Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
alo70

SYNC3 naar SYNC3.4

Recommended Posts

Hallo,

iemand al geprobeerd om van sync 3.0 naar sync 3.4  te upgraden.

https://cyanlabs.net/tutorials/update-ford-sync-3-2-2-3-0-to-version-3-4-all-years-3-4-19200/?fbclid=IwAR2Dt9ZJ97de1Fh2LU9lfyY-MbOGn67CL6U37LHwUVgY-JGOkkn8RBlarwI

Ja heb dit vandaag gedaan , alles werkt prima nu nog even via ucds de callibratie bestanden updaten dan werken de zender plaatjes bij DAB ook.

img-20191126-wa0017.jpgimg-20191126-wa0015.jpg

img-20191126-wa0013.jpg

Hou er wel rekening mee dat je nu handmatig de kaartupdates moet installeren (en downloaden) aangezien je de kaartupdates voor de 3.0 versie krijgt van Ford en deze niet compatible zijn en voornamelijk ook niet langer op de partities passen. Dit is voor mij de voornaamste reden om dit nog niet te doen. Als je naar versie 3.4 build 19215 of hoger gaat (dacht ik, kan ook 1 versie hoger zijn) kan je niet meer terug zonder in te loggen op het apparaat via ssh en handmatig de partities te veranderen wat nogal een werkje is.

8 hours ago, TristanT said:

Hou er wel rekening mee dat je nu handmatig de kaartupdates moet installeren (en downloaden) aangezien je de kaartupdates voor de 3.0 versie krijgt van Ford en deze niet compatible zijn en voornamelijk ook niet langer op de partities passen. Dit is voor mij de voornaamste reden om dit nog niet te doen. Als je naar versie 3.4 build 19215 of hoger gaat (dacht ik, kan ook 1 versie hoger zijn) kan je niet meer terug zonder in te loggen op het apparaat via ssh en handmatig de partities te veranderen wat nogal een werkje is.

Yep weet ik ,maar ik heb toegang tot die middelen en de updates doe ik altijd handmatig het Ford systeem blinkt nml. niet uit in een stabiel gebruik en eenvoud bij de dealer doen we dit ook vaak handmatig.

Wellicht een domme vraag maar wat is het voordeel van versie 3.4? Als ik Tristan mag geloven zitten er ook nadelen aan. Hebben we het hier dan over bugfixes en/of extra functies? Of is het puur cosmetisch?

Cosmetisch en onder de motorkap, o.a. andere maps indeling (sneller als het goed is), plaatjes bij radiostations, meer ruimte voor toekomstige updates aan de applicaties (lees: radio/nav/instellingen). Het "nadeel" is dat het geen officiele update betreft dus je geen packages van Ford krijgt om het te doen. Als leek wellicht niet heel geschikt om te doen. Voor een ietswat ervaren persoon zou het geen probleem moeten al moet je later de boel dan wel handmatig updaten. 

Je kan overigens de "Enhanced DAB" (plaatjes) ook zonder "calibratie" bestanden van ucds aanzetten door via Forscan/IDS de asbuilt waardes te opdaten als je de update van die site goed gedraaid hebt: 

Blok 2 entry 3 (byte 11) -> Eerste byte, 2e bit (van rechts gezien) moet 1 zijn:

7D0-02-03 NNxx xxxx xx

NN = bbbb bb1b = 02 = EDAB aan
NN = bbbb bb0b = 00 = EDAB uit

Heeft geen effect op 3.0 versies.

Dab logo's werken nu ook na aanpassing 7D0-02-03

Enigste waar je straks even op moet letten is als er nieuwe kaarten uitkomen dat je de 3.4 versie dan er op gaat zetten via de USB dit i.v.m. petitionering van het systeem .

Ik heb geprobeerd die logo`s te krijgen met forscan maar het lukt me niet

in de apim module heb ik staan 7D0-02-03  0005 E1

ik heb het veranderd in 7D0-02-03 0015 ?

Wat doe ik fout of moet ik ergens anders nog iets veranderen

Edit: is inmiddels gelukt code gebruikt 1200 EE

Voor wat het waard is: ik kwam gisteren tot de ontdekking dat ik ineens ook plaatjes bij de (DAB) radiostations heb, het hele spulletje was opeens ook in het Engels. Dus het lijkt er op dat er een automatische update is doorgevoerd bij mij.

23 hours ago, Leon Fiesta said:

Voor wat het waard is: ik kwam gisteren tot de ontdekking dat ik ineens ook plaatjes bij de (DAB) radiostations heb, het hele spulletje was opeens ook in het Engels. Dus het lijkt er op dat er een automatische update is doorgevoerd bij mij.

enig idee welke versie je voorheen had en welke versie je nu hebt?

1 hour ago, ThommyV said:

enig idee welke versie je voorheen had en welke versie je nu hebt?

Kan vanavond eens kijken welke versie er nu op staat, en of daar wellicht een (update)datum aan gekoppeld is. Automatische updates heb ik wel ingeschakeld dus het is niet ondenkbaar dat er iets vernieuwd is.

Op de 3.0 versies werkt dat niet en stuurt het alleen informatie naar Ford toe voor zover ik weet. Mogelijk op de 3.2 en hoger wel.

Overigens werkt de update site van Ford weer voor diegene die daarin geinteresseerd zijn.

1 hour ago, TristanT said:

Op de 3.0 versies werkt dat niet en stuurt het alleen informatie naar Ford toe voor zover ik weet. Mogelijk op de 3.2 en hoger wel.

Overigens werkt de update site van Ford weer voor diegene die daarin geinteresseerd zijn.

Wat bedoel je precies met 'werkt dat niet'? De automatische updates? Heb overigens ook geen idee welke versie ik nu precies heb, zal vanavond eens kijken. Er staat me wel iets van bij dat ik 'm bij aanschaf (maart dit jaar, auto is bouwjaar oktober 2018) ook moest updaten/synchroniseren o.i.d. Dat was in ieder geval een actie waarbij wifi benodigd was, wat me er van bijstaat ging dat toen ook om een update van het één of ander. Had volgens mij weer te maken met het koppelen van de telefoon en/of de app of zo.

4 hours ago, Leon Fiesta said:

Wat bedoel je precies met 'werkt dat niet'? De automatische updates? Heb overigens ook geen idee welke versie ik nu precies heb, zal vanavond eens kijken. Er staat me wel iets van bij dat ik 'm bij aanschaf (maart dit jaar, auto is bouwjaar oktober 2018) ook moest updaten/synchroniseren o.i.d. Dat was in ieder geval een actie waarbij wifi benodigd was, wat me er van bijstaat ging dat toen ook om een update van het één of ander. Had volgens mij weer te maken met het koppelen van de telefoon en/of de app of zo.

Ja, de automatische updates van de sync module zelf, die dingen van +10GB. Hij stuurt de informatie door naar Ford maar krijgt niets terug voor die updates. Update synchroniseren is bij de Ford connect (met app) Mk8 modellen inderdaad maar ik weet niet of die ook software updates binnen halen. Mogelijk hebben ze dit aangepast sinds dat ik het gecontroleerd heb. Mogelijk download hij dan de nieuwste ford connect/ford pass app.

Heb het even gecontroleerd, ik heb versie 3.3 er op staan nu. Geen idee of dit ook de versie is die ik bij aflevering had. Automatisch updaten kan (inderdaad) niet (meer), die optie zit er wel in maar die schuifknop kan je alleen op 0 zetten 🤨 Terwijl ik toch vrij zeker weet dat ik dat destijds aan heb gezet. Dus ergens is er wel iets gebeurd ;)

apart....mijn fiesta is van zelfde bouw jaar/ maand als die van jou Leon en ik kom niet hoger dan 3.0.

wellicht dan toch een update aanstaande?

Lijkt er wel op. Ik had bijvoorbeeld ook dat het scherm weer een geluidje maakt wanneer je op het touchscreen iets selecteerde. Het systeem leek voor een deel wel gereset als het ware, terwijl andere voorkeuren als radiozenders/adressen e.d. er nog wel gewoon in staan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de update gefaseerd wegzetten (op basis van chassisnummer o.i.d.) om de servers een beetje te ontlasten. Of wellicht heeft je auto nog niet lang genoeg wifi-verbinding gehad om de handel te downloaden o.i.d. Weet niet of het zo is, maar dat zijn zaken die mij zo te binnen schieten.

Zou fijn zijn dan is een "illegale" update niet nodig.

Ik mis de zenderlogo's wel een beetje.

we houden het in de gaten.

iemand dit al geprobeerd?

gevonden op de duitse website voor de ecosport:

Daar zou het werken.

Tom - Forscan: bei mir folgender Code: 7D0-02-03 4D05 2E original

In einer Codeliste habe ich dann nach langem Suchen folg. gefunden:

Online-Verkehrsmodem-Verfügbarkeit und Ruhebildschirm) und erweiterte DAB (ED)- und AA-OE-Kanalfunktion

8: CS disabled & ED disabled & AACF enabled
9: CS disabled & ED disabled & AACF disabled
A: CS disabled & ED enabled & AACF enabled
B: CS disabled & ED enabled & AACF disabled
C : CS enabled & ED disabled & AACF enabled
D CS enabled & ED disabled & AACF disabled
E: CS enabled & ED enabled & AACF enabled

F: CS enabled & ED enabled & AACF disabled

7D0-02 -03 x * xx zz

Also das *D auf *F korrigiert und wie von Geisterhand waren die Logos da, resp. bei den Einstellungen Senderlogos ein/aus.

2 hours ago, ThommyV said:

iemand dit al geprobeerd?

gevonden op de duitse website voor de ecosport:

Daar zou het werken.

Tom - Forscan: bei mir folgender Code: 7D0-02-03 4D05 2E original

In einer Codeliste habe ich dann nach langem Suchen folg. gefunden:

Online-Verkehrsmodem-Verfügbarkeit und Ruhebildschirm) und erweiterte DAB (ED)- und AA-OE-Kanalfunktion

8: CS disabled & ED disabled & AACF enabled
9: CS disabled & ED disabled & AACF disabled
A: CS disabled & ED enabled & AACF enabled
B: CS disabled & ED enabled & AACF disabled
C : CS enabled & ED disabled & AACF enabled
D CS enabled & ED disabled & AACF disabled
E: CS enabled & ED enabled & AACF enabled

F: CS enabled & ED enabled & AACF disabled

7D0-02 -03 x * xx zz

Also das *D auf *F korrigiert und wie von Geisterhand waren die Logos da, resp. bei den Einstellungen Senderlogos ein/aus.

Relevante settings:

122 - 1   - 160     WACM: .............................................................................................. 7D0-02-03 Xnnn nnnn nn 00 & 80 = 00 
             >>    00:    Not available
                   01:    Available
123 - 1   - 161     Hotspot capable modem: ............................................................................. 7D0-02-03 Xnnn nnnn nn 00 & 40 = 00 
124 - 1   - 162     RVC Split view with non-multi camera: .............................................................. 7D0-02-03 Xnnn nnnn nn 00 & 20 = 00 
125 - 2   - 163     Online Traffic: .................................................................................... 7D0-02-03 XXnn nnnn nn 00 & 18 = 00 
                   01:    Available with App
                   02:    Available with Modem
                   03:    Unknown
126 - 1   - 165     Calm screen: ....................................................................................... 7D0-02-03 nXnn nnnn nn 00 & 04 = 00 
127 - 1   - 166     Enhanced DAB (images with radio stations): ......................................................... 7D0-02-03 nXnn nnnn nn 00 & 02 = 00 
             >>    00:    Off
                   01:    On
128 - 1   - 167     AACF: .............................................................................................. 7D0-02-03 nXnn nnnn nn 00 & 01 = 00 
             >>    00:    Available
                   01:    Not Available

bij mij 0 aangezien ik een 3.0 heb. D - > F is 13 -> 15 ofwel +2 en dus EDAB aan.

Let niet op de eerste 3 getallen per item.

ik heb geen idee wat bovenstaand allemaal inhoud, maar bij jou werkt het dus niet.

Ik ga het zelf eens proberen later deze week.

1 hour ago, ThommyV said:

ik heb geen idee wat bovenstaand allemaal inhoud, maar bij jou werkt het dus niet.

Ik ga het zelf eens proberen later deze week.

Dit zijn alle configuratie items van 7D0-02-03 de eerste byte welke jij zo handig van de duitse site gehaald hebt, echter nu zonder de ontbrekende items. Niet echt in lekenformaat maar goed, dit is ruwe asbuilt data dus verwacht dat ook niet. De site format het niet echt lekker helaas.
Als je niet weet wat het doet zou ik er van af blijven.

Niet geschikt voor mensen zonder embedded systemen/it kennis:

Het formaat komt uit een tool die ik heb geschreven die de asbuilt data decode. Zie https://github.com/consp/apim-asbuilt-decode. Alle informatie die daarin zit komt uit de HMI_AL applicatie die op de Sync 3.0/3.2/3.4 modules draait welke de data uit de DE00-DE08 (ofwel 7D0-01 tot 7D0-08) items haalt en dat verwerkt naar de interne structuur van de applicaties op de sync module. Aangezien Ford nogal wat debug data daarin heeft verwerkt was het mogelijk om te zien wat welke bits welk effect hebben in de applicaties. Deze tool zou door iedereen die ooit met python gewerkt heeft draaibaar moeten zijn.

Sign in to follow this