Jump to content

Schakelen met 6 bak

WIGOSAJO
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een Ford Fiesta Titanium.100PK

Mijn vraag is over het waneer schakelen,het valt mij op als ik in zijn derde versnelling rijd en net 35 tot 40 km rijd en ik dan gas bij geef de motor behoorlijk begint te brommen,en dat valt me ook op in andere versnellingen,ook rond de 80 km en dan naar zijn 5,

Ik rij voor het eerst in een 6 baks auto met Turbo,moet ik soms veel meer schakelen,want ik vind het wel een vervelend gehoor,kan iemand mijn daar antwoord op geven.of moet ik naar de dealer gaan om te vragen of dat dit normaal is dat brommen tijdens schakelen bij lage snelheid niet al te hoge snelheid 

alvast bedankt

Als je met een 3 cilinder onder of rond de 1500 toeren zit en dan redelijk vlot accelereert/wil accelereren (en de motor kan het vermogen leveren, wat deze prima kan) bromt hij wat inderdaad. Doet de mijne ook met de 5 bak. Gaat weg zodra je meer toeren maakt. Mocht hij het ook doen bij meer toeren dan zou ik even nagaan of er niets los zit in het uitlaatsysteem.

Mijn ervaring: niet te veel kijken naar de schakelindicator, die is nogal eco. Ik betrap me er zelf vaak op dat ik in de 4 naar de gewenste snelheid ga (80 of 100), om dan meteen door te gaan naar de 6. De 5 gebruik ik eigenlijk alleen heel even om naar de 130 te komen. Laag in de toeren komt er een donkere grom van de motor inderdaad, neem aan dat je dat bedoelt.

De indicator geeft dit puur aan voor economisch rijden als je weinig gas geeft. Geef je veel gas dan zal hij adviseren later te schakelen, zoals bij invoegen op de snelweg e.d.

Als je zo laag in toeren toch veel wil versnellen kun je beter terugschakelen en dan gewoon accelereren naar de gewenste snelheid en dan weer de indicator in acht nemen.

De 3 loopt volgens mij tot 140 dus als je vlot wul optrekkenben invoegen kun je flink doortrekken en wil je rustig cruisen dan schakel je veel eerder.

3 hours ago, WIGOSAJO said:

Ik heb sinds kort een Ford Fiesta Titanium.100PK

Mijn vraag is over het waneer schakelen,het valt mij op als ik in zijn derde versnelling rijd en net 35 tot 40 km rijd en ik dan gas bij geef de motor behoorlijk begint te brommen,en dat valt me ook op in andere versnellingen,ook rond de 80 km en dan naar zijn 5,

Ik rij voor het eerst in een 6 baks auto met Turbo,moet ik soms veel meer schakelen,want ik vind het wel een vervelend gehoor,kan iemand mijn daar antwoord op geven.of moet ik naar de dealer gaan om te vragen of dat dit normaal is dat brommen tijdens schakelen bij lage snelheid niet al te hoge snelheid 

alvast bedankt

Welkom Willem, deze laat de toeren hoger in de versnellingen met schakelen, ca. 250 toeren hoger dan de indicator aangeeft 😊, twee duizend toeren bij / op vlakke wegdelen! Bromt ie ook niet zo 😁

Is vooral een kwestie van wennen, ik kom ook van een 5-bak die zich bijzonder lui liet schakelen, maar daarmee wel een zesde verzet miste. Bovendien een motor met aardig wat koppel onderin, dus daar kon ik vlot opschakelen of juist een versnelling over een breed bereik aan toeren benutten. Dat is bij deze toch wat anders, hier moet je wat vaker op- of afschakelen. Wen je snel aan hoor. Merk wel dat het motorgeluid een stuk minder is (luxeprobleem 😉) dus als je op gehoor gaat schakelen dan zit je al snel wat hoger in de toeren. 😂