Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
RuudTilburg

Handgrepen deactiveren

Recommended Posts

In een topic over automatische gasveren zei @richard b het volgende: 

auto 1 keer vergrendelen doe je hem gewoon op slot bij 2 maal drukken deactiveer je de handgrepen aan de binnenkant, dus men kan hem niet met een lasdraad of een ander draadje openmaken via de portieren.

Klopt het dat dit zo werkt bij een MK8? Vanwege auto-inbraken in de buurt heb ik dit getest. Als ik in de auto zit en iemand anders drukt twee keer op de vergrendelknop, dan kan ik de auto van binnenuit gewoon openen. Doe ik iets verkeerd of detecteert de auto dat er iemand in zit waardoor openen mogelijk blijft?

@RuudTilburg Nee, dit is niet actief bij Nederlandse Fiesta's. Dit is alleen actief als je affabriek alarm hebt met dubbele vergrendeling. Dat laatste gaat het 'm om; dat is de functie die je zoekt. Helaas is dit alarmsysteem niet leverbaar op de Nederlandse markt, omdat het niet voldoet aan de beveiligingseisen van Kiwa. In Duitsland en België bijv. kun je dat wel krijgen.

Omdat ik twee dashcams in de auto heb gemonteerd, die ook filmen als de auto geparkeerd staat, wilde ik ook een alarmsysteem. Het alarm heb ik achteraf moeten laten inbouwen, waarbij je een Kiwa keuringscertificaat ontvangt. Wat ik begrepen heb is dat de beveiliging daarvan beter is dan het standaard Ford alarm dat via de originele Ford sleutel gaat, omdat ik een extra handzender heb om het alarm uit te schakelen. Dus als dieven het Ford sleutelsignaal kopiëren, kunnen ze het alarm niet uitschakelen.

Maar om je vraag dus te beantwoorden: nee, Fiesta's besteld via de Nederlandse importeur hebben geen dubbele vergrendeling.

Bij mijn vorige Fiesta was dit actief  en bij deze is dit ook actief.

En deze zijn bij een NL dealer gekocht in Delfzijl dus Nederlandse import.

Waarom moeilijk doen om er in te gaan zitten gewoon even het raam open doe en dan vergrendelen, het kan zijn omdat je er inzit dat dit niet werk i.v.m. de sensor in je stoel.

Ik heb dit net getest en ben als volgt te werk gegaan:

Open de auto, zet contact op accessoire-stand, doe LV raam open, zet contact weer uit, portier sluiten en via afstandsbediening 2x vergrendelen.....

Ik kan dan - via het raam - van binnenuit het portier gewoon openen.......

Het is dus bij mij wel degelijk anders dan in de handleiding vermeld staat.

De handleiding is minder nauwkeurig dan gewenst, zowel voor mijn vorige MK6.5 alsook voor de MK8. Ik ben namelijk iemand die dat doorleest en de functies zelf uitprobeert.

Bij functies zoals de dubbele portiervergrendeling staat er niet bij dat dit niet standaard is of niet in alle landen leverbaar is en daardoor verwacht de klant dat 'ie die functie ook heeft, wat dus niet zo is.

Is dat niet bij praktisch elk auto-model zo? Brochure wordt 'universeel' geschreven en voor de verschillende landen slechts vertaald, niet op exacte inhoud gecheckt. 

Guest
On 14-11-2019 at 16:01, Franciscus said:

Bij functies zoals de dubbele portiervergrendeling staat er niet bij dat die functie niet standaard is of niet in alle landen leverbaar is en daardoor verwacht de klant dat 'ie die functie ook heeft, wat dus niet zo is.

-

9 hours ago, richard b said:

Bij mijn vorige Fiesta was dit actief  en bij deze is dit ook actief.

En deze zijn bij een NL dealer gekocht in Delfzijl dus Nederlandse import.

Waarom moeilijk doen om er in te gaan zitten gewoon even het raam open doe en dan vergrendelen, het kan zijn omdat je er inzit dat dit niet werk i.v.m. de sensor in je stoel.

Geprobeerd met het raam open, maar ook dan werkt het niet.

Je kunt het ook zien aan de richtingaanwijzers. Volgens het boekje knipperen deze drie keer kort om te bevestigen dat de auto dubbel vergrendeld is.

Ik heb hiervoor in België gewerkt. Met een collega heb ik toen uitgebreid gekeken waar de verschillen zitten. Hij had toen een Focus ST met alarm en dubbele vergrendeling. Bij het dubbel vergrendelen hoor je de sloten een ander geluid maken dan bij enkel vergrendelen.

13 hours ago, Franciscus said:

@RuudTilburg Nee, dit is niet actief bij Nederlandse Fiesta's. Dit is alleen actief als je affabriek alarm hebt met dubbele vergrendeling. Dat laatste gaat het 'm om; dat is de functie die je zoekt. Helaas is dit alarmsysteem niet leverbaar op de Nederlandse markt, omdat het niet voldoet aan de beveiligingseisen van Kiwa. In Duitsland en België bijv. kun je dat wel krijgen.

Maar om je vraag dus te beantwoorden: nee, Fiesta's besteld via de Nederlandse importeur hebben geen dubbele vergrendeling.

Mijn Duitse import MK7,5 was wel voorzien van het perimeter alarm, maar helaas zonder dubbele vergrendeling.
Het zal dus gekoppeld zijn aan het Thatcam Cat1 alarm.

Dat laatste alarm type is alleen op de MK7,5 ST modellen beschikbaar geweest. Op de MK7 is het nooit leverbaar geweest (alleen perimeter alarm).
Hoe het zit bij de MK8 weet ik niet.

Bij mijn auto, die oorspronkelijk uit Luxemburg komt, werkt dit ook niet. Een andere vraag: in de boordcomputer wordt de optie 'Schakelaars geblokkeerd' getoond (zie foto). Ik kan in de handleiding niet vinden wat dit zou moeten doen. Het moet iets met de sloten te maken hebben.

57cBn8S.jpg

Dat houdt in dat je van binnenuit op de bestuurdersdeur niet op het 'open-knopje' meer kunt drukken na 20 seconden nadat je de auto hebt afgesloten.

9 minutes ago, Franciscus said:

Dat houdt in dat je van binnenuit op de bestuurdersdeur niet op het 'open-knopje' meer kunt drukken na 20 seconden nadat je de auto hebt afgesloten.

Bedoel je het open-knopje links op de deur? 

2 hours ago, RuudTilburg said:

Bedoel je het open-knopje links op de deur? 

Ja

47 minutes ago, Franciscus said:

Ja

Met als doel? De auto kan van binnenuit toch altijd weer opengemaakt worden? Of gaat de auto automatisch op slot als je de deur openmaakt en weer dichtdoet, nadat iemand met de sleutel de auto al had afgesloten?

5 hours ago, RuudTilburg said:

Met als doel? De auto kan van binnenuit toch altijd weer opengemaakt worden?

Is om het de dief moeilijk te maken, zodat hij niet de deuren kan ontgrendelen middels die knop nadat hij/zij het raam heeft ingeslagen. Maar klopt, omdat de Nederlandse Fords geen dubbele vergrendeling hebben (dat zou voorkomen dat de dief via de binnenste deurhendel de deur(en) kan openen) heeft het uitschakelen van die 'open-knop' weinig toegevoegde waarde.

5 hours ago, RuudTilburg said:

Of gaat de auto automatisch op slot als je de deur openmaakt en weer dichtdoet, nadat iemand met de sleutel de auto al had afgesloten?

Nee, de auto gaat in geparkeerde toestand niet zelf op slot.

Sign in to follow this