Jump to content

Mk8 Titanium ecoboost 1.0 (2019)


Jeroenm77
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds een week of 3 mijn nieuwe Fiesta MK8 en ben deze nu aan het inrijden. Heerlijke auto! Ook in vergelijk met m'n vorige een MK7.5 diesel. Maar er vallen me een aantal dingen op, waarvan ik benieuwd ben hoe de ervaringen hier zijn.

Bij m'n vorige auto zat er in de motorruimte over de motor een mooie afdekplaat. Bij deze helaas niet. Volgens de dealer klopt dat, omdat diesels zeker koud wat meer herrie maken is die plaat er ter isolatie en hebben de benzine modellen dan niet nodig. Zijn er hier meer MK8 rijders die die plaat ook missen?

Wat me ook geregeld opvalt is dat het pre-collision detection systeem meerdere keren per dag op totaal onzinnige wijze afgaat. Het dashboard gaat dan rood knipperen. Ik merk het geregeld als ik  bijvoorbeeld onder een viaduct of brug doorga, zonder ander verkeer in de buurt. Ik heb de gevoeligheid al op laag gezet, maar overweeg het helemaal uit te schakelen, maar ja, dan mis ik denk ik ook het active city stop. Zijn er meer mensen waarbij dit systeem zo gevoelig is?

Verbruik kan ik nog niet veel over zeggen, want heb er pas 3000 kilometer op staan, maar zit nu met gecombineerd verbruik zo rond de 1:15 en het zakt nog elke tankbeurt. Ik had daar op zich wel op gerekend, dus geen probleem eigenlijk. Verder een geweldige auto, kan niet anders zeggen :) 

 

 

20190411_1422362.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Jeroenm77

Welkom Jeroen!

De afdekplaat op de motorkap ontbreekt inderdaad bij de EcoBoost motoren. Tijdens de ontwikkeling worden de kosten afgewogen tegen de opbrengst (in dit geval geluidsreductie). En voor de Fiesta EcoBoosts heeft dat opgeleverd dat deze geen afdekplaat bovenop het motorblok hebben. Indien je dat wenst kun je zelf eentje van de Focus toevoegen na enkele handgemaakte aanpassingen.

Pre-Collision Assist heb ik niet, dus kan er niets over zeggen.

Ik zie dat je een rijschool hebt. Hoeveel kilometer verwacht je per jaar met de Fiesta te rijden? Was diesel geen voordeligere keuze?

Link to comment
Share on other sites

Foto's jatten? We willen natuurlijk een echte foto van jouw bolide :grin:

Pre-collision heb ik ik ook niet, maar toevallig had ik het daar gisteren nog met iemand over die het wel heeft (op een Alfa, maar dat terzijde). Die heeft ook last van dit soort zaken, als je door de wijk rijdt en er is een wegversmalling of er groeit een bosje over de straat dan slaat'ie daar soms al op aan. Blijkbaar is de techniek nog niet zo ver dat het 100% onderscheid kan maken. Toch maar zelf opletten dan maar :duim:

Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet overtuigd dat de foto's niet van @Jeroenm77 zijn, want zijn avatar heeft ook het logo van de rijschool.

Pre-Collision Assist kun je in het clustermenu (bij je stuur) op "alleen waarschuwen" zetten, zodat je niemand in je kofferbak hebt zitten als het systeem weer eens hard remt. Maar vervelend blijft het wel als het niet goed werkt.

Link to comment
Share on other sites

On 1-5-2019 at 16:38, Franciscus said:

@Jeroenm77

Welkom Jeroen!

De afdekplaat op de motorkap ontbreekt inderdaad bij de EcoBoost motoren. Tijdens de ontwikkeling worden de kosten afgewogen tegen de opbrengst (in dit geval geluidsreductie). En voor de Fiesta EcoBoosts heeft dat opgeleverd dat deze geen afdekplaat bovenop het motorblok hebben. Indien je dat wenst kun je zelf eentje van de Focus toevoegen na enkele handgemaakte aanpassingen.

Pre-Collision Assist heb ik niet, dus kan er niets over zeggen.

Ik zie dat je een rijschool hebt. Hoeveel kilometer verwacht je per jaar met de Fiesta te rijden? Was diesel geen voordeligere keuze?

Ok, thanks!

Ik heb inderdaad een rijschool en reed de afgelopen jaren steeds rond de 45k per jaar. Ik heb het omslagpunt berekend op ongeveer 40k. En met de huidige restwaardes en brandstofprijzen ben ik maar ongeveer € 150 per jaar meer kwijt met een benzine. Maar als de trend van dalende restwaardes voor diesels en stijging van diesel prijzen doorzet gaat het omslagpunt nog hoger uitkomen denk ik. In ieder geval viel de inruilwaarde van mn mk 7.5 diesel vies tegen. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Leon Fiesta said:

Foto's jatten? We willen natuurlijk een echte foto van jouw bolide :grin:

Pre-collision heb ik ik ook niet, maar toevallig had ik het daar gisteren nog met iemand over die het wel heeft (op een Alfa, maar dat terzijde). Die heeft ook last van dit soort zaken, als je door de wijk rijdt en er is een wegversmalling of er groeit een bosje over de straat dan slaat'ie daar soms al op aan. Blijkbaar is de techniek nog niet zo ver dat het 100% onderscheid kan maken. Toch maar zelf opletten dan maar :duim:

Haha dat is echt de mijne. Ik heb de foto voorzien van mn logo omdat ik m ook gebruik in het huiswerk voor de leerlingen.

En yup, ik zal zeker blijven opletten. Als ie weer eens zomaar afgaat zal ik de dashcam beelden er eens bij zoeken, kunnen we misschien wat meer zien van t waarom.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo,

 

Ik heb nu bijna 2 jaar de MK8.

De problemen met de pre-collision heb ik niet. Moet zelfs zeggen dat het de situatie goed beoordeelt.

Inderdaad geen afdekplaat.

In de 2 jaar geeft het systeem aan dat het verbruik 1:16,2 is. En daar zit best wel veel stadsverkeer bij.

Veel plezier en veilige kilometers met je auto!

Link to comment
Share on other sites

..............."Ik heb de gevoeligheid al op laag gezet, maar overweeg het helemaal uit te schakelen, maar ja, dan mis ik denk ik ook het active city stop. Zijn er meer mensen waarbij dit systeem zo gevoelig is?"

@Jeroen,  inderdaad, ik heb inmiddels hetzelfde probleem gehad en heb de gevoeligheid nu ook op laag gezet. Maar ff afwachten of dat inderdaad de oplossing is........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 1-5-2019 at 15:45, Jeroenm77 said:

Ik heb sinds een week of 3 mijn nieuwe Fiesta MK8 en ben deze nu aan het inrijden. Heerlijke auto! Ook in vergelijk met m'n vorige een MK7.5 diesel. Maar er vallen me een aantal dingen op, waarvan ik benieuwd ben hoe de ervaringen hier zijn.

Bij m'n vorige auto zat er in de motorruimte over de motor een mooie afdekplaat. Bij deze helaas niet. Volgens de dealer klopt dat, omdat diesels zeker koud wat meer herrie maken is die plaat er ter isolatie en hebben de benzine modellen dan niet nodig. Zijn er hier meer MK8 rijders die die plaat ook missen?

Wat me ook geregeld opvalt is dat het pre-collision detection systeem meerdere keren per dag op totaal onzinnige wijze afgaat. Het dashboard gaat dan rood knipperen. Ik merk het geregeld als ik  bijvoorbeeld onder een viaduct of brug doorga, zonder ander verkeer in de buurt. Ik heb de gevoeligheid al op laag gezet, maar overweeg het helemaal uit te schakelen, maar ja, dan mis ik denk ik ook het active city stop. Zijn er meer mensen waarbij dit systeem zo gevoelig is?

Verbruik kan ik nog niet veel over zeggen, want heb er pas 3000 kilometer op staan, maar zit nu met gecombineerd verbruik zo rond de 1:15 en het zakt nog elke tankbeurt. Ik had daar op zich wel op gerekend, dus geen probleem eigenlijk. Verder een geweldige auto, kan niet anders zeggen :) 

 

 

Hoi Jeroen,

Sins kort in het bezit van een MK8 Titanium bj 2020 1.0 95pk ecoboost. Geen afdekplaat van de motor maar wel een geisoleerde motorkap. Het pre-collision systeem geeft geen rare of onverklaarbare waarschuwingen of remacties. De gevoeligheid staat op standje "normaal". Verbruik nog geen idee.

Link to comment
Share on other sites

Zo'n Pre-collision waarschuwing heb ik in 2018 ook een keer gehad, grote rode knipperende waarschuwingslamp, je schrikt je rot terwijl er in je omgeving niks aan de hand is....... waarschuwings-systeem stond op normaal

Heb het systeem daarna op "laag" gezet en gelukkig tot op heden nooit meer een waarschuwing gekregen........

Verbruik: na een kleine 20000 km is mijn gem. verbruik (met een automaat) 6,6 ltr / 100 km

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...