Jump to content
Fiestaclub.nl
MartSTzwart

1.0 ecoboost 140pk tunen?

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik wil binnenkort mijn Ecoboost met momenteel 140pk aanpassen. ik ga de downpipe met sport katalysator en uitlaatlijn aanpassen. hierna moet hij natuurlijk opnieuw gechipt worden. Heeft iemand misschien hier al een ervaring mee? Ik zie ook wel eens filmpjes waarbij de bestuurder een soort extra computertje naast het stuur heeft waarmee hij de auto nog kan veranderen zodat bij bijvoorbeeld wat meer pruttelt, is dit hier in Nederland ook mogelijk? En is het überhaupt wel toegestaan in Nederland om deze dingen zo dusdanig aan te passen?

Daarna wil ik ook de intake en waarschijnlijk intercooler aanpassen, of is dit raadzaam om eerst te doen voordat ik de auto laat chippen?

Zo, een hele hoop vragen! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)

p.s sorry als dit in de verkeerde sectie staat!

Wettelijk is een vermogens toename van meer dan 20% is niet toegestaan. Ben je niet verzekerd 🤨🙄! Dat moet jouw chiptuner erbij vertellen, als dat het geval ZOU zijn 😏? Bij teveel lawaai komt ome Koos (van wegmisbruikers) ook om de hoek kijken 🤗😉

Neem eens contact op met mebu auto sport Nootdorp,of op de website, ff kijken staat genoeg op. 

57 minutes ago, Pieterke said:

Wettelijk is een vermogens toename van meer dan 20% is niet toegestaan. Ben je niet verzekerd 🤨🙄! Dat moet jouw chiptuner erbij vertellen, als dat het geval ZOU zijn 😏? Bij teveel lawaai komt ome Koos (van wegmisbruikers) ook om de hoek kijken 🤗😉

@Pieterke, onze welzijnswerk officier,:modje:,ach.....

Ach Willem, ook ik, zoals al eerder hier sommigen zeggen, af en toe wat tegengas is altijd op zijn plaats. Dan hoeft een welzijnswerker niet (veel minder) in actie te komen 🙄. Overal lopen die welzijnswerkers in Battavia Holland rond, om de kuddedieren een beetje voor te lichten en in het gareel te houden 😲. Begin niet te lachen Willem. 🤔 Sommigen beginnen zelfs aan lachgas en lopen dan (eventueel) een dwarsleasy op, je hebt er altijd die een hard hoofd aan hebben. De slagroom spuit manifacturer die lacht het hardst 😃😃😃 met, wat een stommelingen 😁

Zo is het, de lachgas patronen lachen het hards,  it's for dummy's 😃😃, en dat is met zoveel dingen en domme verwerpelijke vermakings rites 🙄😒😏!

Zie hier af en toe ook een paar dames in de auto met lachgas, maar volgens mij wordt dat niet door de auto geconsumeerd maar door hun zelf 😂🤡.

11 hours ago, Franciscus said:

@MartSTzwart Heeft het motorblok origineel 140 pk of is dat na eerdere tuning?

Het is een standaard 140pk uitvoering.

Ik zou mooie spullen uitzoeken en na de montage de software daarop laten afstemmen. Je gaat in ieder geval voorbij aan stage 1 dus zou je inderdaad even extra info moeten inwinnen. Mebu kan je daar zeker bij helpen.

Ik zou even wat onderzoek doen naar de mogelijkheden voor je auto. Als je bijvoorbeeld bij REVO kijkt (wat me voor jouw auto de beste optie lijkt) dan bieden die een stage 1 en stage 2 tuning. Stage 1 is zonder hardware aanpassingen en komt ongeveer op 150-160pk uit, Stage 2 is met intake, volledige uitlaat en intercooler en komt rond de 170-180pk uit. Je zou dus met stage 1 kunnen beginnen en de hardware mods 1 voor 1 kunnen doen en daarna stage 2 om de kosten te spreiden, of je kunt alles in een keer doen. Vaak is het bij tuners zo dat je van stage 1 naar stage 2 goedkoper kunt maar ik weet niet of dit bij REVO het geval is, dat zou je dus na moeten vragen. In Nederland wordt REVO software geleverd door Mebu dus je zou het beste met hun contact op kunnen nemen hierover.

On 18-5-2019 at 20:35, Pieterke said:

Ja, je hebt gelijk, maar die 20% zit je al gauw aan, eigenlijk altijd wel als je chipped. Zou het allemaal met een korreltje zout nemen, heb nog nooit oom agent horen zeggen "jouw auto gaat op de rollenbank, die kon wel eens chipped zijn". Ja het mag wettelijk niet, maar er zit gedoogbeleid op, zou bijna onmogelijk zijn om dat allemaal te gaan controleren en bijhouden.

Persoonlijk zou ik me er in ieder geval niet druk om maken, officieel zou ik dan ook maar 114 PK mogen hebben, nou ik heb er 120 PK don't care 😛 .

3 hours ago, Tim.A said:

...
Persoonlijk zou ik me er in ieder geval niet druk om maken, officieel zou ik dan ook maar 114 PK mogen hebben, nou ik heb er 120 PK don't care 😛 .

Dat zit meestal nog binnen de officiele fout marge van de apperatuur (zo'n 5%). 

De enige die gaat controleren of de auto opgevoerd is, is de verzekeraar (of bij criminele activiteiten de politie op verzoek van het OM, of iniden de technische recherge langs komt bij een ongeluk met letsel), maar in veel gevallen doen ze dit niet omdat het niet meespeeld of meer kost dan de schade vergoeden. De politie kan je alleen een lichte boete (voor bijvoorbeeld geluid) en WOK melding aansmeren en dat zijn de kosten van een rollerbank niet waard in het algemeen. Daarom kiezen ze vrijwel direct voor een WOK melding als ze vermoeden dat er mee gesleuteld is en daar reden voor is (bijvoorbeeld de uitlaat) maar mijn vermoeden is dat ze er niet al te moeilijk over doen.

Vrijwel alle verzekeringen stellen dat de auto in originele staat moet bevinden binnen de wet (nieuwe radio mag dus, wellicht tuning tot 20% ook. Vraag dat na indien je twijfelt). Er kan ook een meldplicht gelden indien je dit doet. Niet melden kan bijvoorbeeld een All-risk dekking stoppen en alleen WA over laten, maar dat hangt van de verzekering af (bel ze!). Ik heb bijvoorbeeld de aanpassingen van een niet standaard ford navigatiessyteem met aapassingen aan de CAN bussen gemeld waarna ik de mededeling kreeg dat dit geen invoed had op de dekking. Je hebt wel kans dat je meer gaat betalen. In veel gevallen geld: bel ze gewoon voordat je de aanpassing doet, grote kans dat ze je als klant niet kwijt willen en je helpen bij het melden en wat info hebben. Ook zal je niet direct 'onverzekerd' rondrijden maar kan er bij ernstige schade wel meer op je verhaald worden. Ook hier geld: als het te veel moeite/geld kost gaan ze niet controleren.

Let wel op: Bij verkoop kan je aansprakelijk gehouden worden voor het verkopen van een niet legaal voertuig indien hij niet herkeurd is bij >20% vermogenstoename en hij gewoon per kenteken overgezet word en niet word gemeld dat dit opgevoerd is uit eigen overweging. Mogelijk kan bij schade of letsel de koper of nabestaande dit verhalen (er zijn precendenten voor te vinden maar ook hier geld niet altijd dat het voor ieder geval hetzelfde is). Ook kan je verplicht worden de auto terug te kopen en daarna te laten keuren indien de nieuwe eigenaar tegen de lamp loopt. Er zijn echter voldoende "als maar wat dat" dingen te vinden in dit soort situaties dus neem het wel met een korrel zout. De meeste precedenten die te vinden zijn, hebben allemaal een motorwissel gehad wat vrij snel te vinden is en nogal een verschik kan maken.

Als je echt zeker wilt zijn kan je hem laten herkeuren, kost ongeveer 700-1000 euro voor sleepkosten, RDW, etc
Overigens: "Veilig" zou de 125 -> 145pk variant zijn met 16% toename, maar daar zit het vooral in de koppel.

3 hours ago, Tim.A said:

Ja, je hebt gelijk, maar die 20% zit je al gauw aan, eigenlijk altijd wel als je chipped. Zou het allemaal met een korreltje zout nemen, heb nog nooit oom agent horen zeggen "jouw auto gaat op de rollenbank, die kon wel eens chipped zijn". Ja het mag wettelijk niet, maar er zit gedoogbeleid op, zou bijna onmogelijk zijn om dat allemaal te gaan controleren en bijhouden.

Oom agent is ook niet degene waar je bang voor hoeft te zijn. Ze staan inderdaad niet met rollenbanken te controleren zoals bij scooters en zoals je al zegt is dit ook niet heel realistisch. Als je echter een keer bij een ongeluk betrokken bent met zwaar letsel heb je wel kans dat de verzekeraar het een en ander gaat controleren, als dan blijkt dat je over die 20% zit zonder de auto om gekeurd te hebben dan kan het toch wel eens slecht aflopen. De kans dat je in deze situatie is natuurlijk wel heel klein en daarom kun je denken het is de moeite niet waard maar als je de rest van je leven moet betalen vanwege een ongeluk die de verzekering niet wil dekken heb je er toch wel spijt van. Nu verwacht ik niet dat ze over 120pk ipv 114pk moeilijk zullen gaan doen maar bij grote verschillen zou ik het risico persoonlijk niet nemen.

Ja, als je opeens naar 200PK gaat kun je, je natuurlijk vragen gaan stellen inderdaad, maar een stage 1 chippen lijkt mij inderdaad onschuldig.

@knoopa @TristanT Eens :-)

Dat bedoelde ik dus in het andere topic. Van 100 naar 140 pk is 40%.Echt veel.En dus eigenlijk niet toegestaan verzekeringstechnisch. Ik vroeg me dan ook af of de 140 pk uit de fabriek niet iets anders is dan de 100 pk.

Overigens rijden er wel zeer veel Fiesta,s rond die van 60 pk naar ruim 85 pk of iets meer zijn gechipt. Dat is ruim over de 20%

Verleden week mijn Fiesta ST Line 1.0 ecoboost 100 pk laten chip tunnen bij ATM in Houten.

Van 100 PK naar 145 pk.

Wat een wereld van verschil zeg! veel betere gaspedaal respons en trekt als een beer nu!

Ook in de zesde versnelling gewoon nog flinke acceleratie.

Een aanrader.

21 hours ago, Aristonos said:

Dat bedoelde ik dus in het andere topic. Van 100 naar 140 pk is 40%.Echt veel.En dus eigenlijk niet toegestaan verzekeringstechnisch. Ik vroeg me dan ook af of de 140 pk uit de fabriek niet iets anders is dan de 100 pk.

Overigens rijden er wel zeer veel Fiesta,s rond die van 60 pk naar ruim 85 pk of iets meer zijn gechipt. Dat is ruim over de 20%

Dat zou verzekeringstechnisch hetzelfde zijn als van 60 naar 85pk, want dat is zelfs 41,6% :-)