Leon Fiesta Posted October 22, 2019 Report Share Posted October 22, 2019 Ik heb een MK8 ST-line met 1.0 ecoboost (100 pk). Gekocht in maart dit jaar, maar eerste registratie is 31 oktober 2018 (voorraadmodel). Huidige kilometerstand is ca. 7000 km. Ik was altijd in de veronderstelling dat Ford uitgaat van onderhoudsintervallen van 30.000 km of 2 jaar (whatever come's first). Hartstikke mooi, daar hoef ik dit jaar nog niks mee dus. Dacht ik... Ik kwam echter vanmorgen het onderhoudskaartje tegen achter de zonneklep, daarop staat vermeld dat het maximaal 20.000 km is of voor 1-11-2019 (dus één jaar). Iemand enig idee hoe dit zit? Als ik op de website van Ford kijk dan kom ik namelijk dit tegen: https://www.ford.nl/content/dam/guxeu/nl/documents/owner/service-and-maintenance/plans/Onderhoudsintervallenoverzicht_FCSD.pdf Bij [Fiesta 1.0L EcoBoost, 1.1L Duratec Ti-VCT (12/2016-)] staat toch echt een kruisje bij 2 jaar / 30.000 km. Foutje van de dealer misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franciscus Posted October 22, 2019 Report Share Posted October 22, 2019 Ja, lijkt me fout van de dealer. Alle MK8 modellen hebben een interval van 30.000 km of 2 jaar, behalve de ST. De ST heeft een interval van 20.000 km en 1 jaar. In het clustermenu én de Ford Pass app kun je zien wat de kwaliteit van je motorolie is. Als die de 0% nadert, heeft de auto onderhoud nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted October 22, 2019 Report Share Posted October 22, 2019 Grappig dit.... :-) Bij mij gebeurde precies hetzelfde. Ook bij mij stond op het kaartje achter de zonneklep max. 20.000 of 1 jaar......... Dealer heeft destijds vlot toegegeven dat er een foutje gemaakt is bij de afleverbeurt, met excuses...........Het is dus max. 30.000 of 2 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 22, 2019 Author Report Share Posted October 22, 2019 Bedankt heren. Wellicht was men in de war met de ST? Of bewoon een poging om een onderhoudsbeurt te verkopen 😉 Ik ga het de dealer even voorleggen, laten zij het bovenstaande maar even bevestigen voor de volledigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franciscus Posted October 22, 2019 Report Share Posted October 22, 2019 3 hours ago, Leon Fiesta said: Bedankt heren. Wellicht was men in de war met de ST? Of bewoon een poging om een onderhoudsbeurt te verkopen 😉 Ik ga het de dealer even voorleggen, laten zij het bovenstaande maar even bevestigen voor de volledigheid. Wat zegt de Ford Pass app over de huidige kwaliteit van je motorolie? Ik heb 22.000 km gereden met de mijne en nog 28% over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 22, 2019 Author Report Share Posted October 22, 2019 43 minutes ago, Franciscus said: Wat zegt de Ford Pass app over de huidige kwaliteit van je motorolie? Ik heb 22.000 km gereden met de mijne en nog 28% over. 71% bij 7000 km. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 23, 2019 Author Report Share Posted October 23, 2019 18 hours ago, NeverDespair said: Grappig dit.... Bij mij gebeurde precies hetzelfde. Ook bij mij stond op het kaartje achter de zonneklep max. 20.000 of 1 jaar......... Dealer heeft destijds vlot toegegeven dat er een foutje gemaakt is bij de afleverbeurt, met excuses...........Het is dus max. 30.000 of 2 jaar. Wellicht ten overvloede, maar ik heb zojuist bevestiging van de dealer gekregen dat het kaartje in de auto niet klopt. 2 jaar / 30.000 km is de juiste interval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 11, 2021 Author Report Share Posted October 11, 2021 Even een oud topic afstoffen. Mijn auto heeft vorig jaar een beurt gehad, motorolie + filter vervangen, verder alles spic en span. Inmiddels zijn we een jaar en (slechts) 4500 km verder, oliekwaliteit staat op 52%. Ik ben gewend van mijn vorige auto's om 'm gewoon elk jaar even naar de garage te sturen, maar dat kan ik dit jaar toch overslaan dan? Dit in de wetenschap dat ik verder geen aanleiding zie dat er onderhoud gepleegd zou moeten worden. (Ik heb hooguit het idee dat de accu niet zo gelukkig wordt van het vele niks doen, hij startte laatst één keer wat moeilijker dan normaal). Het onderhoudskaartje zegt 1 jaar (dus deze maand) of 30.000 km, maar dit is het kaartje van mijn eigen universeel garage, ik kan mij zo voorstellen dat ze dit een foutje of automatisme is geweest. Ik neig er dus naar om dit jaar over te slaan. Wat zouden jullie doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinB Posted October 11, 2021 Report Share Posted October 11, 2021 Ik snap je gedachte dat je gewend was om je auto jaarlijks naar de garage te brengen voor onderhoud. Ik heb namelijk precies hetzelfde. Mijn Fiesta heeft een paar weken geleden de 1e onderhoudsbeurt gehad bij de dealer en daar vertelde men mij dat de volgende beurt weer moet over 2 jaar of 30000 km. Ik zou in jouw geval een jaartje overslaan en volgend jaar de beurt weer laten doen. Waar ik wel van op keek was dat de remvloeistof niet vervangen werd bij mijn auto. Daar ben ik gewend om dat om de 2 jaar te verversen. Navraag bij de dealer leverde mij ook geen duidelijkheid op wanneer dit dan wel vervangen zou worden bij de volgende beurt. Ik kon het wel laten doen voor €62. Vreemd vind ik het nog steeds wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 11, 2021 Author Report Share Posted October 11, 2021 In alle eerlijkheid: ik neig er ook naar om 'm over te slaan hoor (al stond ik wel op het punt om een afspraak in te plannen bij de garage, gewoon uit gewoonte), ik ben eigenlijk vooral benieuwd of er ook redenen zijn om dit vooral niet te doen. Met andere woorden: is de onderhoudsinterval van 2 jaar niet te ruim bijvoorbeeld? Is voor mij ook gewoon een gevoelskwestie hoor, laten we dat even vooropstellen De slijtagedelen (banden, remmen) hebben weinig te lijden gehad het afgelopen jaar dus dat geloof ik allemaal wel, er staat nu 19.000 km op de teller dus zover kan het volgens mij ook niet zijn. Eerste APK is pas volgend jaar, dus daarvoor hoeft'ie ook nog niet op de brug nu. Nu ben ik wel voorstander van goed onderhoud, gun de garage de handel ook wel, maar het is wel weer 200 euro (afgaande op dezelfde werkzaamheden als de vorige keer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted October 11, 2021 Report Share Posted October 11, 2021 55 minutes ago, MartinB said: Ik snap je gedachte dat je gewend was om je auto jaarlijks naar de garage te brengen voor onderhoud. Ik heb namelijk precies hetzelfde. Mijn Fiesta heeft een paar weken geleden de 1e onderhoudsbeurt gehad bij de dealer en daar vertelde men mij dat de volgende beurt weer moet over 2 jaar of 30000 km. Ik zou in jouw geval een jaartje overslaan en volgend jaar de beurt weer laten doen. Waar ik wel van op keek was dat de remvloeistof niet vervangen werd bij mijn auto. Daar ben ik gewend om dat om de 2 jaar te verversen. Navraag bij de dealer leverde mij ook geen duidelijkheid op wanneer dit dan wel vervangen zou worden bij de volgende beurt. Ik kon het wel laten doen voor €62. Vreemd vind ik het nog steeds wel. Der beurt laat ik elke 2 jaar doen volgens voorschrift. De remvloeistof is bij mijn auto vervangen tijdens die beurt toen deze precies 2 jaar oud was. Kosten €51,23 ex. Das dus een vastgesteld bedrag voor alle Ford dealers...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 11, 2021 Author Report Share Posted October 11, 2021 7 minutes ago, NeverDespair said: Der beurt laat ik elke 2 jaar doen volgens voorschrift. De remvloeistof is bij mijn auto vervangen tijdens die beurt toen deze precies 2 jaar oud was. Kosten €51,23 ex. Das dus een vastgesteld bedrag voor alle Ford dealers...... Dit is bij mij nog niet gedaan, heb de auto inmiddels ruim 2,5 jaar in bezit, hij wordt deze maand 3 jaar oud 🎂. Kan dat reden voor aandacht zijn? Hij remt nog altijd bijzonder goed, daar is niks aan te merken (altijd even oppassen als je in een andere auto stapt, daar moet je doorgaans wat verder doortrappen haha). Overigens: als je die vaste opgave van Ford vermeerdert met de BTW dan kom je akelig dicht bij 62,- uit, dus ik denk dat dat wel klopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted October 11, 2021 Report Share Posted October 11, 2021 Volgens mijn Ford-dealer wordt het - elke 24 maanden - verversen van de remvloeistof door Ford voorgeschreven...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 12, 2021 Author Report Share Posted October 12, 2021 Hmm vreemd dat dat bij Martin dan bijvoorbeeld ook niet gebeurd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted October 12, 2021 Report Share Posted October 12, 2021 2 minutes ago, Leon Fiesta said: Hmm vreemd dat dat bij Martin dan bijvoorbeeld ook niet gebeurd is. Misschien geen Ford-dealer, die onderhoud uitvoert naar eigen inzicht :-( Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinB Posted October 12, 2021 Report Share Posted October 12, 2021 Ik heb mijn auto voor de onderhoudsbeurt naar de ford dealer Baan(voorheen Noordegraaf) in Hengelo gebracht. Ook nieuwe gekocht destijds. Ik heb het idee dat ze de remvloeistof helemaal vergeten hebben door de drukte. De onderhoudsbeurt stond eerst een week eerder gepland, maar door ziekte van een monteur kon dit niet doorgaan. Slordig natuurlijk van de dealer, als consument verwacht je dat de dealer weet wat die moet doen bij onderhoud. Maar goed, alsnog de remvloeistof vervangen staat wel op de planning. Je merkt er nog niks van met remmen, maar remvloeistof trekt vocht aan na verloop van tijd en dan kan het remmen wel minder worden en dat wil je niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 13, 2021 Author Report Share Posted October 13, 2021 Hmm merkwaardig allemaal, ik lees online ook dat het vrij gebruikelijk is om elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen (dus even los van wat Ford voorschrijft). Zal eens navragen bij de garage hoe dit zit, wellicht hebben ze destijds de kwaliteit gecontroleerd en was het nog ruim voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinB Posted October 13, 2021 Report Share Posted October 13, 2021 Ford adviseert om de 2 jaar de remvloeistof te vervangen. Ik zou dit gewoon aan houden. Voor de kosten hoef je het sowieso niet te laten. Ik ga binnenkort een afspraak maken. Nog een ander belangrijk punt is airco onderhoud. Dit is niet onderhoudsvrij zoals veel mensen denken. Je verliest altijd wat koudemiddel. Dit is vrij normaal. Dit ga ik ook laten doen, maar niet bij de dealer. Die vragen de hoofdprijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Fiesta Posted October 13, 2021 Author Report Share Posted October 13, 2021 59 minutes ago, MartinB said: Ford adviseert om de 2 jaar de remvloeistof te vervangen. Ik zou dit gewoon aan houden. Voor de kosten hoef je het sowieso niet te laten. Ik ga binnenkort een afspraak maken. Nog een ander belangrijk punt is airco onderhoud. Dit is niet onderhoudsvrij zoals veel mensen denken. Je verliest altijd wat koudemiddel. Dit is vrij normaal. Dit ga ik ook laten doen, maar niet bij de dealer. Die vragen de hoofdprijs. Gaat me ook niet zozeer om de kosten alleen hoor, maar ik cluster dat soort onderhoud het liefst. Gewoon vanwege het gemak. Wat dat betreft had ik ook liever gehad dat ze vorig jaar al de remvloeistof hadden vervangen, dan had'ie er weer twee jaar tegen gekund en val ik in 2022 weer in het vaste tweejaarlijkse ritme inclusief de APK en eventueel zelfs de winterbandenwissel (afhankelijk van het weer). Eén keer dat ding op de brug, één keer de auto kwijt (in ruil voor een leenauto), etc. Ik kan mijn tijd wel beter en leuker besteden dan voor elk wissewasje naar de garage rijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinB Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 @Leonfiestadan zou ik persoonlijk wachten tot volgend jaar met verversen van de remvloeistof als de auto weer toe is aan een onderhoudsbeurt. Dan heb je het schema weer op orde zeg maar. Met die kilometers die jij maakt zou ik mij niet te veel zorgen maken over de ouderdom van de remvloeistof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mausl Posted October 26, 2021 Report Share Posted October 26, 2021 Heb een Fiesta uit 2014, 1.0 ecoboost 100pk.. 80.000km op de teller. Is door de vorige eigenaar jaarlijks naar de dealer gebracht voor een beurt. Laatste was in juli 2021. Maar nu kijk ik naar de tabel met de onderhoudsintervallen en weet ik niet zeker welke interval ik moet aanhouden. Dit omdat ik het onderstaande zie staan. Welke moet ik aanhouden? Fiesta (10/2012-04.2017) 1 jaar (20.000 km) Fiesta 1.0L EcoBoost, 1.1L Duratec Ti-VCT (12/2016-) 2 jaar (30.000 km) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinB Posted October 27, 2021 Report Share Posted October 27, 2021 Elk jaar. De 1.0 ecoboost vanaf 12-2016 moet elk 2 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mausl Posted October 28, 2021 Report Share Posted October 28, 2021 Thanks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts