Jump to content

Achterlichten aan bij DRL.

HANSBEUS
 Share

Recommended Posts

In tegenstelling tot wat de dealer verkondigt schijnt het mogelijk te zijn de achterlichten van mijn Ecoboost 100 pk Titanium uit 02-2015 te laten branden met de LED DRL. Met Forscan zou dit kunnen worden geactiveerd. 

Zelf heb ik geen laptop die ik mee in de auto kan nemen en ook de benodigde kabel ontbreekt.

Wie zou dit voor mij kunnen/willen doen, uiteraard tegen een passende vergoeding. Ik woon in de omgeving van Eindhoven.

Reacties zie ik graag tegemoet,

Hans.

35 minutes ago, keesevo said:

Uiteraard al gedaan, de vraag komt wel voorbij op het Forscan forum maar geen antwoord helaas...

Ik heb ook zitten zoeken daar, maar inderdaad geen antwoord/oplossing.

• 3 months later...

Ik zou ook graag de achterlichten willen laten branden in combinatie met DRL. Zelf heb ik niet de mogelijkheid om het te doen met forscan.

Kan iemand mij hier bij helpen?

Alvast bedankt

On 23-1-2019 at 18:28, HANSBEUS said:

Ik ben ook reuze benieuwd. Niet alle uitvoeringen schijnen voor deze verandering in aanmerking te komen.

Het zou mooi zijn als het werkend te krijgen is; komt de veiligheid ten goede.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Het idee van dagrijverlichting is o.a. dat de achterlichten niet branden zodat je de remlichten beter ziet. En zit je in een situatie dat de achterlichten wel noodzakelijk zijn, dan moet je gewoon dimlicht voeren. In dat opzicht snap ik de klachten rondom de DRL ook nooit zo, het is niet de techniek die dan tekortschiet maar de gebruiker. (Niet vervelend bedoeld overigens).

• 2 weeks later...

Ik snap het wel een beetje 🤔 eigenlijk zou er in de achterlichten ook een DRL led verlichting moeten zitten, rood natuurlijk en rondom de achterlichten zodat de remlichten optimaal zichtbaar blijven! Maar die uitbreiding kost geld 😊😏

Natuurlijk is dat geen oplossing. Nogmaals: als je van mening bent dat je achterlichten noodzakelijk zijn dan moet je dimlicht voeren. En als je het bij vol daglicht noodzakelijk vindt dat de achterlichten branden dan heb je een bril nodig. Het hele idee van dagrijverlichting is dat je aan de voorzijde wel verlichting hebt om op grotere afstand zichtbaar te zijn voor tegenliggers (bijvoorbeeld bij een inhaalactie) maar dat je achterlichten niet branden om beter te zien of de remlichten branden of niet. Zo ingewikkeld is het niet. Maar als je het verkeerd gebruikt dan werkt het natuurlijk niet.

🤔 Gelijk heb je! Kijk, als je bij drl achterlicht ruim om de remlichten geplaatst, de remlichten niet ziet oplichten! dan zijn je ogen ook niet zo be.. 😏? Bij continuee drl verlichting moeten jouw hersenen toch allerter zijn, He" remt ie nu of is het DRL? Niet gaan zeggen die remlichten kunnen ook blijven hangen? Tja dan is er een mankement 😒. EN rij niet zo vast / en zo hard op je voorganger wat ik HEEL veel zie, met geen tijd, IK en ikkk, (twee sec. zijn zo om), maar dat is tegen een muur praten bij sommigen 🙄! 145pk een koppel van 220nw, wat trekt die ALS je hem zo gebruikt???

Die twee seconden zijn inderdaad zo om (daar begint het al mee, als je die niet respecteert dan kan geen enkel lampje je helpen), die afstand is ook bedacht als optelsom van het waarnemen, reageren en daadwerkelijk uitvoeren. In 99% van de gevallen zal het ook geen probleem zijn hoor, maar men heeft het dus bedacht om die laatste procent ook te ondervangen. En laten we wel wezen: als de zon vervelend staat dan is het verschil tussen gewoon achterlicht en remlicht gewoon lastig te zien. Bijvoorbeeld omdat'ie recht in je snuffert schijnt of juist dermate fel op de auto schijnt dat de lampen van zichzelf al lijken op te lichten. Zelf ga ik zoveel mogelijk af op het derde remlicht, maar niet elke auto heeft die (of hij zit er wel maar dan werkt'ie niet). En als je dan 30 of 50 km/u rijdt dan is het nog wel op te vangen. Maar rijden we lekker 130 km/u waar het mag en om één of andere reden maakt er iemand een noodstop, dan word je er wel even druk mee (en anders de persoon achter je wel). Nu mag ik mij met mijn MK8 gelukkig prijzen met een reminstallatie die snel thuis geeft en driftig ingrijpt als ik er om vraag (gok er even op dat het bij jouw MK7 niet anders is) maar ik heb ook wel eens in auto's gereden waar die twee seconden al grotendeels wordt opgesoupeerd door de trage/slappe reminstallatie zelf. Dan is een seconde winst bij de waarneembaarheid bijzonder waardevol.

Bij mijn mk7.5 uit 2017 staan de achterlichten gewoon aan met DRL (leds). Wellicht kan je een nieuwere asbuilt file downloaden en daar mee kijken welke waarden aan staan.

• 1 year later...
11 hours ago, Grumpy91 said:

@TristanT Heb jij wat moeten doen via Forscan ofzo om dat werkend te krijgen? Ik zou het namelijk ook graag willen.

Goeie vraag. De grote grap is: het werkt alleen als je stil staat (niet op handrem uiteraard)... Ik vermoed dat ik een een of andere instelling aangepast heb die automatisch de achterlichten aan zet, maar dat dit een instellingsfout is. Het zou theoretisch moeten kunnen door de auto in noorweegse modes te zetten maar niemand weet precies hoe dat werkt. 

Kwam er pas veel later achter dat het geheel uit ging zodra ik weg reed... en ja, hij geeft bij mij een instellingsfout aan, maar dat komt door de sync 3 module.

Jammer, dat je niet de ultieme oplossing hebt😀

Heb net ook weer even de ELM aangesloten, er is sindsdien wel een optie bijgekomen: 04

DRL-nieuw.png

Maar helaas geen resultaat, het enige wat invloed had is om de DRL uit te zetten met optie 02

Je zou zoiets moeten hebben, net als bij een Mondeo: IMG-1601.jpg

1 hour ago, Grumpy91 said:

Hmmm. Werkt dus niet hoe het hoort haha. Nouja, we gaan er deze week achter komen of het lukt.

Mocht het lukken, laat het even weten. Ik wil het graag werkend hebben, zeker voor de wegen in Zeeland bij mijn ouders, daar is opvallen wel een ding ik met de automatische lampen vergeet ik ze soms op dimlichten te zetten.

Share

• Create New...