Jump to content

17" vs 18" velgen Fiesta mk8

Guest
 Share

Recommended Posts

Ik ben heel erg benieuwd of er hier mensen zijn die rijden met een MK8 met 18 inch velgen. Mijn toekomstige ST line krijgt af fabriek 17 inch velgen. Volgens mij zijn de maten 7J, ET47,5 met 205-45-17.

De ST-3 heeft af fabriek 18 inch velgen in de maat 7.5J, ET42 in de maat 205-40-18.

Graag wil ik weten wat evt. de voor- en nadelen zijn van 18 inch velgen t.o.v. 17 inch velgen.

ik heb een stline met 18 inch wielen.

heb een tijdje terug een leen fiesta gehad met 17 inch wielen.

moet zeggen dat de 17inch qua comfort beter aanvoelen, minder stuiterig en hobbelig.

voor de looks moet je natuurlijk wat op comfort inleveren en dat zal bij de st nog wel een stapje erger zijn ivm stuggere vering.

Over grip kan ik niet zoveel zeggen dat merk je niet zo snel in dagelijks verkeer.

Ik heb de 18" velgen ook, een vergelijking met 17" kan ik niet voor je maken helaas. Over het algemeen is het zo dat plattere bandjes minder comfort geven, dat was althans wel mijn ervaring in mijn vorige auto (Ibiza met 16" versus 17"). Persoonlijk vind ik de Fiësta met 18" in ieder geval comfortabeler dan de Ibiza met 17", dus ik ben er dik tevreden over.

Als het goed is kan @Franciscus hier wel wat meer over zeggen bedenk ik me nu, die heeft 's zomers ook 18" maar 's winters een kleinere maat (ook op een ST-line).

Allereerst moet je weten dat de 18-inch velgmaat voor de ST-Line en ST niet gelijk zijn; de ET-waarde is anders. ET staat voor het Duitse Einpresstiefe en zegt iets over hoe diep een wiel in de wielkast verdwijnt.

De ST-Line heeft:  7,0 J x 18" met ET 47,5
De ST heeft:          7,5 J x 18" met ET 42,5

7,0 of 7,5 J is de breedte van de velg in inch.

@Leon Fiesta Ik heb inderdaad de 18-inch ST-Line zomerwielen met Michelin Pilot Sport 4 banden affabriek. In de winter heb ik 15-inch banden, vanwege de enige maat waar volgens Ford sneeuwkettingen op kunnen. Ik verwacht dat 17-inch zomerwielen niet veel slechter (in)sturen, maar wel ietsje meer comfort bieden vanwege de hogere wang (45 t.o.v. 40). Ik moet wel zeggen, mijn vriendin is nu ook gewend aan de 18-inch, dus ik hoor haar niet meer klagen dat het onderstel te hard is, iets wat ze wel zei toen we de auto net hadden. Kortom het is dus ook een beetje gewenning. Voor mij persoonlijk is de 18-inch niet te hard, maar ik houd wel van een potje sturen als ik alleen in de auto zit.

@Franciscus Ah ok, ik dacht ergens gelezen te hebben dat jij 17" wintervelgen had. Dat van die sneeuwkettingen vind ik overigens een vreemd verhaal, maar dat terzijde. Bij mijn Ibiza had ik ook sneeuwkettingen (op 16"), dat ging prima. Kettingen zijn er gewoon voor te krijgen en van schade aan het lichtmetaal was bij mij geen enkele sprake. Ten aanzien van de gewenning denk ik dat je gelijk hebt, de gewenste mate van comfort zal ook persoonlijk zijn. Nu ik er over nadenk: ik heb destijds een proefrit gemaakt in een ST-line met 17", een week later stond mijn eigen ST-line met 18" bij me in de garage. Dus ja, er zat een week tussen en ik heb niet specifiek op het (verschil in) rijcomfort gelet. Maar andersom geredeneerd: het is me ook niet bewust opgevallen dat de auto op 18" ineens al het comfort kwijt is. In mijn optiek rijdt het gewoon prima, een beetje voorzichtig doen bij drempels e.d. moet je toch. En echt veel ervaring met slecht wegdek of kinderkopjes o.i.d. heb ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Edit/add-it: @MartinST-linevoor wat het waard is: ik ga deze winter wel over op 17" voor het winterrubber, maar de ervaringen daarvan komen voor jou waarschijnlijk te laat :) Als je het mij vraagt: lekker voor die 18" gaan, het maakt de auto echt af. En als ik jouw was had ik geprobeerd om dat nog even bij de koop in te fietsen. De standaard 18" velgen zijn pittig geprijsd als je ze los koopt, de ST-3 wielen zijn nog duurder. Ik denk dat je de 'schade' redelijk kan beperken als je ze meteen bij de dealer inruilt.

Edited by Leon Fiesta

Bedankt iedereen voor de reacties. Goed om te horen dat 18 inch ook prima rijdt t.o.v. 17 inch.  

@Leon Fiesta: bedankt voor de tip wat betreft die 18” ST line velgen. Ware het niet dat die niet meer leverbaar zijn helaas.  Mijn dealer heeft ze in elk geval niet meer en ze zijn ook niet meer te bestellen. Ik wacht tot volgend voorjaar en beslis dan wel of ik over ga op 18”. 

@MartinST-line Ok, vreemd. Op de website van Ford staan ze nog wel vermeld namelijk: https://www.ford-accessoires.nl/wielen/lichtmetalen-velgen?model=fiesta&year=2017&wheelsConfigurator=True.

Je zou overigens ook nog eens op Marktplaats kunnen kijken, daar staat ook nog wel eens wat op. Of hier het verkoopforum even in de gaten houden :)

Volgens mij zijn de 18-inch ST-Line velgen niet meer affabriek te bestellen vanwege de iets hogere CO2-uitstoot waar de fabrikanten binnenkort een boete voor moeten betalen per verkochte auto. Dacht dat ze wel nog als accessoire te koop zijn, maar die zijn vaak duurder. Toen ik de auto bestelde kostte 18-inch €500 meer dan de standaard 17-inch. Als accessoire zit je ruim boven die prijs, hoewel je dan de 17-inch set kunt inruilen.

Het klopt inderdaad dat de 18 inch ST line velgen nog wel los te koop zijn, maar niet meer af fabriek te bestelen. Mijn fout in eerdere berichtgeving. Prijs van €279,- p.s. is trouwens flink, maar kun je verwachten als officieel Ford accessoire. Bij andere merken is dit niet anders.

Ik heb trouwens 2 andere velgen gezien die hoog op mijn verlanglijstje staan: TEC AS2 of Team Dynamics pro race 1.2. Qua kleur zat ik dan te denken aan gun metal van TEC en antraciet van Team Dynamics. Zwart is ook mogelijk.

1480001847-tec-as2-gun-metall.jpg 

1476719538-team-dynamics-pro-race-1-2-an

55 minutes ago, MartinST-line said:

Prijs van €279,- p.s. is trouwens flink, maar kun je verwachten als officieel Ford accessoire.

Ik heb ook zomaar het idee dat dit alleen de prijs is van dat stuk metaal dat je ziet. Vervolgens moet er nog een TPMS-sensor in, zo'n stuk rubber er om heen rijdt ook een stuk prettiger, het moet nog gemonteerd/gebalanceerd/uitgelijnd worden.... kassa. :bounce:

Haha...ik weet er alles van. Maar goed, laat ik eerst maar eens geduld hebben. Ik heb de auto nog niet eens en wachten duurt al zo lang.

Eventueel andere velgen wordt toch niet eerder dan volgend jaar.

1 hour ago, Franciscus said:

@Leon Fiesta Klopt. Wie er knap bij wil rijden, moet er wat voor over hebben.

Of een beetje rondkijken voor je tot aankoop over gaat. 😉 Ik heb 'm als showroom-/voorraadmodel gekocht, die worden massaal aangeboden als ST-line met over het algemeen dezelfde opties. Alleen de wielen wisselen nog eens, ik denk dat het ongeveer 50/50 is qua aanbod van Fiësta's met 17" of 18". In de prijs zie je dat dan echter niet terug. Uiteindelijk dus voor een Fiësta met 18" gekozen omdat die helemaal naar mijn wensen was (inclusief de wielen dus), en dat met slechts 60 km op de klok. Dat is achteraf dus een goeie keuze geweest, ook voor de portemonnee 😉 Ik heb inmiddels overigens ook een 17" set wielen in de garage liggen, maar die gaan we voor de winter gebruiken.  En die hebben zo ongeveer de helft gekost van wat een dealer er voor gaat vragen (dan heb ik de brandstofkosten naar de andere kant van Nederland en de flitsboete zelfs meegerekend) 😋

Share

• Create New...