Jump to content

Ford Fiesta MK8 Shadow

ADJ
 Share

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Inmiddels weer een paar weken verder en redelijk wat zaken aangepast in de tussentijd.

De laatste AB LED modules ook geplaatst in de zijspiegels & in de mistlampen inserts (Dual colour LED) aan de voorzijde.  Mooie van de H8 Mistverlichting LED is dat deze niet aan/uit gaan in de bochten zoals de meeste LED maar echt dimmen bij het insturen in de bochten. Inmiddels is de auto, m.u.v Dimlicht volledig om naar LED (H7 Dimlicht ga ik of de nieuwe AB Extreme HID plaatsen 8500k of wachten op pasklare H7 modules van AB).

(toch besloten de H8 mistlampen via de wielkuip te plaatsen ivm schade aan het plastic via de voorzijde, alleen moest de binnenzijde van de wielkuip los omdat hij aan de linkerzijde er net niet in gestoken kon worden door een reservoir van ruitenvloeistof...shit) Met hulp van Ford Broekhuis! 😚

Inmiddels Custom Gel Badges besteld in de kleur StealthGrey, dus donkergrijze badges met een lichte teint zwarte letters (dit weekend maar eens plaatsen mits mooi weer)

Hieronder even een foto impressie! :)

https://ibb.co/8NrBvnJ
https://ibb.co/tzGWVHb
https://ibb.co/bm2wRQ3

Let me know what you think ! :)

• 1 month later...

Paar maanden verder sinds de laatste status update;

Upcoming

- besteld Primary Induction Hose van Mountune + clips

- besteld Secundary induction Hose van Mountune + clips

- Ford OEM Focis engine cover

Beide items van MT krijgen zeer positieve reactie's op diverse fora, ook i.t.t. de populairdere Pro Hoses. Ook v.w.b het geluid i.c.m de standaard airbox met weliswaar K&N inlegfilter. Wat mij zelf aansprak was het feit dat Mountune Ford partner is en dus garant staat voor de garantie van jouw prachtige Fiësta. Dit ook indien je zelf monteert. Ook navraag bij MT wijst hetzelfde uit. Ik ben in ieder geval enthousiast en zal foto's posten als het geplaatst is.

https://www.mountunestore.com/collections/mk8-fiesta-1-0t

Voor de subtiele zwarte kleur gegaan, helaas was de levertijd op rood/blauw nog steeds maanden. Binnen korte termijn gaat MT ook Custom (gesloten) luchtfilters uitbrengen i.t.t. de standaard luchtfilter box. 

Zijn er hier mensen op het forum met ervaringen met Mountune?

• 2 months later...

Hi All,

Korte update sinds vorige week dinsdag. Opnieuw de auto laten chippen, vorige chip vond ik qua loop van de motor niet enorm fijn en heb ik teruglaten zetten. Dus na lang wikken en wegen toch maar een afspraak gemaakt bij UnlimitedTuning Amersfoort + dyno (post eerdaags nog een review/recensie over het hele proces) Ik dacht dit is wel leuk om te delen 

Inmiddels is het volgende aangepast sinds de laatste update

- Primary induction + Secondary induction hose van Mountune geplaatst)

- Een splinternieuwe deuk in de motorkap (😫) ... vandalisme.. iemand is met zijn volle gewicht op de motorkap hoek voor-links gaat zitten, waardoor de scherpe hoek in de buurt van de koplamp naar beneden geknikt is, gevolg; 600 euro schade, auto 3 dagen kwijt en de motorkap van de auto moet opnieuw in de lak.

- Chiptune fase 1 (op euro 95) na 5 dyno runs - 143 pk met een giga warme motor. Totaal geschat vermogen 148 pk met een normale opgewarmde motor (euro 98).

- H7 LED pasklare oplossing van Autobeam geplaatst en uitgelijnd. Met uitzondering van de H1 Grootlicht is alles verder LED.

Wow, vooral de tuning is (dit keer wel) een verademing, het maakt de auto een enorm stuk sneller in alle versnelling (m.u.v. de 6e) met als bijkomend voordeel vooral meer inductiegeluid en afblaas van de turbo bij het schakelen naar de volgende versnelling (alleen dit is het geld al waard). Het verbruik na circa 800 km lijkt nagenoeg hetzelfde gebleven. 

Foto's:

https://imgur.com/a/q7FGazq

• 1 month later...

Review Unlimited Tuning Amersfoort

Achtergrond

Sinds vorig jaar ben ook ik een trotse eigenaar van een MK8 Ford Fiesta ST-line. De auto is aangeschaft met in het achterhoofd een sportief sturende en rijdende auto, waar zogezegd wat motorische rek in zat. Na eerder Ford gereden te hebben, wat overigens niet goed beviel, toch besloten een nieuw type Fiesta te kopen bij Ford Broekhuis in de Bilt. Het oog was al snel gevallen op een zo goed als nieuwe Fiesta met slechts 17.000 km met een allesbehalve slechte prijs. Na lang wikken en wegen tussen kleur, uitrustingsniveau is het uiteindelijk een Schadow Black versie geworden met Mica-lak, 18 inch LM Ford velgen, met vrijwel alle noodzakelijk optie’s.

De auto zal op jaarbasis gemiddeld 25.000/30.000 km gaan rijden i.v.m. woon-werk verkeer dus de wens was zowel sportief rijgedrag alsmede economische verantwoord verbruik. Vrij snel nadat ik de auto’s een aantal maanden had begon het toch wel te kriebelen om wat meer uit de Ecoboost motor te halen en de nodige optische verbeteringen door te voeren.

Zo heb ik in de loop van enkele maanden in mijn vrije tijd de luchtinlaat slangen (primair en secundair), turbo hard pipe, de inlegfilter (vervangen voor een K&N variant) en verlichting (volledige LED) aangepakt. Toch bleef het kriebelen, want waar het je meer profijt van dan een goede chip-tune. Al merkte ik al ietwat verschil bij het aanpakken van de luchtinvoer slangen.

Reviews, Lezen en onderzoek!

Naar weken reviews te hebben gelezen, onderzoek gedaan te hebben naar garantievoorwaarden en de nodige twijfel te hebben gehad toch besloten de knoop door te hakken. Een van de eerste partijen die ik tegenkwam op het internet waren Ziptuning en Unlimited Tuning met beiden meerdere vestigingen door Nederland. Ik heb ook naar alternatieven gezocht zoals bijvoorbeeld Mountune en Revo echter bij navraag bij verschillende partijen in Nederland en over de grens bleek dit nog in ontwikkeling te zijn. De potentie van de Ecoboost was bij alle verschillende partijen nagenoeg hetzelfde al zou wellicht, voor de experts onder ons, bij sommige de voorkeur uitgaan naar bijvoorbeeld Revo ivm de langdurige testen die uitgevoerd worden.

Aangezien ik sinds september 2018 heb gewacht op REVO toch besloten voor een andere partij te gaan. In verband met de afstand heb ik besloten een tune te laten uitvoeren bij Unlimited Tuning in Delfzijl (45 min rijden), waar een zeer behulpzame medewerker mijn tuning-twijfels kon weerleggen door uit te leggen dat ik mijn auto motorisch niet meer zou herkennen na een tune van hun. Kijk, daar wordt een autoliefhebber toch warm van. Uiteraard aangevuld met informatie over hun kwaliteitseisen en garantievoorwaarden. Door veel adviezen op het forum door te lezen kwam ik vrij snel tot de conclusie dat ik de knoop door wou hakken maar dan weliswaar met een rolbank uitdraai erbij. Helaas was dit laatste nog niet mogelijk in Delfzijl en dit was voor mij de enige reden om uit te wijken naar Amersfoort. Zo gezegd zo gedaan.

Via de mail contact opgezocht met Unlimited Tuning waar ik keer op keer zeer vriendelijk geholpen werd met vragen over het proces, mijn auto en afhandeling. Denk vooral aan zaken als wel of geen zomerbanden/winterbanden, euro 95/98 etc. Tevens had ik enkele vragen over de garantie van Ford bij het laten tunen van een auto binnen garantie. Unlimited Tuning biedt zelf garantie tot een maximum van 2 jaar vanaf aankoop of tot 50.000 km na eerste toelating op de weg. Voor mij was dit 1 van de belangrijkste voordelen van andere tuners. Ook bij het nalezen van de algemene voorwaarden en polissen bleek alle geadverteerde informatie te kloppen.

De dag waarvan je hoopt dat ie snel komt!

Na een afspraak te hebben gepland per mail was het dinsdag 17 juli eindelijk zover. Na een lange, warme en vermoeiende reis vanuit Emmen naar Utrecht (spits) en via de terugweg langs Unlimited Tuning mocht de auto dan eindelijk op de rollerbank. Iets voor 15.00 uur werd ik daar ontvangen door een medewerker inclusief een heerlijke bak koffie. Op dit moment was er nog een klant voor mij dus ik had de gelegenheid om even door het pand te lopen, in het zonnetje buiten te zitten en wat achtergrond informatie te krijgen voordat het eindelijk zover was.

https://imgur.com/a/p21DNPG

Stipt 15.00 uur (heerlijk als een afspraak nagekomen wordt!) was het zover, fase 1 van de tuning begon. Zo werd mij verteld dat elke auto eerst op de rollerbank gaat om te zien hoe deze presteert in de standaard uitvoering zonder tuning. Zo worden er allerlei waardes van het motorblok uitgelezen om zo tot een zo optimaal mogelijke tune te komen. Doordat ik van tevoren aangegeven had interesse te hebben om het proces van begin tot einde te willen zien werd ik uitgenodigd om ook mee te kijken naar alle waardes die uit de rollerbank test rolden. Er werd mij uitgelegd welke waarde’s veranderd worden met de tuning en welke hiervan het meest van invloed zijn op de uiteindelijke prestatie’s. Toch even schrikken, jouw auto op de rollerbank, volgas, volle toeren, alle versnellingen doorlopend, met een bult lawaai dat de deuren van het pand dicht moesten blijven. De uitslag van het eerste dyno plot waren een keurige 101,4 PK omstreeks 15:30 uur. Hierna word de software ingelezen via een laptop en bijbehorende stekker. Hierna worden de meest optimale waardes bepaalt worden door de medewerkers van UnlimitedTuning.

**** Om iets voor 16.00 uur mocht de auto met de nieuwe software op de dyno.

Helaas was de eerste tune in de woorden van één van de medewerkers teleurstellend, een luttele 30 pk extra. Dit inclusief de hardwarematige aanpassingen die er door mijzelf aan gedaan waren. Hij gaf keurig aan dat dit niet de resultaten zijn die wij aanbieden en beloven aan onze klanten. Wij gaan net zolang door totdat wij dit verantwoorde resultaat halen.

https://imgur.com/a/tHJwz7h

Tijd voor een 2de bak koffie, die keurig aangeboden werd en een 2e dynorun met ietwat aangepaste software begon. Helaas was de tweede dynorun + plot vanaf het begin al niet goed waarna en vrij snel een andere medewerker bij geroepen werd die het graag wou bekijken. Hierop volgden in korte tijd meerdere remap’s en nog 2 dynoruns met mijn auto. Door de hitte die dag, de hitte in het pand en de inmiddels heet aan gelopen motor is er uiteindelijk een laatste dynorun gedaan die een wel een prachtig resultaat gaf.

Uiteindelijk gaf de laatste dyno run om 16.25 uur afgerond met het resultaat die dicht bij de beloofde 145 pk lag, namelijk 141 pk en 217nm koppel bij 3349 rpm. Wat ik enorm kon waarderen is de tijd die Unlimited Tuning neemt om achter hun geadverteerde product te staan ook als de randvoorwaarde’s die dag verre van ideaal waren. Voorafgaand aan de afspraak werd mij verteld dat het ongeveer 1,5 uur zou duren, inmiddels was ik er anderhalf uur, drie bakken koffie verder en moest ik nog een eerste proefrit maken. Niemand klaagde en het was het eindresultaat wat uiteindelijk telde.

https://imgur.com/a/BJtlkOr

Eerste indruk!

Wat was dat moment van proefrijden een WOW moment, Is dit mijn auto? Wat een verschil, vanaf het wegrijden in de eerste versnelling tot en met de vierde versnelling. Want eerlijk gezegd, verder kwam ik niet met brede glimlach op mijn gezicht zonder op het programma wegmisbruikers te verschijnen tussen de weilanden achter het industrieterrein in Amersfoort. Wat een verschil is dit met de 100 PK en 174nm koppel van voorheen. Door de toevoeging van een hoger koppel, een betere balans tussen de versnellingen en de toegenomen kracht op de wielen heb ik eigelijk non stop met een glimlach op mijn gezicht rondgereden in en rondom Amersfoort. Door de aanpassingen die ik zelf voorafgaand aan mijn bezoek heb gedaan heb ik nu zelf een subtiel inductiegeluid en een afblaas-geluid bij het schakelen tussen de versnellingen. Het mooiste van alles, de auto rijdt zuiniger als voorheen met een gemiddeld gecombineerd verbruik van 1 op 17,5.  Geloof mij, deze auto wordt met dit verbruik op gevoel gereden dus ik let normaal totaal niet op verbruik.

https://imgur.com/a/ztPYrJy

Mijn favoriete versnelling? Eigenlijk zijn ze allemaal leuk (zelfs de 6de) maar ik zeg; nr 4 aangezien ik in de vierde versnelling nu, met opgewarmde motor, op een verantwoorde manier van 70 km/u tot ongeveer 170 km/u kan voordat er geschakeld moet worden. Niet dat ik het dagelijkse toepas maar het geeft toch wel een machtig gevoel om op de Autobahn te rijden met een 1.0 (melkpak formaat) Ecoboost die in de 5/6e versnelling een top van 209 km/u op GPS heeft. Voor iedereen die twijfelt, maak een afspraak en doe het gewoon. Het gevoel wat je de eerste paar uren er al voor voor terugkrijgt is alleen al het geld waard, gecombineerd met de uiterst klantgerichte medewerkers van Unlimited Tuning maken het voor mij een succes. Wat ook gezegd mag worden is dat men ook langer tijd nam om geen halve resultaten af te leveren aan de klant. Uiteindelijk ben ik iets na 17.30 uur vertrokken en was ik, verrassend genoeg, sneller dan verwacht thuis!

Edit: Inmiddels heb ik zelf een dynorun laten doen bij een andere partij (per toeval, gratis!) met nog mooiere resultaten dankzij Unlimited Tuning. Namelijk 147 PK en 233NM. Vermoedelijk hielpen de meerdere dynoruns, omgevingstemperatuur , motortemperatuur die dag niet mee om op de 145 pk te komen. Maakt niet uit dus, want hij heeft het achteraf wel.

Vragen en/of opmerkingen? Let me know! :)

Zeker interessant. Ik zit er ook sterk aan te denken om de mijne te laten tunen maar de garantie houdt mij (op dit moment) nog tegen. Als die er éénmaal vanaf is dan is de kans zeer groot dat ik het ook laat doen, ik lees er veel goede verhalen over. Zeer goede resultaten terwijl de kosten te overzien zijn.

On 9-9-2019 at 16:32, Leon Fiesta said:

Zeker interessant. Ik zit er ook sterk aan te denken om de mijne te laten tunen maar de garantie houdt mij (op dit moment) nog tegen. Als die er éénmaal vanaf is dan is de kans zeer groot dat ik het ook laat doen, ik lees er veel goede verhalen over. Zeer goede resultaten terwijl de kosten te overzien zijn.

Resultaten zijn top en dit zonder zelfs een andere catback oid te laten plaatsen. Dit ga ik nog wel doen maar pas later. Ik heb nog garantie maar toch besloten het te doen. Soms maar een gok in het leven nemen zullen we maar zeggen.

1 hour ago, ADJ said:

Resultaten zijn top en dit zonder zelfs een andere catback oid te laten plaatsen. Dit ga ik nog wel doen maar pas later. Ik heb nog garantie maar toch besloten het te doen. Soms maar een gok in het leven nemen zullen we maar zeggen.

Klopt. Maar ik ben nogal een zacht ei met dat soort dingen 😜

Share

• Create New...