Jump to content

MK8: Pre-Collision Assist i.c.m. normale cruise control


Recommended Posts

Ik heb een vraag over de Pre-Collision Assist i.c.m. normale cruise control (dus niet de adaptieve cruise control). Volgens het instructieboekje hebben Fiesta's MK8 met normale cruise control een camera achter de voorruit die kan ingrijpen bij een dreigende botsing. Zie link hieronder naar het instructieboekje:

http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?bookCode=O52203&languageCode=NL&marketCode=WD&viewTech=IE&chapterTitleSelected=G1869773&subTitleSelected=G1973409&topicHRef=G1973410&div=f&vCode=WF0JXXGAHJKC64123&vFilteringEnabled=True&userMarket=NLD

Die camera zit er. Maar wordt die alleen voor de Lane Keeping gebruikt of ook voor de Pre-Collision Assist? Want in het clustermenu (bij stuur tussen de tellers) staat bij "Bestuurdersassistentie" geen "Pre-Collision Assist", zoals in het boekje beschreven.

Weet iemand hoe dit zit?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tomskii said:

Als het er niet tussen staat dan is het niet aanwezig denk ik. Het zou me wel niet verwonderen mocht dat via Forscan actief kunnen gemaakt worden als alle voorzieningen aanwezig zijn.

Ben er nog eens op gaan letten, maar denk ook niet dat het systeem aanwezig is, aangezien de auto geen waarschuwing of ingreep doet als bijv. op de snelweg iemand vlak voor je er tussen komt. Wel opvallend dat er dan fouten in het instructieboekje staan.

Link to comment
Share on other sites

Pre-Collision Assist maakt gebruik van de ACC Radar, dus als je geen adaptieve cruise control hebt, dan heb je helaas geen Pre-Collision Assist.

De camera achter het raam is voor het grootlicht assistentie, Lane Keeping aid en de vermoeidheidsmelding.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Wij hebben hier een Fiesta MK8 ST Ultimate gekocht en bevat volgende pack

Driver Assistance Pack 2

  • BLIS (Blind Spot Information System - dodehoekwaarschuwing), incl. Cross Traffic Alert (waarschuwing tegemoetkomend verkeer);
  • Deurbeschermers;
  • Premium instrumentenbord;
  • Traffic Sign Recognition (herkent en toont verkeersborden) met Intelligent Speed Assist;
  • Automatische grootlichten;
  • Driver Alert;
  • Pre-Collision Assist: waarschuwing en indicatie afstand en actieve noodremassistentie
  • Achteruitrijcamera

Dus ik zie dat in mijn pack dat ik heb genomen Pre-Collision Assist aanwezig is, dus moet er toch ergens een radar aanwezig zijn om dit te doen en dit op een ST, dus ACC is dan ook aanwezig of niet?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Dragunov said:

Dus ik zie dat in mijn pack dat ik heb genomen Pre-Collision Assist aanwezig is, dus moet er toch ergens een radar aanwezig zijn om dit te doen en dit op een ST, dus ACC is dan ook aanwezig of niet?

Pre-Collision Assist en ACC gaan inderdaad samen, maar eerder bleek dat dit niet leverbaar is op de ST, vanwege de beschikbare ruimte achter de voorbumper (onder kentekenplaat) waar de intercooler van de ST zit. Je kunt ook in het clustermenu zien (bij het stuur, tussen de tellers) of deze opties hebt.

Link to comment
Share on other sites

Mijn Mk8 Titanium X heeft alle opties, De pre-collision assistent voorkomt dat je achterop een andere auto rijdt of een fietser of voetganger aanrijdt. Kortom, de auto remt zelf als je niet aan het opletten bent. Een groot rood vlak met geluidssignaal wordt zichtbaar/hoorbaar tussen de meters. De gevoeligheid van het systeem kun je instellen. 

Ik heb deze optie een tandje ongevoeliger gezet want bij het nemen van een rotonde in een dorpje met beukenhaag aan de rand van de rotonde ging de auto vol op de rem. Systeem moet gedacht hebben dat de beukenhaag niet te ontwijken was terwijl ik de rotonde op normale snelheid volgde. Had ik bijna de achterkant in elkaar zitten door mijn achterligger.

Link to comment
Share on other sites

Ik raad iedere Fiesta gebuiker - die pre-collision assist heeft - aan om de laagste gevoeligheid in te schakelen want het onnodig inschakelen van het systeem brengt levensgevaarlijke situaties teweeg. Helaas heb ik in 2020 ook een situatie meegemaakt waarbij mijn achterligger met piepende banden achter mij moest remmen. Je schaamt jezelf kapot en ontloopt ook nog ternauwernood een whiplash.........Overigens heb ik het daarna - nu ongeveer een jaar later - gelukkig nooit meer gehad.....

Link to comment
Share on other sites

Tja, in beginsel moet je achtervolger natuurlijk afstand houden. Maar remmen ‘om niks’ verwacht je inderdaad niet, dat blijft een nadeel van dergelijke systemen. Ondanks alle goede bedoelingen van de fabrikant.

Link to comment
Share on other sites

Bij de Westerscheldetunnel hier hebben ze al borden geplaatst met de waarschuwing om dit systeem af te zetten.

Dit vanwege auto,s/pre-collision systemen die de tunnelwand en ventilatieapparatuur aanzien voor een object op de rijbaan.

En rem-manoeuvres in een tunnel dat wil je niet hebben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
 Share

×
×
  • Create New...