Jump to content

Fiësta MK8 zoektocht lichtmetalen velgen (welke modellen van Ford hebben dezelfde specs?)

Recommended Posts

Helder. Voor zover ik nu kan achterhalen staat de ST trouwens ook op 205/40 R18, je zou toch verwachten dat die stuuruitslagbegrenzers niet nodig zijn. Maar goed, zal er wel niet voor niets op zitten. Ben geen autotechnicus dus ik denk vast te simpel nu ;) 

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

On 16-4-2019 at 08:46, Leon Fiesta said:

Helder. Voor zover ik nu kan achterhalen staat de ST trouwens ook op 205/40 R18, je zou toch verwachten dat die stuuruitslagbegrenzers niet nodig zijn. Maar goed, zal er wel niet voor niets op zitten. Ben geen autotechnicus dus ik denk vast te simpel nu ;) 

De bandmaat zegt niet zoveel, want die zijn een beetje flexibel en passen daardoor zowel op 7,0 als 7,5 inch brede velgen.

Ford hanteert een minimale afstand (10 of 20 mm) tussen wiel en wielkuip/chassis-onderdelen onder extreme condities (max. voorasgewicht) om o.a. producttoleranties op te vangen. In de praktijk kan het derhalve zo zijn dat 7,5 inch brede velgen (net) wel of niet aanlopen op een ST-Line.

@Bickel: Nee, ik schaam mij niet. De OXXO velgen zijn prima en mooi. Ze dienen alleen maar voor mijn winterbanden en deze velgen worden door Givawheels als geschikt voor de winter aangemerkt. Heb al eens originele Ford LM velgen met winterbanden (die 1 jaar oud waren) gekocht en die waren ook prima maar duurder als datgene ik nu betaald heb.. Liever een mooie auto dan alleen maar hele dure Ford velgen onder een 2e handsje. Maar ik begrijp wel dat je me probeert op te naaien. Dat mag, ik ben blij met de totale prijs voor mijn winterbanden+velgen en originele sensoren (125,00 Euro). 

• 2 months later...

Voor de liefhebbers, het is me gelukt om een mooi setje te scoren. 17” ST-line velgen, in nieuwstaat, inclusief banden (ruim 7 mm profiel), zwarte naafkapjes en TPMS. Prijs bij de dealer zal zo rond de 1500,- euro liggen verwacht ik, ik heb ze voor de helft 😎 Marktplaats afstruinen loont 😉

@Franciscus Dit wordt inderdaad de winterbandenset. 18" voor de winter ben ik van afgestapt, er werd me zijdelings even gewezen op de prijzen van de bijbehorende winterbanden en die liegen er niet om. 200,- per stuk is geen uitzondering, het is toch een uitzonderlijke maat blijkbaar. Aanbod is ook zeer beperkt, dus daar heb ik een tijdje geleden al een streep door gezet. Ik was aanvankelijk een beetje bang dat de 17" wat klein zouden ogen maar dat valt heel erg mee. Het ziet er gewoon goed uit, de zomerwielen zijn gewoon nóg mooier {:D:} Bijkomend voordeel: de wintervelgen zijn al donkergrijs dus zie je het niet zo als ze vies zijn (ik blijf een mooiweerautowasser :grin:). Nu alleen nog even op zoek naar geschikte winterbanden, en even rap beslissen wat ik met de huidige (zomer)banden ga doen. Kan ze natuurlijk weer proberen te verkopen via MP maar is even de vraag wat je er dan nog voor krijgt. Zit er sterk aan te denken om deze wielen er gewoon onder te schroeven en dat zomerrubber eerst zelf op te rijden. Oh ja en toch nog even een plaatje bij het praatje (zijn niet de velgen die ik gekocht heb maar wel precies dezelfde):

$_86.JPG

• 3 months later...

Heb de velgen inmiddels voorzien van winterbanden, de zomerbandjes zijn los verkocht via MP. Geen wereldprijs voor gekregen maar ik ben er tevreden mee, tweedehands banden blijft toch lastige handel. Als ik alles terug reken dan hebben die velgen me ca. 100 euro per stuk gekost (TPMS zat er bij maar die heb ik hierin niet meegeteld/verrekend), toch niet gek als je ziet dat Ford er 215 euro voor vraagt. Totaalprijs van mijn setje OEM-velgen en nieuwe winterbanden die op alle vlakken heel goed scoren (Continental Wintercontact TS850) komt dan op 1100,- inclusief montage, TPMS en een tank benzine voor de gemaakte kilometers. Is even een investering maar ik schrik er niet van, de helft van die kosten zitten in de winterbanden zelf. Laat de winter maar komen :duim:

Netjes hoor, ook in de winter dus een mooi setje velgen i.p.v. stalen velgen wat je veel ziet. Totaalbedrag lijkt veel, maar ik kijk er ook niet van op. Bovendien is €100 per velg zeker niet duur.

• 2 weeks later...
29 minutes ago, Franciscus said:

@Leon Fiesta Ik doe ook altijd zelf de winter- en zomerwielen wisselen/monteren. Ford wielmoeren aandraaien op 135 Nm voor de MK8.

Had ik gezien inderdaad :duim: Voor mij wordt het (zelf) wisselen een nieuwe ervaring, maar dat zal wel loslopen verwacht ik. Heb het krikje al even geprobeerd, had verwacht dat ik per wiel de krik er onder moest zetten maar als ik het steunpunt bij het voorwiel gebruik dan komt de achterkant gewoon mee. Dus dat scheelt weer. Ding past er i.c.m. het rubberen opzetstuk ook maar net onder trouwens, heeft nog geen centimeter over (van tevoren niet nagemeten natuurlijk).

@Leon Fiesta Zo op het oog heb ik dezelfde krik. Bij mijn vorige MK6.5 ook altijd zelf wielen gewisseld, dat was prima te doen. Bij de Mk8 ST-Line viel me op dat er geen kappen zitten in de sideskirts, maar gewoon een opening in de onderzijde. Op zich is dat handig, want die kappen kun je kwijtraken (al dan niet onderweg). Nadeel is idd dat de krik er maar net onder past én ik kan het krikpunt niet zien. Ik kan met mijn hoofd op de grond gaan liggen, dan nog kan ik niet zien of de krik vóór het krikpunt zit, dus daarvoor gebruik ik een spiegeltje of de selfiestand van mijn mobiel.

Bij mij gaat overigens niet de hele zijkant omhoog, maar slechts 1 wiel, maar ik krik het wiel slechts een paar cm van de grond omhoog.

Edited by Franciscus
Update van informatie - gisteren de winterwielen gemonteerd. Krikpunt is wel te zien met hoofd op de grond, maar zit wel laag.

54 minutes ago, Franciscus said:

@Leon Fiesta Zo op het oog heb ik dezelfde krik. Bij mijn vorige MK6.5 ook altijd zelf wielen gewisseld, dat was prima te doen. Bij de Mk8 ST-Line viel me op dat er geen kappen zitten in de sideskirts, maar gewoon een opening in de onderzijde. Op zich is dat handig, want die kappen kun je kwijtraken (al dan niet onderweg). Nadeel is idd dat de krik er maar net onder past én ik kan het krikpunt niet zien. Ik kan met mijn hoofd op de grond gaan liggen, dan nog kan ik niet zien of de krik vóór het krikpunt zit, dus daarvoor gebruik ik een spiegeltje of de selfiestand van mijn mobiel.

Bij mij gaat overigens niet de hele zijkant omhoog, maar slechts 1 wiel, maar ik krik het wiel slechts een paar cm van de grond omhoog.

Dat zoeken naar het krikpunt viel mij ook op. Kan me van mijn Ibiza nog heugen dat dat krikpunt gewoon zichtbaar was van de buitenkant. Beide wielen voldoende van de grond gebeurt overigens pas als je de krik (zo goed als) maximaal omhoog hebt, was ook voornamelijk even een testje. Viel me vooral op dat de auto achter al behoorlijk hoog op de poten stond om het moment dat het voorwiel los kwam.

30 minutes ago, Aarnout said:

Heb ook zo'n krikje, heb achteraf spijt dat ik het gekocht heb.

Als ik de assteun er onder wil zetten moet ie op z,n hoogst en word hij wel erg wankel.

(Sorry voor de topicvervuiling.)

Geen probleem :) Zijn niet de beste krikjes natuurlijk (wat wil je ook voor drie tientjes), kan me voorstellen dat je er niet gelukkig van wordt als je vaker aan je auto sleutelt. Voor de bandenwissel is het echter een mooi hulpmiddel lijkt me en een stuk degelijker/handiger dan zo'n standaard (nood)schaarkrik.

6 hours ago, Leon Fiesta said:

Had ik gezien inderdaad :duim: Voor mij wordt het (zelf) wisselen een nieuwe ervaring, maar dat zal wel loslopen verwacht ik. Heb het krikje al even geprobeerd, had verwacht dat ik per wiel de krik er onder moest zetten maar als ik het steunpunt bij het voorwiel gebruik dan komt de achterkant gewoon mee. Dus dat scheelt weer. Ding past er i.c.m. het rubberen opzetstuk ook maar net onder trouwens, heeft nog geen centimeter over (van tevoren niet nagemeten natuurlijk).

Leon Leon, achterwiel komt mee omhoog 🥺. Ja dadelijk is/zijn je hele chassisbalken scheef 🙄. Hoe hoog krik jij die wagen wel niet op als je voor onder de chassis balk krikpunt OPKRIKT 🤔. Ik kom net met het voorwiel vrij van de grond, achterwiel staat nog stevig op de grond 🧐. Lijkt wel of jij de krik in het midden hebt staan in de lengte van de wagen gezien! Foute boel jongen, met je de beginnende opkriklee(d)k 🥺😊

3 hours ago, bickel said:

Leon Leon, achterwiel komt mee omhoog 🥺. Ja dadelijk is/zijn je hele chassisbalken scheef 🙄. Hoe hoog krik jij die wagen wel niet op als je voor onder de chassis balk krikpunt OPKRIKT 🤔. Ik kom net met het voorwiel vrij van de grond, achterwiel staat nog stevig op de grond 🧐. Lijkt wel of jij de krik in het midden hebt staan in de lengte van de wagen gezien! Foute boel jongen, met je de beginnende opkriklee(d)k 🥺😊

Ik snap je verbazing, had het zelf ook niet verwacht. Maar had de krik toch echt bij het voorwiel staan op de aangewezen plek. Auto stond gewoon op een vlakke betonvloer. Uiteraard tilt ‘ie meer aan de voorkant dan aan de achterkant maar je ziet eigenlijk meteen dat de hele zijkant omhoog gaat en niet één hoek. Zal wellicht met de hardere vering van de ST-line te maken hebben (weet niet welke uitvoering jij hebt). Kan ‘m wel zo optillen dat het voorwiel nét los komt, maar dan is de achterkant echt stukken hoger, die band pakt dan echt aanzienlijk minder gewicht.

On 15-7-2019 at 15:21, Leon Fiesta said:

Dacht ik ook :) Snap ook nooit zo waarom mensen in de winter massaal op van die schrale stalen velgen rondrijden. Je loopt toch zelf ook niet de hele dag op van die lelijke snowboots? :biglaugh:

Snap ook niet waarom winterbanden er onder zo heeft iedereen wel wat

Vandaag maar even de wielen gewisseld, viel me niks tegen. In een half uurtje was ik rond. Wel netjes op vier punten opgekrikt natuurlijk, wil geen scheef chassis 😉 Kwaliteit van het knakenkrikje moet zich nog uitwijzen, viel me al op dat de doos iets nattig was maar na twee dagen lag er ook in de garage al een plasje onder.☹️ Lijkt niet helemaal goed te zijn dus helaas, even in de gaten houden dus. Als het blijft lekken dan gaat dat ding gewoon retour. Oh en @Franciscus, ik heb een mooie manier gevonden om de krik goed te plaatsen: eerst met de hand de rubber dop onder het chassis houden (kan op de tast) en dan met de andere hand de krik er onder zetten. Gaat perfect 👍 En aangezien het zonnetje scheen meteen de zomerset maar even mooi schoon gemaakt 😎

10 minutes ago, Leon Fiesta said:

Oh en @Franciscus, ik heb een mooie manier gevonden om de krik goed te plaatsen: eerst met de hand de rubber dop onder het chassis houden (kan op de tast) en dan met de andere hand de krik er onder zetten. Gaat perfect 👍 

Dat is een goede tip!

Share

Announcements

• Create New...