Jump to content
Fiestaclub.nl
Tazzie

Koppelings problemen

Recommended Posts

Weet niet of het reeds eerder is vermeld of gevraagd maar heb afgelopen week een simpele oplossing gevonden voor koppelings problemen met fiesta's met een hydraulische koppeling.
Nadat ik eind vorig jaar een nieuwe koppeling had laten monteren, kreeg ik 2 weken terug weer problemen met de koppeling die leken op een wederom versleten koppeling.

Het pedaal stond iets verder naar beneden, koppelen ging zwaar tot soms niet en vooral in 1 en achter uit het aanwezig zijn van tandenknarsen.

Na wat onderzoeken want het leek mij stug dat de koppeling binnen 12000 km alweer af was, kwam ik tot de ontdekking dat de koppelings cilinder onder het pedaal niet geheel terug kwam.

Overal lopen zoeken naar foto's van de gehele unit om te kijken of er iets anders was dan wat ik zag.

Op een gegeven moment dat ik met mijn hand achter tegen het schutbord aan zat, voelde ik in eens wat weg vallen.

Wat meer ruimte gemaakt en kwam daar in eens een afgebroken veer tegen.

Deze zit op de cilinder ingehaakt en aan de andere zijde op een vork van het koppelings pedaal gemonteerd.

Het blijkt dus dat als deze veer niet aanwezig is of zoals in mijn geval gebroken is, de pedaal cilinder zuiger het vloeistof voedingsgat niet geheel vrij geeft waardoor de hoeveelheid verplaatste vloeistof om het druklager ver genoeg te bedienen, niet werkt.

Nadat ik deze veer vervangen had, werkte alles weer naar behoren.

MAW, check dit eerst voor je naar een garage gaat om eventueel je koppeling te laten vervangen.

In mijn geval was het een MK6 1.6 16V maar heb reeds gezien dat systeem op veel meer types gebruikt word, ook op de focus.

Hoop dat ik hiermee iemand kan helpen voor die persoon op kosten gejaagd word.

Succes.

 

Mvg Roy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad onderdeel 7K576.

Lullige is dat deze van links in de bevestiging van de cilinder is gemonteerd en je dus de as van de beide pedalen moet los maken en ook de koppelings cilinder.
Dit omdat je anders geen ruimte hebt om de oude veer te verwijderen en of een nieuwe te monteren.
Was ook op de sloop gaan kijken en van de 6 fiesta's die ik bekeken had, waren er 5 gebroken.

 

Mvg Roy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Roy, lekker klusje onder dat dashboard ppfff, we kennen het van de Escort om de automatische kabelafstelling te vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, allesklusser said:

Ja Roy, lekker klusje onder dat dashboard ppfff, we kennen het van de Escort om de automatische kabelafstelling te vervangen.

Been there, done that meer dan 1 keer.
Is toch een stuk minder werk ;)

 

Mvg Roy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

En de garages zien dat ook niet (altijd)? Dat kan! Wat kost een koppeling vervangen €850,-?? Is misschien gemakkelijker dan die veer? 

Bij mijn wijlen Escort was dat een heel krom liggend gefoddel daar onder dat dashbord 😥 voor die zelfstellende koppeling! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die koppelingsveertjes zijn niet best op de MK6.

Heb destijds binnen 3 jaar 2 maal dat veertje vervangen van mijn 1.4 16v uit 2003, wat een behoorlijk rotklusje is.

De 2e maal ging het uiteraard sneller als de eerste keer, maar de volgende dag heb je wel last van je rug :(

Ik hoorde wel beide keren een flinke pang, op het moment dat hij brak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestaan er inmiddels verbeterde veren dat iemand weet? Er staan er genoeg op ebay bijvoorbeeld, sommige stevig aan de prijs, maar zijn die van dezelfde kwaliteit? Als je nu toch een halve hernia moet oplopen, dan maar een super veer als dat zou kunnen.

(Voor de Escort hebben we zelf het kunststof oog bijvoorbeeld gemodificeerd met een plaatje staal en epoxylijm, nooit meer stuk gegaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, allesklusser said:

Bestaan er inmiddels verbeterde veren dat iemand weet? Er staan er genoeg op ebay bijvoorbeeld, sommige stevig aan de prijs, maar zijn die van dezelfde kwaliteit? Als je nu toch een halve hernia moet oplopen, dan maar een super veer als dat zou kunnen.

(Voor de Escort hebben we zelf het kunststof oog bijvoorbeeld gemodificeerd met een plaatje staal en epoxylijm, nooit meer stuk gegaan)

voor de escort zijn er ook stalen varianten en of zelf stelbaar maken :)

Heb nog nooit een veertje vervangen van een mk6 fiesta, anders gewoon 1 op voorraad nemen. niks gehoord over een verbetering

Share this post


Link to post
Share on other sites

×