Jump to content
Fiestaclub.nl
Flanker

Problemen turbo 1.0 Ecoboost

Recommended Posts

Vorige week maandag ben ik voor een dag naar Bitburg in de Eifel  in Duitsland geweest. Ik was in mijn eentje en op de terugweg in België (Nabij Francorchamps) stopte bij een van de steilere heuvels de turbo met werken. Direct was ik al mijn vermogen kwijt en moest terugschakelen om met de 1.0 de heuvel op te komen. Ben op de eerstvolgende parkeerplaats gestopt om even te kijken, maar er was niets visueel te zien. Wat mij nogal verbaasde is dat er geen enkel waarschuwingslampje op mijn dashboard ging branden op het moment dat de turbo ermee stopte. Vervolgens weer gaan rijden, waarbij de turbo het gewoon weer deed. Een heuvel of 3 verder was er weer eentje die nogal steil was en wederom stopte de turbo op weg naar boven met werken. Wederom gestopt bij de eerstvolgende parkeerplaats, motor uit, motor aan en weer verder gereden. Omdat er na deze heuvels geen steilere heuvels meer zijn geweest is het probleem die dag niet teruggekomen.

Afgelopen zaterdag zijn we opnieuw naar de Eifel geweest, deze keer met 2 personen en bagage voor 3 dagen. Deze keer stopte de turbo op de heenweg al 3x bij de steilere heuvels, waarbij deze het na stoppen en opnieuw starten het vervolgens weer deed. Het viel ons op dat de turbo iedere keer uitviel op het moment dat we 3/4 de heuvel op waren en je kon horen dat de motor echt een beetje moest gaan werken. Dit gebeurde overigens zowel met als zonder cruise control. Wederom moest ik terugschakelen naar de vierde en het laatste geval zelfs de derde versnelling om de heuvel veilig over te komen. Heb ook nog geprobeerd om tijdens het naar beneden rollen de motor uit en aan te zetten, maar de turbo bleef in dat geval helaas niet functioneren. Pas na stoppen, uitzetten van de motor en weer starten van de motor werkte de turbo weer.

Op de terugweg hebben we er vervolgens voor gekozen om bij de steilere heuvels in België terug te schakelen naar de vierde versnelling en met cruise control, waarna we het probleem niet meer hebben gehad. Mooi dat hij op die manier bleef werken, maar kan volgens mij niet de bedoeling zijn. In Duitsland hebben we het probleem totaal niet gehad, maar daar zijn de heuvels die we beklommen hebben iets minder steil dan die in België.

Voordat we hier nu mee naar de dealer gaan: Is er misschien iemand die dit probleem kent of wellicht weet waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even los van de oorzaak kan ik me toch ook voorstellen dat je op een gegeven moment terugschakelt om de berg op te komen. Nu weet ik niet hoe steil het daar is en wat je snelheid was, maar dan nog. Twee jaar geleden ben ik de Oostenrijkse bergen in geweest met mijn vorige auto (Ibiza 1.6 16V zonder turbo) maar ook dan merk je wel dat je niet constant in de hoogste versnelling kunt rijden hoor. Is niet zo prettig voor je motor. Overigens zou je wel verwachten dat als die turbo zichzelf bewust uitschakelt, je vooraf even een waarschuwing krijgt inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt, maar dit probleem heb ik niet eerder gehad bij de vele andere trips naar de Eifel. En als de turbo eenmaal uit is, dan moet ik echt stoppen en de motor uitzetten voordat hij weer gaat werken. Net als het ontbrekende waarschuwingslampje is dat volgens mij niet hoe het zou moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast ook niet onbelangrijk: met welke snelheden/toeren reed je ten tijde van het 'stilvallen'.
En is de auto al uitgelezen om te checken of er foutcodes in staan? Niet elke foutcode zorgt namelijk voor een waarschuwingslampje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct was ik al mijn vermogen kwijt en moest terugschakelen om met de 1.0 de heuvel op te komen.

Je verliest voornamelijk koppel als dit het is doordat het een nogal kleine turbo is (die al vroeg begint te werken). De motor is dan simpelweg een 65/80pk versie (de ecoboost zonder boost) met iets meer restricties maar ik vermoed dat er een bypass in zit om dit op te lossen. Terugschakelen en je zou zeker door moeten kunnen rijden maar dan wel met minder koppel en maximaal vermogen.

Dit klinkt eerder als een sensor die er mee stopt of vage waardes geeft aangezien het zich oplost na ecu reset en hij geen engine warning geeft. Dit zou te zien moeten zijn met DTC codes als het non-kritieke sensoren zijn maar dan alsnog vind ik het raar dat hij geen lampje laat branden.

Als er geen codes zijn zou ik de slangen controleren of ze ergens lucht lekken. Wellicht dat de ecu zichzelf anders afsteld als hij onvoldoende druk krijgt bij hogere drukverzoeken van de ecu en dat dit voelt alsof de turbo faalt (dit zijn geen simpele turbo's meer). Zeker omdat het gebeurt bij hoge vermogens/koppel op hoogte en dus hogere druk van de turbo af.

 

Wederom moest ik terugschakelen naar de vierde en het laatste geval zelfs de derde versnelling om de heuvel veilig over te komen.


Klinkt normaal voor een non-turbo motor met een kleine inhoud en een volle auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Harry said:

Daarnaast ook niet onbelangrijk: met welke snelheden/toeren reed je ten tijde van het 'stilvallen'.
En is de auto al uitgelezen om te checken of er foutcodes in staan? Niet elke foutcode zorgt namelijk voor een waarschuwingslampje.

De gereden snelheden waren rond de 120-130 km/uur. De auto is nog niet uitgelezen, dat moet ik deze week laten doen.

6 hours ago, TristanT said:

Je verliest voornamelijk koppel als dit het is doordat het een nogal kleine turbo is (die al vroeg begint te werken). De motor is dan simpelweg een 65/80pk versie (de ecoboost zonder boost) met iets meer restricties maar ik vermoed dat er een bypass in zit om dit op te lossen. Terugschakelen en je zou zeker door moeten kunnen rijden maar dan wel met minder koppel en maximaal vermogen.

Dit klinkt eerder als een sensor die er mee stopt of vage waardes geeft aangezien het zich oplost na ecu reset en hij geen engine warning geeft. Dit zou te zien moeten zijn met DTC codes als het non-kritieke sensoren zijn maar dan alsnog vind ik het raar dat hij geen lampje laat branden.

Als er geen codes zijn zou ik de slangen controleren of ze ergens lucht lekken. Wellicht dat de ecu zichzelf anders afsteld als hij onvoldoende druk krijgt bij hogere drukverzoeken van de ecu en dat dit voelt alsof de turbo faalt (dit zijn geen simpele turbo's meer). Zeker omdat het gebeurt bij hoge vermogens/koppel op hoogte en dus hogere druk van de turbo af.

Met andere woorden: Naar de dealer toe voor uitlezen en analyse.

 

Dank voor jullie reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook de EGR klep laten controleren, misschien is die wat vervuilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 15-7-2019 at 15:31, Leon Fiesta said:

Even los van de oorzaak kan ik me toch ook voorstellen dat je op een gegeven moment terugschakelt om de berg op te komen. Nu weet ik niet hoe steil het daar is en wat je snelheid was, maar dan nog. Twee jaar geleden ben ik de Oostenrijkse bergen in geweest met mijn vorige auto (Ibiza 1.6 16V zonder turbo) maar ook dan merk je wel dat je niet constant in de hoogste versnelling kunt rijden hoor. Is niet zo prettig voor je motor. Overigens zou je wel verwachten dat als die turbo zichzelf bewust uitschakelt, je vooraf even een waarschuwing krijgt inderdaad.

Behoorlijk steil, menig auto heeft daar moeite om met 120km/u boven te komen 😛 . Wel apart dat je Turbo er inderdaad mid-way telkens mee op houd.
Ik tuf met die van mij gelukkig zo naar boven zonder moeite (1.6TDCI diesel)

De EGR zoals FiKa aangeeft zou kunnen, al moeten benzine daar minder last van hebben dan diesels (die verstoppen nog sneller). Even naar de garage om hem te laten uitlezen en eens turbo te bekijken.

Ben benieuwd wat er uit komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update: De Fiesta is door de dealer uitgelezen, maar hier is niets afwijkend in aangetroffen. Ook de dealer begrijpt eigenlijk niet hoe de turbo kan stoppen wet werken zonder dat er een foutmelding te zien is. Ze vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door de LPG computer en hebben me geadviseerd om te proberen het probleem te reproduceren rijdend op benzine. Dit heb ik geprobeerd, maar ben ik niet in geslaagd.

Het probleem heb ik overigens nu ook een keer gehad, toen ik vanuit stilstand (met enige moeite met weinig toeren) wegreed en de turbo het vervolgens weer niet deed. Stoppen, uitzetten en opnieuw starten loste het probleem weer op. Zelfde geprobeerd op benzine, maar probleem kwam niet terug. Lijkt een LPG probleem te zijn.

Na de vakantie ga ik een bezoekje brengen aan de LPG installateur om ze ook te laten kijken.

Wordt vervolgd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad verstandig om proberen uit te sluiten of het probleem zich voordoet op LPG, benzine óf allebei de brandstoffen.

LPG is (uit mijn ervaring) over het algemeen gevoeliger voor storingen en/of afwijkingen die ervoor kunnen zorgen dat je vermogen wordt beperkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Voor het tweede jaar op rij, heb ik dit probleem ook gehad tijdens mijn vakantie. Ik heb een 1.0 125pk Fiesta op benzine. Vorige jaar juni in Duitsland tijdens een rit door de bergen met 35 graden en snelheid 80 - 100. Vandaag in Oostenrijk tijdens een bergpas naar 2750 meter hoogte met maar 12 graden en snelheid 60 - 80. Er branden geen lampjes en de dealer ziet geen foutmelding. Na een minuut of 20 stil staan werkt de turbo weer. Vandaag gelijk de dealer gebeld en na mijn vakantie wordt het verder onderzocht. Ben benieuwd of de dealer nu wel iets kan vinden.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er verder niet meer achteraan gegaan na het eerste onderzoek van de dealer, maar ben zeker benieuwd of er bij jou iets naar boven komt. Overigens heb ik het probleem helemaal niet meer gehad, omdat ik niet meer in vergelijkbare omstandigheden heb gereden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

@FlankerIk heb bij twee bedrijven geïnformeerd en het probleem is waarschijnlijk dat ik in de bergen te laag in toeren heb gereden. Waarschijnlijk teveel in het toeren bereik van 1500 - 2000. Normaal gesproken is dit geen probleem maar in de bergen door het "harder werken" van de motor om de berg op te komen wel. Het is voor mij ook onnatuurlijk om veel toeren te maken. Ik ga in september nog een week naar Duitsland, daar had ik dit probleem vorig jaar ook. Ik probeer dan dezelfde route te rijden met hogere toeren en kijken of de turbo dan wel blijft werken. Heb het probleem van de noodloop ook aan de dealer voorgelegd en de dealer leek dit ook zeer aannemelijk. Heb de check bij de dealer dan ook geannuleerd. Er is namelijk geen foutmelding, deze wordt waarschijnlijk gewist bij het opnieuw starten van de motor. 

Heb o.a. deze reactie gekregen: Als het specifiek in de bergen is dan klinkt het alsof de turbo zijn max drukvulling niet kan halen. In de ECU zit een treshhold, haalt die het vaak genoeg niet dan gooit die hem in noodloop. Dit is overigens een veronderstelling en heb dit nog niet in de praktijk zelf vernomen of van andere klanten gehoord.

Hoor graag of dit jouw verder helpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, NBe said:

@Flanker het probleem is waarschijnlijk dat ik in de bergen te laag in toeren heb gereden. Waarschijnlijk teveel in het toeren bereik van 1500 - 2000. Normaal gesproken is dit geen probleem maar in de bergen door het "harder werken" van de motor om de berg op te komen wel. Het is voor mij ook onnatuurlijk om veel toeren te maken.

 

Ik krijg de rillingen van deze post. In berggebied met dergelijke toerentallen rijden...

In dat soort omstandigheden zorgen dat je niet onder de 3000 toeren komt, liefst nog wat meer. Vindt de techniek echt een stuk fijner (en je verbruikt een stuk minder brandstof!).

Ik ben zelf op zich ook wel van de lage toeren, maar onder de 2000 doe ik zelfs in Nederland niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Mikkem said:

Ik krijg de rillingen van deze post. In berggebied met dergelijke toerentallen rijden...

In dat soort omstandigheden zorgen dat je niet onder de 3000 toeren komt, liefst nog wat meer. Vindt de techniek echt een stuk fijner (en je verbruikt een stuk minder brandstof!).

Ik ben zelf op zich ook wel van de lage toeren, maar onder de 2000 doe ik zelfs in Nederland niet.

Vergelijk het eens met fietsen. Bergje op heb je je versnellingen toch ook op een dergelijke manier dat de trappers wat vaker rondgaan, maar dat je niet op de trappers hoeft te gaan staan om ze rond te krijgen en/of dat je bovenbenen gaan protesteren omdat ze overmatig veel kracht moeten leveren. De natuurkundige wetten zijn voor een fiets of auto niet anders. Dus wat voor jouw benen en fiets niet zo lekker is, daar wordt je auto ook niet gelukkig van... Met daarbij de toevoeging dat jouw benen nog 'melding' geven dat het niet niet zo soepel gaat. Je motor of versnellingsbak melden zich pas als het te laat is waarschijnlijk (en dan kan je de wegenwacht bellen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

@Flanker Ik zou graag even wat extra context geven, want ik begrijp uw verbazing, en zou dit graag even willen duiden. Wij reden op de Kaunertaler Gletscherstraße in Oostenrijk, het eindpunt ligt op 2750m. Misschien kent u deze route. Ik was de vierde en tevens laatste auto van een treintje wat naar boven ging. De eerste auto reed niet harder dan 60-70km per uur en we hadden redelijk wat bussen en auto's als tegenliggers. De weg was op dat moment naar mijn idee glooiend. Zolang ik in het treintje reed, heb ik inderdaad rond de 2000 toeren geschakeld. Toen de weg vrij was en de stijging meer werd heb ik meer toeren gemaakt, zo rond de 3000 - 3500 toeren. Dit leek mij voldoende, het was namelijk 12 graden en echt heel hard had de auto voor mijn gevoel niet hoeven werken het stuk ervoor. Toch ging de motor al vrij snel in de noodloop. Ik heb hiervoor een Seat en een Volkswagen gehad met allebei de 1.2TSI met ongeveer hetzelfde aantal pk, en daarbij was deze rijstijl en schakelmomenten in de bergen nooit een probleem. Blijkbaar heeft de Ecoboost 3 cilinder (of motoren in het algmeen) in de bergen meer toeren nodig. Ik beschouw het voor mezelf als een leermoment en zal hier tijdens een volgende vakantie op letten. Nadat een vriend van mij die automonteur is, het noodloop verhaald had uitgelegd was de link snel gelegd. Nogmaals in Nederland zal ik ook niet snel meer dan 4000 toeren maken, dus het is ook een beetje onnatuurlijk voor mij hoog in toeren rijden. Vaak ben je te bang of te lief en het blok knapt blijkbaar niet uit elkaar bij 4000+ toeren  :D:D :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@NBe: Waarschijnlijk reageer je op de reactie van Mikkem of Leon Fiesta? Ik ben namelijk niet verbaasd, want bij mij gebeurde hetzelfde onder dezelfde omstandigheden. Ook bij mij is door de dealer aangegeven dat ik waarschijnlijk met te weinig toeren teveel van de motor/turbo heb gevraagd, waardoor deze de noodloop in is geschoten. Het blijft volgens de dealer een 3-pitter die afhankelijk is van de turbo is en bij belasting schijnbaar toch meer toeren nodig heeft. Enige merkwaardige blijft dat er geen enkele foutmelding is verschenen op het dashboard en dat bij het uitlezen van de Fiesta geen enkel spoor van de turbo uitval te vinden was. De dealer had hier ook geen verklaring voor en heeft hier ook niets over kunnen terugvinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×