Jump to content

Cylinderuitschakeling aanpassen.

M@rio
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

ben in het bezit van een mk8 st waar ik eigenlijk een beetje doodziek van word ivm de cylinderuitschakeling bij het rustig rijden van dit autootje. 

Ben vandaag tot maar eens terug gegaan naar van de mossel in tilburg en het probleem met rustig rijden uitgelegd. 

Bij het rijden in de hoogste versnelling en een toerental van 2000 trilt deze auto tot op het irritante toe  

mijn vraag is eigenlijk of er meer personen zijn die dus ook met de 3 cylinder deze problemen hebben  

na het rijden werd mij uitgelegd dat dit komt door het lage toerental en de uitschakeling van de cylinder,was nu de 2e die zich hier mee had gemeld bij ford  

berijp mij niet verkeerd,als je er maar gas mee geeft dan gaat het wel maar bij eens een keer wat normaal rijden is het geen fijne auto  

had voor deze een mk7,5 st,ik durf toch wel te zeggen dat deze er eigenlijk nog niet naast mag staan wat betreft motoren  

ford doet er niet veel mee ivm met update software,is het mogelijk om via via de software zo aan te passen dat de cylinderuitschakeling niet meer werkt. 

Hoop dat iemand mij kan helpen anders zal ie zo een andere eigenaar vinden. 😡😡😡 

Herken het “probleem” wel in de 6e versnelling tussen de 85-100 km per uur, alleen op het moment dat ik ff plankgas het pedaal intrap voor 1 sec oid, is de cilinderuitschakeling weer weg en trekt hij weer door. 

Het is bekend bij ford en in februari komt er inderdaad een update Weet niet of je nu al de software die nu beschikbaar is er in heb zitten deze geeft wel een verbetering in het rijgedrag dit zeker laten doen en als de nieuwe software er is even wachten op de ervaringen daarmee

Ik hoop dat je het bij het rechte eind hebt. 

Heb jij iets waar dit terug is te vinden want bij de dealer wist/weet men niet dat er iets tegen te doen is op korte termijn en dat het geen hoge prioriteit heeft bij ford nl  

Relevant aan het type motor.

Maar het is toch knap vervelend  

1 hour ago, martn said:

Yes, ik herken het ook. 6e versnelling tussen 80-110. Hij begint dan te trillen. Houd dit topic even in de gaten.

Hoi Martijn,

zie aan je foto dat jij dezelfde hebt als ik,bij mij is het ook als je rustig rijd in de 4e versnelling etc. 

Het is alleen maar merkbaar sls de cylinderuitschakeling in werking treed. 

Probeer het maar eens,ik vind het erg vervelend. 

Mocht het zo zijn ga dan ook naar je dealer terug en leg het daar maar voor want volgens mijn dealer hebben ze het allemaal. 

Hoe meer meldingen dan moeten ze bij ford er wel iets aan haan doen

Dank voor je reactie.  

2 hours ago, M@rio said:

Hoi Martijn,

zie aan je foto dat jij dezelfde hebt als ik,bij mij is het ook als je rustig rijd in de 4e versnelling etc. 

Het is alleen maar merkbaar sls de cylinderuitschakeling in werking treed. 

Probeer het maar eens,ik vind het erg vervelend. 

Mocht het zo zijn ga dan ook naar je dealer terug en leg het daar maar voor want volgens mijn dealer hebben ze het allemaal. 

Hoe meer meldingen dan moeten ze bij ford er wel iets aan haan doen

Dank voor je reactie.  

Klopt inderdaad, maar vooral van daar ken ik het omdat ik het hier op de 100 weg vaak een lange afstand meemaak. Ik heb zelf nog nooit eerder in auto’s met cilinderuitschakeling gereden dus weet niet of het altijd zo is. Het voelt alleen inderdaad niet lekker smooth, dat is soms irritant. Gewoon vol gas dus! Haha. Ik blijf dit even volgen en zal zelf anders ook contact opnemen. Benieuwd of er iets aan gedaan kan worden.

Piet,

wij bedoelen dus als de cylinderuitschakeling in werking treed het geen rijden is met die auto. 

Bij de ford kunnen of willen ze niet de software veranderen dat je dat systeem uit kunt zetten en dat ie altijd op de 3 cylinders loopt. 

Kunt niet altijd trappen met de auto. 

Er moet toch een manier zijn om dat zo in te stellen dat het niet meer werkt,denk ik. 

Ford werkt hier nog niet aan mee omdat ze anders niet meer aan de verplichte uitstoot komen zoals opgegeven wat ik ook wel weer snap,type goedkeuring etc. 

We gaan het zien,dan maar 100 in zijn 2 of zoiets,150 in 3 of 200 in 4. 🤓🤓🤓

Mario, de laatste regel, dat zal die sportieve {st} dan wel graag hebben en al lachend :grin:? Hou der maar rekening mee de EU met zijn >0,5miljard gewone en sportivelingen {:D:}:bounce:, gaan de duimschroeven toekomstig nog harder aandraaien dankzij het gedrag van een aantal sportivelingen gedragingen :fluiten: ! VAG/Ford etc.  heeft al 4milj. Boete, die jij en ik uiteindelijk ophoesten :sick: ! Net met als de co2 heffing hier, betaal jij en ik het uiteindelijk weer met duurdere bezine/brood/bier :shock: ! Maar dat kan mij niks schelen, zeggen een hoop sportivelingen, als ikke maar ............... en dat intereseerd me ook niet :byebye:

On 27-1-2019 at 10:48, M@rio said:

Piet,

wij bedoelen dus als de cylinderuitschakeling in werking treed het geen rijden is met die auto. 

Bij de ford kunnen of willen ze niet de software veranderen dat je dat systeem uit kunt zetten en dat ie altijd op de 3 cylinders loopt. 

Kunt niet altijd trappen met de auto. 

Er moet toch een manier zijn om dat zo in te stellen dat het niet meer werkt,denk ik. 

Ford werkt hier nog niet aan mee omdat ze anders niet meer aan de verplichte uitstoot komen zoals opgegeven wat ik ook wel weer snap,type goedkeuring etc. 

We gaan het zien,dan maar 100 in zijn 2 of zoiets,150 in 3 of 200 in 4. 🤓🤓🤓

Nou ga er maar niet vanuit dat dit simpel te omzeilen is... die hele motor is gebouwd om/met dit systeem....

Voor mij in ieder geval de reden om op zoek te gaan naar een 4cylinder ST met weinig km's.

PoloGT rijders hebben exact dezelfde klachten

Rij zelf altijd met de instelling op sportstand in de Mk 8 ST, en merk er eigenlijk weinig van. Weet eigenlijk niet of cilinderuitschakeling ook werkt in de sport of circuit stand?

Zou wel mooi zijn als de auto gewoon in deze stand blijft staan, wanneer contact uit is geweest. En niet elke keer in hoeft te schakelen. Knopje zit niet op de meest handige plek 😁

De reden dat de auto altijd teruggaat naar de normaal-modus heeft te maken met homologatie van verbruikscijfers. In de sport-modus verbruikt de auto iets meer. Zou Ford die modus niet automatisch terugzetten naar normaal als de motor gestart wordt, dan kan het zijn dat een keuringsinstantie (TÜV, RDW) de auto op de rollenbank test en dat het verbruik hoger is dan in de folder staat voor de normale modus. Vanzelfsprekend wil de fabrikant natuurlijk het laagst mogelijk verbruik in de folder zetten (voor o.a. BPM, inschrijvingstax (België) én de boete bij te hoge CO2-uitstoot van de hele vloot vanaf 2020).

Hetzelfde geldt voor het start-stopsysteem dat na ieder keer instappen weer actief is.

• 2 weeks later...

Ik heb sinds kort ook een Fiesta mk8 ST en ik vind de cylinderuitschakeling hoogst irritant.

Zover ik heb ervaren gebeurt dit in elke versnelling (1e weet ik niet zeker) bij rustig rijden.

Oplossing is altijd in Sportstand zetten, zoals Martin ook aangeeft.

Momenteel rijdt ik met wat snelweg ongeveer 13,0km/L (7,7L/100km).

7.7l op de 100km vind ik ook niet echt zuinig, zeker niet voor t systeem met de uitschakeling....

Als ik een beetje sportief woon/werk verkeer tuf volgens de BC 6.5l / 100km. Rijd ik 100km/u op de Cc red ik 5.9/6.0 op de 100km

https://www.autoblog.nl/nieuws/surprise-downsize-motoren-zijn-onbetrouwbaar-120970

Woon-werk in de stad rijd ik gemiddeld 7,5l/100km tot 8l/100km. Snelweg lukt mij 6,4l/100km wel. Denk op een volledige tank nog zuiniger. Je hoort mij met beide aantallen zeker niet klagen!

19 minutes ago, martn said:

Woon-werk in de stad rijd ik gemiddeld 7,5l/100km tot 8l/100km. Snelweg lukt mij 6,4l/100km wel. Denk op een volledige tank nog zuiniger. Je hoort mij met beide aantallen zeker niet klagen!

Is toch bizar dat een nieuwe ST onzuiniger is dan een 4 cyllinder 1.6 ecoboost....

11 hours ago, MonsterFiësta said:

Is toch bizar dat een nieuwe ST onzuiniger is dan een 4 cyllinder 1.6 ecoboost....

is vrij simpel te verklaren de 1.5 driecilinder benzine heeft een gpf (gasoline partikel filter) dat betekend meer weerstand in de uitlaatlijn en dus kost het meer brandstof om wel vermogen te leveren.
(sorry als dit te ver offtopic gaat)

ik verwacht dat de cilinderuitschakeling wel een staartje krijgt, ford claimt namelijk dat je er weinig tot niets van zou mogen merken.

En niet te vergeten dat de 1.5 ook 200pk levert i.p.v..182pk  bij de 1.6 eco boost.

Ik rij gemiddeld 480 km op een volle tank, en  voornamelijk woon werk in de stad.

Vind ik erg zuinig, vergeleken met mijn vorige auto( Mitsubishi EVO= 250km op 40 liter 😁)

Lijkt mij als je iets handmatig uit kan schakelen (via sport circuit stand) zoals in de ST, dit ook wel software matig moet kunnen worden geregeld.

Dat het niet mag, oké.

2 hours ago, martin ST said:

En niet te vergeten dat de 1.5 ook 200pk levert i.p.v..182pk  bij de 1.6 eco boost.

Ik rij gemiddeld 480 km op een volle tank, en  voornamelijk woon werk in de stad.

Vind ik erg zuinig, vergeleken met mijn vorige auto( Mitsubishi EVO= 250km op 40 liter 😁)

Lijkt mij als je iets handmatig uit kan schakelen (via sport circuit stand) zoals in de ST, dit ook wel software matig moet kunnen worden geregeld.

Dat het niet mag, oké.

Ik vind het bijzonder dat een nieuw blok die allerlei foefjes heeft om zuiniger te zijn en minder uitstoot te hebben meer verbruiken én dus ook meer uitstoot heeft....

Zoals ik eerder al zei zijn die blokken speciaal zo ontwikkeld... bij de PoloGT is het volgens mij ook nog niet gelukt om het definitief zo uit te schakelen. :(

Ik heb een mk7.5 ST en ST200 gehad en die reden ongeveer 1:15.

Het downsizen lijkt alleen te werken op de emissietesten, de praktijk is echter anders.

Ik merkte dat ook al met mijn vorige mk8 ST-line, die zat zo rond de 1:16.

Toch blijf ik er bij dat als mensen ‘zeuren’ over het verbruik, zij de verkeerde auto hebben gekocht. Je koopt een sportieve bak niet om zuinig te rijden lijkt mij? Daarnaast vind ik dit verbruik echt niet verkeerd. Mijn vorige auto’s hadden ook met minder PK en hoger verbruik dan de Fiesta. Zelfs lichter dan een Fiesta. Ik vind dit echt prima prima!

Vind het verbruik ook helemaal niet belangrijk,heb er nu 3100 km op staan en zit meen ik op een 1:9,8 per liter. 

Als ie leeg is ga ik weer tanken. 

Heb ondertussen wel ondekt dat als je na het starten gelijk 2x op de mode knop drukt hij gelijk in de sportstand staat. 

Rij nu alleen nog maar op de sportstand en dan omzeil je de cylinderuitschakeling. 

Share

• Create New...