Jump to content
Fiestaclub.nl
Leon Fiesta

Fiësta MK8 zoektocht lichtmetalen velgen (welke modellen van Ford hebben dezelfde specs?)

Recommended Posts

17 minutes ago, MartinST-line said:

@Leon Fiesta: heb je geen foto gemaakt van de Fiesta met de velgen? Ik ben wel benieuwd hoe jouw Fiesta er uit ziet.

1187742766_Foto04-03-19141939.thumb.jpg.97b169300d63391eb85a671ad5c2ecbc.jpg

Hierbij alvast de zomerversie. Van de winterset heb ik nog geen foto, maar zie hier eenzelfde uitvoering (alleen twee deuren minder): 

19 hours ago, Leon Fiesta said:

Vandaag maar even de wielen gewisseld, viel me niks tegen. In een half uurtje was ik rond. Wel netjes op vier punten opgekrikt natuurlijk, wil geen scheef chassis 😉 Kwaliteit van het knakenkrikje moet zich nog uitwijzen, viel me al op dat de doos iets nattig was maar na twee dagen lag er ook in de garage al een plasje onder.☹️ Lijkt niet helemaal goed te zijn dus helaas, even in de gaten houden dus. Als het blijft lekken dan gaat dat ding gewoon retour. Oh en @Franciscus, ik heb een mooie manier gevonden om de krik goed te plaatsen: eerst met de hand de rubber dop onder het chassis houden (kan op de tast) en dan met de andere hand de krik er onder zetten. Gaat perfect 👍 En aangezien het zonnetje scheen meteen de zomerset maar even mooi schoon gemaakt 😎

Deze krik ook met de rubberdop, doet het al jaren prima maar dan van de Lidl, dezelfde als op de Conrad link 😄 . €19,95 😃.

https://www.conrad.nl/p/cartrend-verrijdbare-autokrik-2-t-werkhoogte-135-35-cm-1884925  

Hier het bewijs dat een 8J x 18 inch velg ook prima past op een mk8 ST:

Revo 018 is het type velg. Staat bijzonder goed vind ik. Eigenaar heeft wel de originele 205-40-18 band gemonteerd. Hij geeft wel aan dat een 215-35-18 mooier had gestaan.

Naar mijn mening heeft deze sympathieke Duitser een erg fraaie ST met smaak verfraaid. Auto was van oorsprong zwart. Uiteindelijk gewrapt met M3 saphire green metallic. Onderstel is van KW variant 3, uitlaat Milltek, Maxton design bodyparts.

Leuk weetje, in krap 2 jaar 41000km gereden probleemloos. Staat nu te koop trouwens. Onbekend is wat de eigenaar nu gaat kopen.

Velgen staan er prachtig op, saphire green metallic zou ikzelf niet kiezen, maar da's een kwestie van smaak denk ik.

@Aarnout: zeker een kwestie van smaak, maar ik vind het erg geslaagd. De zwarte accenten samen met de groene wrap maakt het een mooie combi.

Zou het zelf ook niet kiezen, maar het is geen gekke combi.

Zie hierboven nog mijn twijfels over mijn knakenkrikje, die bleken terecht. Vorige week de zomerwielen er weer onder, bij nummer 3 is er ergens iets geknald waardoor het meeste leven er wel uit was. Wiel 4 kreeg ik met wat geworstel nog net van de grond gelukkig maar toen was het wel klaar. Later zag ik ook een flinke plas onder de auto liggen, dat was dus de hydraulische olie. Zat twee jaar garantie op, dus dat ding is weer retour. Hopelijk houdt de vervanger het langer vol 😉

10 hours ago, Leon Fiesta said:

Zou het zelf ook niet kiezen, maar het is geen gekke combi.

Zie hierboven nog mijn twijfels over mijn knakenkrikje, die bleken terecht. Vorige week de zomerwielen er weer onder, bij nummer 3 is er ergens iets geknald waardoor het meeste leven er wel uit was. Wiel 4 kreeg ik met wat geworstel nog net van de grond gelukkig maar toen was het wel klaar. Later zag ik ook een flinke plas onder de auto liggen, dat was dus de hydraulische olie. Zat twee jaar garantie op, dus dat ding is weer retour. Hopelijk houdt de vervanger het langer vol 😉

Toch wel pech hebben (De hydrau lidl krik doet het nog uitstekend) en een duur rubberdop E10,50 ook en ehum ook thuisgestuurd? nee vanaf E50,-. De chinees mr. Alie heeft dezelfde daar drie voor en thuis gestuurd 🙄! 🤔 Conrad met centraal magazijn Munchen moet dan ook 300% verdienen + verzendkosten E6,95 vanwege die hoge min.loon (mindestlohne) kosten 😒

Leuke informatie wat betreft het verschil in gewicht tussen een originele 18 inch Fiesta ST velg en een 18 inch Ford Performance velg:

origineel: 11.55 kg

2018FordFiesta_MAGNETIC_ST_24.jpg

Performance velg: 9,6 kg.

ford-fiesta-st-performance-edition-UK-20

@MartinB Interessante vergelijking van het gewicht per wiel. Ik heb vorig jaar mijn zomerwiel (18-inch origineel ST-Line) en winterwiel (15-inch lichtmetaal aftermarket) gewogen en dat verschil is enorm!

Gewicht van één velg en band:
Zomerwiel = 20,6 kg
Winterwiel = 14,9 kg

Voor een hele set is dat dus 22 kg verschil in onafgeveerd gewicht. Al die massa moet in (roterende) beweging gebracht worden en dat merk je in zowel verbruik als acceleratie.

Grote wielen zijn vaak heel zwaar vanwege 'pothole' testen die de fabrikant er mee doet. Ze rijden dan met max. voertuiggewicht en een bepaalde snelheid door een 'gat' in de weg, waarbij de wielen niet mogen breken of haarscheurtjes mogen vertonen.

Persoonlijk vind ik die performance velgen erg gaaf. En je ziet ze vrijwel nooit, dus ze zijn erg uniek.

Dankzij dit forum en dit "zoektocht onderwerp" kwam ik eenvoudig te weten welke ET-waarde eventuele "winterwielen" voor mijn type Fiësta  (MK8) moesten hebben. Na enige tijd de advertenties op Marktplaats te hebben afgezocht uiteindelijk een keurige set lichtmetalen originele Ford wielen met recente banden (DOT-code gevraagd) gevonden.

Wielen waren afkomstig van een zelfde type Fiësta en inmiddels in huis. 

Nog even wachten tot het beduidend kouder gaat worden en dan (zelf) maar even wisselen. Heb een momentsleutel en een prima hydraulische krik, dus dat moet goed komen.

Grtzzz😎,

Mart1n

@Leon, ik heb nog geen foto(s) gemaakt van de winterset. Heb gisteren de wielen even keurig schoongemaakt -hoewel er niet veel aan hoefde te gebeuren- en zal binnenkort even een foto maken. Overigens zitten ze nog niet onder de auto maar staan ze nog op een bandenboom in de schuur.

Overigens heb ik natuurlijk ook wel even op de bandenmaat gelet zodat er bijna geen verschil in omtrek is. De winterwielen zijn 16 inch met 195/55 r 16 i.p.v. de originele 17 inch met 205/45 r 17.