmee komt er ook een update voor het navigatiesysteem beschikbaar. Heeft iemand die al gedaan? En zijn dit dan de nieuwe kaarten? Je zou toch verwachten dat een eventuele softwareupdate 'onder de motorkap van het navigatiesysteem' wel in de update van Sync was opgenomen toch?

Ik weet het niet precies, ik heb dit eens gedaan maar toen kwamen weer dezelfde bestanden beschikbaar. Bij mij staat ook nog steeds dat er 25.5 gb aan updates beschikbaar is voor de kaarten, misschien dat ik daarom de sync update niet zie...

Share

• Create New...