Jump to content

Koelwater lek vraagje

Recommended Posts

Ik ben sinds kort erachter dat mijn auto koelwater lekt bij het thermostaathuis, nu heb ik al wat gezocht en las al dat dit geen heel raar dingetje is. Zag in elk geval dat het geen heel moeilijk klusje is. Mijn vraag is wat is nu de echte oorzaak: Het huis of de pakking, het lijkt namelijk te lekken rondom het huis tegen het blok aan wat  mij een indruk geeft dat de pakking niet lekker meer is of moet je toch het hele huis vervangen doordat deze bijvoorbeeld krom trekt? Weet iemand wat een huis kost bij de dealer?

Oh ja nog een dingetje kwam er ook achter dat het koelwater reservoir geen eens een niveauzender heeft wie bedenkt nou zoiets :(

Betreft Ford Fiesta 2013 1.6 TDCI

Geen sensor voor laag koelwaterniveau is een kostenbesparing. Dat kost gewoon geld en daar wordt door de fabrikant een kostenafweging gemaakt. Vervelend is dat wel natuurlijk.

Mijn vorige MK6.5 had dat ook niet en 1x het reservoir helemaal leeg gereden door geknapte koelwaterslang. Gelukkig kon ik aan de grote hoeveelheid witte rook achter me zien dat er iets niet goed was... Minder zichtbaar is het als het langzaam weglekt.

Kan me een geval herinneren van een gescheurd thermostaathuis elders op het forum. Dat kunststof blijkt toch niet zo goed als aluminium.

Gaat het om dit ding?: https://www.bogijn.nl/onderdelen/36/ford/7585/fiesta-vi-cb1-ccn/31520/1-6-tdci/koeling/koelsysteem/artikel/301/topran/723-013

2 hours ago, allesklusser said:

Kan me een geval herinneren van een gescheurd thermostaathuis elders op het forum. Dat kunststof blijkt toch niet zo goed als aluminium.

Gaat het om dit ding?: https://www.bogijn.nl/onderdelen/36/ford/7585/fiesta-vi-cb1-ccn/31520/1-6-tdci/koeling/koelsysteem/artikel/301/topran/723-013

Met glasvezel versterkt, lijkt mij toch redelijk sterk! 🤔 recycle pvc,  je weet het maar nooit, dat is het?

@allesklusser Ja om die gaat het, zo op het oog lijkt het dat de pakking niet goed meer is, maar ik vroeg me af of het voldoende is om alleen de pakking te vv of toch het complete huis? Misschien dat iemand er al ervaring mee heeft. Is zo zonde dubbel werk. Vroeg me af wat deze bij de dealer koste ivm in alternatief zit er nogal wat verschil in oem nummer en bouwjaar auto veel staan afgebeeld als tot 2011. Heb er ook niks aan als deze niet goed is als je alles los hebt liggen 😣

@Bnz Nee bij mij is het bakzijde niet de de distributie kant je ziet het ook op de bak liggen.

Die rechthoekige pakking heeft ford FINIS nummer 1334639 en zal de dealer vast wel op voorraad hebben. Als je contact opneemt met de dealer kun je wellicht even vragen of het meestal de pakking is, weten ze vast wel heb ik het gevoel.

Verder mocht nodig zijn om het hele thermostaathuis te moeten vervangen zijn er twee uitvoeringen:

Een tot bouwjaar 2009:  https://www.carondo.com/en/car-parts/cooling-system/thermostat/-gasket/thermostat/thermostat-coolant:::1321657.html

Na 2009 is het deze:  https://www.carondo.com/en/car-parts/cooling-system/thermostat/-gasket/thermostat/thermostat-coolant:::1321538.html

Volgens de foto is het verschil de linker slangaansluiting en staat een slangaansluiting haaks.

Heb de dealer gebeld deze gaf al aan dat het meestal het huis scheurt en dat alleen een pakking niet altijd de oplossing  is. Thermostaathuis koste 54€ is helemaal compleet met sensor en pakking. Vorige week donderdag vervangen, is best goed te doen helaas beschrijving in Etis is waardeloos lang leve Youtube daar stond een duidelijk filmpje hoe deze te vervangen. Gaf net ff wat meer duidelijkheid hoe je dit moet doen.

https://www.youtube.com/watch?v=LVneOzoeXx8.

Nog een ander vraagje: Ik zag dat mijn fuseekogel hoes gescheurd is en begint te lekken dus staat  ook op de nominatie om te vervangen, geinformeerd bij de dealer deze gaf aan dat dit een complete draagarm wordt fusee doen ze niet los. Klopt dit? is deze niet los te vervangen?

2 hours ago, Happy85 said:

Nog een ander vraagje: Ik zag dat mijn fuseekogel hoes gescheurd is en begint te lekken dus staat  ook op de nominatie om te vervangen, geinformeerd bij de dealer deze gaf aan dat dit een complete draagarm wordt fusee doen ze niet los. Klopt dit? is deze niet los te vervangen?

Ik vermoed dat het één geheel is en dus de complete draagarm vervangen moet worden.

Door een spiegeltje achter het wiel, net onder de draagarm, te houden zou je dit evt. zelf snel kunnen zien. Vermoedelijk ziet je draagarm er zo uit:

2h73ztl.jpg

Als de fuseekogel los te vervangen is, zie je net achter het wiel aan de onderzijde van de draagarm drie bouten:

bdwpee.jpg

Bij deze is de kogel geperst in de draagarm, is bij universeel los te krijgen https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/fuseekogels/ford/fiesta-vi-cb1-ccn-bouwjaar-2008-06-heden/c592-606-18789.html.

Weet niet meer hoe het beschreven stond in Etis, werkt ff niet op pc moet ff op laptop kijken. Wat ik wel vaak vond als je imitatie spul neemt dat de auto toch anders rijdt/voelt. kan een gevoel zijn, vind het zonde als het weggedrag veranderd, Auto ligt als een baksteen op de weg. zag op Parts site dat Ford alleen een complete arm levert. onderdeel site ford.    Die fusees met boutjes zijn wel makkelijk te vervangen hoef je ook niet zoveel te slopen.

Zal er nog eens over nadenken.

Mooi gelukt dus met het thermostaathuis. Zoals ik al zei, kunststof, heb er zo mijn bedenkingen over.

Die losse fuseekogels moet je er uit en weer in persen, kosten maar € 15,= per stuk dat is waar en daar moet je eigenlijk de arm voor uitbouwen. En dat in en uitpersen is ook niet zo'n feest eigenlijk. Geldt eigenlijk ook met die losse dingen die kunt uitboren, en omdat die bouten keihard zijn dus eigenlijk niet met ingebouwde arm eruit te boren zijn, maar wel met de haakse slijper (spreek uit ervaring). Kost je ook nog eens een uur in een garage extra aan brughuur en ben je dus al gauw zo'n € 35,= verder.

Zie hier via de altijd voordelige website van Carondo: https://www.carondo.com/de/autoteile/achsaufhaengung/-radfuehrung/-raeder/lenker/lenkerlagerung/lenker-(quer--laengs--schraeg-/lenker-radaufhaengung:::6022620.html

Dit is een linkerarm van Lemförder en Volvo, en dus waarschijnlijk ook voor broertje Volvo Focus (weet niet zo gauw hoe dat ding heet maar is een halve Focus), monteert veren etc. van dit Zweedse merk. Zou dat gewoon doen en even laten uitlijnen.

Tja voor die prijzen maakt het de extra moeite ook niet meer uit, armpje wisselen is een stuk makkelijker dan fusee vervangen. Garage is geen probleem, ben bedrijfswagenmonteur alleen zit ik in het zware werk (bussen) dus dat lukt meestal wel, onze wpl is niet echt ingericht voor auto's, moet veel op de vloer doen of op een put hebben helaas geen brug voor auto's. En ik zelf ben niet zo thuis in auto's maar kom er altijd wel uit ik snuffel wel ff op internet totdat ik erachter kom :). Ik moest de auto toch nog eens laten uitlijnen heb al eens een geintje gehad met banden, onder garantie gelukkig opgelost. Was nog steeds op zoek naar een goeie uitlijner hier in Almere, weet uit ervaring dat er niet zo veel zijn helaas. Maar kwam er laatst achter dat mijn fusee links niet goed was dus dat moet eerst ff opgelost worden. Ik denk dat rechts misschien ook maar vervangen moet worden ivm slijtagebeeld van mijn oude banden voor. Rechtsvoor sleet helemaal scheef af aan de binnenzijde.

IMG_20181226_220200373.jpg

IMG_20181226_215950567.jpg

Share

• Create New...