Jump to content

Sven's MK 6.5 '07

Sven240
 Share

Recommended Posts

Hello! 😎

Mijn naam is Sven, 27 lente's jong en woonachtig in het prachtige Leeuwarden. Sinds ruim een maand trotse eigenaar van een MK 6.5 uit 2007! 
Ik ben de 3e eigenaar en ze heeft nog maar 87.000 km ervaring. Met een 1.4 16V heb ik meer dan voldoende pit om in de stad mee te komen en is het op de snelweg prima vertoeven. 

Mijn autogeschiedenis is vrij divers: Clio, Volvo 850 2.5 20V 5-cilinder 😍, Volvo 240, Saab 900, VW Bora, Golf 2, Saab 9-5 (R.I.P.) en nu een Fiesta! 
Als petrolhead zijnde altijd al een voorliefde gehad voor Zweedse auto's en ook de VAG scene vanwege het groot aantal liefhebbers. Zowat al mijn auto's kregen dezelfde behandeling: subtiel verlagen en een mooi stel sloffen eronder. 'Schoenen maken de man, velgen maken de auto!' (IMHO). Deze Stance-stijl is voornamelijk gericht op het clean(/origineel) houden van de auto's, maar toch een meer sportievere/stoerdere look te geven. 

Helaas is mijn laatste liefde, de Saab 9-5, in maart naar de eeuwige jachtvelden vertrokken.... de drijfstang brak af met 240 km/u en sloeg een gat ter grootte van een mannenvuist door het blok heen, gelukkig veilig aan de kant kunnen komen, dit betekende wel einde verhaal!  

Waar de Saab gechiptuned was,  als een tempelier zoop en qua onderdelen in een hoge prijscategorie viel. Was de tijd daar om een ietwat degelijke, zij het financieel verstandige,  keuze te maken. Er moest een lichte auto komen, die betrouwbaar is / geen pk monster / hoog fun gehalte / Mooie looks. Mijn keuze ging tussen een VW Polo en een Fiesta. Eerstgenoemde viel al snel af door de torenhoge vraagprijzen. In het verleden hadden wij thuis al eens een Fiesta MK6 1.25 als 2e auto gehad en dat ik sindsdien niet weer zo'n straksturende (fabrieks af) auto had gereden. Dit moest het dus gaan worden en het liefste een MK 6.5 1.4 16V

Na enige tijd gesneupt te hebben op MP, kwam ik deze blauwe beauty tegen bij een handelaar in Vinkeveen. Een afspraak was snel gemaakt en op een vrijdagmiddag vanuit het hoge noorden die kant op gebrommerd samen met een vriend. Daar aangekomen werden we gelijk enthousiast, wat stond ze er strak bij! Eenmaal in gesprek met de verkoper kwam er toch een lichte schaduw over het totaal beeld heen te hangen... er was (op de laatste 2 apk bewijzen na) geen onderhoudshistorie bekend. Dit is in principe geen ramp en dit werd tijdens de proefrit dan ook bevestigd, wat reed dat fijn zeg! 
Echter was dus ook niet duidelijk of de d-riem ooit vervangen is geweest (ivm leeftijd), mijn garagehouder gebeld en die gaf aan dat mij dit zo'n 3 Ă  400 euro zou gaan kosten. Voor de rest een goed gevoel en na enig onderhandelen de auto gekocht! :-)
Gelijk datzelfde weekend bij de garage neergezet voor het vervangen van de d-+multi-riem en sindsdien heerlijk aan het genieten van de auto. 

Sinds een auto voor mij ook hobby is, zijn er inmiddels een aantal mods die op de verlanglijst staan:

Short term (zomer/herfst 2019): 

• Std 6000 radio eruit en 1 DIN Pioneer als vervanger
  • Std speakers vervangen
  • US Lights (of kan ik dit programmeren in de auto zelf?)
  • Achterlichten smoken
  • Rechterkoplamp polijsten

Long term (voorjaar 2020):

• Eibach Pro kit
  • Velgen (+ Nieuwe banden, de AS Goldlines geven niet bepaald veel grip :-P)
    Qua velg neig ik naar OEM Ford ST150 velgen of van de meer recentere ST(-line)
  • RVS uitlaatlijn (heeeeelll misschien)

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!

Excuus voor de slechte foto, ik zal binnenkort eens een fatsoenlijke shoot doen van de auto :-)

20190517_210448.jpg

2018-05-29_11-20-52.jpg

20170804_131108.jpg

20190306_170857.jpg

Welkom Sven!

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst! 
Ik heb zelf ook een MK6.5 1.4 16V gehad. Gekocht met 100.000 km en gereden tot 260.000 km. Mijn ervaring is dat ze betrouwbaar en goed betaalbaar in het onderhoud zijn.

• 2 weeks later...