Jump to content
Fiestaclub.nl
RuudTilburg

Review in progress: Ford Fiesta MK8 ST-line

Recommended Posts

Met dit topic wil ik jullie een 'review in progress' geven. Na een Peugeot 107 en een Peugeot 208 te hebben gereden, is dit mijn eerste Ford. 

Rijgedrag

De Fiesta rijdt en schakelt erg prettig. De koppeling is licht en het sturen is direct. In vergelijking met het kleine stuur in mijn 208 voel je nu veel beter aan waar je naartoe stuurt. Het schakelen gaat soepel en de verzetten zijn kort. De auto geeft aan dat je vroeg moet schakelen, terwijl dat niet altijd goed voelt. De auto zakt dan onder de 2000 toeren. De auto voelt solide aan. De driecilinder heeft weinig moeite om mee te komen en het is erg stil in de auto. Het voelt alsof je met een behoorlijke wagen op pad bent. In de reviews wordt altijd gezegd dat de Fiesta een echte rijdersauto is. Je kunt je daar dan weinig bij voorstellen, maar ik begrijp nu wel wat ze bedoelen. Het contrast met de 208 kan bijna niet groter.

Verbruik

Tot nu toe geeft de boordcomputer een verbruik van 1:16 aan. Dat is een nette score, omdat ik vooral in de stad rijdt. Ik zal het verbruik updaten nadat ik meer kilometers heb gereden. 

Interieur en multimedia

Het interieur voelt degelijk en solide aan. De knopjes zijn fijn om te bedienen. Ik kan al blij worden van 'satisfying' dingen als het 'klikje' bij het wieltje van de ventilatieroosters. In de reviews wordt gesteld dat er nog redelijk wat hard plastic aanwezig is, bijv. bij de deurgrepen. Ik kan zo snel geen B-segmenter bedenken waar dit echt anders is. Het Sync 3-systeem werkt lekker snel. Alles doet wat het moet doen. Jammer dat je het scherm niet via het stuur kan bedienen. Spraakbesturing is vooral een leuke gimmick. Ik vind het wel handig dat je ook gebruik kunt maken van de Google Assistant (via bluetooth) als je de knop op het stuur langer ingedrukt houdt. Het geluid is meer dan prima. Het stuur ligt echt heerlijk in je handen. 

Het panoramadak heb ik al een paar keer helemaal open gehad. Ik zal nog even moeten wachten totdat ik dit met echt warme temperaturen kan testen. Tot nu toe vind ik het een prettige optie én een leuke 'gadget'. Vanaf een kilometer of 80 per uur wordt het windgeruis wat storend.

Exterieur

Vanaf het moment van zoeken, was ik op zoek naar een donkergrijze Fiesta. In combinatie met de 18" velgen vind ik de auto lekker dik overkomen. Door de donkere kleur komen de lijnen mooi naar voren. Ik vind het heel fraai dat de dagrijverlichting aangaat op het moment dat je de auto ontgrendelt. 's Avonds wordt dit nog versterkt met de instapverlichting in de spiegels. 

4609761_3.thumb.jpg.591ed3dc8927175a3d5baa8e240573fa.jpg4609761_15.thumb.jpg.180550a9fa836a8fafc1ad2fde02ac37.jpgfiesta2.thumb.jpg.7be1f99d5105a9fb4f810bfc40efe9da.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke review Ruud, ik heb dezelfde kleur in Titanium automaat uitvoering met praktisch alle opties. Ben het volledig met je eens dat het een superfijne rijdersauto is en ook ik heb - zeker tot op heden - geen spijt van de aankoop van m'n Fiesta...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verbruik

Inmiddels heb ik er enkele honderden kilometers op zitten. Woon-werkverkeer (max. 80 km/h en veel stoplichten) levert een verbruik van 1:13,5 op. Gisteren een rit naar Heerhugowaard gereden. Op de heenweg een score van 1:20,6 en na de terugweg stond de teller op 1:17,7. Op de terugweg flink wat tegenwind gehad en op sommige stukken mocht je harder dan de 100 km/h op de heenweg. 

Voorruitverwarming

Deze week moest ik voor het eerst krabben. De max-knop ingedrukt,  zijruiten gekrabd en daarna was de voorruit helemaal ontdooid. Aangenaam verrast. Ik ben benieuwd hoe snel dit gaat als de ijslaag wat dikker is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Electrische voorruitverwarming werkt fantastisch, binnen een paar minuten is ook dikker  ijs verdwenen/los.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Leuk verslag en erg herkenbaar wat je allemaal noemt. Tot op heden ben ik ook zeer tevreden met de Fiesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te lezen dit.

Geen zorgen wat betreft de voorruitontdooing, dat gaat ook super met een forse laag rijp weet ik uit ervaring van mijn twee voormalige Focussen die dat hadden.

Ze maken zaken verplicht op auto's die te maken hebben met veiligheid en milieu. Een half dichte voorruit is echt link voor jezelf en je medeweggebruikers. De achterruitverwarming is verplicht en normaal kijk je meestal vooruit, toch? Waarom dan geen verplichte voorruitverwarming, zoals gezegd, veiligheidspuntje numero uno in de winter met vorst. Vreemde jongens bij de EU.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3-11-2019 at 22:26, allesklusser said:

Leuk om te lezen dit.

Geen zorgen wat betreft de voorruitontdooing, dat gaat ook super met een forse laag rijp weet ik uit ervaring van mijn twee voormalige Focussen die dat hadden.

Ze maken zaken verplicht op auto's die te maken hebben met veiligheid en milieu. Een half dichte voorruit is echt link voor jezelf en je medeweggebruikers. De achterruitverwarming is verplicht en normaal kijk je meestal vooruit, toch? Waarom dan geen verplichte voorruitverwarming, zoals gezegd, veiligheidspuntje numero uno in de winter met vorst. Vreemde jongens bij de EU.

Dick, 🤔 het is een menselijke eigenschap, men kijkt vaker liever achter(r)uit)) dan vooruit! Met, dat deden we gisteren toch ook zo, eh waarom zou ik mij moeten aanpassen?? Omdat het niet altijd in het straatje past van die >519milj. EU citizen 😒, IK kom nu! En zo is het met een bepaalde blindheid bij Brussel ook zo! Als het kalf bijne verdronken (of helemaal) is DEMPT men (misschien) de put 😲

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voorruitverwarming gebruik ik niet alleen voor het ontdooien. Als je tijdens het rijden wat last hebt van het beslaan van de voorruit en je wilt géén airco aanzetten dan werkt die verwarming ook prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik niet zo goed weet waar ik het moet plaatsen, doe ik het maar hier. Ik ben dusdanig gecharmeerd van de Fiesta dat ik op (misschien wel korte) termijn een ST-3 wil rijden. Ik heb mijn auto nu 6 maanden in bezit. Nu al weer inruilen is in verhouding uiteraard aan de dure kant, zeker gezien het aantal kilometers dat ik heb gereden. Aan de andere kant: de waarde van mijn ST-line zal nog wel flink zakken (?). Ik zou er nu tussen de 15.000 en 16.000 euro voor terugkrijgen. 

Heeft iemand een idee van de waardevastheid van een ST-3? Ik ben bang dat mijn ST-line veel harder in waarde daalt, waardoor een auto inruilen na 6 maanden misschien niet eens zo heel gek zou kunnen zijn. 

Tips en discussie gewenst 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

×