Jump to content

Verbruik van de Fez ST mk7,5 2014 met en zonder CruiseControl

VenomST
 Share

Recommended Posts

Heeft een van jullie ervaring of je met CC. (Cruise Controle) zuiniger rijd omdat je dan constanter rijd.

hebbnet even uitgerekend met mijn ST. Volle tank = +\-46 liter (getankt).

aantal kilometers = 561km gereden. 

Uitgerekend volgens mij ongeveer 8liter op 100kilometer. 

Ik lees graag jullie ervaringen hiermee. 

Lijkt me wel interessant. 

Mvg. Sander

• 3 weeks later...

CC is voor mij sowieso zuiniger.
Dit komt denk ik vooral omdat ik mn voet constant laat vallen zodra iemand opzij gaat wanneer ik zelf gas geef op de snelweg :p

Heb nu pas 4x de tank volgegooid, laatste 2x veel met CC gereden (ook afstanden; Boxmeer - Rotterdam / Rotterdam - Deventer).
Niet precies het gebruik gemeten, haalde wel meer KM's met CC dan zonder.

Een op < twaalf,twee. Acht,een ltr. op honderd km bij 561km : 46ltr. 🙄. Dat is nogal wat ! Je hebt nogal een losse voet 😵? 🤔 Vergis jij je of zo?

Een op zeventien met gemak bij mijne de mk8 😄. En nauwelijks op CC stand. 

8 liter daadwerkelijk verbruik valt reuze mee hoor en moet je niet al teveel gas voor geven.

Boardcomputer zal dan vast een 7.5liter aangeven gok ik zo?
Als ik iets meer mn best doe haal ik ook wel 7,5 daadwerkelijk verbruik maar om 7 liter te halen of eronder moet ik gaan rijden als een oud wijf.
200pk is nu eenmaal niet heel erg zuinig en als BMW rijder vind ik dit soort verbruiken meer dan redelijk want ben 10 liter op 100km gewend :mrgreen:
Cruise controle zal hem vast iets zuiniger maken zeker als je zoals mij binnendoor het systeem ook gebruikt maar moet mijn CC nog aanmelden voordat ik ermee kan rijden.

Alleen een ST en perse zo zuinig mogelijk willen rijden gaat niet samen en heb zelf de CC erop gezet omdat ik het prettig vind en wat het ding verbruikt zal me worst wezen.
Mn Focus met 1.6 verbruikt zn beetje het zelfde en dat met slechts 100pk en zo traag als dikke stront 🤣

@Pieterke heb je een ST mk8 of een normale ? want liter of 6 zou wel heel erg zuinig zijn voor een ST ook als die een cilinder minder heeft

Peter, een standaard complete Titanium mk8 :). Gebruik hem gewoon normaal zonder kick achtig zijnde losse voet! Een op 16,9 nu in de winter (560km + 33ltr) en van de zomer haalde ik een op18,8 (565km + 30ltr)  met ca. de helft snelwegen en de helft gewone wegen. Mooi he ! :fluiten: 

Ik vroeg het me gewoon af. Ik heb ook een Mercedes 200 kompressor en die rijd 500 km. Met een 55 liter tank. Ook 184pk automaat. Vandaar de vraag. Ik vond hem echt zuinig vergeleken de Mercedes. !!

Je moet maar zo denken liever 8 liter op 100km en een auto hebben waar je veel plezier aan hebt dan 6 liter op de 100 en een dodelijk saaie burgerbak rijden :)
Een ST is al een genot als je het ding start en rustig ermee aan het cruisen bent en dat is in mijn ogen die paar euro dik waard
Winter helpt trouwens ook niet heel erg mee dat scheelt ook nog wel een halve liter makkelijk ;)

5 hours ago, peter1981 said:

Je moet maar zo denken liever 8 liter op 100km en een auto hebben waar je veel plezier aan hebt dan 6 liter op de 100 en een dodelijk saaie burgerbak rijden :)
Een ST is al een genot als je het ding start en rustig ermee aan het cruisen bent en dat is in mijn ogen die paar euro dik waard
Winter helpt trouwens ook niet heel erg mee dat scheelt ook nog wel een halve liter makkelijk ;)

Zeker weten. 

• 1 month later...

Wat voor nut heeft CC hier in kleinkikkerland, elk 100 meter moet je hem weer uitzetten omdat degene die voor jou rijdt gaat ipv inhalen, op zijn rem staan of hij haalt in met gebruik van CC. Trouwens CC bij een Fiesta is een waardeloos stuk techno, heb hier gelezen dat sommigen hebben geen gebruik van hun CC, mijn CC doet het sporadisch, waarom dat is weet ik ook niet maar ik verdomd het om Ford €100 (half uur arbeid) te geven om alleen maar te controleren, hier wordt gezegd dat de contacten moet ingesmeerd zijn, snap niet waarom Ford dat zelf niet weet en neemt dan maatregelen, of is het een kwestie van geld? En, ik durf het niet om zelf te doen, ben altijd bang dat ik iets kapot maakt, dan ben ik meer geld kwijt, en als pensionado kan ik niet elk keer €100 uitgeven voor klein onderhoud, wacht op een "good samaritan" die het aanbid (voor een biertje/kopje koffie) te maken, geloof dat ik lang kan wachten, toch?

Ik rij diesel ( MK 7.5 1.6 TDCI / 95PK 200NM) dus ik heb heel andere cijfers, maar merk wel dat als ik veel op cc. rij dat ik veel constanter rij en minder verbruik.
Met mijn eigen voetje zit ik al snel op 145 / 150 terwijl ik op cc. meestal 135  of 140 rij.

Verbruik volgens de computer is 5.6L / 100KM Dus 1 op 17,8.
Als ik zelf veel gas 6L / 100KM.Dus 1 op 16,6.

Ik merk toch echt wel verschil als ik met CC rij.  Ik deed 60.000 kilometer per jaar in ons klein kikkerlandje. 80% CC. Het verschil vond ik echt hoog. Omdat ik dan juist leuk vond om zo zuinig mogelijk te rijden maar zonder hinder voor mede weggebruikers. Dus dat houd in dat waar je 80 mag ook 80 CC. Rijd en dat je dan zeker constanter dus sneller en efficiënter rijd. Ik was ook veel uitgeruster als je met CC rijd dan zonder. 

Maarja iedereen ze mening.

en vroeg me af of dit ook voor de Fiesta geld. 

• 1 month later...

CC aan op de snel en binnenwegen! 

Dit is mijn eerste auto met CC en ik kan al niet meer zonder.

Deze Mk7.5 ST is wel al gekieteld en daar maak ik met korte tussen sprintjes dagelijks gebruik van.

Gemiddeld toch zo een 720km/48Liter tank wat neerkomt op een nette 1 op 15.

13 hours ago, JuanFiesta said:

CC aan op de snel en binnenwegen! 

Dit is mijn eerste auto met CC en ik kan al niet meer zonder.

Deze Mk7.5 ST is wel al gekieteld en daar maak ik met korte tussen sprintjes dagelijks gebruik van.

Gemiddeld toch zo een 720km/48Liter tank wat neerkomt op een nette 1 op 15.

Juan. Nu inmiddels 2.000 kilometer verder rijd de ST gemiddeld. 7.2 ook met tussen sprints. 🤩

On 31-1-2019 at 14:43, Stevezes0 said:

Wat voor nut heeft CC hier in kleinkikkerland, elk 100 meter moet je hem weer uitzetten omdat degene die voor jou rijdt gaat ipv inhalen, op zijn rem staan of hij haalt in met gebruik van CC. Trouwens CC bij een Fiesta is een waardeloos stuk techno, heb hier gelezen dat sommigen hebben geen gebruik van hun CC, mijn CC doet het sporadisch, waarom dat is weet ik ook niet maar ik verdomd het om Ford €100 (half uur arbeid) te geven om alleen maar te controleren, hier wordt gezegd dat de contacten moet ingesmeerd zijn, snap niet waarom Ford dat zelf niet weet en neemt dan maatregelen, of is het een kwestie van geld? En, ik durf het niet om zelf te doen, ben altijd bang dat ik iets kapot maakt, dan ben ik meer geld kwijt, en als pensionado kan ik niet elk keer €100 uitgeven voor klein onderhoud, wacht op een "good samaritan" die het aanbid (voor een biertje/kopje koffie) te maken, geloof dat ik lang kan wachten, toch?

Steve sorry hoor, wat ben jij een negatief ingesteld iemand een pensionado nog wel 😲!  Gewoon betalen wat ook de meesten doen! De dealer moet ook zijn kosten door berekenen, en zeker als jouwe dealer een oetoerage heeft van hier tot ginder, dan is twee honderd euro per uur niks mis mee 😃zoals je al zelf aangeeft 100 euro voor een half uur! Je krijgt er veel meer waar(de) voor dan bij een goede gewone garage zonder luxe oetoerage die ook de koffie klaar heeft staan met de zelfde Arabica bonen als jouw dealer heeft (kwikfit daar gelaten effe erbij zeggend). Dus Steve gewoon betalen bij genietend met lekkere Arabica kopjes koffie! O nee realiseer ik me nu net 🤔😋 het zijn daar ook gewoon plastic/karton bekers meer meer inhoud! Zo simpel is het ! Vraag het maar aan meer leden hier die zullen het oem bevestigen. 😊 maar het klopt als een zwerende vinger, heeft niks met het brandstof verbruik te maken! Steve begon er over 🙄.

MK7.5 ST Stage-1.

Vandaag nog getankt...470 km op een volle tank. Ongeveer 1 op 10 dus. 2 ritjes snelweg van ongeveer een half uurtje op deze tank, CC op 150-160, daarnaast alleen maar stadsverkeer en veel sprintjes. Dus dan gaat het hard. 

Bij 'normaal' gebruik haal ik de 550 - 600 km ook wel. Maar met dat stadsverkeer en snelheid >130 gaat het hard. 

Nou Marc, jij denkt aan het milieu 😋! Dan zit ik goed met mijn 1 op 17/18 en geen Leeuwarderse blauwe brieven 😊. Maar terecht, dat intreseert me niet 🙄, ieder het zijne, tot dat oom 🚓 ingrijpt voor de veiligheid van andere weggebruikers. Christian kan er over mee praten op de A15 ! 😒 Maar wat hebben wij daar nu mee te maken?? Niks !

On 17-3-2019 at 22:50, Marcusso said:

MK7.5 ST Stage-1.

Vandaag nog getankt...470 km op een volle tank. Ongeveer 1 op 10 dus. 2 ritjes snelweg van ongeveer een half uurtje op deze tank, CC op 150-160, daarnaast alleen maar stadsverkeer en veel sprintjes. Dus dan gaat het hard. 

Bij 'normaal' gebruik haal ik de 550 - 600 km ook wel. Maar met dat stadsverkeer en snelheid >130 gaat het hard. 

Ja idd maar als je dan hard gaat heb je wel plezier. Haha. Ik vind dat mijn ST de juist balans heeft tussen normaal gebruik en toch de grote fun factor!! 

• 4 weeks later...

Ik zat met de ST altijd tussen de 7,5-8l/100km en dat was met redelijk veel binnendoor rijden en best vaak flink opentrekken. Dit lijkt me dus een prima verbruik, de cruise control zal vast wat zuiniger zijn maar heb dit nooit getest.

On 31-1-2019 at 14:43, Stevezes0 said:

Op de snelweg gebruik ik niet vaak cruise control, eigenlijk alleen als het heel rustig is op de weg. Ik gebruik de cruise control op 60/80/100 wegen en dit rijdt echt een stuk relaxter dan dat je constant je snelheid zelf vast moet houden, zeker op een weg waar veel camera's staan. Ik heb 2 Fiesta's gehad met cruise control en nooit problemen gehad. Als jouw dealer €100 per half uur vraagt voor arbeid dan zou ik toch eens op zoek gaan naar een andere dealer, zo veel heb ik namelijk nog nooit hoeven betalen. Als je nog goedkoper uit wilt zijn kun je altijd nog langs een universele garage of iemand die in het weekend wat bij klust maar ik verwacht niet dat iemand dit gratis zal doen.

De CC gebruiken zal zeker wel schelen in je brandstofverbruik, met name bij op snelwegen en buiten de bebouwde kom (uiteraard niet als het druk is). Heb van de week mijn eerste lange snelwegrit gemaakt met mijn MK8 en dan merk je het echt wel. Je snelheid is dan constanter, met je voet geef je ongemerkt toch meer of minder gas. Overigens zie je dan ook heel mooi het effect van 10 km/u harder of zachter ;). Ik zit met mijn MK8 (ST-line) nu gemiddeld op 7,3 L / 100 km oftewel 1:13,7. Niet echt indrukwekkend, maar het is toch grotendeels stadsverkeer wat ik rijd en slechts korte stukjes snelweg of 80 km/u. En daar moet ik zeggen dat het gemiddelde bij aflevering op 1:10 stond zo ongeveer, heb dat niet gereset toen.

48 minutes ago, knoopa said:

Ik zat met de ST altijd tussen de 7,5-8l/100km en dat was met redelijk veel binnendoor rijden en best vaak flink opentrekken. Dit lijkt me dus een prima verbruik, de cruise control zal vast wat zuiniger zijn maar heb dit nooit getest.

Op de snelweg gebruik ik niet vaak cruise control, eigenlijk alleen als het heel rustig is op de weg. Ik gebruik de cruise control op 60/80/100 wegen en dit rijdt echt een stuk relaxter dan dat je constant je snelheid zelf vast moet houden, zeker op een weg waar veel camera's staan. Ik heb 2 Fiesta's gehad met cruise control en nooit problemen gehad. Als jouw dealer €100 per half uur vraagt voor arbeid dan zou ik toch eens op zoek gaan naar een andere dealer, zo veel heb ik namelijk nog nooit hoeven betalen. Als je nog goedkoper uit wilt zijn kun je altijd nog langs een universele garage of iemand die in het weekend wat bij klust maar ik verwacht niet dat iemand dit gratis zal doen.

Steve overdrijft graag een beetje, €70,- daar schrik ik niet van bij dealers met luukse uitstraling, je krijgt er geen zak meer voor! De band/onderdeel blijft hetzelfde! Kundigheid is wat men ook dan nog moet afwachten? Laatst, we wisten wat het mankement was. De dealer wou iets duurders aan mijn buurvrouw (zij geloven toch alles bijna klakkeloos) aansmeren, en daar heb ik voor haar een stokje gestoken, met een obd foutmelding die door mij was geconstateerd. De dealer bond in, met de rek. werd een behoorlijk stuk lager! Zij weten het toch niet proberen een aantal garages/dealers, de luukse moet toch ergens van betaald worden zeker weten! De wagen van de huurvrouw loopt nu als een zonnetje 🌞🌞. Met als +. Ik krijg op tijd 🍩 bij haar. Lekker negatief he ! 

Share

• Create New...