Jump to content
Fiestaclub.nl
jee

Hoog verbruik

Recommended Posts

Guest

Mike, ik denk ook, volgens mij gaat het om de centen op de eerste plaats. Waar het meeste aanbod is daar wordt geladen, de chauffeur staat erbij te kijken, dan zou de verlader bij de tappunten terplaatse de addits in de juiste verhouding moeten meeladen? Anders is de inhoud niet voldoende door mekaar gehutseld?? Want de chauffeur rijd (van 30kub) weer met een halve tank naar de volgende pomphouder en dat hoeft niet dezelfde te zijn als Shell maar bv. Tango / Tinq 😃.

De klant met zijn blinkend wagentje die wordt de illusie mee gegeven dat er zoveel verschil is in benzine rijeigenschappen rendement(en) met dus ook een hogere prijs 😏. Ik kan me niet voorstellen dat Shell v-power /BP- Ultimate door de pomphouder zelf die extra toevoegingen (addits) doet aan zijn pomp, dat moet van tevoren gebeuren, anders is die pomphouder grondtank niet goed gemixt 😒 tenzij hij misschien een roerstok derin heeft zitten 😆 !!

Maar op de eerste plaats, veel hangt af van jouw RECHTERvoet illusie's en daar hangt ook het gedeeltelijke rijeigenschappelijke illusie's prijskaartje's ook aan 😳. 🧐🆗

1 hour ago, Mikkem said:

Verschil zit in de dopes die per merk achteraf nog toegevoegd worden. Die maken verrassend veel verschil.

Vooral in de prijs vermoed ik, want energetisch gaan ze weinig veranderen omdat de peut anders niet aan de NEN 228 richtlijn voldoet en daar moet het ook na dopes toevoeging aan voldoen. Of het ook beter is voor je motor en beter is voor de uitstoot is een ander verhaal, daar is altijd wat op te winnen en zeker over langere tijd zal het helpen voor de oliekwaliteit (voor zover ik weet, ben ook geen echte expert). Wellicht kan je een paar tiendeprocentpunten winnen met smering en verbrandingseigenschappen aan directe winst op verbruik, maar echt zoden zal het niet aan de dijk zetten is toch mijn gok. 

Euro98 heeft geen minimum eis aan de ethanol maar wel een maximum van 5%, maar je kan er van uit gaan dat als het goedkoop is dit er in zit omdat het in het algemeen grotere marges heeft dan de bronbrandstof. Overigens moet de E5 sticker er op staan als er ethanol doorheen zit dus als er geen sticker op zit, zou dit zonder ethanol moeten zijn. Maar goed, of dat dan werkelijk zo is ... Dus als je de E5 98 kan krijgen voor minder dan 2% verschil is het winst. 

Overigens is V-Power gewoon 95 basisbrandstof met meer dopes er doorheen om het theoretisch volgens Shell RON97 te maken (maar dat testen ze dan weer niet onafhankelijk ...). Zolang ze het niet als 95 verkopen mag dat en het moet beter zijn dan die eisen voor 95.

En wat data door lieden die er ooit mee getest hebben (Duits, dus door vertaler halen indien nodig):

https://www.adac.de/verkehr/tanken-kraftstoff-antrieb/benzin-und-diesel/e10-tanken/

Voor het gemak vertaald:

In April 2019, the German Bioethanol Industry Association (BDBe) published the results of measurements that our testers had carried out on his behalf. Five test vehicle models showed a consumption difference of plus 1.7 percent to minus 2.21 percent. The detailed press release from the BDBe can be found here:

Significantly larger deviations in everyday operation upwards and downwards are always possible because, in our experience, the greatest differences in consumption are due to different driving styles and external influences (traffic flow, weather, route and topography, outside temperature, etc.).

Ofwel: test niet significant (binnen foutmarge en variabel door omstandigheden) maar ze vermoeden een afname van zo'n 1-1.5% (elders in het artikel) bij E5 naar E10 overschakelen.

In 2013 hebben ze ook tests gedaan met premiumbrandstoffen maar daar kan ik de pagina niet meer van vinden en de conclusie was: alleen bij Diesel doet het iets, benzine win je er op verbruik iig niets mee.

Mijn mening (maar daar mag je over verschillen) is dat je net zo goed 95 kan tanken tenzij het verschil kleiner is dan 2% want dan zit je op het randje van wat je wint met E5/10 verschil. Mocht je het ding echt gaan aanblazen/opvoeren is het wat anders maar dan zit je al op het limiet van het koelsysteem en is wellicht 98 beter maar dat verteld de tuner je wel. Ik ben nu voor de grap het aan het testen door een tijdje 98 te tanken (in belgie dat wel), ben toch ooit opgeleid als wetenschapper en meten is weten. Merk nog niets... Maar dan moet ik ook meer voor rijden/tanken om het te zien als het verschil groot genoeg is.

13 minutes ago, Pieterke said:

Mike, ik denk ook, volgens mij gaat het om de centen op de eerste plaats. Waar het meeste aanbod is daar wordt geladen, de chauffeur staat erbij te kijken, dan zou de verlader bij de tappunten terplaatse de addits in de juiste verhouding moeten meeladen? Anders is de inhoud niet voldoende door mekaar gehutseld?? Want de chauffeur rijd (van 30kub) weer met een halve tank naar de volgende pomphouder en dat hoeft niet dezelfde te zijn als Shell maar bv. Tango / Tinq 😃.

Veel tankwagens hebben meerdere compatimenten dus dat kan prima. Die mixen niet.

1 hour ago, Pieterke said:

Mike, ik denk ook, volgens mij gaat het om de centen op de eerste plaats. Waar het meeste aanbod is daar wordt geladen, de chauffeur staat erbij te kijken, dan zou de verlader bij de tappunten terplaatse de addits in de juiste verhouding moeten meeladen? Anders is de inhoud niet voldoende door mekaar gehutseld?? Want de chauffeur rijd (van 30kub) weer met een halve tank naar de volgende pomphouder en dat hoeft niet dezelfde te zijn als Shell maar bv. Tango / Tinq 😃

De klant met zijn blinkend wagentje die wordt de illusie mee gegeven dat er zoveel verschil is in benzine rijeigenschappen rendement(en) met dus ook een hogere prijs 😏. Ik kan me niet voorstellen dat Shell v-power /BP- Ultimate door de pomphouder zelf die extra toevoegingen (addits) doet aan zijn pomp, dat moet van tevoren gebeuren, anders is die pomphouder grondtank niet goed gemixt 😒 tenzij hij misschien een roerstok derin heeft zitten 😆 !!

Maar op de eerste plaats, veel hangt af van jouw RECHTERvoet illusie's en daar hangt ook het gedeeltelijke rijeigenschappelijke illusie's prijskaartje's ook aan 😳. 🧐🆗

@Pieterke,welke klanten vallen onder blinkend 🤔,neem aan dat jouw fiesta ook blinkend is. 😋

3 hours ago, TristanT said:

Overigens is V-Power gewoon 95 basisbrandstof met meer dopes er doorheen om het theoretisch volgens Shell RON97 te maken (maar dat testen ze dan weer niet onafhankelijk ...). Zolang ze het niet als 95 verkopen mag dat en het moet beter zijn dan die eisen voor 95.

V-Power had voorheen inderdaad RON97, waardoor er 95 op de pomp moest staan. Sinds enkele jaren is het echter RON98. Kostte teveel klanten denk ik.

1 hour ago, Mikkem said:

V-Power had voorheen inderdaad RON97, waardoor er 95 op de pomp moest staan. Sinds enkele jaren is het echter RON98. Kostte teveel klanten denk ik.

Sterker nog, sinds halverwege 2018 is het pas ron98 geworden.

Was een 95 met aditieven, nu is het een volwaardige ron98

Schijnt idd dat ze klanten misliepen.

Al tank ik nooit vpower, de laatste keren ging mijn verbruik omhoog, niet interessant gezien de veel hogere prijs ( betaal voor 98 namelijk 1,67 euro de liter )

Vpower is minimaal 12 cent duurder

5 hours ago, TristanT said:

Veel tankwagens hebben meerdere compatimenten dus dat kan prima. Die mixen niet.

Andere merken (witte pompen/premium pompen ) gebruiken andere dopes.

Het standaard brandstof is allemaal gelijk. Pas later komen er dopes bij.

Tevens hebben veel premium merken ook witte pompen. Voorbeeld is texaco en firezone

Soms is het zo erg dat het erg ruikt naar peterolium, een v/d belt pomp als voorbeeld )

Guest
18 hours ago, Bnz said:

@Pieterke,welke klanten vallen onder blinkend 🤔,neem aan dat jouw fiesta ook blinkend is. 😋

Beste @Willem, schrale troost voor jou 😄, WIJ allemaal 🙄, de een wat minder de ander wat meer, snap je, alleen ontkend men dat vaak!  😊! Met ook 17,3milj. samenhangende gerelateerde co2/stikstof perikelen 😇. Fijne kerst nog en een gezond warm 2020. 

Guest
14 hours ago, Razer said:

Tevens hebben veel premium merken ook witte pompen. Voorbeeld is texaco en firezone

Soms is het zo erg dat het erg ruikt naar peterolium, een v/d belt pomp als voorbeeld )

Robert, 🤔 dus tijdens de tankwagen compartimenten afvullen mixt men de pomp klant gerichte adits erbij !  

Guest
14 hours ago, Razer said:

Robert, 🤔 dus tijdens de tankwagen compartimenten afvullen mixt men de pomp klant gerichte adits erbij !  

dubbel, geplaatst eentje teveel ☺

Edited by Guest

18 hours ago, Razer said:

Petroleum, lijkt mij sterk. Dat is niet goed 🤔! Hier ruiken ze daar niet naar, tenzij de zaak wordt bedoezeld, is dat in Friesland erger als hier in het zuiden 😏

Peterolium is dat geen petroleum?? 🤔 

Nou, mijn goedkope E98 pomp heeft de prijs verhoogd naar 1.74/L...... is die stijging in lijn met de andere varianten? Ik heb niet gekeken wat de E10 momenteel kost.

Edit. De E10 is blijkbaar ook 6ct duurder geworden.

Ik heb gisteren 1,829 €/L betaald voor Euro 98 E5 en is iets van 5 cent duurder geworden.

19 minutes ago, Franciscus said:

Ik heb gisteren 1,829 €/L betaald voor Euro 98 E5 en is iets van 5 cent duurder geworden.

Bob, er is oorlogs dreiging misschien met wel een derde wereld oorlog opkomst, met de veldheren moeten zich weer eens laten horen en zien? (🤔 De beurs analisten/beleggers springen dan in de stress) 😏😶! En dan is erineens geld zat, en plus de staat moet het mindere benzine verbruik inkomsten gecompenseerd krijgen nu de e-auto's in aantocht zijn, die eerst nog gesubsidieerd moeten worden anders gaan wij er niet aan beginnen! Vanwege het aanvangs prijskaartje natuurlijk, dat was bij de eerste tv's/ebikes/zonnepanelen etc. ook zo tenopzichte van wat ze nu kosten en met een betere beeld qualiteit ervan 🤓

Hier aan de Belgische grens zaterdag E10 voor  1,38 €/L getankt.

Scheelt 0,30 € tegen hier !

Guest
6 hours ago, Aarnout said:

Hier aan de Belgische grens zaterdag E10 voor  1,38 €/L getankt.

Scheelt 0,30 € tegen hier !

🧐 Waar Aarnout ergens op/aan de Belgische grens? Maaseik / Hamont?? 

E10 is niet zo geweldig 😒, hadden het erover in Radar vanavond 😒.

56 minutes ago, Pieterke said:

🧐 Waar Aarnout ergens op/aan de Belgische grens? Maaseik / Hamont?? 

Zucht radar ... Altijd leuke verhalen zonder fatsoenlijk verhaal. Ik zou radar altijd met een korrel zout nemen. Die voorbeelden van die kappote cilinderkoppen en zuigers komen echt niet door de E5/10. Roest in de tank komt gewoon door de dop er niet fatsoenlijk op te doen, hoewel alcoholen niet helpen als er eenmaal vocht in zit. En zoals gewoonlijk hebben ze daarnaast bij radar "onderzoek" gedaan door 1 persoon met "kennis" te iets te meten wat neerkomt op regelrechte kwakzalverij. Die kerel verbruikt waarschijnlijk gewoon 2% meer zoals te verwachten is E10 tov. E0 maar het zint hem niet dus meldt hij 10 euro / tank meer. Hij heeft wel gelijk dat het hem meer kost, maar goed dat is voor iedereen gelijk en is bij lange na niet zo veel als hij beweert. Of zijn opel mokka heeft een 150liter tank er in zitten, kan natuurlijk ook.

De automonteur heeft uiteraard gelijk, maar wat hij verteld heeft voornamelijk een probleem voor ouder (lees < 2000) auto's.En als je slush hebt dan heb je volgens mij een groter probleem (koelvloeistoflekkage) dan een klein beetje water. Uiteraard beter om zo nu en dan een motor even warm te laten lopen, wat met veel boodschappenwagentjes nogal een probleem kan zijn. Maar die gaan ook stuk zonder E5/10 op die manier. Ik krijg ook het vermoeden dat Radar zoals gewoonlijk alle nuance er uit geknipt heeft bij deze man.

Mijn verbruik test 98E5 tov 95E10 is nu ~0.4% verschil in het voordeel van 98E5. Ofwel ruim binnen de foutmarge voor wat verwacht kan worden en ik vermoed dat het nog verder afvlakt over verloop van tijd. Helaas voor de meting is er net nieuwe olie in gegaan en alle filters vervangen wat de meting wat minder betrouwbaar maakt. En net zoals bij die kerel bij radar: een meting is geen meting. Daarvoor heb je er veel meer nodig. Ik vermoed dat leaseplan aan het einde van het jaar met de verschillen komt omdat die van een groot aantal auto's de combinatie van brandstof en kilometertelling doen.

9 hours ago, Pieterke said:

Ik ga eens zoeken of ik die Radar uitzending kan terugvinden, want heb het niet gezien op TV.

Eergisteren zelf weer eens Euro 98 E5 getankt en de 1.0 EcoBoost is merkbaar soepeler en heeft voelbaar meer koppel dan met E10.

Ik heb mijn auto tijdens de feestdagen uitsluitend gebruikt als boodschappenwagentje. Resulterend in een bedroevende 1:13! 

Maar ik deed dan wel weer twee weken met 1 tank benzine 🤣

Guest

Kijk Tristan jij hebt er verstand van ook als eenling nu verkondigend 🤓. en ook ik neem aan ja voor oudere auto's is dat schadelijker! Hert*enberg die heeft het wel eens wat hoog in der bo* 👀☺! zoals ieder presentapanarie voorlichtende programma's, ze willen allemaal zonder meer meestal gelijk hebben 😊. But,  maar goed dat die prog's er zijn, oordelen moet je zelf 🤓

Die professor TU, zei voorlopig is e10/e5 een goed alternatief, tot de e-cars en waterstof/nanoflowcerl techniek er bruikbaar/betaalbaar zal zijn, en dat kan binnen 25jr, alleen wij dus ikenjij 💪 moeten dat ook willen 🤓! Inplaats van dat gedroom/geblink, Willem 😚 schrale troost, jij ook! 

Mijn e5 98 getankte tank is nog niet leeg, nog ca. 200km's, en dan zie ik wel of ie 1-19 haalt 😏? Dan zou ik ca. 34*19= 640km moeten halen 🤓?  

5 hours ago, Pieterke said:

Kijk Tristan jij hebt er verstand van ook als eenling nu verkondigend 🤓. en ook ik neem aan ja voor oudere auto's is dat schadelijker! Hert*enberg die heeft het wel eens wat hoog in der bo* 👀☺! zoals ieder presentapanarie voorlichtende programma's, ze willen allemaal zonder meer meestal gelijk hebben 😊. But,  maar goed dat die prog's er zijn, oordelen moet je zelf 🤓

Die professor TU, zei voorlopig is e10/e5 een goed alternatief, tot de e-cars en waterstof/nanoflowcerl techniek er bruikbaar/betaalbaar zal zijn, en dat kan binnen 25jr, alleen wij dus ikenjij 💪 moeten dat ook willen 🤓! Inplaats van dat gedroom/geblink, Willem 😚 schrale troost, jij ook! 

Mijn e5 98 getankte tank is nog niet leeg, nog ca. 200km's, en dan zie ik wel of ie 1-19 haalt 😏? Dan zou ik ca. 34*19= 640km moeten halen 🤓?  

@Pieterke,fijn dat je aan me denkt, en jij aan de andere kant leeft, van de medaille. En bij deze ga jij op ignore,met je eindeloze reacties.,🤗

On 6-1-2020 at 11:05, Scarrrr said:

Nou, mijn goedkope E98 pomp heeft de prijs verhoogd naar 1.74/L...... is die stijging in lijn met de andere varianten? Ik heb niet gekeken wat de E10 momenteel kost.

Edit. De E10 is blijkbaar ook 6ct duurder geworden.

Klopt, er is een nieuwe accijns verhoging ( je verwacht het niet.... ) Incl de onrusten in het midden oosten

Gisteren even "goedkoop" E10 bij Tango getankt, €1,70 Max in de mand. Diezelfde sap kostte afgelopen november aan de rand van Oberhausen nog €1,41. Bij de Oosterburen was toen langs de Autobahn E10 goedkoper dan hier bij de goedkoopste pomp. Laatste in het kader van de Europesche eenheid en per 1 januari weer een accijnsverhoging zodat we allemaal kunnen mee profiteren van de economische groei van de laatste paar jaren. Gelukkig loopt mijn MK6.5 prima op dat spul zover ik ervaar en moet zeggen dat spul meer naar goedkope cognag ruikt dan naar benzine. Op die manier krijg je tenslotte ook geen last meer van benzinelucht in de auto bij eventuele lekkages. Alleen maar voordelen mensen en zeker voor de Nederlandse Overheid BV gevestigd op het Korte Voorhout te Den Haag.

Tja Dick, vadertje staat moet toch allemaal die potjes gevuld hebben, anders kan jij bv. ook fluiten naar je AOW centjes 😏. Ook die Afro import moet betaald worden waar wij toch wel zelf voor gekozen hebben, ook al was jij (misschien) en ik tegen 🤐! Ook die auto sjoemel schandalen daar betaal jij en ik nu ook het GELA(g)CH voor, zeker weten! En ja zoals Robert al aangeeft, die oorlogstaal dreigingen! De wapenindustrie knijpt al weer in het vuistje, met zoveel domme egoistische mensheid op deze langzaam aan verkwanselende blauwe (grijsgestookte) planeet!

Und, es steht fest, beim unsere naghbarn ist alles besser und billiger, 🤔 nur beim andere artikelen die sind veillicht nicht billiger wie hier! 😲. Zum beispiel, bauen/mieten is daar stukken duurder 😏 ! Ook frau Angela Merkel und EU vorsitsende frau Usula von der Leyen en niet te vergeten unsere EU commissar herr Franz Timmermans (die vinden samen in een keer €480miljard voor dat EU transitie energie plan) moet aan de centjes denken 😲. Waarom, om voor ons een andere leefmentalliteit aan te meten met zijn EU 517milj. 👨‍👩‍👧‍👧 . Daarom 🙄 . 

Mensen en mensen, betalen moet je toch, want anders krijg jij en ik ook niks meer! 

By the way, ik weet ook nog niet wat mijn laatst getankte e5 98 het beter zal doen dan e10 95 ??? 

@PieterkeZeeuws Vlaanse grens, en tank al vanaf de invoering E10.

Fiesta is een 1.6 16v van 2006 met 220dkm op de teller, draait als een zonnetje hierop en zit rond de 1 op 14 aan gebruik.

Guest
On 7-1-2020 at 16:09, Bnz said:

@Pieterke,fijn dat je aan me denkt, en jij aan de andere kant leeft, van de medaille. En bij deze ga jij op ignore,met je eindeloze reacties.,🤗

Niks te danken Willem, er zijn mensen die denken aan meer mensen en niet aan ik/ons alleen! 🤔 Maar wat bedoel je nu met ignore? Bedoel je soms signore uit het Italiaans, dus meneer of heer? Deze (ik dus) maakt ook fouten net zo goed 🙄 maar bekijkt de medaile aan twee zijden, dat klopt 😚 !