RuudTilburg Posted September 30, 2019 Report Share Posted September 30, 2019 Met dit topic wil ik jullie een 'review in progress' geven. Na een Peugeot 107 en een Peugeot 208 te hebben gereden, is dit mijn eerste Ford. Rijgedrag De Fiesta rijdt en schakelt erg prettig. De koppeling is licht en het sturen is direct. In vergelijking met het kleine stuur in mijn 208 voel je nu veel beter aan waar je naartoe stuurt. Het schakelen gaat soepel en de verzetten zijn kort. De auto geeft aan dat je vroeg moet schakelen, terwijl dat niet altijd goed voelt. De auto zakt dan onder de 2000 toeren. De auto voelt solide aan. De driecilinder heeft weinig moeite om mee te komen en het is erg stil in de auto. Het voelt alsof je met een behoorlijke wagen op pad bent. In de reviews wordt altijd gezegd dat de Fiesta een echte rijdersauto is. Je kunt je daar dan weinig bij voorstellen, maar ik begrijp nu wel wat ze bedoelen. Het contrast met de 208 kan bijna niet groter. Verbruik Tot nu toe geeft de boordcomputer een verbruik van 1:16 aan. Dat is een nette score, omdat ik vooral in de stad rijdt. Ik zal het verbruik updaten nadat ik meer kilometers heb gereden. Interieur en multimedia Het interieur voelt degelijk en solide aan. De knopjes zijn fijn om te bedienen. Ik kan al blij worden van 'satisfying' dingen als het 'klikje' bij het wieltje van de ventilatieroosters. In de reviews wordt gesteld dat er nog redelijk wat hard plastic aanwezig is, bijv. bij de deurgrepen. Ik kan zo snel geen B-segmenter bedenken waar dit echt anders is. Het Sync 3-systeem werkt lekker snel. Alles doet wat het moet doen. Jammer dat je het scherm niet via het stuur kan bedienen. Spraakbesturing is vooral een leuke gimmick. Ik vind het wel handig dat je ook gebruik kunt maken van de Google Assistant (via bluetooth) als je de knop op het stuur langer ingedrukt houdt. Het geluid is meer dan prima. Het stuur ligt echt heerlijk in je handen. Het panoramadak heb ik al een paar keer helemaal open gehad. Ik zal nog even moeten wachten totdat ik dit met echt warme temperaturen kan testen. Tot nu toe vind ik het een prettige optie én een leuke 'gadget'. Vanaf een kilometer of 80 per uur wordt het windgeruis wat storend. Exterieur Vanaf het moment van zoeken, was ik op zoek naar een donkergrijze Fiesta. In combinatie met de 18" velgen vind ik de auto lekker dik overkomen. Door de donkere kleur komen de lijnen mooi naar voren. Ik vind het heel fraai dat de dagrijverlichting aangaat op het moment dat je de auto ontgrendelt. 's Avonds wordt dit nog versterkt met de instapverlichting in de spiegels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted October 1, 2019 Report Share Posted October 1, 2019 Leuke review Ruud, ik heb dezelfde kleur in Titanium automaat uitvoering met praktisch alle opties. Ben het volledig met je eens dat het een superfijne rijdersauto is en ook ik heb - zeker tot op heden - geen spijt van de aankoop van m'n Fiesta........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuudTilburg Posted November 3, 2019 Author Report Share Posted November 3, 2019 Verbruik Inmiddels heb ik er enkele honderden kilometers op zitten. Woon-werkverkeer (max. 80 km/h en veel stoplichten) levert een verbruik van 1:13,5 op. Gisteren een rit naar Heerhugowaard gereden. Op de heenweg een score van 1:20,6 en na de terugweg stond de teller op 1:17,7. Op de terugweg flink wat tegenwind gehad en op sommige stukken mocht je harder dan de 100 km/h op de heenweg. Voorruitverwarming Deze week moest ik voor het eerst krabben. De max-knop ingedrukt, zijruiten gekrabd en daarna was de voorruit helemaal ontdooid. Aangenaam verrast. Ik ben benieuwd hoe snel dit gaat als de ijslaag wat dikker is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aarnout Posted November 3, 2019 Report Share Posted November 3, 2019 Electrische voorruitverwarming werkt fantastisch, binnen een paar minuten is ook dikker ijs verdwenen/los. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 3, 2019 Report Share Posted November 3, 2019 Leuk verslag en erg herkenbaar wat je allemaal noemt. Tot op heden ben ik ook zeer tevreden met de Fiesta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted November 3, 2019 Report Share Posted November 3, 2019 Leuk om te lezen dit. Geen zorgen wat betreft de voorruitontdooing, dat gaat ook super met een forse laag rijp weet ik uit ervaring van mijn twee voormalige Focussen die dat hadden. Ze maken zaken verplicht op auto's die te maken hebben met veiligheid en milieu. Een half dichte voorruit is echt link voor jezelf en je medeweggebruikers. De achterruitverwarming is verplicht en normaal kijk je meestal vooruit, toch? Waarom dan geen verplichte voorruitverwarming, zoals gezegd, veiligheidspuntje numero uno in de winter met vorst. Vreemde jongens bij de EU. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 7, 2019 Report Share Posted November 7, 2019 On 3-11-2019 at 22:26, allesklusser said: Leuk om te lezen dit. Geen zorgen wat betreft de voorruitontdooing, dat gaat ook super met een forse laag rijp weet ik uit ervaring van mijn twee voormalige Focussen die dat hadden. Ze maken zaken verplicht op auto's die te maken hebben met veiligheid en milieu. Een half dichte voorruit is echt link voor jezelf en je medeweggebruikers. De achterruitverwarming is verplicht en normaal kijk je meestal vooruit, toch? Waarom dan geen verplichte voorruitverwarming, zoals gezegd, veiligheidspuntje numero uno in de winter met vorst. Vreemde jongens bij de EU. Dick, 🤔 het is een menselijke eigenschap, men kijkt vaker liever achter(r)uit)) dan voor(r)uit! Zo met het milieu (omgekeerd) daar kijkt men ook liever niet naar achter(r)uit van de rommel die men achteruit nalaat 😒 co2/stikstof/plastic 🙄. Met, dat deden we gisteren toch ook zo, eh waarom zou ik mij moeten aanpassen?? Omdat het niet altijd in het straatje past van die >519milj. EU citizen 😒, IK kom nu! En zo is het met een bepaalde blindheid bij Brussel ook zo! Als het kalf bijna verdronken (of helemaal) is DEMPT men (misschien) de put 😲! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pwaltman Posted November 24, 2019 Report Share Posted November 24, 2019 De voorruitverwarming gebruik ik niet alleen voor het ontdooien. Als je tijdens het rijden wat last hebt van het beslaan van de voorruit en je wilt géén airco aanzetten dan werkt die verwarming ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted November 24, 2019 Report Share Posted November 24, 2019 Voor het voorruit klopt dat zeker, maar vaak zijn de zijruiten dan ook beslagen en heb je de airco dus weer nodig........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuudTilburg Posted April 3, 2020 Author Report Share Posted April 3, 2020 [Mag weg] Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuudTilburg Posted April 25, 2020 Author Report Share Posted April 25, 2020 Afsluiting Na 4500 kilometer met de ST-line heb ik gisteren deze auto ingeruild voor een ST-3. Daarmee komt er ook een (wellicht sneller dan verwacht) einde aan deze review in progress. Positieve punten Ik heb niet voor niets zo snel de ST-line ingeruild voor een snellere Fiesta: de Fiesta rijdt in alle uitvoeringen erg prettig. De auto ligt strak op de weg en er zit veel gevoel in het sturen. Het exterieur is fraai en lekker dik. Het interieur is netjes voor elkaar met een snelwerkend multimediasysteem. Er is redelijk wat hard plastic aanwezig, maar zo ver ik kan beoordelen niet meer dan in een andere B-segmenter. De voorruitverwarming werkt fantastisch en is een ideale optie. Een optie die ik altijd aan zou vinken, indien mogelijk. Ook het panoramadak is een erg prettige optie. Ik heb het dak vaak open. Negatieve punten De stof van de bestuurdersstoel ziet al vrij snel (auto is na 12.000 kilometer ingeruild) niet meer strak uit. Dit ondanks mijn normale gewicht. Ik ben benieuwd hoe de zitting er uit zal zien na een (veel) hogere kilometerstand. Daarnaast is het zonnescherm van mijn panoramadak al kapotgegaan. Dit is overigens een bekend euvel van Ford. Alles is netjes vervangen onder de garantie. Nadeel van het panoramadak is dat het windgeruis vanaf 80 km/u storend wordt. Verbruik Gemiddeld verbruikte ik 1 liter voor 13 tot 14 kilometers. Ik woon zo'n 20 minuten van werk en op de route kun je niet harder dan 80 km/u. Dit verbruik is me enigszins tegengevallen. Nadeel Ik noem het een nadeel en geen negatief punt: je betaalt bij een ST-line relatief veel geld voor uiterlijk vertoon. Dat is uiteraard een bewuste keuze geweest. In vergelijking met de Titaniums (met een vergelijkbare prijs) zijn er vaak veel opties afwezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aarnout Posted April 26, 2020 Report Share Posted April 26, 2020 Bedankt voor je feedback, we blijven je volgen met je ST. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gio Posted May 1, 2020 Report Share Posted May 1, 2020 Ook bij house of cars de st3 gevonden of? Anders doen ze goed business at the moment met die St'tjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuudTilburg Posted May 2, 2020 Author Report Share Posted May 2, 2020 16 hours ago, Gio said: Ook bij house of cars de st3 gevonden of? Anders doen ze goed business at the moment met die St'tjes. Ja, ook daar gekocht, maar dat is dezelfde als deze : Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gio Posted May 2, 2020 Report Share Posted May 2, 2020 2 hours ago, RuudTilburg said: Ja, ook daar gekocht, maar dat is dezelfde als deze : Oops haha was aan 't slapen! My bad! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharebeliever Posted August 7, 2021 Report Share Posted August 7, 2021 On 25-4-2020 at 21:46, RuudTilburg said: Afsluiting Na 4500 kilometer met de ST-line heb ik gisteren deze auto ingeruild voor een ST-3. Daarmee komt er ook een (wellicht sneller dan verwacht) einde aan deze review in progress. Positieve punten Ik heb niet voor niets zo snel de ST-line ingeruild voor een snellere Fiesta: de Fiesta rijdt in alle uitvoeringen erg prettig. De auto ligt strak op de weg en er zit veel gevoel in het sturen. Het exterieur is fraai en lekker dik. Het interieur is netjes voor elkaar met een snelwerkend multimediasysteem. Er is redelijk wat hard plastic aanwezig, maar zo ver ik kan beoordelen niet meer dan in een andere B-segmenter. De voorruitverwarming werkt fantastisch en is een ideale optie. Een optie die ik altijd aan zou vinken, indien mogelijk. Ook het panoramadak is een erg prettige optie. Ik heb het dak vaak open. Negatieve punten De stof van de bestuurdersstoel ziet al vrij snel (auto is na 12.000 kilometer ingeruild) niet meer strak uit. Dit ondanks mijn normale gewicht. Ik ben benieuwd hoe de zitting er uit zal zien na een (veel) hogere kilometerstand. Daarnaast is het zonnescherm van mijn panoramadak al kapotgegaan. Dit is overigens een bekend euvel van Ford. Alles is netjes vervangen onder de garantie. Nadeel van het panoramadak is dat het windgeruis vanaf 80 km/u storend wordt. Verbruik Gemiddeld verbruikte ik 1 liter voor 13 tot 14 kilometers. Ik woon zo'n 20 minuten van werk en op de route kun je niet harder dan 80 km/u. Dit verbruik is me enigszins tegengevallen. Nadeel Ik noem het een nadeel en geen negatief punt: je betaalt bij een ST-line relatief veel geld voor uiterlijk vertoon. Dat is uiteraard een bewuste keuze geweest. In vergelijking met de Titaniums (met een vergelijkbare prijs) zijn er vaak veel opties afwezig. Ik kan moeilijk beslissen tussen de titanium X en de ST-line. Begrijp ik goed uit je opmerking bij "Nadeel" dat een titanium x net zo goed rijdt maar wel met wat minder uiterlijk vertoon maar met meer opties ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuudTilburg Posted August 9, 2021 Author Report Share Posted August 9, 2021 On 7-8-2021 at 19:05, Sharebeliever said: Ik kan moeilijk beslissen tussen de titanium X en de ST-line. Begrijp ik goed uit je opmerking bij "Nadeel" dat een titanium x net zo goed rijdt maar wel met wat minder uiterlijk vertoon maar met meer opties ? Ik heb nooit in een Titanium gereden, dus dat kan ik niet beoordelen. Bij een ST-line betaal je simpelweg voor het uiterlijk. Bijv. voor grotere velgen. Bij een Titanium is dat geld besteed aan bijvoorbeeld parkeersensoren aan de voorkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franciscus Posted August 10, 2021 Report Share Posted August 10, 2021 Titanium is iets luxer en ST-Line sportiever (incl. sportieve bumpers en sportonderstel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts