Jump to content

Even voorstellen: Rode MK7 van Martijn - Met updates...

iMAGE
 Share

Recommended Posts

Hi,

Deze week word ik eigenaar van een nét 6 jaar oude (november 2012), Colorado rode, 5 deurs MK7 met een 1.25 benzine motor.

Hiervoor eigenaar geweest van een Fiat 127 Sport, Renault 5TS NewMan, Opel Astra F, Renault Megane en een Ford Focus station, hoeft nu de kinderwagen niet meer mee en voldoet deze Fiesta prima aan de huidige wensen. 

Voorheen lid bij de FocusClub, dan kan nu een registratie bij de FiestaClub niet uitblijven.

Verder ben ik uit 1978, woonachtig in Assen en dagelijks te vinden in Groningen. Fotografie, muziek en Netflix als grote hobby’s.

Alvast dank voor het warme welkom! ;)

• Updates in volgende posts.

Dank voor de berichten.

Morgen haal ik hem op bij de dealer. Dan pas doe ik "écht" mee.

Op dit forum nu al heel wat topics gelezen waardoor ik nog enthousiaster ben geworden.

Denk aan kleine dingen als verlichting bij de voeten, benieuwd of bij mij de fittingen er ook al standaard zitten en het een kwestie is van een ledlichtje er in, tot aan het chippen voor meer vermogen. Maar laten we niet te wild van start gaan, het moet voornamelijk betrouwbaar dagelijks vervoer zijn :)

Vandaag bij de dealer geweest. Nog wat kleinigheden gevonden die voor mij gefixt worden. Dinsdag klaar.

Maar als troost heb ik wel een half jaar oude Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium full options mee als leenauto. Komen we het weekend wel mee door.

• iMAGE changed the title to Even voorstellen... Rode MK7 van Martijn

Kleine update: 

(Deze post werk ik steeds bij.)

Dinsdag opgehaald. Nu valt opeens op dat de blanke lak van de spoiler los laat. Over later spuiten kost me 308 euro. Nu met dealer in debat wie er voor op gaat draaien. Op z'n zachts gezegd ben ik er niet heel content mee. Geeft de aanschaf een zuur nasmaakje. :-(   Edit: Opgelost met de dealer!

Aangezien betaling en overschrijving al gedaan is en ik echt vervoer moet hebben, wel meegenomen. Maar duidelijk bezwaar gemaakt en wordt nog vervolgd.

Zoals al eerder gesteld ben ik enthousiast geworden over de mogelijke upgrades.

Klein lijstje gemaakt van wat ik wil gaan doen of minstens kijken naar de mogelijkheden:

• VoetverlichtingDone 20-01-2019. Fitting zit er en werkt. Nu alleen nog vervangen door witte/cool blue LED exemplaren. Kleur van toeren- en kilometerteller.
  • Boordcomputer ontwaken. Done 03-02-2019. Eerst een ELM327 bij Ali Express autowolf.nl bestellen. Spelen met Forscan lijkt me zeer interessant.
  • Vervangen richtingaanwijzer schakelaar. Zodat ik boordcomputer daarmee kan bedienen in plaats van het knopje naast de teller.
  • Temperatuursensor. Als bekabeling er ligt en de boordcomputer is ontwaakt.
    Update 03-02-2019: Sensor blijkt niet aanwezig, dashboard geeft - -  aan bij temperatuur en vorstindicator brandt continu rood.
  • Bluetooth module. Zodat ik naar radio kan streamen. (Spotify) in plaats van de USB-stick oplossing. 
    Update 26-01-2019: Er is geheel geen module in de auto geïnstalleerd. Tevens geen daarvoor benodigde bedrading aanwezig.
  • Van 60PK naar 82PK. Waarschijnlijk deze zomer, als mijn 6 maanden garantie voorbij is. 
  • Lichtmetalen velgen. Nu 15" stalen velgen met doppen met four seasons.
    Update 02-02-2019: Nu het Idee om de 15" Futura velgen van de overleden Focus in mat of hoogglans zwart te spuiten en te gaan monteren met zomerbanden.
  • ST spoiler. Als het geschil met de blanke lak geen bevredigende uitkomst heeft, is een donor spoiler goedkoper. Waarom dan ook geen ST. Functioneel, nee. Maar het oogt wel mooi. En ST race red is hetzelfde als Colorado red toch? 
    Update 30-01-2019: Dealer heeft de originele dakspoiler op hun kosten gespoten. Prima opgelost.

• Etc. Dat wil zeggen, ik ga nog lekker speuren op dit forum wat er nog allemaal kan. Tevens spieken bij de buitenlandse fora. Maar voor suggesties sta ik ook altijd open :)

• iMAGE changed the title to Even voorstellen: Rode MK7 van Martijn - Met updates...

Jammer van de spoiler inderdaad, gezeur zit je niet echt op te wachten, en verwacht je eigenlijk ook niet bij een dealer.

Voetverlichting is inderdaad de makkelijkste upgrade :-D

Met Forscan spelen is inderdaad interessant, maar je moet altijd voorzichtig blijven natuurlijk, al kan er met opties in IPC aan/uit zetten eigenlijk weinig mis gaan.

Temperatuur sensor is inderdaad te hopen dat die er zit, volgens mij is dat bij de MK7.5 tot nu toe wel altijd gebleken, maar bij de MK7 niet altijd.

Van 60 naar 82pk kan ook hier eventueel, volgens mij in de omgeving van Zwolle

@keesevo Dank voor de verwijzing naar Lars. Via het Focusclub forum heb ik toevalligerwijs al contact met hem gehad. Staat op de planning voor aankomende zomer.

Ik heb een ICT achtergrond, ben nieuwsgierig, maar ga niet spelen met zaken als ik eerst niet wat vooronderzoek heb gedaan, maar in eerste instantie zullen het alleen wat simpele dingen zijn.

Ik heb gezocht naar de temperatuursensor. Er is bijna niets te zien zonder demontage, maar aan de voorkant kom ik wel wat tegen. Het lijkt op een bevestigingsbeugel is alleen aan de linkerkant zit en niet rechts. Kan er alleen weinig van maken of dit een sensor is of alleen de houder. En of het inderdaad de temperatuursensor betreft. Er loopt in ieder geval wel bedrading naar toe.

temp.jpg

Ik zou het niet durven zeggen, maar dit topic gaat er ook over, als je het nog niet gevonden had.

Heb zelf de sensor ook nooit gezien, maar het makkelijkste is om het gewoon te activeren met Forscan, krijg je daarna een temperatuur waarde in het display te zien, dan zit hij er in :wink:

Check! Eerst maar eens een ELM bestellen 327 bestellen en kijken of het werkt met Forscan.

Wel een prettige update: De dealer heeft contact met mij opgenomen en gaan de achterspoiler waar de blanke lak afbladdert toch kosteloos spuiten. Blij mee! :)

On 19-1-2019 at 23:03, iMAGE said:

Kleine update:

• VoetverlichtingDone. Fitting zit er en werkt. Nu alleen nog vervangen door witte/cool blue LED exemplaren. Kleur van toeren- en kilometerteller.

Ik heb hele fijne van Ali express en die zijn van rubber (met led). geven mooi licht in de kleur van de klokken.
Voor de voetverlichting zijn die prima zitten al paar maanden erin zonder problemen.

Ze hebben ook echt wit / wit, die heb ik in het plafond zitten.

Lampjes Ali

Die ELM 327, weet niet wat je via Ali kwijt bent, maar deze werkt ook prima : ELM 327

Op de foto lijkt het trouwens dieper blauw dan dat het is.
Ik heb trouwens ook mijn cupholder en deurverlichting aangepast van rood naar blauw (niet op onderstaande foto's) moet je even in het projecten topic kijken.
Klikker de klik Project.

B2604Pv.jpg

Voorheen had ik deze, maar dat zijn gecoate van de Heuts, niet zo geweldig in kwaliteit van coating laat snel los door de hitte van het lampje.

83tgRDw.jpg

12 hours ago, Tim.A said:

Ik heb hele fijne van Ali express en die zijn van rubber (met led). geven mooi licht in de kleur van de klokken.
Voor de voetverlichting zijn die prima zitten al paar maanden erin zonder problemen.
Ze hebben ook echt wit / wit, die heb ik in het plafond zitten.

Lampjes Ali

Op de foto lijkt het trouwens dieper blauw dan dat het is.
Ik heb trouwens ook mijn cupholder en deurverlichting aangepast van rood naar blauw (niet op onderstaande foto's) moet je even in het projecten topic kijken.
Klikker de klik Project.

B2604Pv.jpg

Ik heb de MK7, zit geen ambient in, wel althans nú wel, voetverlichting.

Je geeft al aan, lijkt dieper blauw op de foto. Dus in het echt is het vergelijkbaar met het lichte ijsblauw van de tellerplaat? Want dat vind ik wel mooi. Hoe lang was de levertijd, want op Ali staat 30-50days. {gaap}

Heb je topic gelezen. Nice allemaal. Fiesta logo gedaan met haardroger en visdraad? Veel moeite gehad om schoon te krijgen?
Autobeam verlichting nog even geen geld voor, maar ook leuk. Komt te zijner tijd wel. Of wellicht een goed en goedkoop alternatief.

De ELM dit weekend bestellen. 

Woensdag 30ste weer naar de dealer. Dan is de spuiter er voor het issue met de blanke lak op de achterklepspoiler. Die zelfde dag weer ophalen, dus lekker rap.

9 hours ago, iMAGE said:

Ik heb de MK7, zit geen ambient in, wel althans nú wel, voetverlichting.

Je geeft al aan, lijkt dieper blauw op de foto. Dus in het echt is het vergelijkbaar met het lichte ijsblauw van de tellerplaat? Want dat vind ik wel mooi. Hoe lang was de levertijd, want op Ali staat 30-50days. {gaap}

Heb je topic gelezen. Nice allemaal. Fiesta logo gedaan met haardroger en visdraad? Veel moeite gehad om schoon te krijgen?
Autobeam verlichting nog even geen geld voor, maar ook leuk. Komt te zijner tijd wel. Of wellicht een goed en goedkoop alternatief.

De ELM dit weekend bestellen. 

Woensdag 30ste weer naar de dealer. Dan is de spuiter er voor het issue met de blanke lak op de achterklepspoiler. Die zelfde dag weer ophalen, dus lekker rap.

Volgens mij duurde het iets van 3 of 4 weken.
Ik zal proberen een betere foto te maken, het is niet zo ijsblauw als op de foto dat niet, toch iets donkerder.

Fiesta logo gewoon met visdraad en föhn idd, ging vrij makkelijk, daarna gewoon schoonmaken en wellicht even met een wax erover.
Zelf heb ik een beetje sticker remover gebruikt voor de lijmrestjes.

• 2 weeks later...

Ok, drukke week achter de rug gehad. Maar dit weekend eindelijk wat tijd voor de auto... en oprit.

De Focus is door een autodemontagebedrijf meegenomen. Dat de Focus op meerdere vlakken aan vervanging toe was, blijkt ook wel uit de enorme zwarte olievlek van een ruime 1 bij 1 meter op mijn oprit. De krukaskeerring lekte... een beetje. Ontvetter Dasty haalde weinig uit, maar zuiveringszout in combinatie met kokend heet water en flink met een harde bezem boenen, heeft het voor 80% verwijderd en een beetje toonbaarder gemaakt.

Tevens met FORScan bezig geweest. De boordcomputer is wakker! Helaas wel - - op het display en een rood vorstindicatielampje.

display.jpg.d89100c71a91fec244dc5d3e5563530f.jpg

Met andere woorden, géén temperatuursensor :(

Dus maar even uitzoeken waar exact en hoe deze er uit zien. Iemand enig idee? Achter de grille bestuurderskant volgens mij, op deze plek: Correct?

temps.jpg.49e4cc7e89bf73488924a0e41af6f216.jpg

En op internet kom ik verschillende sensoren tegen qua model, #1 met een stuk (bi-)metaal lijkt het wel, #2 een rond dopje, #3 hetzelfde als nummer 1 maar dan zonder metaal er aan. Allemaal (Ali Expres, Autodemontagebedrijf op internet en cars parts site) claimen allemaal de juiste te zijn. Maar met het blote oog zie ik wel degelijk verschillen.

temps2.jpg.cb190f968ba6af59bb3404c073d2bf29.jpg

Ik heb al veel gezocht en kwam o.a. ook dit topic tegen van @Mikkem waar ook @BlackFocus, @Mofiesta en @jjansen85 er volgens mij mee bezig zijn geweest.

Eén van deze heren of iemand anders (drie van de vier heren zijn al weken niet ingelogd geweest op het forum) die het weet?