Jump to content

Retrofit Fiesta mk7,5 spiegels op een Mk7.


Tommie2110
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Ik ben bezig met een projectje en ik dacht misschien kan ik hiermee andere mensen helpen. 

Ik ben op dit moment bezig auto-fold spiegels in te bouwen in mijn fiesta trend mk7. Deze fiesta ben ik een beetje aan het ombouwen naar een titianium, er komen nog mistlampen en auto dimmende spiegel en dan heb ik alles wat ik wil. Ik heb er al veel in gedaan zoals CC erin gezet en parkeersensoren en nog meer kleine dingen. Alles AF-fabriek ingebouwd. dus geen aftermarket onderdeel.

Normaal gesproken zou dit heel simpel moeten zijn, andere spiegels erop zetten en activeren en klaar, als je bijv de luxere kabelboom heeft. Helaas heb ik de kabelboom niet, en aan gezien ik echt 0 informatie kon vinden op internet. En mij is verteld dat het niet kon. Echter wil ik deze functie ontzettend graag. Dus besloten om mij in te verdiepen en het gewoon in te bouwen. en misschien als andere mensen dit ook willen, ze hierbij mee helpen door dit topic. 

Ik ben begonnen met het aanschaffen van het volgende: 

  •  Kabelboom onder het dashboard uit een titanium
  • Kabelboom in de deurkaarten (li en rechts) stekker van de spiegel moet 8 kabels hebben
  • spiegel schakelaar 
  • 2 spiegels die elektrisch inklapbaar zijn

Vervolgens ben ik begonnen met het uitpluizen van de kabelboom van onder het dashboard, ik heb dit gedaan omdat ik niet uit kwam mbt de bedradingsschema. Ze hadden het over connector 7 en 2 van de bcm. Echter laat de bcm alleen maar de kleuren zijn en geen cijfers. 

In feite moet je de kabels van de zekeringen R2 en R3 volgens en ontleden. 

per zekering gaat er 1 naar de BCM, 1 naar een massa punt, 2 naar de deuren. 

Daarnaast heeft de BCM ook 2 kabels die verbonden moeten worden met de kabelboom van de deuren. 

Na heel wat uurtjes later heb ik de kabelboom af gemaakt en ontleed. Alle kabels zijn gedemonteerd van een af fabrieke kabelboom, alle pinnen eruit op de correcte wijze verwijderd uit de connectoren. Alles 3x nagelopen via het kabelboom schema. Met dit als resultaat. 

kabelboom-1.jpg

 

Nu hopelijk binnenkort tijd vrij maken om het in te bouwen! Mocht er behoefte aan zijn om het pin out schema(Dus in welke connectoren en welke pinnen je moet monteren) zal ik dit uitgebreid schrijven. In theorie hoef je dan dus geen hele kabelboom kopen, alleen naar een sloop gaan en een stuk of 8 connectoren eraf te knippen, en solderen. Aangezien de pins voor die connectoren met een speciale krimptang moeten worden gekrimpt. 

Echter raad ik wel degelijk aan om de kabelbomen in de deuren te kopen, bespaard je een hoop kopzorgen. 

Linkje foto's: 

https://postimg.cc/gallery/33gtxdyw4/  

 

Link to comment
Share on other sites

Quote

Aangezien de pins voor die connectoren met een speciale krimptang moeten worden gekrimpt. 

Mooit project!

Mijn ervaring is dat de meeste connectoren (non-power) met een molex tang of knock off daarvan te krimpen zijn. Helaas zijn niet alle pinnen in orders kleiner dan 1000 te bestellen.

Link to comment
Share on other sites

Update. 

Veel moeten werken, maar ondertussen toch aan het projectje bezig geweest. 

Kheb de spiegels gemonteerd en de deurpanelen er afgehaald en vervolgens de deurkabelboom vervangen. Lastig karwei voornamelijk het los koppelen van de connectors van de deur naar de auto. Hoop gepriegel en uiteindelijk moest ik de gehele rubber(zwart stukje naast je deurkaart) los halen om zo genoeg ruimte te maken. 

Eenmaal de nieuwe kabelboom in de deur kwam ik tot de conclusie dat de connector voor het slot achter de binnendeur kaart zat(zwart geval waar ook de raammotor op zit). 

Aangezien ik geen zin had om mijn ruit eruit te halen. De oude kabelboom hier door geknipt en gesoldeerd op de nieuwe kabelboom. 

 

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan in het intrieur. Ik heb mijn zelf gemaakte kabelboom achter het handschoenenkastje gestopt en de kabels door geleid naar bestuurderskant en passagiers kant. Ik kan je vertellen dat dit een tijd rovende en frustrerende klus is. Voornamelijk omdat ik niks wilde demonteren. Maar het is wel haalbaar. Let op dat je de kabels goed omleid en bovenlangs bij de pedalen gaat.

vervolgens heb ik de juiste pinnen in de juiste connectoren gestopt (groene en blauwe plug waar de deurkabelboom op aansluit) en dit proces herhaalt aan de passagierskant. 

 

Toen kwam het lastige stukje. De kabels aansluiten in de bcm. Ik heb van de bcm alleen de blauwe en grijze plus gebruikt. Wat dit zo moeilijk maakt is dat de connectors niet veel speling hebben, de pinnen erg klein zijn en de vergrendeling van de pinnen er niet uit kan. 

Na ongv 1 uur gepiel zat se kabels erin. 

Laptop erbij gepakt en met forscan de bcm ge-update. 

En je raad het al....hij deed het niet. De spiegels wilde maar niet inklappen. Na heel wat woorden verder die ik niet ga herhalen. Het probleem gevonden. Ik had pin van de bcm op de verkeerde locatie gestopt. 

Deze verwijderd en op de juiste plek gemonteerd(uur verder) 

massa punt toch maar veranderd naar een bestaand massa punt. 

 

En klaar, mijn spiegels klappen nu automatisch in en uit en met de schakelaar. 

 

Conclussie: het is een leuk project waar je van moet houden. Een leuke upgrade. Is het de moeite waard? Mja valt mee. Als je leuk vind om te hobbyen zeker wel. 

Naar mijn weten ben ik de eerste die dit heeft geflikt in een trend. 

 

Binnenkort komt er een filmpje en meerdere foto’s! 

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...