MK7_Metal Posted September 7, 2019 Report Share Posted September 7, 2019 Hallo allemaal, Ik heb een probleem met mijn Fiesta Metal. Wij zijn 2 weken naar Zweden geweest met de auto en daar ongeveer 3200 km gereden. Daar alleen 95 getankt (geen bio of iets anders) In Duitsland op de terug weg 98 getankt en daarmee 430 km naar huis gereden zonder problemen. Nu ging ik vandaag in Nederland tanken en onderweg naar de pomp reed de auto perfect. Na het tanken van 95 begon de auto binnen een kilometer in te houden en te stotteren. Ook valt hij af en toe uit bij afremmen naar stationair. Iemand een idee wat dit kan zijn, of zelf ook al is meegemaakt? Wellicht een lambda deffect? Vanmorgen wel een nieuwe accu geplaatst omdat de oude slecht werd op vakantie, maar dit lijkt me niet in verband te kunnen staan. Bij de benzine pomp hebben ze geen problemen ontvangen van klanten. Ik rijd altijd op 95 en nog nooit eerder dit probleem gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 7, 2019 Report Share Posted September 7, 2019 Tja, is is verwend met die Zweedse en Duitse benzine, Duitse die ook nog beter is en goedkoper dan Nederlandse 🤔. Ik vind het niet gek dat je metal wat protesteerd nu 🤨. Fout octaan gehalte bij de Ned. pomp 🧐 misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK7_Metal Posted September 7, 2019 Author Report Share Posted September 7, 2019 Ik rijd eigenlijk altijd op BP 95 en vandaag ook die gewoon weer getankt. Misschien is een octaan booster erbij voegen en kijken wat hij dan doet. Ik was eerst bang dat ze bij de pomp misschien een hoeveelheid diesel perongelijk in de 95 tanks hebben geladen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TristanT Posted September 7, 2019 Report Share Posted September 7, 2019 1 hour ago, bickel said: Tja, is is verwend met die Zweedse en Duitse benzine, Duitse die ook nog beter is en goedkoper dan Nederlandse 🤔. Ik vind het niet gek dat je metal wat protesteerd nu 🤨. Fout octaan gehalte bij de Ned. pomp 🧐 misschien? Bestaan die broodje aap verhalen nog steeds? Of had je toevallig de gewone bleifrei getankt ipv super (ron 91 equivalent, dat vind hij niet leuk)? Spul komt voor de duitse grensregio waarschijnlijk nog uit dezelfde raffinaderij/opslag als aan de Nederlandse kant van de grens, maakt zelfs niet uit welk merk je pakt. Per merk kan er nog wel eens wat verschil zijn met de additiven maar dat zou niet uit moeten maken voor het minimale ron getal en basis benzine (die is hetzelfde). Op grotere schaal kan het iets verschillen (andere belends van olieaanvoer) maar ook dat zou voor het minimale ron getal niet uit moeten maken en is het voor die regio voor alle benzine hetzelfde. Ook de premium en 'goedkopere' pompen gebruiken exact dezelfde basisbenzine (of diesel) minus de additiven. Overigens: in zweden is de standaardbenzine net als in duitsland vaak E5, in nederland is het meestal E5 maar kan tegenwoordig als E10 zijn. Duitse super plus (euro 98) heeft (meestal, niet altijd, maar dan staat het aangegeven) geen alcoholen er in. In nederland wel (max E5, maar voor zover ik weet niet verplicht). Ik zou eerder zeggen vocht ergens bij gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK7_Metal Posted September 8, 2019 Author Report Share Posted September 8, 2019 Daar heb ik ook aan gedacht, maar zou niet weten waar er vocht bij is kunnen komen. Alleen de accu is gewisseld en ik heb getankt. Morgen gaat hij zoiezo naar de garage, maar dacht zal is vragen of er meer mensen dit probleem hebben gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 8, 2019 Report Share Posted September 8, 2019 1 hour ago, MK7_Metal said: Daar heb ik ook aan gedacht, maar zou niet weten waar er vocht bij is kunnen komen. Alleen de accu is gewisseld en ik heb getankt. Morgen gaat hij zoiezo naar de garage, maar dacht zal is vragen of er meer mensen dit probleem hebben gehad. Michiel, je hebt toch wel de orginele Ford accu genomen voor de mk7 bij wisseling 🤔? Toch geen plekmerk zoals bv. Berga accu's (44amp) van 5tientjes incl. lood toeslag?? Had ik ook gedaan in mijn vorige mk7 2010! Tjonge die hield het 5jr. uit, dat is niks tenopzichte van die van Ford met zijn 4jr. 😳 ! 10 hours ago, TristanT said: Bestaan die broodje aap verhalen nog steeds? Of had je toevallig de gewone bleifrei getankt ipv super (ron 91 equivalent, dat vind hij niet leuk)? Spul komt voor de duitse grensregio waarschijnlijk nog uit dezelfde raffinaderij/opslag als aan de Nederlandse kant van de grens, maakt zelfs niet uit welk merk je pakt. Per merk kan er nog wel eens wat verschil zijn met de additiven maar dat zou niet uit moeten maken voor het minimale ron getal en basis benzine (die is hetzelfde). Op grotere schaal kan het iets verschillen (andere belends van olieaanvoer) maar ook dat zou voor het minimale ron getal niet uit moeten maken en is het voor die regio voor alle benzine hetzelfde. Ook de premium en 'goedkopere' pompen gebruiken exact dezelfde basisbenzine (of diesel) minus de additiven. Overigens: in zweden is de standaardbenzine net als in duitsland vaak E5, in nederland is het meestal E5 maar kan tegenwoordig als E10 zijn. Duitse super plus (euro 98) heeft (meestal, niet altijd, maar dan staat het aangegeven) geen alcoholen er in. In nederland wel (max E5, maar voor zover ik weet niet verplicht). Ik zou eerder zeggen vocht ergens bij gekomen. Sorry Tristan, ik geloof nu eenmaal in aapjes met broodverhalen 🐒, die vertellen ze (mensen onderling) in div. garages ook 🤓! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK7_Metal Posted September 8, 2019 Author Report Share Posted September 8, 2019 Nee niet origineel Ford maar een goede Bosch accu. Dan weet ik zeker dat die jaren mee gaat. Blijf het alleen een gek probleem vinden met de auto, heel de vakantie nergens last van gehad en na het tanken hier begint het probleem 🤔 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted September 8, 2019 Report Share Posted September 8, 2019 1 hour ago, MK7_Metal said: Daar heb ik ook aan gedacht, maar zou niet weten waar er vocht bij is kunnen komen. Alleen de accu is gewisseld en ik heb getankt. Morgen gaat hij zoiezo naar de garage, maar dacht zal is vragen of er meer mensen dit probleem hebben gehad. Door het vervangen van de accu reset je de boel Dus alle gegevens zijn weg en draait de motor weer op de basis gegeven na +/- 100 km heeft hij weer wat betere gegevens Maar hou er rekening mee je zal bij een metal altijd een lichte inhouding voelen zeker na de start is dit merkbaar en ..... is niets aan te doen is wat enig sins positief werkt is een K&N inlegfilter hierdoor geeft de maf (luchtmassameter ) iets betere waardes door en wordt het wat minder en ik rij altijd op 98 rijd het beste en het zuinigst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 8, 2019 Report Share Posted September 8, 2019 4 minutes ago, MK7_Metal said: Nee niet origineel Ford maar een goede Bosch accu. Dan weet ik zeker dat die jaren mee gaat. Blijf het alleen een gek probleem vinden met de auto, heel de vakantie nergens last van gehad en na het tanken hier begint het probleem 🤔 Michiel, probeer toch eens een andere accu?? Maar eerst de min pool 10min. los en weer aankoppelen, wie weet door de reset ?? George, dat is zo, maar ford schrijft na ongeveer 10km moeten de sencoren zich ingesteld hebben met wisselend rijsnelheid 🤔! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK7_Metal Posted September 8, 2019 Author Report Share Posted September 8, 2019 5 minutes ago, BlackFocus said: Door het vervangen van de accu reset je de boel Dus alle gegevens zijn weg en draait de motor weer op de basis gegeven na +/- 100 km heeft hij weer wat betere gegevens Maar hou er rekening mee je zal bij een metal altijd een lichte inhouding voelen zeker na de start is dit merkbaar en ..... is niets aan te doen is wat enig sins positief werkt is een K&N inlegfilter hierdoor geeft de maf (luchtmassameter ) iets betere waardes door en wordt het wat minder en ik rij altijd op 98 rijd het beste en het zuinigst De auto heeft altijd goed op 95 gelopen, nooit gestotterd, ook niet bij koud weer. Rijd +/- 20.000 per jaar. K&N inlegfilter zit er al in. Het probleem is echt gekomen nadat ik hier heb getankt. Voor het tanken nergens last van en binnen een kilometer na het wegrijden bij de pomp begon het. Hij houd ook enorm in, haalt niet meer als 3500 toeren en valt uit bij het stoppen. 3 minutes ago, bickel said: Michiel, probeer toch eens een andere accu?? Of min pool 10min. los en weer aankoppelen, wie weet door de reset ?? Dat heb ik al geprobeerd, maar werkt ook niet. De auto geeft ook geen storingslampje aan. Bij een bobine probleem zou je dat wel verwachten. Daarom denk ik dat het met het brandstofsysteem te maken heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted September 8, 2019 Report Share Posted September 8, 2019 Mhh dan moet er bij dat tankstation iets niet in de haak zijn in de voorraadtanks of heel toevallig een samenloop van storing Raar verhaal niet meer rijden begin met uitlezen en evt compressie testen als er een bobine probleem is gaat niet meteen een motorlampje branden en om te voorkomen dat je je katalysator sloopt eerst maar is kijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK7_Metal Posted September 8, 2019 Author Report Share Posted September 8, 2019 Dat lijkt mij ook, of er moet echt bij toeval net toen iets kapot zijn gegaan. Maandagochtend word hij opgehaald door de garage en dan even afwachten wat ze vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK7_Metal Posted September 9, 2019 Author Report Share Posted September 9, 2019 Auto weer opgehaald bij de garage. Niet echt wat kunnen vinden en bij het uitlezen geen storing gevonden. Ze hebben de gasklep gereinigd en opnieuw in geleerd. Misschien toch door het wisselen van de accu, (oude accu lage spanning, nieuwe accu hogere spanning) de gasklep ontregeld. Nu rijd de auto weer perfect. Topic mag een slotje op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted September 9, 2019 Report Share Posted September 9, 2019 2 hours ago, MK7_Metal said: Auto weer opgehaald bij de garage. Niet echt wat kunnen vinden en bij het uitlezen geen storing gevonden. Ze hebben de gasklep gereinigd en opnieuw in geleerd. Misschien toch door het wisselen van de accu, (oude accu lage spanning, nieuwe accu hogere spanning) de gasklep ontregeld. Nu rijd de auto weer perfect. Topic mag een slotje op. Ok mooi zo blijft wel een raar verhaal maar goed opgelost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts