Jump to content
Fiestaclub.nl
greenracer

Voorstellen Greenracer - MK5 fiesta

Recommended Posts

Dag allemaal,

Ik zal me ff voorstellen: Ludvic, 22j erg gepassioneerd door techniek, helaas is een snelle auto onbetaalbaar voor me dus rijd ik met een snelle motor (Yamaha MT09).
Voor de dagelijkse sleur heb ik natuurlijk ook een wagen nodig, dit is een Ford Fiesta van 2005, redelijk 'rammelbakje' en daarom ben ik ook hier.
De auto doet allerlei zaken verkeerd en het wordt steeds erger.

Auto schokt bij het optrekken heel erg, aan/af-reactie om het zo te zeggen. Zonder belasting draait de motor moeiteloos.
Nu piept de koppeling ook bij het vertrekken, moment dat de koppeling pakt en ik gas bij geef piept deze heel even.
Een tijdje terug vonden ik en mijn vriendin ook dat de auto precies geremd werd ook met koppeling ingeduwd, wellicht een ander probleem.

Bougies en luchtfilter zijn vervangen, toen leek het even beter, maar het is nu terug even erg.
Wat wel opvalt is dat de storing komt en gaat, soms helemaal geen last, andere dagen ondragelijk.

De garage beweert dat het in de ontsteking en waarschijnlijk bij de bougiekabels zit.
Dit lijkt me niet logisch aangezien de motor in neutraal wel prima draait en op toeren komt.
Ik heb het gevoel dat mijn koppeling me iets probeert te vertellen, misschien slipt deze verschrikkelijk hard of zit mijn kabel los?

Van motors ken ik alles, maar auto's zijn andere koek. Ik ben radeloos en kan het me niet veroorloven om langs een garage te gaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Ludvic

Welkom! 

Misschien onsteking modul oorzaak ??

Dankjewel voor de reactie!

Ontstekingsmodule zou toch ook problemen moeten geven bij onbelaste motor (in neutraal), of zie ik dit verkeerd?

(Hoe pas ik een topictitel aan? Moet namelijk een MK5 zijn)

16 minutes ago, greenracer said:

Dankjewel voor de reactie!

Ontstekingsmodule zou toch ook problemen moeten geven bij onbelaste motor (in neutraal), of zie ik dit verkeerd?

(Hoe pas ik een topictitel aan? Moet namelijk een MK5 zijn)

Tik op edit en kan je topic veranderen,

Stel je vraag over motor loop in,onderhoud en rep,word daar eerder gelezen,dan hier.

Bobine kan juist onderlast een probleem worden.

Als de auto wordt afgeremd met koppeling ingetrapt, dan zou ik ook naar de remmen kijken

Dankjewel allemaal!;

Topictitel is aangepast, ik zal zo dadelijk deze vraag ook eens stellen in het correct subforum.

Grtn Ludvic

Welkom alhier Ludvic,

Een fiesta uit 2005 is een leuk wagentje, ik vernoed dat je de 1.3 8v motor hebt?

Als ik je verhaken zo lees, en het feit dat de wagen afremt of af lijkt te remmen, klinkt het alsof er ofwel een remklauw blijft plakken, of niet helemaal vrijkomt. Dat geeft natuurlijk wrijving waardoor het lijkt alsof de auto afremt.

Een lager versleten zou ook kunnen, maar die zou je denk ik eerder horen dan voelen.

Daarnaast, als de remmen niet het euvel zijn en ook de handrem blijft hiet plakken, dan moet het de koppeling zijn met mijn boerenverstand.

Test hem eens, trap de koppeling in en kijk of je nog steeds het gevoel hebt dat de auto afremt. Mocht het allemaal niet baten, ben ik bang dat een garagebezoekje, wellicht een goedkopere variant hiervan de enige oplossing is.

Weet niet waar je vandaan komt, maar ik ken nog wel een betaalbare en goede garage in Noord Holland.

Noord-Holland zal wat ver zijn aangezien ik van Antwerpen kom.

Remmen zijn het niet, heb deze gecontroleerd. Het remmen is ondertussen ook alweer weg, storingen komen en gaan bij deze auto.

Gisteren ineens een nieuw lagergeluid erbij, half uurtje later was het weer weg.

Zoals besproken in het ander topic ga ik de auto uitlezen dmv OBD en vermoedelijk de bobine + bekabeling vervangen. Daarna zou ik willen kijken naar de koppelingskabel.

Kan iemand me even uitleggen waarom het een MK6 6.5 is? Op elke website waar je onderdelen kan bestellen en wikipedia staat dat de mk5 generatie loopt van 2001-2010.

Welke generatie heb ik nu juist? Bouwjaar 2005 type JA1.
Ik zou namelijk graag de juiste onderdelen bestellen!

Is wel uit te leggen. De verwarring is ontstaan toen men de term MK, mark,  is gaan gebruiken en deze loopt helaas niet (meer) gelijk met het begrip generatie.

Met de vierde generatie, waar ook de Mazda 121 van bekend is, bracht men binnen deze generatie rondom 2000 een update model uit dat al behoorlijk verschilde van de eerste versie. Ergo, binnen de vierde generatie sprak men toen plots over een MK5 en zoals gezegd de MK5 is dus van de vierde generatie, Op sommige onderdelen webshops gebruikt men dan ook vaak de term vierde of vijfde generatie.

Ofwel, jouw auto is van de vijfde generatie die eerst uitkwam in 2002. Dit is dus de MK6. Rondom 2005 werd het model flink veranderd hoofdzakelijk wat betreft uiterlijk en gelukkig werd toen de term MK6.5 gebruikt. Laatste heeft de bekende bolletjes op de koplampen terwijl de MK6 vlakke koplampen heeft.

Op onderdelen websites moet je zoeken naar het model  FIESTA V JH_, JD_  en dan het motortype ingeven.

Nog handiger is door te zoeken op het Duitse KBA nummer als je iets op zo'n website zoekt en deze is voor de MK6, 6.5: 8566 - 498

Screenshot_20190329_100915-vi.png

Hartelijk bedankt, dit is een reply waar ik wat aan heb!
Ik bestel de onderdelen en geef een update van zodra deze geïnstalleerd zijn!